tisdag 19 juni 2012

Kolugnt och skönt


Nog har dom det bra skönt kossorna. Örhängena har tagits på inför midsommarfirandet....

Jag tittar in här på bloggen en liten stund för att bara säga hej!
Nu just är det hur mycket som helst att göra hos oss.
Många har hittat hit under dagen som började
med regnväder och en genomblöt cykelkille från Nürnberg
redan innan öppningsdags.
Han stannade här ett par timmar, det kom mera folk in till oss från regnet utanför
och de tycktes alla trivas i Gula salen.
Ja, sedan rullade det på så där lagom hela tiden, det kom mera gäster
och solen kom också på besök mitt på dagen ...
Nu rullar det fortsättningsvis på i förberedelserna inför morgondagen...

Nu har sommarsäsongen börjat!:)

24 kommentarer:

  1. Härligt med sommar och långväga nya bekantskaper/gäster!
    Ljuvliga blommor här nedan!
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      :D, ja absolut! De är vår inspiration!
      Det är en ljuvlig midsommartid och blomning just nu, man kan aldrig se sig mätt
      Ha det bra-kram!

      Radera
  2. Oj, ja nu börjar det röra på sig ordentligt hos er. Kom ihåg att vila emellanåt och andas ordentligt! Glöm inte fotpallen bara :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :D, ja! Försöker komma ihåg att lägga fötterna på fotpallen. Försöker också lägga benet på kompisen precis som dina hönor gör. Ligger i hårdträning;)

      Ha det gott du lyckliga pralin!

      Kram
      Karin

      Radera
  3. Kolugnt! Vad underbart. Mitt i det som verkar vara ett ganska hektiskt liv hittar du kolugnet som inspiration. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det finns knappast någon annan varelse än kon som faktiskt kan visa hur man tar det kolugnt!:)

      Radera
  4. Vink vink..kikar in i all hast ..kor är rart..med vackra ögon..ingen ko på isen..ko i hagen är bra..
    Önskar dig gött i alla dina sysslor..skönt att säsongen är i gång..det är bra det för framtiden..kram min lilla kusigfin..skulle vilka ta en tur över vattnet minsann...kan det blivfa..rätt som det är ringer jag på dörra..hehhehe puss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      det vore kanske något för konstnären Karina att måla? Kor?
      Önskar dig detsamma!
      Du behöver inte ens ringa på dörren, bara kliva in, vi har ju öppet!:)
      Pusskram
      Karin

      Radera
  5. Vad skönt det ser ut...att ligga sådär i gräset. Det vore något för mig.

    Skulle vilja vara hos Pettas nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, måste vara snudd på paradiset för dem att få ligga ute på betet och bara vara...efter en lång vinter i ladugården
      Skulle gärna ligga där jag också. Där skulle vi ligga och titta på molnen och vippa på tårna

      Kram

      Radera
  6. Hade jag cyklat så långt hade jag nog velat sova över, he he..
    Så roligt för er att det rullar på, det glädjer mig!
    Ta vara på dig och ha en trevlig Midsommar Karin!

    KRAAMAR

    SvaraRadera
  7. Tina,

    Det var synd om killen, han trodde nämligen att cykelfärjan gick en bit härifrån. Dit cyklade han och ingen färja kom, så det var bara att vända men intag av energi behövdes allra först och då kom han hit och stannade en lång stund. Idag börjar cykelfärjan gå! Typiskt eller hur?
    Detsamma på alla sätt och vis! Glad Midsommar!

    KRAAAMAR tillbaka i bumerangfart!

    SvaraRadera
  8. Stackars den tyska turisten, inget roligt väder att cykla i precis.
    Njuter av de överdådigt vackra blombilderna i förra inlägget, här har det inte kommit så långt ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      De är nog rätt tuffa cyklisterna, ett tåligt folk:) En stunds vila och så på med alla kläder och packningar igen..
      För en gångs skull så kommer midsommaren att inte vara helt utblommad. I år har vi full fägring, syrenerna och bondvallmon har givit upp men så mycket annat finns ännu.

