fredag 15 juni 2012

Halvårskoll-fredagstema

Annika i Reston poppade upp precis som gumman ur lådan:). Fredagstemat, det gamla ordinarie
är lagt på tillfällig is ( ett minifredagstema lever dock, se mitt förra inlägg) men temat halvårskoll ville många
"gamla" deltagare inte vara förutan.

Om jag skall vara riktigt ärlig, och det skall man ju vara, så är jag egentligen inte alls särskilt
angelägen över att titta bakåt men sedan tyckte jag att det ändå är en utmaning som jag skall ta.

Jag har gjort det enkelt för mig, jag har valt ett par datum per månad, valt ut något foto som finns dokumenterat under de dagarna

Jag vände mig bort och lade fingret på kalendern på måfå och liksom en lottdragning blev det den
5 och den 21 varje månad. Nu är jag överbelamrad med bilder så även där gjorde jag ett enkelt val bland bilderna. Jag valde helt sonika nummer 17  per varje datum. Hänger ni  med?:)

Den femte januari blommade vår julros. Ovanligt tidigt.....
     Den 21 januari var vintern här på allvar. Samma kväll reste vi bort från ön. Inte för att det var
     vinter...vi är båda förtjusta i både snö och is men vår resa till Madeira var betalad och bokad
     Vi drog iväg söderut som flyttfåglarna
Bild nummer 17, den 5 februari visar en levadapump på vår vandring som vi gjorde med Mârio
Den levadan har vi inte vandrat tillsammans på bloggen än....
Jag har fortfarande en del att berätta från vår senaste semesterresa som jag tror att kan ha intresse,
men det kommer senare när höstlöven börjar falla:)
              Den 21 februari-bilden visar stigar i vår trädgård som rådjuren har trampat
                              
Den 5 mars for vi till sonen i Roslagen och firade hans födelsedag. Vi tog en långpromenad
tillsammans längs skogsvägar....solen bröt sig igenom tall och gran....
           Den 21 mars brände vi fjolårsgräset som skulle bort innan allt
           levande vaknade till liv...
           Den 5 april var jag i full gång med att göra tidningskrukor för att så frön i...
           förkultiveringstider
             Den 21 april hade jag redan växthusen fyllda av drygt trettio tomatplantor:).
             Jag har nog aldrig varit så tidig förr att sätta ut plantorna i glashusen, men det blev
             trångt inomhus och med nattmössa på till natten så klarade de sig, de stackars tomaterna
             Nätterna var kalla, dagarna solvarma....inte lätt att vara en tomatplanta alla gånger
             Nu med facit i hand så klarade de sig alla och växer så det knakar. Jag får ta er med till
             växthusen någon dag och visa hur bra det har gått. Trots allt!
           Den 5 maj såg sparrislandet ut som ett hattifnattland...godsakerna stod där och väntade
           på att bli plockade:)
               Den 21 maj blommade krikonträden i Hilmas trädgård i Kungsö....det surrade av bin
               och humlor....våren stod i sin fagraste blomning
                     Den 5 juni plockade jag en liten bukett liljekonvaljer. Idag den 15 juni lade jag dem
                     i komposten...så länge har vi haft väldoft i vårt hem
                     Den 21 juni har inte varit ännu....så där gick jag bet;) men
               jag låter den knoppiga kaprifolen avsluta halvårskollen. Den blommar med all
              säkerhet den 21 juni, precis då där lagom till midsommar

              Jag har inte hunnit läsa andras bloggar idag men jag kommer på besök...
              Först ett litet hopp i sängen för att sova nödvändig skönhetssömn. Det blev
              inte många timmar senaste natt så.....
              En skön kväll önskas!

