fredag 29 juni 2012

Bakom knuten.....

 ByFånen har valt fredagstemat, det sista för juni och vill att vi skall titta bakom knuten...
 I skrivande stund har jag landat på datorstolen och tänkte att jag också skulle bidra på mitt sätt
 efter bästa förmåga.
 Frågan var vilken knut jag skulle titta bakom?:)
 Eftersom tiden är en lyxvara här just nu så gjorde jag det enkelt för mig och tänkte att jag
 samtidigt presenterar Fyrklövern, där getabocken står och där det brukar vara välfyllda bord,
 dock inte vid sjutiden en fredagsmorgon...
    Doftpionerna i Fyrklöverlandet har däremot kommit på blommande besök....
och är mycket väldoftande, i alla synnerhet under kvällarna.
    När jag väl är i Fyrklövern och tittar en aning grundligare på vad som finns bakom knuten så ser
    jag "stora" växthuset....och plastlådan med alla sittdynor i....
    I växthuset ser det ut så här just nu....prunkande. Det är bara juni ännu,
    vad månde bliva om en månad? Djungel?
och tomaterna växer. I år får vi mogna tomater under säsong och inte efteråt,  som ifjol
    Från stora växthuset ser man det lilla växthuset bakom nästa knut...
    Vi har inte alltför prydligt, men praktiskt är det för vår del med bunkar och vattenbehållare.
    Jag tar vara på allt vatten jag bara kan, det som kommer från ovan. Växterna tycker
    mycket bättre om regnvatten än om kranvatten....de växer av det "kosmiska" våta uppifrån
    Sakta bygger vi upp tillvaron och tröstar oss med att Rom byggdes inte heller
    på ett år. Så småningom får vi det som vi vill ha det. Lättskött och snyggt....
   I lilla växthuset växer småtomater, som Tiny Tim och några körsbärstomater till
   Sex gurkplantor förväntas fylla växthuset snart, snart...varför jag har
   stekpannor där vete gudarna. Där står de i alla fall. Två krukor med peppar har tillkommit.
   En mycket trevlig gåva som vi fick för ett par veckor sedan
Små tomater är på gång även där....snart får vi fullt upp med att äta röda små goda bollar

Bakom knuten är ett väldigt lämpligt ord på dagens tema. Nu visade jag förstås det påtagliga
som går att visa i bilder, men även annat oväntat har funnits bakom knuten i dagarna, som har
påverkat vårt arbete mycket  tidsmässigt.

Vi har haft ovanligt många gäster, tack och lov,
det är ju precis som det skall vara, men mitt i detta ansåg Skattebjörnen att han behövde
en komplettering till deklarationen nästan på momangen, nu när det är som allra mest...
Nå, det fick jag uppskjutet till nästa fredag... en personlig liten sommarkurs i hur man
deklarerar när lagarna går emot varandra skall jag få.
Bokföringslagen mot skattelagen. Precis det man vill lära sig en skön sommarfredag
Men jag skall vara läraktig, så jag slipper extra skattekurser mitt i sommaren nästa år:)

Hälsovårdsmyndigheterna kom också samtidigt på besök och stannade några timmar, där vi
servade gäster emellanåt efter bästa förmåga. Nu är hygienen, intyg, prov och tester klara
Det är en hel del som skall inspekteras...
Nu väntar vi på protokollet...men de såg rätt så nöjda ut när de for härifrån
Så där har det varit under några dagar, förutom vår vanliga verksamhet så har myndighetskrav och
kontroller spätt på arbetsbördan ordentligt.
Dagarna har varit 20-21 timmar långa, vilket nog går i några dygn men inte så många fler..

Undrar om man kan besvära sig till skattemyndigheterna? Jag menar det här med att de
tar bort tid för mitt bloggande? Får de verkligen göra så?;)

Idag är det en lugnare dag, så brukar fredagar vara rent allmänt....
Uffe är på Kantarellen (matvaruaffär) och demonstrerar bröd och hjälper Gavriliedes som
visar sina ekologiska produkter från Grekland...
Det rullar på ibland litet fortare men också litet lugnare, som just nu...

De övriga i fredagstemat är:
Tack ByFånen för trevliga teman under juni!

