söndag 24 juni 2012

Dopet


 Det var när vi satt på "brunnstimran" igår kväll som hon fick sitt namn, då midsommarnatten
 var som allra vackrast. Tidigare under dagen fick jag en idé och så blev hon till. Hon fick
 godkänt både av Uffe och mig, hon smakade lent och gott som en sommarnatt...


Den här skapelsen passar i vårt café, tyckte vi båda. Ett enhälligt beslut togs...men vad skulle vi kalla  henne? Det tog inte länge....

  så visste Uffe. "Hon ska heta Lotta!" Så smakade vi på namnet några gånger, eftertänksamt...
  Så smakade vi åter på henne...
"Ja, så får det bli! Hon är en Lotta! "
 Ditt namn skall vara Lotta! Så enkelt gick det till när Lotta blev Lotta!:)

  Vid det läget redan så var det bara smulor kvar på våra assietter...så ingen bild togs vid doptillfället
  Upphovet till dopet hade försvunnit...snip snap...
  Under midsommardagen har det varit mycket folk här, jag hann inte ens tänka på att fotografera
  och när det så var dags så fanns hon inte kvar här längre
  Fikagästerna hade ätit upp henne:) 
  Men...hon återkommer många gånger än, hon blev en succé, Lotta
 

Ibland rinner skaparsinnet till litet mera än annars. Dels kom Lotta till sisådär bara, nu är också ett annat recept under upprinning. Få se om det blir bra när vi skall testa...men först måste jag göra det:)
Tillsvidare finns det bara i mitt huvud....och kittlar en anings aning i mina handflator.

Och när det åter finns en Lotta på cafébordet, tar jag bild och visar...hon är rätt anspråkslös, men charmig som bara den, len som en sommarnatt.

Godnatt världen, dagen har varit lång, innehållsrik och härlig!
Allt gott önskas!


28 kommentarer:

  1. "...hon smakade lent och gott som en sommarnatt..."

    Något så härligt med det namnet vill jag testa!

    Anspråkslös och charmig, det låter helt perfekt.

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det var så vi upplevde henne. Gästerna också:D.
      Dessutom är hon praktiskt lagd, men det kommer mera så
      snart jag hinner....

      Kram!

      Radera
  2. "…och så en Lotta tack! Nej förresten, jag måste nog ha två!"

    Nu väntar vi förstås ivrigt på bild och recept och njuter av underbara blombilder under tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      "..pappa, ta en Lotta, hon är godast!" Sade en liten flicka åt sin pappa som kom senare till caféet där familjen väntade

      Det kommer, så snart som det blir tid därtill:)

      Radera
  3. Nu blir jag omåttligt nyfiken! Hoppas att receptet kommer snart, jag ska ju bjuda på ett litet kalas framöver - "Lotta" kanske passar perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      :D. Lotta kommer och är kanske inte det du tänker dig, men kanske. Jag tänkte visa hela förfarandet i bilder så det tar någon dag.Har en del beställningar som först skall fixas

      Radera
  4. Takk for kommentar hos meg!
    Og takk for at du vil følge meg, må jeg si!
    Dette innlegget her satte meg i en situasjon av undring, hva var nå denne Lotta?
    Ikke en iris, kanskje en matrett?
    Klem fra Nord-Troms!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stubbetufsa,

      Lotta är ett kaffebröd, en efterrätt. Jag kommer att göra ett inlägg om Lotta så alla kan göra sin egen Lotta längre fram:)
      Kram från Åland till Nord-Troms

      Radera
  5. Jag blir också nyfiken, Lotta verkar ha blivit en succé!

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det kommer mera. Lotta är någonting som alla kan göra, förstås
      En praktisk tjej är hon dessutom, ekonomisk också:)

      kramar!

      Radera
  6. Det lät spännande. Längtar att få se bild på Lotta.
    Här ska det bakas för vårt sommarcafe . Det blir spännande med vårt loppis och cafe i sommar. Vi är tjugo st som ska hjälpas åt med detta.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      :D, Lotta ser rätt så anspråklös ut, men ....
      Det kommer. Lotta kan faktiskt vara en bra sak för ditt sommarcafé, varför får du veta så snart som möjligt.
      Lycka till med loppiset och caféet, önskar att jag kunde kvista över, men det går inte

      kram

      Radera
  7. Grattis till Lotta! Väntar ivrigt på att se bild!
    Ha en god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      Tack! Det kommer i sinom tid:)
      Detsamma önskar jag dig, en riktigt fin söndag

      Radera
  8. *fniss*...håll i dig Pettas Karin...Måste erkänna en sak, läste ditt Inlägg igår kväll innan jag gick till sängs...Fattade inte, försökte titta/leta efter någon INSEKT i dina blombilder....om det kunde vara denna Lotta. Fick det inte att riktigt "gå ihop". Tänkte att jag väntar till morgonen, då har säkert någon som är smartare än mig fattat. Klokt beslut- nu förstår jag att Lotta är ett nytt BRÖD...hi,hi,hi.
    Nu önskar jag dig allt gott och en bra dag!
    Var rädd om dig!
    Kram och vink från mig över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      vi åt upp Lotta på dopet, därför var det bara smulor kvar:)
      Önskar dig detsamma!
      Kramar

      Radera
  9. Hm ... en Lotta man äter opp på dopet....hoppas hon kommer på bild en vacker dag! Snygga blommor!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      Lotta kommer!
      Tack!

      Kramar!

      Radera
  10. Och här har jag just tagit en Bodil ur ugnen eftersom vi får fikagäster i eftermiddag....
    Också en anspråkslös och ekonomisk flicka som följt oss sedan de fattiga studentåren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      Det är bra med de anspråkslösa och ekonomiska flickorna som smakar gott!:)

      Radera
  11. Spännande detta med Lotta.
    Vill gärna se bild på henne :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      hon kommer....när jag hinner:)
      Fullt upp hela tiden just nu
      Kram!

      Radera
  12. Du é härlig du!! Lotta, så gott! Blir nyfiken på smaken...tror inte att det är choklad mmm doftar kanske vanilj?
    Haha!

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      :D. Egentligen borde jag ha en gissningstävling nu och höra vad ni tror att Lotta innehåller..
      Nu gav du mig idéer. Måste sova på dem först, så får vi se vad natten och det undermedvetna för med sig.

      Kramar!

      Radera
    2. Ewa,

      :), funderar....

      Kram

      Radera
  13. Vad spännande det måste vara att servera något nytt, något man själv hittat på och sedan märka att det är omtyckt :) för jag antar att det är ett bakverk...
    Vackra bilder från er helg. Ha en fin början på veckan!
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      så är det, givetvis. Ändå har jag märkt att man inte är särskilt ensam om det man hittar på. Det mesta finns i någon form redan. Det där med att uppfinna hjulet blir jag ofta påmind om.
      Lotta är ett bakverk, en ekonomisk och praktisk flicka. Hon kommer som ett inlägg så snart jag hinner
      Kram och ha en fin vecka!
      Karin

      Radera