onsdag 16 maj 2012

Stenen har börjat rulla...

eller vad man nu vill kalla det när säsongstarten är om knuten...För att ha varit rätt så lugnt, märk väl rätt så, här är aldrig riktigt lugnt, så verkar det som rena ketchupeffekten just nu. Allt händer och det samtidigt. Jag berättar varefter...men idag har i alla fall förberedelser gjorts för morgondagens catering på annat ställe, Ålandstidningen har besökt och intervjuat oss....de har ett Getatema på gång:) m.m.....och sist men absolut inte minst. Vi har ett rödstjärtepar som har valt att häcka här! Har aldrig hänt oss tidigare så det är jätteroligt...
Gullvivorna har slagit ut och det finns många, många av dem.....
Överlag tycks allting vara många i år, t.om. de blyga tulpanerna...de där som inte vågar titta på en annat än under lugg...
Jag har lagt kartan på alla tulpaner som jag planterade för ett antal år sedan på ett säkert ställe. Så säkert att jag inte har hittat den ännu...där står i alla fall namnen på alla sorter, men det får nog stå där det står och är...jag hittar inte det säkra stället:)
...så jag kallar de gula tulpanerna till Förändringen, för att de ändrar färg från grönt, till ljusgult, till mörkare gult och övergår så småningom till brandgult och orange då de är som allra vackrast. Jag visar förstås bild på skönheten senare..
Polkagrisrandiga tulpaner och vita narcisser passar bra ihop...

   Mina blogginlägg blir litet hipp som happ och litet hur som helst nu för tiden. Ambitionen är att jag skall skriva någonting 
    riktigt vettigt och klokt:), inte bara "dravla" på så här men .....kommer tid så kommer råd som de kloka brukar säga
   Ha det gott alla!:D

12 kommentarer:

  1. Polkagristulpaner...WOW!....rena godisrabatten. Dina blogginlägg är långt ifrån dravel. Du har alltid så fina bilder att visa och nåt kul att berätta. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      tack!:) jag var inte ute och gick med håven, jag vill så gärna skriva litet mera än jag gör, men bättre att låta bli när tiden inte finns..det blir bilder istället
      Kram!

      Radera
  2. Vilka OTROLIGT balla tulpaner!!
    GILLAR DEM!!
    Sådana ser man minsann inte varje dag!
    Härligt fina bilder!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      de är läckra! Och jag har många i år!
      Hoppas jag hittar min karta med namn så jag kan berätta vad de heter:)
      Tack!
      Kramar!

      Radera
  3. Dina blogginlägg är precis hur bra som helst. Massor av sköna bilder och mycket intressant att läsa.
    Rödstjärt som häckar - lyckans ostar är ni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      Tack!
      Vi känner oss som lyckliga ostar, lita på det!:) Springer som tättingar här med kamerorna när vi ser dem på utsidan

      Radera
  4. De polkagrisrandiga liljeblommande tulpanerna ihop med narcisserna - vojne!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      det bara blev så...inte en tanke på resultatet före. Ibland är tulpanänglarna med :)

      Radera
  5. Hur vet man att det är ett rödstjärtpar? Och inte två domherrehonor, eller någon av alla dessa andra småfåglar som är lite diffust roströd under magen? Önskar jag kunde lite mer om sånt. Men jag får glädja mig åt alla dina fina bilder och upplysande texter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      man har litet tur, som vanligt!:) Man gifter sig med någon som kan, så får man veta så snart man funderar över, "att vad är det där?, den har jag aldrig sett här tidigare"...och så läggs fågelboken i handen på mig och en uppgift om var jag hittar det och det...;)

      Radera
  6. Säger som Annika, vilka balla tulpaner! Har aldrig sett tidigare.

    Det händer grejer i er trädgård!! Full ös, så härligt.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag tycker mycket om just de där tulpanerna, de är så fräscha och pigga, man blir glad av dem och de har förökat sig många gånger om till vår glädje

      Fullt ös! Ja!:)

      Kram!

      Radera