              Ps. titta in till Annika i Reston! Där finns alla andra deltagare i dagens Halvårskoll.                                                                 

18 kommentarer:

  1. Vilket fiffigt sätt att summera halvåret! Men det är ju förskräckligt vad det fort det går.....
    Njut av ögonblicken och minnet av dem, det gör jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      med facit i hand så känns det som igår ,men ändå har man hunnit med massor. Det känns som om det är länge sedan vi var på Madeira
      Visst njuter jag av ögonblicken, mycket påtagligt till och med. På det sättet lever de fina minnena länge

      Radera
  2. TREVLIGT!!!
    Jag gillar verkligen detta (men så gillar jag tillbakablickar också, haha!!).
    Visst går det fort, ett halvår. Inte klokt.
    VAD jag älskar bilden från Hilmas trädgård. UNDERBAR!!
    Jag funderar på att göra fredagstemat till en REN fotoutmaning, men vi får se...Vi tar det i slutet av augusti.
    Jag är iaf jätteglad att du var med oss på dagens tema.
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Tack!
      Det var ju roligt när jag väl kom igång, problemet är ju att välja vad och vilken bild. Nu blev det så här...
      Krikonblommorna är ljuvliga
      Som jag ser det så har jag aldrig lämnat det "gamla" fredagstemat så det var en självklarhet att hänga på, trots att minifredagstemat uppstod i maj. På något sätt så är minifredagstemat en extra liten entusiastisk sommartemagrupp som fortsätter litet på sidan av. Men kanske jag har fått något helt om bakfoten? Hur som helst så hänger jag nog på båda grupperna, om vi är två grupper:)
      Kramar!

      Radera
  3. Har det redan gått ett halvår av 2012? Firade vi inte in det nya året nyss?

    Fint att du delar med dig av era sex månader...älskar att läsa och se!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      kan du fatta?
      När man tittar bakåt har tiden gått fort. Och ändå inte, man hinner ju med mycket på ett halvår

      KRAM

      Radera
  4. Snö...tänk vad tiden går! Men nu vill jag stanna upp och vara här lääänge! Saknar solen så! Igår hade vi toppenväder men idag regn...

    Ha en fin dag på Åland!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna

      det är de facto inte såååå länge sedan men ack så skönt att det är förbi i alla fall.
      Här är mulet, smått åsklikt, vi ser att det regnar i periferin runtomkring oss...

      Ha en fin regnvädersdag!

      kram
      Karin

      Radera
  5. Oj det var en händelserik almanacka!! Ser ju att dagar gå i fart fort som en dröm...tur det, vi hafva det bra och inte tråkigt..ibland kan man ha tråkigt men bra endå..fallera..
    Jo du har så rätt, jag känner mig mkt lycklig just nu...:-)
    Kram från Karina till kusin Karinfina..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      Det hinner hända mycket på ett halvår och ändå är det ju bara ett litet smakprov på detta. Så är det ju för oss flesta, man måste bara tänka litet bakåt för att inse att det nog inte alls finns någonting som heter tråkigt:).
      Härligt att du har det braa!
      Kram till dig och alla de dina!

      Radera
  6. Härliga tillbakablickar! Tänk så fort tiden går och så fort allting förändras i naturen. Vilka krafter och vilken energi, vilken glädje och vilket trevligt jobb med allt.
    Hoppas att du får möjlighet att njuta av allt även idag! Här börjar solen titta fram efter nattens regn, blir nog lite trädgård om en stund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      man förundras över hur lätt man glömmer, hur årstidsväxlingen är. Bra med blogg och dagbok så man kan titta i backspegeln för att bli påmind om vad som hände bara någon månad tidigare.
      Jag njuter så gott som hela tiden:)...ingen konst alls när man trivs med sitt jobb.
      Här regnar det småttsmått, precis då där fint som man vill att det skall regna
      Ha en fin helg!

      Radera
  7. Vackra bilder...tänk vad ett halvår går fort...snart är det jul ju :-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      snart så är det jul igen..:) Om sex månader så är vi mitt upp i allt julstök och bestyr. Då får vi minnas alla ljuvligheter vid midsommartid

      Radera
  8. Åså mange fine bilder fra din hage gjennom våren ,det er moro med tilbakeblikk. Aspargesen din er så flott ,det er jo så godt.

    Nå har jeg tatt noen bilder av det mystiske fine ,,ugresset,,det kommer litt senere i kveld,,,
    så kan du se litt nærmere på det hvis du vil . Det har begynt å komme noen gule knopper.
    (er det ugress så er det verdens fineste he he)

    Ha en fin kveld , Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. marit´s,

      Tack!
      Det skall bli intressant att se ditt ogräs och om det är detsamma som jag har...
      gula knoppar tyder på kungsljus, men vi får väl se

      ha det du med Marit!
      Karinkram

      Radera