torsdagen den 7:e juni 2012

I denna ljuva sommartid....

Så låter fredagstemat denna vecka och det är Byfånen som är dirigent.

Det finns nog ingenting som jag njuter så mycket av som av sommarmorgnarna, från försommar ända fram till dess att hösten åter ger sina vinkar om att man skall klä sig varmare och ta skorna på igen

Att i tidig timme vandra i trädgården, medan degarna i bageriet ältar sig själva i knådmaskinen, är ett fint sätt att ta in världen och att vakna till en ny dag på...
I arla stund under torsdagen låg markdimman tät över åkrar och i skogsbryn, gräs och blommor gnistrade
som av solkristaller, det var bara några grader varmt när jag vände min näsa utåt mot omvärlden utanför stenväggarna
Sockblomman har inte haft kallt...det är nattdaggen som klär de vackra bladen
På åkern nedanför vägen lösgjorde sig ett par välkända figurer ur dimman.....Liten tittade på mig
Förutom tranorna som trumpetade, småfåglarna som kvittrade så kunde jag också se att
geten med två killingar var i andra änden av åkern, på väg mot skyddande skog med sina små
Snart, snart fick dimman ge vika för solstrålarna
På vägen in igen såg jag att
tulpanernas tid definitivt är över, men de hör ju våren till och nu är det ljuvlig sommartid,
i sin vackraste försommarfägring
Från mitt bakbord kan jag ännu beundra syrenen i full blom...
Jag tycker om alla årstider, höstens sköna lugn och mognad, vintern med snö, kyla och isiga vidder,
våren som kommer med hänryckningen och sommaren som rör vid min själ på sitt särskilda sätt.
Vem vill egentligen sova nu? Sommarmorgnarna är som ett heligt sakrament för mig...jag får näring
och styrka av ljuset och livet i dessa, i denna ljuva sommartid

De övriga som deltar i fredagstemat är:

Juni månads följande fredagsteman ser ut så här: 
  • 14/6 Kratta
  • 21/6 Sill med tillbehör
  • 28/6 Bakom knuten

24 kommentarer:

  1. Det är bara trollen som fattas i dina bilder, John Bauer släng dig i väggen!
    Uj uj jag vaknar alldeles för tidigt av pippifåglarna nu, blir så trött vid 15-tiden...

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jag förväntar mig nästan att få se dem och älvorna komma dansande...
      Fåglarna är effektiva väckarklockor, men oftast är jag uppe före dem:)...när jag går ut ropar väktarkråkan i högsta toppen " nu kom hon ut"! Försök smyga sedan när alla vet att jag är på gång...attans kråka!:)

      kramkram

      Radera
  2. Det ser ut som om du tagit bilderna i en sagoskog. Så fint du har fångat solstrålarna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      världen är rena sagan i tidig timme, bara naturen och jag, innan någon traktor går igång någonstans...
      Tack! Det handlar om några få minuter då solen stiger upp som man kan fånga strålarna...
      Kram

      Radera
  3. HELT underbara Bilder!!
    Fantastiskt FINA!!!
    Älskar dem!
    Är det OK om jag härmar dig imorrn? Ditt inlägg inspirerar mig så!
    Dina Bilder andas SAGOR!!!
    Men så bor du ju mitt i ett åländskt "Dinsey" också ;-)
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Tack!:)
      Givetvis, härma på du så mycket du orkar:D.
      Sagolik kram!

      Radera
  4. Tittar in och önskar dig ett gott slut på dagen,hoppas din fredag blir en bra dag

    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59 susanne,

      önskar dig detsamma!

      mvh Karin

      Radera
  5. Fantastiska bilder och så skönt att du skriver att de andra årstiderna har sin tjusning också, annars riskerar man ju att få akut sommarstress! Det gäller att njuta i stället för att nervösa sig över att det går så fort. Tack för kloka tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Tack! Jag har faktiskt inte någon större skillnad på årstiderna, jag tycker om dem alla. Allt har sin tid, sin tjusning och icketjusning:)
      Det gäller att ta vara på tiden på bästa sätt. Det är någonting som vi har fått lära oss i och med vårt företagande. Våra somrar ser inte ut som de flestas utan är fyllda av arbete upp över öronen och liten tid till frihet. Man lär sig att ta vara på stunderna...kvalitet framom kvantitet kanske man kunde kalla det

      Radera
  6. Vilka bilder!

