tisdag 1 maj 2012

Utmanad av Lotta

Valborgshelgen är snart till ända. Vi har haft öppet café idag, helt spontant och inte alls särskilt officiellt. Enbart några rader på Facebook och hit hittade trots allt ett tjugotal personer, nästan alla samtidigt... Vi hade inte några som helst förväntningar och är glatt överraskade. Det finns så mycket evenemang överallt på vår ö en dag som denna. Vi känner oss nöjda. Det är alltid roligt att träffa både gamla kunder och nya sådana...Nya, som sade att de tänker komma igen:)
Lotta med bloggen "Charmigt sá Charlie, har utmanat mig.  Hon vill att jag skall svara på 11 frågor + 1 extra bonusfråga. Jag kör genast igång med fråga nummer 1: Finns det någon kvinna du beundrar? Berätta gärna varför......Jag tänker på min mor. Det finns många framgångsrika och  framstående kvinnor som är beundransvärda för oerhört mycket, men för min del så finns min största respekt och beundran för den kvinna som blev min mor. Det krävs en hel bok, Ruts bok:), för att göra henne den rättvisa som hon är värd. Och den boken kanske kommer....den finns inom mig någonstans och den vill ut. I korta ordalag: hon gick igenom så mycket i sitt liv, många svåra saker. Likväl höll hon huvudet högt, hade en härlig smått sarkastisk humor och var en av de mest solidariska människor som jag har mött. Hon var en jättefin mormor åt mina barn...Mera än så här blir det inte den här gången, som sagt det måste till en bok, allra minst. Det finns en kvinna till som jag beundrar och respekterar mycket och det är min dotter. En stark personlighet som klarar av att studera, sköta familj och hem tillika som det finns två barn i familjen...
Fråga nummer 2. Om du fick göra precis vad du ville, vad skulle du göra då? 
Så svårt det kan vara att svara på det som borde vara det allra enklaste..men jag vill ju så mycket!Jag har grunnat på den här frågan litet extra och inte kommit någon vart egentligen, men helst skulle jag hantverka, måla, skapa, skriva och slippa tänka på att få ekonomin att gå ihop:). Den skulle bara ramla på av sig själv, så där bara... Rena drömtillvaron med andra ord. Jag vill vara mera med mina barnbarn och barn...dansa, sjunga...resa tillsammans med Uffe...Listan kan bli hur lång som helst
Fråga nummer 3: Skriv fyra ord du tycker om och berätta varför du gillar dem.
Solidarisk, pålitlig, ärlig och varm. Varför tror jag inte jag behöver berätta. Orden i sig själva är tillräckligt beskrivande
Fråga nummer 4: Vad är bra vänskap för dig? :D, läs föregående svar....en vän finns där,  trots allt, och  i alla "väder".....sviker aldrig.
Nummer 5. Berätta om ett romantiskt minne. Jag har många sådana och vet inte vilket jag skall välja utan att bli alltför privat, så den frågan blir obesvarad....
Nummer 6. Nämn några egenskaper hos dig själv du tycker speciellt mycket om. Jag är trofast, har god organisationsförmåga, ett visst mått humor, är glad för det mesta, kortsynt...blir jag arg går det fort över och jag har lätt för att säga förlåt och att förlåta...
Nummer 7. Vad plockar du för godis i din påse? Yoghurtöverdragna russin. Choklad av olika slag, lakrits och turkisk peppar...
Nummer 8. Vad gör en blogg intressant och fångar ditt intresse? Människor har alltid intresserat mig så jag tycker om att läsa bloggar av varierande art där vardagslivet beskrivs rakt upp och ner. Jag fångas av vackra vyer och bilder och ett beskrivande språk. Havet fastnar alltid om jag råkar hitta det:) De flesta bloggar är intressanta och fängslande. Jag har lättare att berätta vilka bloggar jag gärna avstår att läsa än att berätta om vilka som är intressanta och fängslande
Nummer 9. Berätta om något busigt som du har gjort. Jisses! Det finns en hel del bus på lager men jag väljer det allra första som poppade upp när jag läste frågan. Jag var sex år och klistrade ett dubbelfönster fullt av förskottsskattemärken. Det blev väldigt vackert.  Och väldigt tyst och allvarligt när min fars arbetsgivare undrade var märkena var och fick se dem...Tablå! Ett tjugotal arbetstagares skatter i märken ( det var så på den tiden) hade plötsligt blivit ett konstverk. Min arma moder skickade ut mig i regnet så hon fick jobba ostört hela eftermiddagen med att försiktigt lösgöra de värdefulla klisterlapparna....en av orsakerna till att jag respekterar henne...hon förstod att jag inte förstod, var aldrig arg på mig, bara smått resignerad. Vilket jag förstår fullständigt. Nu.