Nu väntar vegetariska pajer på att bli gjorda...jag tittar in till er i sakta mak, vill ju vara
närvarande när jag gör besök. Ha en fin fredag alla!
Uppdatering kl 16.00. Här blev det inte alls lugnt, full fart...rena ketchupeffekten som vanligt:)
Jätteroligt

22 kommentarer:

  1. Ja, att vara egen företagare är tidskrävande. Så lite hälsovårdsmyndigheter på det. Och full verksamhet med gäster mitt i sommaren!

    Då får något ge efter...men så glad att det blev lite tid för dig att blogga! Saknar ju dig när du inte skriver.

    Hoppas det här administrativa kan bockas av snart så det finns ännu mer tid för sköna doftpioner, runda tomater, goda pajer...ja, sommarhärligheter helt enkelt.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, så är det. En livsstil helt enkelt, för riktigt "vilig" kan man ju inte vara som håller på som en toka. Men det är så roligt och så härligt att träffa alla glada inspirerande generösa personer.
      Allt har sin tid!:)

      Kram!

      Radera
  2. Tittar in och önskar dig en bra dag.
    Tydligen har du sällan tid att kommentera i min blogg, men det verkar gå bra i andra bloggar.

    Så du får ha det så bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,


      Vet inte vad du menar överhuvudtaget, jag tittar in när jag hinner och kommenterar bara när jag känner att jag vill göra det och inte något som känns som en pliktskyldighet. Den typen av pekfinger är jag inte intresserad av..

      Radera
    2. Och jag är inte intresserad att följa din blogg längre.
      1. du för alltid dialog här och aldrig i min blogg. Varför ska jag gå tillbaka till mina kommentarer hos dig och se om jag fått något svar?

      2. Att kommentera hos någon som ytterst sällan kommenterar hos mig är inget jag är intresserad av

      Morsning och good bye

      Radera
    3. zoega59,

      jag tycker det är bra att du väljer själv. För min del är bloggkommenterandet något helt annat än att bara gå in och kommentera för kommenterandets skull.
      Jag har många som följer min blogg utan att kommentera och de är hur välkomna som helst för den skull. Fri vilja och tanke är något jag förespråkar, inte tvång.

      Karin

      Radera
  3. Åland och inte minst Pettas i Geta har många trevliga knutar att kika runt, det kan jag intyga.
    Själv är jag idag sen att knuttimra något knutinlägg trots att varken skattemas eller nån annan irriterande byråkrat stört mig. Men det hotade ett regnväder - som nu anlänt - och det var en del jag behövde fixa till innan. Upptäckte bl a att ett par sorters vitlök börjat gå i blom och behövde skördas.
    Skulle gärna sätta mig en stund i fyrklöverlandet och njuta, prata med bocken och sen skulle springa med disk och avlasta bagaren litet. Jovisst, snacka går ju.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, du vet som har varit här!
      Aha, de säger att det regnvädret är på väg hitåt. Det kunde stanna på Östersjön och blåsa bort helt och hållet. Här har vi Geta Poesi och Visor i dagarna tre och jag önskar att de skall få ett fint väder.
      Undrar hur det är med min vitlök, ser tanig ut
      Jag vet Olgakatt, du skulle fara på som en skottspole..
      Hör av mig snart!

      Radera
  4. Då hoppas vi på ett klart godkännande, kan ju inte bli annat med ditt flit, Karin!!
    Vädret hos mig är rena oktober, får ta och börja på något nytt projekt tror jag...eller nja jag kan ju lata mig liite till annars!

    KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      vi får hoppas på det!:) Jag är inte orolig i alla fall
      Det är bra med inspektioner
      Här är försommarväder, blåsigt, småkallt, men soligt
      Lata dig Tina, det är klokt!

      Kraam

      Radera
  5. Vilka underbart hälsosamma växthus! Och tomaterna är på gång ser jag. Åh så fint med pioner! Och så vill jag berätta att jag hittat på några teman till julis fredagar:
    6/7 Frukost, 13/7 Planering, 20/7 Sommarjobb, 27/ Besök

    SvaraRadera
    Svar
    1. englundskan,

      härligt med dina teman, nu har man någonting att utmana sig själv med i juli. Det ska blir riktigt roligt!
      Tack!

