lördag 16 juni 2012

I det "stora" ....

växthuset som är tio kvadratmeter ser det annorlunda ut nu än för någon månad sedan. I gårdagens blogg visade jag bild på hur tomaterna hade nattmössor på sig. Nu har de tagit sig rejält och jag har redan tjyvat dem ett par gånger och det är åter dags...i mittgången har jag sått "överblivna" flerårsgamla frön, som bara har legat i fröpåsar i frölådan. För en vecka sedan så sådde jag dem för att se om det fortfarande finns liv....:D, gissa vad det gror och växer. Nu är det mängder av stockroseplantor på gång, vit digitalis, krasse, borstnejlikor och någonting som jag har hittat på en vägkant på Madeira....
Citronkoriandern som jag fick av bloggvännen Äntligen måndag! har vi klippt många gånger redan och ätit upp. Nu är den på väg att gå i blom och det är bara i mitten av juni. Som vanligt tar jag vara på fröna och sår dem nästa vår igen...
Malawi heter den här sallaten...ekofrö från Runåbergs...både vacker och god. Den har vi också skördat rejält ett par gånger. Man bara knipsar av bladen och så växer det upp nytt...Alla frön är ekologiska 
förutom citronkoriandern, paprikan och tagetesen
Likadant är det med Flashy Green Butter Oak, vi knipsar, äter och använder, den ser till att det kommer mera hela tiden....vi har ett par korgar av alla sorter
Basilka Genovese är det likadant med...Med åren har vi kommit fram till att det endast är den som vi vill ha. Tidigare prövade vi flere olika sorter men tycker att genovesen är den bästa
Jag är oförbätterlig på att samla frön...den här plantan som har många syskon, har som frö sina gener på Madeira...nu är den getabo. Någon har tuggat på den och härom dagen fick den nässelvatten, så jag hoppas tuggaren har flytt landet eller rättare sagt växthuset. Lite magont kan man förvänta sig att det blev av den illaluktande gödningen som förhoppningsvis skrämmer ihjäl ohyran
Alla tagetesplantor har också tagits hem med flyg från Madeira i fröform. När vi vandrade genom Katarinaparken i Funchal i januari, slank några fröställningar ner i fickan...nu har jag börjat plantera ut dem i trädgården
I det lilla växthuset på fem kvadratmeter är allting fortfarande rätt så smått men gurkplantorna börjar växa så det syns från dag till dag. Snart skjuter de fart och måste få möjlighet att klättra...men jag återkommer till det lilla växthuset någon annan dag. Tiny Tim finns också där i många krukor (en liten tomat)
Utanför lilla växthuset har vi en stor buske med bondpioner. En av blommorna vilar sitt tunga vackra huvud mot det gamla körsbärsträdet...
Idag var första dagen för sommarsäsongen. Från och med nu har vi öppet alla dagar till
och med den sista augusti.
Så nu kör vi....:) Ärmarna är uppkavlade för att ta emot sommargäster, ålänningar och turister.
Idag fick vi besök av holländare, tyskar, britter (Isle of Wight), finnar, svenskar och ålänningar.
Nu har vi stängt för dagen. Uffe steker färsk strömming till middag medan jag bloggar.
Ute strilar ett vackert sommarregn.

En fin kväll önskas!

28 kommentarer:

  1. Vilka gröna händer du har Karin! Jag är full av beundran alltså. Wow. Tänk om jag hade en tiondel av det du har :)

    Men jag njuter istället av dina bilder!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      nog blir fingrarna gröna alltid när man knipsar bort tomattjuvar:). Vi har mycket grönsaker för att vi använder dem i vårt café till smörgåsar och sallader. Annars skulle jag säkert ha den där tiondedelen som du har

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Jisses sicken sprutt du har på dina odlingar - imponerande.
    Citronkoriander låter spännande - smakar den starkt av citron?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      :D, nässelvatten och kompostjord är krut!
      Citronkoriandern smakar "parfymigt" av citron. Man skall vara försiktig med den, den tar lätt över. Nu går vår i blom och jag tar frön så småningom....du vill säkert ha?:)

      Radera
    2. Jaaa! skulle jättegärna vilja testa frön nästa säsong. Tack på förhand.

      Radera
    3. Mian,

      bra, jag noterar både citronkoriandern och bondvallmon, den dubbla:)

      Radera
  3. Allt ser verkligen så fint ut, och gott ut.
    MUMS!!
    Blir också nyfiken på citronkoriander.
    Låter gott.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, tack! Gott är det alltid med grönsaker av de flesta slag.
      Jag kunde gott och väl vara vegetarian, har varit det från och till.
      Citronkoriandern är god men smakar mycket "citronparfym" om man inte är försiktig. Örten tar lätt över...
      Kram!

