söndag 20 maj 2012

Vår första öppna helg

Vår första Öppna helg är snart till ända...ett par timmar kvar....vi är nöjda, det har varit över förväntan många som har tittat in för att fika...svenskar, fastlänningar och ålänningar. Alla har suttit ute i trädgården och njutit av solskenet, trots den lätta brisen. Helt varmt har det inte varit, men det finns ju kläder...
Jag har tillbringat en större del av dagen till att stå med rumpan upp i Fyrklöverlandet, grävt och ryckt bort ogräs, planterat om och så vidare....Uffe har servat våra gäster, jag har pratat med dem från gräsrotsnivå:). Alla har förståelse för att ogräs måste ryckas bort innan det går i blom och förökar sig etter värre..
Det konstaterades att det går undan,för ett litet tag var tulpanerna knoppiga, nu är de på väg att blomma ut, men...
men det finns hopp om ett par tulpanveckor ännu....
I häcken ut mot vägen blommar det som aldrig förr....
Den föränderliga tulpanen som går från ljusgul färg till mörkorange vartefter den åldras, har varit utslagen som stora vallmoblommor idag
Pepparmintstulpanen , den rödvitrandiga har övergått i rosa nyanser med gula inslag....
i mitt tycke strålande vacker..
Bina tycker om dem av helt andra orsaker...
En annan typ av randning och färger...Jag irriterar mig på mig själv...var har jag planteringskartan med alla tulpannamn? Det skulle vara roligt att veta de riktiga namnen...
Blomkrabbspindeln väntar på levande föda
Jag är övertygad om att jag kommer att pina er ännu med tulpanfrossa någon dag. Snart är den här tiden förbi och annan skönhet tar över

Jag går ut i min trädgård igen och önskar er alla en skön majsöndagskväll!


32 kommentarer:

  1. Helt underbart vackert bemötande era gäster får!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina på Kreta,

      tack, jag hoppas att de tycker så de också. Här finns många tulpaner i många olika former och färger..samt en del till:)

      Radera
  2. Vilka färgglada och vackra tulpanbilder ! Och vad vore livet utan ogräs och damm ??? Helt underbart så klart :-)))
    Roligt att premiären blev bra och att vädret har varit nådigt !
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      Tack! Ja, vad vore livet utan allt detta? :D
      Vi är väldigt nöjda över starten i år!

      kram
      Karin

      Radera
  3. Ni hade i alla fall tur med vädret
    Fina bilde rpå mina favoritblommor - tulpaner
    Hos mig är det +18, riktigt skönt ute


    Kan gissa att ni nu har en stressig tid framför er
    Så hör av dig när du har tid
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,susanne,

      du kommer med all säkerhet att hitta dina favoritblommor här några gånger ännu i maj. Vi har också fått litet varmare mot kvällssidan, så kanske,kanske...

      Vi har jämt upp hela tiden på ett eller annat sätt just nu Sedan trappar det upp när högsäsongen är här vid midsommar...

      Karin

      Radera
  4. Ja, mer tulpaner! Så otroligt vackra. Hos mig överlevde en enda tulpan rådjursattackerna genom list (den blommade lite senare än de andra och då hade rådjuren annat för sig). Det är så sorgligt, för även om påskliljor och narcisser är vackra vore det fint att blanda upp dem med tulpaner.

    Låter som en härlig majsöndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tur att rådjuren inte äter digitala bilder i alla fall:). Vi räknade med att inte få ha våra tulpaner ifred, var beredda på att ha dem i upphöjda lådor och krukor, men tji fick vi...de tågar så snällt förbi, fallera..
      Du behöver flera listiga tulpaner hos dig..förargligt att få skönheten uppäten.

      Här har varit skönt idag:)

      Radera
  5. Jag pinas verkligen inte av dina tulpanbilder. Jag njuter i fulla drag. MER! MER! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      Härligt!:) Det kommer mera....
      Kram

      Radera
  6. Grattis till reportaget i Ålandstidningen och till första dagen öppet! Tur att inte rådjuren hann äta upp alla läckra tulpaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      tacktack!
      Våra rådjur äter inte våra tulpaner, har aldrig gjort det..de knallar så snällt förbi dem..nafsar någon äppelblomma om den råkar hänga framför nosen

      Radera
  7. Vad härligt att ni är igång! Gissa om jag hade velat sitta där, i er trädgård.

    Och din tulpanfrossa är underbar! Blir varm och glad inombords.

    Ha en skön kväll och grattis till en bra start på säsongen!