    Magiska, trollska, full av fantasi.

    Tack Karin!

    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Tack!:)
      Det finns magi runtomkring oss, fastän den ofta är tidigt på farten

      Stor kram!

      Radera
  7. Trolskt är det hos dig. :) Härligt med litet dimma och solen som skiner genom träden. Kan nästan se devorna dansa bland träden och gräset. Du tror väl också på devor? Tror absolut att folk förr i tiden kunde se de väsendena. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      i all synnerhet när det är markdimma/dis och den lättar när solstrålarna lyfter undan den är det suveränt trolskt och vackert. Jag pratar alltid med devorna:)! Ber alltid om lov innan jag plockar en blomma, säger till i förväg att jag skall skörda det ena och det andra...det gäller att visa naturen sin respekt...
      Kramar!

      Radera
  8. Ljuvliga bilder!

    Det är en tid sedan jag steg upp vid fyratiden. Men i dag hände det. Då kom tidningen och jag satt och läste på verandan. Det är en speciell stund att vara "ensam på jorden". Speciell doft också.

    Skön dag till dej önskar jag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Tack!:)

      Det är mycket speciellt att få vara med sig själv under tidiga morgontimmar. Allt är ljuvligt, stilla och skönt

      Önskar dig detsamma!
      kram

      Radera
  9. I natt stod jag på vår balkong och njöt av dofterna fågelkvittret och det var fullt dagsljus ute vid halv ett . Det blir nästan magiskt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      och du har ännu ljusare än vad vi har...det måste vara ljuvligt att ha det så...för ett tag.
      kram

      Radera
  10. Nu så---vill jag flyttA TILL åLAND!! jORÅ så kan det bli, så vackra bilder..du visar..Man ska inte sova bort det vackra.Tyvärr är jag morgontrött och kvällspigg..så tack att jag fick se dina tidiga bilder..
    Ja, kusin, det hade varit kul du kunnat vara med!! Det blir Solveig, Annhelene Lisbeth Ina Mona Kri och jag..Det ska bli skoj!! Lisbeth har jag ju träffat i Nyköping, för ett tag sedan, de andra har jag inte träffat...vad jag minns..sedan morbror Olovs (Erik) begravning!! På Mosters Ethels begravning, träffade jag Mona. Det är synd man bara träffas på begravningar, men det ska vi ju ändra på!!
    Berättar sedan hur vi haft det..
    Kram och trevlig helg lilla fina karinkusin..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      hälsa så mycket till alla kusinerna! Mona träffade jag till julen så det är inte så länge sedan, men liksom du så har jag knappt träffat de andra, i stort sett på begravningar. Kul att ni ändrar trenden nu och så hoppas jag att vi andra tjugo:) skall få tid att komma med någon gång
      Var rädd om buggknäet nu!:)
      Ser framemot rapport!
      Kram och mycket trevlig helg karinafinakusina!

      Radera
  11. Kan bara instämma och njuta av dina fina bilder.
    Förresten har jag idag kunnat bjuda på maken och en gästande vän på Uffes kärleksdryck. Hittade närodlad sparris i affären, nämligen, jättefin sådan. Det uppskattades mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      Tack!

      Ser man på! Uffes kärleksdryck befinner sig i Skåne:)
      Visst är det gott! Nu tar vi sparris bara några gånger till och så skall den få växa sig stark..

      Radera
  12. Visst har varje årstid verkligen sin charm. Jag har svårt för att välja en favorit faktiskt. Men med detta inlägg får man ändå lite extra starka sommarkänslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      så är det ju. Allt har sin tid och sin speciella charm. Inte vill man vara utan varken höst, vinter eller vår och ha en evig sommar heller när man är van med fyra årstider.
      Sommaren är ofta så ljuvlig när allt är pånyttfött, det kommer småttingar och allt är så nytt och fräscht..
      Ha det gott!:)

      Radera