Nummer 10. Har du någon speciell film eller bok du gillar, som påverkat dig och dina val?
Jag har sett många filmer och läst många böcker, men kan inte påstå att någon enstaka har varit en direkt orsak till påverkan i någondera riktning. Jag har nästan alltid, så länge jag kan minnas bara gått på och tagit för mig av livet, halkat in på olika bananskal både hit och dit och anpassat mig...och ändå på något sätt ändå fått göra det jag har velat göra...jag har på sätt och vis alltid haft ett eget val utan att veta direkt vad det är förrän jag har varit där. Då har jag känt igen mitt val. (låter säkert som hebreiska det här men jag förstår det själv i alla fall:))

Nummer 11. Vilken storstad skulle du vilja besöka? 
Wien har alltid varit ett mål, Paris ett annat... 


Bonusfrågan: Du får ett samtal. Du får frågan om du vill följa med på en safari som startar i Nairobi och går till Mombasa. Planet går om fyra timmar och allt är fixat, du behöver bara packa och vara beredd på att vara borta i tre veckor. Login är enkel och målet är att fotografera och studera djurlivet och lära er om Östafrikas kultur. Det är en del att läsa på innan, du kan göra det på planet. När du kommer hem ska du hålla ett föredrag för 100 studenter på Uppsala Universitet och berätta om resan.
Vad gör du- hänger du med!

 :D.
"Självklart Lotta! När skall jag fara?"


Jag sänder inte de här frågorna vidare till andra bloggare, utan skall tänka till litet, skriva egna frågor och så återkommer jag till några bloggvänner med min utmaning:)

Ha en fin kväll alla! Här sjunker temperaturen i takt med att solen går ner. Allt levande i växthusen har åter fått nattlinnen och nattmössor på...det tar ett tag innan vi lär ha varma nätter igen om man får tro på SMHI

22 kommentarer:

  1. KUL att läsa detta!
    Gillar den här utmaningen. Har verkligen lärt mig mkt om många via den.
    SÅ kul att läsa dina svar.
    Ska blo spännande att se vilka frågor du kommer på.
    Håller fö med dig om bloggar etc. Tycker lika.
    Dina underbara Bilder är sååå fina!!
    Japp, tar gärna samma godis som du :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      man lär sig en del om andra och också om sig själv:)
      Skall fundera en stund innan jag återkommer med frågorna.
      Tack!:)
      Då kan vi dela godispåse med varandra när vi träffas någon gång i framtiden

      kramar!

      Radera
  2. Som alltid roligt att titta på dina vackra bilder. Gillar den här utmaningen eftersom den inte är åldersrelaterad som en del utmaningar är utan ganska allmängiltig.

    Jag förstår att du hade en klok och fin mamma som inte ens grälade på dig när du hade klistrat upp alla skattemärkena. Verkar som om du hade fått många egenskaper i arv från henne :-)!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack!:)
      Det är skönt att det inte är åldersrelaterat, håller med dig!

      :D, jag vet inte vad hon skulle ha gjort annorlunda egentligen. Skadan var ju skedd och kunde inte göras ogjord...bara räddas. Jag hoppas att jag har lärt mig någonting av henne.

      kramar!