    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, så tycker vi också. Gissa om jag hade tyckt att det var roligt om du också hade suttit här...:)
      Tack! Jag frossar mera endera dagen, medan tider är...de börjar vissna så smått.
      Ha en skön dag/kväll du med! Tacktack!

      Varm kram!

      Radera
  8. Vad åt dom mest till kaffet?
    Chokladtårta eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      det var blandat...och det mesta gick åt. Bullar, chokladtårta, saffranspannkaka, rabarberEmmy och blåbärsEmmy samt smörgåsar...jämna puckar:)

      Radera
  9. Åh nu i dagarna..solen är ljuvlig..blommorna är ljuvliga..tulpanerna ljuvliga i sina färgkombinationer..Och ni har öppnat edra caféportar igen..vad kul..med ändan i det fina vädret- Kan tro att edra gäster mår gott där..
    Önskar dig en fin måndag..nu ska det bli ännu varmare och skönare..SKÖNA MAj välkommen..Kram min fina kusin//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      det börjar kännas försommaraktigt nu:)..vi har helgöppet tillsvidare och öppet i veckorna fastän vi har stängt om vi är hemma. Från mitten av juni har vi öppet alla dagar till och med sista augusti.
      Vi försöker få våra gäster att må bra, att koppla av, att njuta
      Önskar dig detsamma vad gäller morgondagen.
      Kram till dig också KusinaKarina

      Radera
  10. Oj vilket eldorado i tulpaner! Den ena skönare än den andra, alla så fantastiskt vackra. Jag är väldigt svag för botaniska sorter och liljeblommande. Vad heter förresten den lila liljeblommande sorten på andra bilden? B...nånting?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      det är just det som är problemet...jag har skrivit upp namnet på alla tulpaner och lagt pappret på ett så säkert ställe så jag inte har hittat det. Ännu..
      Tror jag har det i dataarkivet någonstans men...det gäller att leta och att finna..får återkomma när jag finner skatten

      Radera
  11. Så bra att helgen blev lyckad! Underbara tulpan bilder, tänk vad många färger och sorter det finns.
    Nu får du vara rädd om dig!
    Kram och vink från mig som njutit av en vacker försommar dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      jaa:), tack!
      Skall så vara och hoppas detsamma för din del.

      kramar, vinkar

      Radera
  12. Aldrig för mycket tulpaner!! De är bara så vackra!
    Ha det gott! Här kämpas det också mot ogräs ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      nej, det kan aldrig bli för mycket, helt rätt:)
      Ha det lika gott, också i kampen mot ogräs;)

      Det ser ut att bli en fin dag idag!

      Radera
  13. Kan tänka mig att gästerna gick hem nöjda och belåtna!
    Så vackra blommor, jag hade gärna plockat mig en bukett där...

    KRAM o ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jag tror så! Att de kände sig så:)
      Det krispar och knastrar så skönt när man plockar tulpaner..
      Skall gå ut och plocka in en bukett till köksbordet för att förgylla vardagen

      KRAM till dig och ha det så bra,så bra

      Radera
  14. Härligt att det var en lyckad premiärhelg för Pettas.
    Jag kan ju bara tänka mig hur nöjda gästerna måste ha varit. DEN som hade kunnat vara en av dem ändå.
    Japp, ogräs bara måste BORT!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      ja, det blev en lyckad helg för vår del! Nu är vi igång på helgerna ett tag framöver, sedan alla dagar från mitten av juni.
      Ogräs blir vi aldrig befriade från här, men de allra värsta klarar vi av...när den ena änden är klar så är det bara att börja från början igen
      Kram!

      Radera
  15. Grattis till den lyckade premiären! Sedan kan det bara bli bättre och bättre och bättre... och ni får mer och mer att göra. Lite så där "rätt åt er", eller hur jag skulle uttrycka det. :)

    Rena sommaren här idag. Ska ut och skrapa rent ett par plattor, men först ta igen mig lite efter lunchen. Fick en överraskningsgäst, vilket var kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      tack!:)
      Vi får hoppas att det blir precis som du skriver...bara bättre och bättre..
      Det får gärna vara "rätt åt oss":)

      Vi har också varmt, småbaddigt rent av, på södra delen av ön ösregnar det just nu...
      Kul ibland med överraskningar, i all synnerhet om de är trevliga...

      Radera
  16. Så många vackra tulpaner! Min tulpan kanske inte borde vara ensam? Men varför äter inte rådjuren upp dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      :D, din tulpan är vacker i sin ensamhet...
      Vi har en tyst överenskommelse, rådjuren och vi...de får mat på vintern om de låter våra blommor och växter vara ifred på sommaren. Fungerar perfekt...kloka djur..vi såg ett ikväll nere på åkern...

      Radera