onsdag 6 juni 2012

Frukost i det gröna

med betoning på det gröna eftersom det var på Gröna Udden i Mariehamn
som evenemanget gick av stapeln. Man kan säkert kalla det Gullvivefrukost också:)

Uffe och jag steg upp i arla morgonstund. Jag gick ut i trädgården och plockade syrener,
brudspirea, hundfloka, lupiner och allt vad jag nu hittade.  Rådjursgeten med två bambies
på andra sidan vägen "skällde" godmorgon när jag plockade blommor till frukostborden

Sedan for vi iväg för att hämta varor till frukostevenemanget som vi var med på genom att
sköta serveringen
Det äventyr som jag har betecknat som det vita, mjuka och nu också MYCKET goda:)
För nu har jag smakat på den....

Ålandsmejeriet har tagit fram Ålands första yoghurt och ÅCA ville introducera skapelsen/
yoghurtfödseln med att bjuda folk på frukost under litet festligare former än vanligt.
Man lyckades väldigt bra. Det är inte alla frukostar som börjar med fanbärare och spelmän:)
Men precis så var det i morse...

Här kommer Johan Sjölund med Ålandsflaggan framför mjölkkärran med dunkarna på,
som dras av Staffan Eklöv och Pia Nyberg
Pia Nyberg, från ÅCA och arrangören Johan Sjölund från Meeting Event Aland
sken i kapp med solen i Karlstad, för det var säkert där den var
I morse var vädret litet tvehågset, men hade ändå den goda smaken att inte regna en dag som denna
OM jag förstod det hela rätt så var det Johannes Snellman, Vd och ostmästare på Ålandsmejeriet som hade tumme med vädergudarna...det var liksom uppgjort redan innan att regna skulle det inte göra
 Johan Lindholm från Ålands Företagarförening kom för att äta frukost....
 Vår trafikminister Veronica Thörnroos gjorde detsamma och tyckte att arrangemanget var förträffligt

 Och här står Pia Nyberg, Stefan Blomqvist och Staffan Eklöv och ler mot journalisterna....
Staffan Eklöv är "pappa" till produkten, fastän han mycket blygsamt och ödmjukt nog tyckte
att han bara var en av många i sammanhanget
En bra produkt har han och de andra tagit fram
Efter all pompa och ståt, med tal och spelmansmusik m.m. bjöds det på yoghurt förutom den övriga frukosten. I stort sett verkade alla vara genomnöjda och tyckte den smakade mycket gott. Så även vi hos Pettas, vi är
stormförtjusta i yoghurten. Förpackningen är dessutom vacker.
Ålands landskapsblomma gullviva pryder den

Nej, nej...jag har inte alls provision för att skriva alla dessa lovord
De är helt och hållet framsprungna ur mitt hjärta eller närmare sanningen sagt, via smaklökarna
Ålandsmejeriet har en genomgod yoghurt att vara malligt för.
Stort grattis till en finfin produkt!

Jaa, så här såg äventyret ut !
Imorgon väntar ett nytt men annorlunda:)

28 kommentarer:

  1. Låter som om din onsdag var en trevlig dag.
    I dag är det ju Sveriges Nationaldag. Jag tillhör de som inte firar denna dag på något speciellt sätt. Men jag var en sväng till stan, och det märktes att folk var lite gladare idag

    Mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      en dag i arbetets tecken som vanligt. Trevligt också, givetvis.
      Grattis till nationaldagen!:)

      mvh Karin

      Radera
    2. Aj aj Johan Lindholm jobbar för Ålands Näringsliv...inte för Företagarföreningen...

      Radera
    3. Anonym,

      när jag tilltalade Johan Lindholm som kommandes från Ålands Näringsliv, så rättade han mig till Företagarföreningen. Spelar ingen roll, Johan Lindholm den trevlige var det i alla fall:)
      Ha det gott du anonyma!

      Radera
  2. Vilket trevligt arrangemang. Jag tycker man ska ta alla chanser som finns för att ställa till kalas. Det går ju att fira vad som helst och fester är kul...både att gå på och själv anordna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      ja, det var mycket trevligt!:)
      Det fanns all orsak att fira litet extra för ÅCA.
      De är suveräna på att ta fram mycket goda mejeriprodukter.

      kram

      Radera
  3. Jag är imponerad av marknadsföringskampanjen. Är yoghurten lika tilltalande som presentationen så faller åtminstone jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      du kan anse sig som en snart fallen kvinna;). Om du tycker om naturell yoghurt så smälter du så snart du har smakat den...jag föll som en kägla!:)...

      Radera
  4. Vilket trevligt event i arla morgonstund.
    Vackert och festligt med musik och folkdräkter!
    OCH jag förstår verkligen att yogurten är smarrig!!
    MUMS!!
    Vad grönt och fint ni har det nu.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      mycket trevligt och den här årstiden går det hur bra som helst att stiga upp före fem för att hinna med...
      Det var jättevackert med folkdräkterna, musiken och allt det gröna

      kram

      Radera
  5. Vilket trevligt jippo och vilken toppenfin förpackning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      så rätt, så rätt:)

      Radera
  6. Gillar verkligen den Åländska flaggan – fina färger! Och det ser ju nästan ut som vårt nationaldagsfirande. Heter hundloka hundfloka hos er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      kanske flaggan påminner litet om den svenska;)?
      Hundfloka och hundloka är detsamma. Hundfloka på finlandssvenska och hundloka på svenska...