      Radera
  3. Var tog inlägget vägen som jag nyss skrev?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      jag undrade just detsamma inne hos dig. Det bara försvann när jag skulle svara, hann inte ens börja så fick jag veta att alla svar och kommentarer inte var tillgängliga, jag klickade till och så kom allting tillbaka men din kommentar var borta. Mysko. Har aldrig varit med om någonting liknande tidigare
      Kan inte svara på din fråga för jag begriper det inte själv. vet inte....
      Karin, som ett frågetecken

      Radera
  4. Men jag skrev mina nya adresser i inlägget
    http://zoega59.blogspot.com
    http://snawitz59.blogspot.com
    Spara eller rata dom

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      tack, jag skall spara...fattar fortfarande inte vad som hände.

      mvh Karin

      Radera
  5. Underbara bilder, Karin!
    Hänger med på Afrikaresan och delar lakritsen med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      tack!
      Braa, vi drar!..men måste säkert hamstra lakrits innan..:)

      Radera
  6. Härligt, härligt... Karin! Bilder så fina som drömmar och så trevliga svar på kluriga frågor. Här trivs man...! :)
    Till sist, undrar om inte du är din mor upp i dan. Det var ingen fråga, bara ett konstaterande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      tack!:) Stanna gärna kvar, vi kan ha riktigt trevligt tillsammans med att lösa din kluriga bildgåtor.

      Njaa, egentligen inte men jag hoppas att jag har lärt mig en del av henne, i alla fall.

      Radera
  7. Hej hej min kära Kusin..fina svar på frågor sådär bara naturligt.. man tager och giver det man haver att giva man tiger om det man väljer att tiga, vad skönt...tycker jag känner igen, mkt av det du skriver..Skönt att valborg var fin, nu ser vi fram emot flera sköna varma helger..Bloggar är goda och trevliga, håller med om att de är få, man inte vill läsa-
    Kram och god Onsdag till dig//K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan-Karinakusina!

      gissar att du har haft det skönt i helgen!Hoppas så i alla fall.
      Tack!
      Fick just veta att det kalla som har utlovats skall bli varmare, hur nu ekvationen går ihop:). Är glad om det blir varmare på nätterna i alla fall.
      Kram till dig och god onsdag också!
      Karin

      Radera
  8. Jag förmodar att ingen tog en bild på ditt fina skatteklisterkonstverk? Det vore väl något att rama in och hänga upp på någon hedersplats.

    Vackra bilder som vanligt och fina frågesvar. Men om du skulle få svårt att hinna med Mombasaresan med tanke på allt som ska bakas, kan du väl säga till mig i stället. Favoritplatser, det där, särskilt Mombasa. (Någon ringde mig faktiskt i nästan samma ärende för många år sedan och det är klart att jag for.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det fanns inte någon kamera i familjen, knappast i grannfamiljerna heller på den tiden:) Troligen hade arbetsgivaren kamera, men pengarna var viktigare just då, de som jag hade klistrat upp på fönstrena..minns att det smakade bläääh till slut men upp skulle jag ha dem. Idog som bara den..

      Bra att veta utifall att det ligger många beställningar här som skall bakas när resan blir av...du kan inte tänka dig att baka istället för mig? Jag drar gärna till Mombasa..:)
      Eller om vi far tillsammans? Olgakatt tar lakrits med sig...

      Radera
  9. Underbara bilder att vila ögonen på ! Kul utmaning och det var ett nöje att läsa dina svar :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      tack:)
      Ha det gott i vårsolen!
      Kram

      Radera
  10. Jag läser också mest deckare. Så det blir mest såna tips i min blogg. Hoppas att det glädjer dig.
    Men du har säkert fullt upp just nu med annat.

    Kaffe och böcker, det är som ett gift för mig

    Ha en fortsatt bra dag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      jag har som sagt ingenting emot en bra deckare. Kopplar av när jag läser sådana, men läser gärna mycket annat också, fastän det den här årstiden knappast blir tid över för någon läsning alls. Knappt dagsnyheterna:)

      Ett bra gift skulle jag säga!:)
      Detsamma!
      Karin

      Radera
  11. Underbart!

    Så fint att läsa om din mamma. Och när vi åker till Nairobi fyller vi väskorna med turkisk peppar ;)

    Vi är nog lite busiga båda två ;)

    Kram och tack för att du tog dig tiden och svarade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :)! Jag börjar hamstra turkisk peppar tills busiga vi far till Nairobi;)

      Kramkram

      Radera