      Radera
  9. Kolugn är nog bara ett ord för dig i dessa tider, men skönt ser det ut.
    Här hemma är det Sotis som visar lugnet. Just nu ligger han kringla i soffan. Själv planerar jag midsommaraftonens buffé och varvar med lite städning. Tar mig generösa pauser och låter tankarna jobba. Väl planerat = hälften klart. :)

    Vilken fin språkträning det måste bli med alla dessa långväga gästerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      njaa, jag är nog rätt kolugn av mig:). Ibland.
      Katt skulle man vara, det finns inte någon varelse som kan ta livet så som det skall tas...kanske kon då
      Vi jobbar till klockan 18 på midsommarafton, om vädret vill så drar vi iväg till havs några timmar, midsommardagen väntar jobb igen:).
      Låter som om du är en riktigt klok kvinna.

      Jag pratar allra mest med degarna, det är Uffe som språkar för det mesta. Men visst....ibland lämnar bagaren sitt bakbord och går ut bland folk och pratar språk. Kroppsspråk går också bra att använda, när man inte förstår varandra på annat sätt.

      Radera
  10. NOG har er säsong börjar nu. Busy, busy på Pettas hela sommaren igenom.
    NI får språkträning ja, och det är ju KUL!!
    MÅ vädret bli bättre också för ALLA ,men främst för de stackare som är på cykelsemester. INTE KUL!!!
    Men snart vänder det och blir SOL!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      ja, nu har vi mjukstartat och det rejält:)
      Efter midsommar brukar det sätta fart på "riktigt".
      Det blir mest engelska som pratas, förstås, men också tyska, finska, litet franska (Uffe är språkför)
      Cyklisterna är ett tåligt släkte, tror att de föredrar att vädret inte är alltför soligt och hett ,men ösregn kan ju vem som helst vara utan.
      Givetvis vänder det. DET vet jag ju sedan tidigare. Så snart du lättar och kommer hitåt så blir det SOMMAR. Alltid...Se till att hållas i Norden ett bra tag nu;)
      Kram!

      Radera
  11. Vi har helt underbara lagom soliga dagar och idag har jag skjutsat vår långväga gäst till hennes arbetsort. Roligt att kunna visa Skåne i denna fägring.
    Hoppas du inte bara står i bageriet utan kommer ut litet även på dagarna. Men bra att ni (försöker?) stänga kl 18; sommarkvällen är lång! Och ljuvlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. olgakatt,

      när allt är så där lagom soligt och varmt är det perfekt:)
      Hoppas att ni får fina dagar tillsammans!

      Just nu är det mycket bageri som gäller, men kvällarna räcker till också för mig. Ljuva årstid, den är underbar.

      Radera
  12. Förstår att de är mycket nu...men du VET att du måste vara rädd om Dig! Kan inte Bull-Birger hjälpa till lite?
    De där gula örhängerna skulle jag inte säga nej till!Så snygga!
    Må gott och hoppas din dag varit bra!
    Varm ärlig kram från mig.
    Vink vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      tack för omtanken! Jag VET!:)
      Bull-Birger bryr sig inte det minsta om arbete. Han vill bara ha bullar

      Nåja, så där lagom snygga, men på en kossa passar de utmärkt. Siffror och allt vad det nu står på dem. EU har bestämt!
      Tack detsamma-kram!:)

      Radera
  13. Du verkar till att ha fullt upp, men det kan vara bra det med. Huvudsaken att man trivs med det man gör. Jag önskar dig en fin Midsommar. Ska genast börja leta fram midsommarörhängena. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      javisst är det bra att ha fullt upp, i all synnerhet när det är ens levebröd. Då gäller det att ligga i medan man kan. Det kommer lugnare tider igen
      Jag önskar dig en fin midsommar i min tur. Tack Gunnel!
      Du får nog räkna ole dole doff...du har ju så många örhängen och en otrolig ordning på dem.
      Kram!:)

      Radera