torsdag 10 maj 2012

Rena motsatsen idag

Idag är det inte tröööögt alls, utan mycket fart under galoscherna istället...
Mycket bakande är på gång, vi får bokningar och förfrågningar, solen skiner och livsandarna tycks vakna hos alla. Jag har lagt ut alla pelargoner för avhärdning, snart är det dags att plantera dem i fönsterlådor och välkommen till oss-krukor....Påskliljorna är så vackra som de bara förmår och tulpanerna står i kö för att börja blomma. Jag hastar vidare till bageriet igen..Joo, göken galar som bara den. I alla vädersträck...

20 kommentarer:

  1. Jag älskar pelagoner. Det är nog den enda blomma jag minns från min barndom. Farmor hade massor och lät en av dem växa upp till ett litet träd. Göken var det längesen jag hörde här omkring. Ha det bra i brådskan.

    SvaraRadera
  2. Gunnel,

    Pelargoner är så tacksamma. De flesta jag har är många år gamla redan, tjugo-trettio år, en över hundra år...gamla Berta:).
    Till och med göken är tidigare hos er:)

    Ha det bra du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! 100år! Kan du inte visa ett foto på den? Jag menade att det är många år sen jag hörde göken här i närheten....skrev nog lite luddigt.

      Radera
    2. Gunnel,

      absolut skall du få se bild på Berta. Berta har sin egen historia, men jag återkommer till den en annan dag:). Hon delas i alla fall ut till höger och vänster för att ha sina rötter förevigade...

      Antecknar Berta på en lapp så jag inte glömmer mitt löfte:)

      Radera
  3. Vilken enorm pelargionia samling du har...
    bli nästa sentimental för där vi bodde tidigare i Timrå, hade jag så mycket blommor, just pellisar och fuchior som jag övervintrade i vår potatiskällare, och det var lika kul varje år att ta fram dom och se när dom torra eländiga bara blev så levande vackra....
    suck...men allt har sin tid...

    Och du den där tulpanoasen kommer att bli vacker.

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      Gamla pelargoner alla, förutom den som jag fick av Eva i Tyresö i fjol, den knallaste röda:)
      Fuchsior har jag inte börjat med ännu, men skulle gärna
      De är så bra att ha i lådor och krukor längs gången till caféet, klarar också glömsk vattnerska bra:)- Först ut och sist in-blomma.
      Allt har sin tid, precis så är det

      Tulpanoasen blir vacker, jag lovar..och de blir bara flera för varje år

      Tjingeling till dig också!

      Radera
  4. Vilken välkomnande entré!
    Det var inte dåligt, så många fina blomster!
    Så skönt att dagen startade med energi, kanske hjälpte mitt pepp..

    kram från mig i blåst o regnstorm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :D, det blir annorlunda senare. Nu får pelgargonerna hälsa välkommen ett tag framöver då jag fortfarande lyfter ut och in på dem.
      Peppet hjälpte naturligtvis:) Tack!

      Sänder solsken till dig!
      kram

      Radera
  5. Finns det inga rådjur på Åland? Eller har du hemliga knep för att hålla dem borta från tulpanerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det finns mängder av rådjur på Åland. Vi hade tolv rådjur här i vintras, flere gånger varje dag. Vi matar dem...när våren kommer och de hittar mat i skogen lämnar de våra blommor ifred. En tyst överenskommelse:).
      Vi har inte haft några som helst problem, bara någon äppelblomma som har nafsats av i förbi farten. Jag vet inte varför det är så, för jag vet att många i vår närhet har stora problem med dem, men inte vi..

      Radera
  6. Eva i Tyresö har hon någon blogg ???
    Hon brukar vara in till mig å kommentera ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      Eva har inte någon blogg ännu. Men få se bara om hon inte börjar snart, det verkar så...eller hur Eva??
      Eva! Hör du oss? Vi undrar:)

      Radera
  7. Ujuj uj på ren närkingska igen..vad mycket fina pelargoner som ska prunka hos dig..jättefint..Tänk om man sparat alla med åren, det har icke jag gjort..av utrymmesskäl..dina ser stora och kraftfulla ut..Tur du fått kraften tillbaka i dag så..allt blir bakat och fixat som ska...Här i Örebro, har det regnat precis heeeeeela dagen..Nu kan Gud stänga av kranen ett tag tycker jag..Kram och godnatt min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      ja, tänk om man hade sparat alla...så många man hade haft. Jag har sparat dem jag fick av min far, varje den 4:de maj, då han stod där med en pelargon på min trappa och sade grattis:). Hundraåringen Berta skall få sitt eget blogginlägg när jag hinner.
      Här regnar det just nu, så antagligen har kranen stängts hos dig. Jag trodde att det var änglarna som kissade. Har hört så:)
      Kram och godnatt kära Karina
      Karin

      Radera
  8. Ah, trodde väl det också!!!
    Att du skulle vara vid mkt bättre mod idag.
    Härligt.
    Fina Bilder också!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      ja, det är som vanligt igen, åtminstone mindre tröögt:)
      Tack för det!

      Kram!

      Radera
  9. önskar dig en trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,
      riktigt mycket detsamma!:)

      Radera
  10. Tråkigt har jag sällan. Men många uppfattar mig som tråkig eftersom jag inte alltid är social

    Ha det gott tills vi hörs igen

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      Huvudsaken är att man trivs med sig själv....

      Ha det gott du med!

      Karin

      Radera