onsdag 2 maj 2012

Måndag mitt i veckan....


            Ja, så går det också ibland. Man börjar vardagen mitt i veckan....


                             Morgon och förmiddag har jag varit i bageriet...beställningsbröd
                             har bakats. Det är alltid extra roligt med litet annorlunda beställningar...

Det är inte alla dagar jag bakar dromedarer, men det händer...

Någon fyller femtio år i Helsingfors och skall få en låda knäckebröd som man med all säkerhet kan förlikna med Noaks ark. Förutom dromedarer så finns det labradorer, taxar, kattor, ekorrar, älgar, fjärilar, örnar, tuppar och fredsduvor i den...kanske jag glömde någon sort. Tror det kan vara bra med fredsduvor i sammanhanget:). Annars kanske givaren får det livat när han flyger till huvudstaden med Noaks ark under armen i morgon....


När Uffe skulle fara iväg till stan med brödbeställningarna, fick han lov att sätta sig ner och vänta en stund. Biggan skulle ha lunch och fick inte störas...här är hon på väg till matbordet....


                                    Det är skytteltrafik i vår trädgård till fågelbordet...
                                    är det inte Biggan, så är det Kurt-Birger eller någon annan

 som också tar lunch samtidigt....Biggan tittade intresserat på
när den lilla stubb-musen på marken nedanför for av och an och fyllde sina kindpåsar med solrosfrön...
som den tog med sig till stubben..av och an, av och an...i snabba ryck

Utanför Uffes fönster i kansliet lade jag upp en prydnadsflaska på fönsterblecket för ett ögonblick...den skall vidare till ett annat ställe.  Hackis blev nyfiken. Våra vänner på utsidan har fullständig koll på allting vi gör och är genast framme och tittar efter vad vi har för oss....Härligt!
Vi är som en enda stor familj...

Nu känner jag mig som åsnan mellan hötapparna. Jag vet inte vilken tapp jag skall äta först, det finns så många att välja på. Kanske bäst att börja med en mugg kaffe....


26 kommentarer:

  1. JA, ni är som enda stor familj. Jag brukar ju jämföra er med Disney ;-)
    Alla djur som kommer på besök...DU vet vad jag menar, hihi!

    OCH vilka OTROLIGT fina knäckebröd!! WOW!!
    SÅ impad! Otroligt fint. Det kommer 50-åringen i H-fors verkligen att uppskatta!!

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Jag vet vad du menar...här är rena vilda zoo:)

      tack! det är aningen knepigt att baka knäckebröd i olika format med tanke på gräddningen. De får "liv" i ugnen...den ena dromedaren springer...ser du det?
      Hoppeligen så blir det uppskattat.

      Kramar!

      Radera
  2. Men jösses människa vad duktig du är, har bakat knäckebröd i så små former...ja knäckebröd överhuvutaget har jag aldrig bakat....du är en pärla och nu tycker jag du tar en kopp kaffe och njuter av dina vänner ute på gården....

    Själv har jag haft ett riktigt skitgöra idag...skurat ugnen...
    ser väldigt enkelt ut på reklamfilmer...
    men mycket mera jobbigt i verkligheten...suck...

    Tjingelingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      jag har inte kommit till skott ännu vad gäller kaffet, snart är det middagsdags, så nu SKA jag ta kaffet och gå ut till vännerna på gården. Tack för den delen! Det är ungefär som att baka pepparkakor...inte märkvärdigare än så:)

      Oj, nu blev jag påmind! Skulle också behöva skura köksugnen...men jag tar kaffet istället. Så du fick inte in en sådan där tornado som man ser på tv-n, när du öppnade ugnsrengöringsflaskan då? Falsk reklam. Reklamera!
      Suckar med dig! Ack ja...

      tjingeling tillbaka!

      Radera
  3. Fint knäckebröd.
    Det ser svårt ut att baka, men säkert är det lätt när man vet hur man ska göra.

    Ha en fortsatt bra dag
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      tack!
      Så är det med det mesta. Allt man kan är lätt som en plätt:)

      önskar dig detsamma!
      Karin

      Radera
  4. Hej till Ålands Vildzoo! Trevligt att ni håller aktiviteten uppe, oavsett antalet ben, vingar eller icke. Trevligt att besöka er.
    Här har det varit lite trädgårdsfix idag och så har även jag bakat knäckebröd! Inte så där tjusiga som du då, men i alla fall. LCHF-knäcke... vansinnigt välsmakande. Förstås. :)
    Hoppas att ni haft en lika fin dag som vi, nu ska jag bara vila hela kvällen... ryggen har fått nog för idag.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      hej från Ålands Vildzoo!:)

      Har du ett bra recept på LCHF-knäcke så får du gärna dela med dig. Ibland behöver vi också sådant i cateringsammanhang och jag vill gärna ha goda recept på alla variationer av bröd.