      Radera
  7. Vitt är tydligen dagens färg!
    Yoghurt är en gudagåva och länge lever man om man äter den, ju. När kommer den ekologiska varianten, tro?
    Hela tillställningen ser väldigt svensk ut på bilderna och jag läste i tidningen idag - jo, somliga kommer ut - att vissa åländska politiker inte tycker att frågan om Ålands nationaltillhörighet är slutdiskuterad. Det stod att 75% av Ålands ungdomar utbildar sig i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      ja. Yoghurt är en gudagåva.
      Det kan dröja innan Åland får en ekologisk variant. Det är inte så enkelt att ställa om till ekologiskt så där bara fastän jag fick veta på samma fråga som du ställer, att det finns intresserade och att skaran växer bland mjölkproducenterna.
      Det har börjat röra på sig. Nu får vi trösta oss med att äta närproducerad yoghurt
      Jag gissar att du har läst vad Danne Sundman har sagt. Han vill ha återförening om man får tro tidningarna. Jag är inte säker på att det är så enkelt...tror nog att det är en sanning med modifikation, men han har helt klart visat att han vill någonting ditåt.
      Däremot stämmer det att 75% av ungdomarna utbildar sig i Sverige och Norge. På grund av det svenska språket förstås. Vi har ju inte eget universitet i vårt självstyre.

      Radera
  8. Mmm...kan tänka mig att det är gott, speciellt i en sådan förtjusande förpackning! jag är speciellt förtjust i gullvivor...

    Å vilka fina bilder och vackra folkdräkter. Stämningsfullt!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      vi är väldigt samstämda, för att inte säga patriotiska på vår lilla ö i havet, när det är någonting nytt på gång som är bra för vårt lilla samhälle. Till råge på allt så firar vi snart vår 90 åriga självstyrelse och då firas det givetvis extra mycket hela året. Att vi sedan får en mycket god yoghurt, som är tillverkad på ön av åländska produkter gör att vi nästan går i spagat av glädje:). Sådana är vi ö-bor:)..
      Stämningsfullt och högtidligt med all vacker klädsel musik och så vidare

      Kramar!

      Radera
  9. Så vacker den åländska flaggan är. Och så fantastiskt grönt och fint det var vid Gröna Udden - konstigt vore det väl annars. ;) Kul med lansering av en ny produkt som får ett så positivt mottagande. Åland verkar vara en spännande ö med litet annorlunda och bra tänkande. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      den är vacker!:) I övermorgon firar ålänningarna sitt självstyre och då flaggas det kan du tänka dig...

      Ett positivt sätt att lansera en ny produkt på. Jag tyckte mycket om det hela och tänket runt omkring. De fortsatte på stan litet senare med någonting liknande, gav smakprov osv...

      Kramar!

      Radera
  10. Hälsar på dig här som hastigast. Ligger som efter med bloggandet och läsandet hos dig och andra.

    Vilken fin introduktion av yoghurten och så fin förpackningen är. Ni har en fin landskapsblomma. Flaggan är fin också.

    Nu måste jag ila vidare i allt som måste hinnas med.

    varm kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      samma sak här, jag bloggar nog varje dag, men hinner inte besöka alla, tar det nu och då som pausmusik och läser fast när jag hinner. Litet i taget.
      Det är mycket nu i tider som är så underbart vackra.

      ha det riktigt gott!
      varm kram
      Karin

      Radera
  11. Vilken lyckad morgon! Tänk om man hade haft den möjligheten att få uppleva en frukost ute i naturen. Med så många färgglada människor, pompa och ståt. Tycker det är så vackert med folkdräkter. Gullviva som landskapsblomma....så gul och vacker.
    Men jag tror att Pettas Karin har MYCKET att "stå i" nu. Nu gäller det att du mellan varven är lite rädd om Dig själv!
    Önskar dig en bra dag!
    Varm ärlig kram från mig.
    Vink vink över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      ja, det blev en väldigt fin morgon och många röster höjdes för att de nog ville ha frukost i det gröna igen:)
      Men allt har sin tid och blir det en vana så kanske det inte upplevs så bra som när det bara händer helt plötsligt

      Du har helt rätt Monica, vi har mera än mycket att göra just nu och vi har inte ens börjat högsäsongen, utan nosar bara på det hela...
      Jag har lärt mig! Så därför sätter jag mig ner med någonting att dricka nu och då i farten förbi datorn, läser lite, bloggar lite och så vidare
      Men inte länge, nu väntar svartbrödsbakningen...

      En likadan kram och vinkvink:)
      Önskar dig också en fin dag!

      Radera
  12. Nu får vi bara hoppas att produkten även kommer hit upp så att vi får smaka på den. Helt underbart att mindre företag kan göra sig hörda. det ska man uppmuntra. Inte nog med det tillställningen verkade ju jättetrevlig
    Ha en fin dag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth,

      ja, det får vi göra:)...undrar bara om det finns tillräckligt med råvara på Åland för den biten. Men det brukar ju fixa sig det mesta om viljan och ekonomin finns och fungerar
      Tillställningen var mycket omtyckt. Ett fint sätt att introducera en ny produkt på

      ha en fin dag du med!
      Kram

      Radera
  13. Stefan Eklöv var min chef på min besta mejeri i GrådÖ. Jag vill säga bara att han är jätte duktig och en underbar chef som var alltid min ideal. En bild som stod kvar i min minne och som jag ska alldrig glömma när jag sog Stefan Eklöv på baksidan av mejeriet med blåa arbetskläderna hjälpar tomgodspersonalen. Han är en perfekt chef med en mening.

    Mustafa Saber - Processoperatör/ArlaFoods

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mustafa!

      Så roligt att du skriver och berättar om Stefan!:)
      Jag ska berätta för Stefan och hälsar från dig!

      Karin

      Radera