      Radera
  6. Jag vill gå och strosa i din trädgård nu PRONTO!!! Du skriver att du inte har allt i ordning men Karin..det är det som gör det så charmigt! Det ska vara enkelt och lättskött...ibland funderar jag över alla dessa stylade bilder med både det ena och det andra med...skulle jag trivas så? NEJ är nog svaret!

    Ditt fina Åland ska få ett besök av mig en dag! Och du med!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      faktum är att de flesta som kommer hit tycker likadant, kopplar av bland allt vildvuxet. Parkanläggningar finns det förstås för den som inte vill lurvigt. Bra att kunna välja.
      Ser framemot att få träffa dig Anna!:)

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Hälsovårdsnämnden – oj, det är väl snäppet seriösare än Krogkommissionen? Men jag är övertygad om att de var nöjda. Och så skattemyndigheterna på det; borde de inte samordna sig bättre och sprida gracerna lite grann? Klart medborgarfientligt av skattemyndigheterna att ta tid från bloggandet. Kreativitetshämmande.

    Kul i alla fall att du hann kika runt hörnet. Den där fina geten, till exempel, hur hamnade den där? Och tomaterna! Ni får tydligen sådana där tomater som smakar som de ska, inte som köpetomaterna som (hörde jag på vetenskapsradion idag) man växtförädlat så att de ska få en jämn röd färg, men då råkade smakgenen ta stryk i stället så det är därför de ofta smakar som att räcka ut tungan i töväder. Utveckling, kallar somliga det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tack och lov så slipper jag ev. krogkommission. Nej, jag klagar inte, jag tycker det är bra med inspektioner, man skärper sig litet extra och när det gäller livsmedel är det oerhört viktigt att sköta allt på rätt sätt. De var nöjda, men alltid blir det väl någon liten prick i protokollet..som att jag hade en lös pappersrulle i bageriet (får inte ha)
      Ja, du tycker också att skattemyndigheterna borde tänka mera på att höra av sig när man lider av bloggtorka;)..
      Geten har sin egen historia, får nog ta den som inlägg någon dag..
      Intressant detta med växtförädlandet och röd jämn färg. Jisses vad människan är påhittig i sin "utveckling till avveckling!

      Radera
  8. Kommer in för att säga Hejhej! & sommarkram :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      tack för ditt hejhej!
      Sommarkram till dig också!:)

      Radera
  9. Efter drygt tjugo år som småföretagare vet jag vad myndigheter kan om dom vill, i mitt fall slapp jag i alla fall hälsovården, jag sysslade bara med datorer och program och andra hemskheter. Nu måste jag också säga att skatten här i stan var för min del helt ok att ha att göra med. Det kan bero på att min handläggare där var gift med med min personlige bankman som var bästis med min revisor. Det har sina för och nackdelar med små samhällen...
    Jag är glad att du tog dig tid att knåpa ihop ett så vackert inlägg på mitt sista tema trots anstormningen. Var rädd om dig och Ulf.
    Åland står på min lista över tänkbara resmål. Man vet aldrig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ByFånen,

      :D, jag förstår att du förstår. För vår del så upplever jag också att vi har god kontakt med myndigheterna, får den hjälp som behövs osv. Små samhällen har sina styrkor, förstås också sina svagheter. Här är det enkelt att ta kontakt med vem som helst på vilken nivå som helst, få undan saker snabbare
      Tack för din omtanke, ha det riktigt bra ni också
      Hoppas att resmålet får besök!:)

      Radera
  10. Vad jag önskar att jag hade sådana växthus som du...men vem skulle sköta dem? Jag tvivlar på att jag skulle vara lika flitig som du...men man kan ju alltid drömma. Jag tycker absolut du ska klaga hos Skattemyndigheten för att de stör dig i bloggandet. Vi är många som tycker så. Soliga hälsningar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :D, det är mycket jobb med växthus, det skall jag inte sticka under stol med, men när man har grundarbetet gjort så löper det på sakteliga.
      Skall givetvis klaga och vet också att de kommer att skratta både högt och gulligt...de har liksom trumfen på hand.
      Faktum är att värmen smyger sig på just nu, regnet börjar ge vika, så kanske dina soliga hälsningar sveper undan allt det gråa och våta.
      En fin kväll önskas med mycket sol!

      Radera