tisdag 5 juni 2012

Känner ni doften?


Nu är det liljekonvaljetider....
Tänk er att stå mitt i det här skogsbrynet...doften var bedövande
och jag behövde bara snurra runt så fanns det lika mycket åt alla håll och kanter
Det enda som begränsade det stora området, säkert 1 ar, var landsvägen. På andra sidan fanns det lika mycket väldoftande konvaljer...
Mot min vana trogen, så plockade jag en liten bukett med mig hem. Nu står den på köksbordet och vi kan känna doften av den i alla rum......Om en stund kommer det många motorcyklar hit för att fika....de ringde och förvarnade;)...Tidigt imorgon bitti far vi på ett litet annorlunda äventyr. Men det berättar jag mera om imorgon. En sak i taget

38 kommentarer:

  1. Mmmm, atjo prosit! Jag är lite dubbel över dessa skönheter..
    Jag såg också en hel äng igår, hade inte kameran med mig tyvärr. Hos mig luktar det maräng!

    Ha det så kul med knuttarna! KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      de doftar starkt...:) bäst är det att vara ute och dofta på dem
      Maräng! Wow, så duktig du alltid är människa!:)

      tänker ha det kul med knuttarna!
      Kramar

      Radera
  2. Liljekonvaljer, liksom syrener, doftar underbart
    Tack och lov att jag ej är allergisk mot blomdofter

    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      försommardofter:)
      Skönt att inte vara allergisk!

      Karin

      Radera
  3. Oj, så många liljekonvaljer har jag nog aldrig sett på en gång! Underbar doft av försommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det finns mängder på den här lilla ön:)
      Troligen vill konvaljer ha kalkrik jord
      Det var en bedövande doft att stå mitt i allt detta

      Radera
  4. Klart att jag känner doften! Så ljuvlig och de brukar betyda sommar...hm,hm....men inte ser jag någon sommar ute. Kallt, regn och så blåser det mycket. Vi har faktiskt liljekonvalj i vår trädgård, den blommar också nu. Men jag plockar aldrig in av den.
    Nu hoppas jag att kvällen blir bra med motorcyklisterna! Spännande att se vad som händer i morgon....jag väntar!
    Var rädd om Dig Pettas Karin!
    Kram varm och ärlig och vink över havet från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      :D, det är sommar, ljuvlig försommar
      Den brukar för det mesta vara rätt sval i våra trakter..sedan kommer värmen så vi klagar över den också:)
      Jag är också rätt restriktiv att plocka in blommor, men idag tog jag in en liten bukett
      Motorcyklisterna har druckit sitt kaffe och ätit sitt dopp och farit igen...hela långa långa vägen från Geta, haha...här är allting långt borta som ligger utanför Mariehamn
      Var rädd om dig du med Monica
      kram och vink

      Radera
  5. Drar in...sniiiiiiiiiiiiff, ljuvligt..en underbar doft.
    Tar mig kanske en promenad, och tar in lite doftande konvaljer i morron!! hoppas det blev bra med alla knuttar..Ja nyfiken i en strut, va blir'e i morn då??
    Man kan ju inte så noga vet med dig!!!
    Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      ...atjoooo, så du sniiiiifffar då!:)
      Njut av konvaljerna när det är deras tid!
      Knuttarna och knuttorna har dragit iväg igen..:)
      Njaa, litet skall jag nog draa på det hela vad gäller morgondagen...tror att det blir riktigt trevligt! Tidigt trevligt också....
      :D, kram
      Karin

      Radera
  6. Helt ofattbart många liljekonvaljer - jag har aldrig sett nåt liknande ställe! Känner doften ända hit.
    Nu blir jag nyfiken på er morgondag. Kommer att hänga på låset när du lägger ut ett inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      kunde just tänka mig det att också du känner doften ända till dig:)
      Det handlar om någonting som är vitt,mjukt och....

      Radera
  7. Jag känner doften ända hit!! Wow, vilket smultronställe du har minsann! Här är det fattig med liljekonvalj men i morgon ska jag smita ut och kika lite! Har mina små ställen!

    kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,
      :D, hela Åland är ett smultronställe när det gäller liljekonvaljer. Bara på vår tomt har vi rätt mycket och mera blir det för varje år som går...skönt att du också har dina ställen att gå till

      kram
      Karin

      Radera
  8. Men oj vilket hav med Liljekonvaljer. Jag bara ÄLSKAR dessa blommor. Ingen midsommar för mig om jag inte får ha en liten doftande bukett på bordet...de fanns också med i min brudbukett för mycket längesen :) Lite avundsjuk är jag...jag som får söka så länge innan jag hittar några futtiga.
    Ha det trevligt med knuttarna!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina fotostunder,

      ett hav är rätta ordet:!)
      När det blir midsommar finns inte en enda liten liljekonvalj kvar här, NU är den rätta tiden för den ljuvligheten här.
      Jag tror att det är många som har haft liljekonvalj i sin brudbukett..
      Hoppas att du hittar ett fint ställe du också
      Det blev riktigt knuttetrevligt!
      Kram!