      Radera
  4. Oj vad allt växer och trivs. Citronkoriander låter underbart!

    Kramkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, nu just är det knappast dåligt att vara en växthusplanta här hos oss. De trivs gott alla.
      Citronkoriandern är speciell, god men mycket aromatisk, så det gäller att ta det försiktigt när man använder den.

      kramkram!

      Radera
  5. Den där italienaren blev jag sugen på, basilika är så gott. Gjorde en Soup au Pistou igår, blev supergott!
    Det växer så det knakar i ditt växthus, mina plantor i pallkragarna mår inte så bra. Vädret är så ruggigt..

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      italienaren är supergod. Jag nyttjar Genovesen till max. I höst blir det pesto på återstoden. Låter supergott med Soup au Pistou...måste testa:)
      Lägg täckduk över pallkragarna så blir växterna glada och kommer starkt i möte

      kramar

      Radera
  6. Härlig känsla i ditt inlägg. Först alla små växande glädjeämnen och så arbete (som det märks att ni rivs med) och så middag och lätt sommarregn. Många ord som får en att le :)
    Ha en skön söndag
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      tack! Glad om jag kan förmedla sådana känslor.
      Det var en skön dag igår, och idag ser ut att bli en skön dag det med. Nu doftar det himmelskt av nygräddade pajer, vegetarisk och skink.....
      Ha det skönt ni med!

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Över 1 vecka sen du tittade in hos mig
    Undrar om allt är bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      allt är bra, full fart med arbete och jag håller på att läsa fast mig på bloggarna. Tittade just in på din och såg att du har regn och åska.:)

      Radera
  8. Men vilket härligt och välfyllt växthus du har.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. mammaxtre,

      Tack! :)
      Detsamma önskas!

      Radera
  9. Min man har länge pratat om att han vill ha ett växthus. Efter att ha sett allt du drivit upp, är jag helt övertygad om att vi måste skaffa ett. Det är så gott med egenodlade kryddor, men tyvärr har vi inte så många sorter nu. Hoppas det blir en ändring på det till nästa år. Ha en fortsatt fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      jag vill inte vara utan växthus. Skulle jag inte ha det så fixade jag någonting liknande av gamla fönster i alla fall. Det förlänger sommaren rejält. Ända in i oktober plockar jag tomater och annat gott där. När man inte har någonting där kan man sitta där själv och ha det skönare och varmare än vad det är utanför. Lycka till med växthusplanerna.
      Ha det lika fint du med!

      Radera
  10. Vet du vad: Jag förstår inte när du hinner/orkar göra allt det där! Är full av beundran, för själv missade jag i år till och med de mer eller mindre obligatoriska tagetesfröna! Nog dags att slänga dem i jorden nu... Skulle kanske testa!

    Trevlig söndag, flitiga Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      det handlar om mitt stora intresse, min hobby och också mitt arbete i vår verksamhet. Det finns inget bättre än att gå ut i växthuset och ta in grönsaker till smörgåsar, sallader och annat. Vi behöver en hel del eko-grönt under säsongen.
      Testa givetvis, tagetesfrön brukar vara grobara i år och dar:)

      Trevlig söndag Aila!

      Radera
  11. Stekt nyfångad strömming – lyckliga du!

    Och vad roligt det måste vara att veta vad man ska göra med alla växter. En replik som jag verkligen skulle kunna göra mig förtjänt av att uttala är till exempel: "Tja, jag tror jag ska ta och tjuva tomaterna lite grann, det verkar vara dags igen."
    Men lönnplantor känner jag i alla fall igen och dem drar jag upp ur rabatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ja, jag är lyckliga jag som får äta färsk strömming! En lyxvara. Vi fiskar den själva.

      Jag får nog ta bild på en tjuv som jag tjyvar så vet du:)
      Ja, det är nog onödigt att odla lönnar. Jag drar upp både dem, askar och björkar.

      Radera
    2. Ja, och lönnodlingar i den så kallade paradrabatten tycker jag är särskilt opassande.

      Radera
    3. Ja, jag tycker att lönnarna borde förstå att de skall veta sin plats;)

      Radera
  12. En replik som jag verkligen skulle vilja kunna...
    (ska det förstås vara).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod vad det egentligen stod!:)

      Radera