måndag 28 maj 2012

Kvällspromenaden

 igår kväll gick längs en skogsväg mot Kalvfjärden till.....
 Mycket händer när stora tunga maskiner "klipper" av granar, björkar och tallar...en grindstolpe
 till en inhägnad stod säkert i vägen.
 Nu låg den där....vacker på sitt sätt
  Skogsnävan blommar för fullt...
     Maskrosorna är på väg att "gån ut för att föröken världen"
   Här och var lyste det fagert av Adam och Eva...snart utblommade
Uffe ville visa mig backtimjanstället som han fann dagen innan när han var där med örtakursdamerna
Mitt i allt så fanns det några tuvor, präktiga, väldoftande och goda...vilken glädje!
Nu vet jag vart jag går när jag vill ha backtimjan:)
Nej, jag tog inte någon planta med hem, jag går till plantan istället om behov uppstår
då får jag se den här utsikten mot Kalvfjärden samtidigt...två "flugor" i en smäll. Här brukar vi vara på  isen och pilka abborre vintertid..
Kvällssolen spred litet glans över strandvassen, vi såg små gäddor(spilor) och abborrar sola sig i strandvattnet...de pilade iväg när vi steg på stenarna för att titta på dem...
Naturen tapetserar sina väggar med blåbärsris och vackra lavar....här kan man stå upprätt och plocka bär längre fram i sommar
En gammal  brygga har stenbelagts...när vattnet stiger så behövs motvikt så att inte bryggan flyter iväg
Längre fram i sommar kan jag ta bild av mängder av stora vackra kungsljus...på kalhyggen tar de gärna fäste
När jag var barn och lekte affär med mina kompisar så sålde vi maskros-(smörblomma)smör för dyra slantar (stenar)...
Skäggdoppinghannen "höll låda" nere i vattnet, ropade på sin hona....varnade för oss.  Ett par rådjur tog till flykten upp i bergen ovanför oss...(hann inte få bild på dem)
Kanske skäggdoppingen bor i  huset som befann sig upp och ner i vassen....?:)
Bärfisen tycks inte bränna sig på nässlan...
Ödehuset som fanns längs vägen där vi vandrade, har ett vackert handtag till källaringången. Osökt gick tankarna till den som en gång har skruvat fast det och vad den personen då tänkte, drömde om....
Denne någon har säkert stått och tittat ut över fjärden genom de handblåsta fönsterrutorna

            Idag mulnar det på..
            Nu väntar vardagssysslorna på att bli gjorda.
            Ha en bra måndag!

24 kommentarer:

  1. Hej Karin!

    Så Kalvfjärden ligger hos er också. Du kan även hitta det utanför Stockholm.

    Inget höjdarväder hos mig idag, något kylslaget. Men jag satt ändå ute 45 minuter och läste.

    Nu är mina plantor omplanterade. Ni gäller det att vattna dom och även prata med dom

    Ha en fortsatt bra dag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59, susanne

      gissar att det finns Kalvfjärden både här och där:)..skulle vara roligt att veta varför en fjärd får det namnet.

      Här blåser det också, är mulet, kyligt och regnsjukt. Vi behöver regn, här är torrt som bara den. Önskar regn men får se om allt blåser förbi. Mycket vanligt hos oss på norra Åland

      Prata med dina plantor, det tycker de om:). Jag pratar jag också med mina, långa samtal ibland.

      Ha detsamma!
      Karin

      Radera
  2. Vilka otroligt vackra vyer!
    Tack för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena H,

      tack för att du tittade in och kom med på promenaden!

      Radera
  3. ÅÅÅÅÅ KARIN!! VILKA BILDER!!
    Jag bara faller in i dem!!
    Där skulle jag vilja vara! AHHH!!!
    Tack för "bomben"!!
    Kram!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, tack!
      Nu är den ljuvaste tiden...

      Kram!:)

      Radera
  4. Jag njuter av dina vackra bilder som vanligt. Synd att den här tiden går så fort bara...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack!:) det gäller att vara med så mycket man bara kan och hinner. Hänryckning är vad det är!

      Kramar
      Karin

      Radera
  5. Till och med i vår lilla sjö har vi en Kalvfjärd även om det inte är så många som vet om det. En av öarna heter Kalvhuvudet och då blir vattnet mellan den och nästa ö förstås en Kalvfjärd.

    Underbara bilder och härlig kvällspromenad – tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Det är intressant att det finns så många Kalvfjärd på många olika ställen. Vi har en stor ö i havet här utanför som kallas Kalven...jag undrar bara om det har med kritterna att göra eller om det finns en annan förklaring. Att isen kalvar har jag också hört, vilket betyder att den bryter sönder...spännande är det i alla fall

      Tack för att du kom med och vandrade...vi har varit ute ikväll igen men på andra ställen

      Radera
  6. Tack för sedvanligt fin bildkavalkad!

    Bara på någon timme har temperaturen fallit, från att ha varit över 20 grader på förmiddagen ligger den på 12-13 just nu!

    Trevlig kväll till Åland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      Tack!:)

      Här har vi haft runt tio grader varmt hela dagen, hård blåst och mulet. Nu tittar lilla solen fram igen och genast blir man på så bra humör...

      Trevlig kväll önskas dig också!

      Radera
  7. Åh Karin VILKA BILDER!!! Jag blir helt tagen av dem!
    Underbart! Tack för att du delar med dig av det vackra!

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      tack!:) Så roligt att du tycker om dem, jag blir glad i min tur...

      kram
      Karin

      Radera
  8. Uj, vilka fina bilder! Jag njuter om o om igen..
    Det där fönstret skulle jag vilja ha!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack!:)
      Handblåst är handblåst!

      Kramen till dig med!

      Radera
  9. Helt fantastiska bilder ! Älskar bilden på maskrosen...så mycket vackert ! Livet och vyerna på Åland verkar vara något helt otroligt :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      tack!:) smörblomman som gav smör att sälja:) är egentligen väldigt vacker. Märkligt nog så ser man den inte på det sättet..
      Vi har en väldigt vacker ö just den här årstiden. Jordmånen är kalkrik och örter och växter trivs

      Kram!

      Radera
  10. Tack tack snälla du för att jag fick nöjet att vara med på en underbar promenad! Vilka bilder! Kan man kanske gå på fotokurs hos dig...?...*fniss*...
    Naturen har så mycket att bjuda på, tänk vilken förmån vi har som bor så vackert.
    Var rädd om dig nu!
    Vink och varm kram från mig över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      roligt att du sprang ner för alla dina trappor och kom hit:)
      Tack! Jag är definitivt ingen fotolärare...kan knappt själv ens...jag bara knäpper
      Vi har så mycket att vara tacksamma för,helt rätt.

      Detsamma!
      Vink och kram från den här sidan av "pölen" (Ålandshav)

      Radera
  11. Jag skulle också ha lämnat backtimjanplantan kvar för den utsikten!
    Vilken promenad du tog oss på :) Tack för det!
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      den utsikten går inte av för hackor och är mycket bättre än att se en landsväg nedanför trädgårdslandet;)
      Tack för att du kom med!
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Så vackra bilder....mej njuter..tack
    och gonatt..för kvällen försvann,
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      TackkärakusinvitaminKarina!
      Godmorgonkram!

      Radera