      Radera
  9. Helt RÄTT att plocka in buketter när du har sådana hav av konvaljer.
    Underbart vackert!!
    SÅ fantastiskt. Jag kan bara föreställa mig doften en vacker sommarkväll eller tidig morgon.
    Ljuvligt!!!
    kram!!

    SvaraRadera
  10. Annika,

    doften av liljekonvalj är speciell och genomträngande. Du kan säkert ana hur det doftade i konvaljehavet

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Tänk om man kunde få stå i ett sånt hav av liljekonvaljer. Vilken lycka! Även om doften kanske är lite stark, så är den helt underbar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      man får nästan en overklig känsla av att stå i all denna doft och med så mycket liljekonvaljer runt omkring en..Ute så går det bra med den starka doften, inne tar den över alltför mycket
      Kram

      Radera
  12. Liljekonvaljer!! Underbar doft! Känner den ända här när jag tittar på dina bilder!!
    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      den doften når säkert ända till Peloponessos...är säker att du känner den:)
      Ha det fint du med!

      Radera
  13. Nog känner jag den doften! Behöver bara gå ut på altanen.... Skogen är också full av dem här. Men nu börjar jag snart spana efter nattviolen i skogen....
    Nu mår du allt av att hålla oss alla på halster ett tag, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, kan tänka mig att de trivs i den skånska myllan
      Vi har nattviol på gång här uppe i vår sluttning..
      ;D, någon timme ännu så får ni veta vad som är vitt och mjukt och....

      Radera
  14. Men å så fint! Vilken guldgruva.

    Jag kan inte se mig mätt!

    Känner doften nästan hit också ;)

    KRam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, en riktig guldgruva av liljekonvaljer!
      Mängder, mängder...

      Kram!

      Radera
  15. Mmmm, doften av liljekonvalj är fantastisk! Den är starkt sammankopplad med min äldsta dotter som fyller år just i Liljekonvaljtider. :)

    Ha en ljuvlig dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      den är så:). Fantastisk, ljuv och litet vemodig samtidigt, varför vet jag inte

      Ha detsamma, kram och tack!

      Radera
  16. Ja, oj så de doftar. Ända hit!

    Få höra vad det blir för äventyr!

    Här ska frön ner i dag. Någonstans! Men först annat... :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      :D, jag veeet!
      Snart, snart skall jag berätta..

      Mina frön får vänta någon dag ännu, men snart, snart där också

      Kram

      Radera
  17. Har aldrig sett ett sådant hav av liljekonvaljer. Jag känner doften ända till Weed. ;) Inte dåligt. Jag måste tyvärr avnjuta liljekonvaljer utomhus eftersom min allergi inte riktigt klarar av de här vackra blommorna inomhus. Du har alltid något äventyr på gång. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      jag kan förstå det, men faktum är att det är rätt så vanligt på den här ön...
      Doften är stark, så jag brukar också vara väldigt försiktig med att ta in konvaljerna, fastän jag inte är allergisk.
      :D, så småningom berättar jag vad vi har gjort idag.
      Kramar!

      Radera
  18. En sak jag saknar från södra Finland är ängarna och gläntorna med blommor...vitsippor, liljekonvaljer...
    Kan nästan känna doften!
    Ha en fin dag med knuttarna och en fin hemlig dag imorrn :)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      jag kan förstå det...
      Knuttarna har farit iväg och nu har vi haft vår hemlis, som fortfarande är hemlig ända till nästa inlägg, när jag får tid för det

      kram
      Karin

      Radera
  19. Jaaa, doften är underbar ! Älskar liljekonvaljer och syrener...då börjar sommaren ! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      :D, överensstämmer förstås...nu börjar sommaren på riktigt.
      Kram!

      Radera
  20. Jisses vilket hav av lijekonvaljer !! Själv brukar jag ut på spanning efter dom vid älvskanten. Ännu är dom ganska omogna. Spännande om vad du ska göra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      :D, ja här finns mycket konvaljer att njuta av.
      Det handlar om yoghurt! så enkelt var äventyret
      Kram

      Radera