      Tänk, imorgon är det redan torsdag:)..det går undan.
      Ha det gott och lägg varma filtar om dig!
      Trevlig kväll!

      Radera
  5. Alltid roligt att kika in till dig för här händer så mycket roliga saker ... mina mungipor åker opp till öronen varje gång.
    Underbara bilder!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      :D, roligt också för mig att läsa.
      Tack!
      Kram!

      Radera
  6. Oj oj oj ! Du slutar inte att överraska! Så duktig du är, såna fantastiska knäckebröd!
    Ha det gott med din stora familj ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      tack!:)
      Tänk ändå, jag vet inte ens huuuur stor min familj är. Nu är många nya medlemmar på gång:)
      Ha det gott du med!

      Radera
  7. Såna knäckebröd önskar jag att det fanns att köpa i min affär! Fast det är nästan synd att äta upp dem. De är så fina. Det var väldigt vad det är liv och rörelse i din trädgård. Trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :), såna knäckebröd finns nog inte i våra affärer heller...
      Tack!
      Här är liv och rörelse, full fart med många olika vänner.
      Trevlig torsdag önskas dig!

      Radera
  8. Men människa hur GÖR du? Tillverkar du mått i olika djurformer först? Vilket jobb i så fall! Eller skär du ut på fri hand? Vilken precision i så fall! Fint blir det i alla fall.

    Djuren i vår omgivning är inte lika sällskapliga, men skatorna har råkoll. Det går inte att sätta ut soppåsen på verandan för att gå ner till soptunnan vid vägen "sen". De vet precis vad det är och efter en minut har de hackat upp påsen och letat igenom innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      nej, det är inte särskilt krångligt alls. Det finns färdiga pepparkaksmått att köpa, mängder av många olika former så det är bara att stansa ut sina knäckebröd. Lätt som en plätt...

      Skatorna äger vårt ställe, brukar vi säga. De har råkoll på precis allting och alla och jag förstår fullständigt att du inte kan lämna någonting till "sen". :) Det är samma sak här..

      Radera
  9. Oj vilken härlig låda med knäckebröd! Vad duktig du är, och påhittig :)
    Ler åt orden om hur djuren följer med allt och undersöker allt nytt. Här är tama dur och "vilda" djur lika...mina katter är så nyfikna, allt skall inspekteras och godkännas;-)
    Kram och god morgon ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      :D, tack! Lekfulla tanten går igång nu och då.

      Djur är mycket mera med i alla skeenden än vad man kanske tror. Det gäller bara att iaktta dem, bli bekant med dem så ser man. Vi har en svart vacker frasse som också kommer hit på sin inspektionsrunda varje dag. Det kan ju finnas en lämplig stek i matbutiken under fågelbordet. Katter är oerhört nyfikna på ett härligt sätt. Inspektörer ut i klorna
      Kram och god morgon till dig med!:)

      Radera
  10. Vilka roliga knäckebröd som du bakat :-). Du är så himlans kreativ och händig med det du gör.
    Varmhjärtad som få är du också och jag förstår ju att djuren trivs gott hos er.

    Nattkram fina du
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      Tack!:)
      Tack! Igen!:)

      Godmorgon kram till dig fina Ingrid!

      Radera
  11. En sån låda knäcke hade jag inte tackat nej till, era tyska turister måste bli överlyckliga. Älgar, tänker jag...

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      ja, kan du förstå att tyskarna är så oerhört förtjusta i elk?!:) I alla dess former. Fascinerande...

      Kramen

      Radera
  12. Tänk att ha så många djur utan att ha husdjur! Men vad säger fåglarna om att ekorrarna äter deras mat?

    Vilket härligt knäckebröd! Dromedarer - det är till att ha fantasi!

    Du får berätta om koriandern sen.

    SvaraRadera
  13. Krönikören,

    De samsas på matplatsen, både fåglar, ekorrar och lilla stubbmusen. No problem at all.
    Tack!:)
    Berättar!

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga knäckebröd! Har samlat på mig en hel del roliga pepparkaksformar men det har aldrig slagit mig att man kan använda dem när man bakar knäckebröd :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miriam,

      nu vet jag vad du tänker göra:). Roligt. Kanske du visar resultatet på bloggen?:)

      Radera