måndag 7 maj 2012

Kväll och morgon...

Uffe tittade upp i skyn igår kväll och såg precis ut så där som han brukar se ut när det är dags för att lägga några nät i sjön..."hmmmmm, om vi lägger nu så får vi ta upp tidigt innan det börjar blåsa". Jag är inte senkommen när det gäller att fara ut på vattnet, så hopp in i halaren och stövlarna, på med mössan medan han gick efter näten och bensindunken till snurran...några minuter senare var vi vid Lökholmsbryggan..
Solen var på väg ner. Tärnorna njöt tydligen av kvällen den sköna....
En par droppar bensin försvann ner i vattnet och blev till ett miljöovänligt men vackert konstverk
när vi hoppade ner i båten....
med bensinkagge och nätbunke. Ut på fjärden i ett nafs och näten lades i ett svep
Örnie var förstås med som vanligt i den närmaste periferin, bortjagad av måsar och tärnor som har ägg och ungar på gång
Femton minuter senare hade solen nästan gått ner, vi kände hur det redan hade blivit kallare i luften. Väl hemma klädde jag på alla tomater och paprikor ordentligt inför natten...
När vi steg upp och for för att ta upp näten i morse, var marken vit...
Det har varit rejält kallt i natt
Havsdis låg som ett tunt täcke över fjärden
Bryggan var hal och vit....
Allt såg annorlunda ut idag när jag tittade över bryggkanten då jag försiktigt steg ner i i den hala båten...vinterstämning
Så in i diset och magiska morgonögonblick mötte oss där vi var på väg till näten
I skogskanten, bakom strandalar och björkar, såg det ut som om någon hade strött ut sitt vita hår
 Vilka kvällar, vilka morgnar....
 Vi fick sju abborrar, tre gäddor, en stor sik och några braxenpankor ( de fick åter sin frihet)

Nu har jag bakat dagens brödbeställningar.. Dinkelbröd, råglimpor och chokladtårtor, väntar på att  avhämtas. Jag går ut i trädgården för att fortsätta grävandet...

30 kommentarer:

  1. Karin!! O GODE TID vilka bilder du bjuder på!
    jag sitter bara här och suckar för mig själv!
    Vilket LJUS och vilken FRID i bilderna.
    Helt fantastiskt vackra!
    Just Bilder tagna under solnedgång och i gryningen blir ju fantastiska oftast...
    Jag är tagen av dina foton!! Nu ska jag se dem igen!
    TACK för att du visade detta, och god fångst blev det ju också!!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      det var magiskt både igår kväll och imorse. Så är det ju i havsbandet, som du säkert vet med tanke på Närpestrakten:)

      Fångsten blev god, men det var nog ändå upplevelsen som var den bästa:)

      Kramar!

      Radera
  2. Vilka fantastiska bilder!!!! Några skulle jag mer än gärna vela ha som tavlor!
    Och abborrar och allt annat fiskegott!!
    Bara så härligt!
    Ha en fortsatt mysig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      tack!:)
      varsågod, det går bra att printa ut...
      Ha det likaledes!:)

      Radera
  3. Det är ju rena naturupplevelsen bara att titta på dina fina bilder... Tack för att jag fick vara med och lägga ut nät, utan att frysa!

    www.bloggblad.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      roligt att du också var med. Tyckte väl att vi hade sällskap av någon som satt i fören:)

      Ha det gott!

      Radera
  4. Jag blir alltid så imponerad av dina bilder. Man riktigt längtar till de platser du visar.

    SvaraRadera
  5. Bilderna är så vackra, även det kyliga!
    Jag har precis målat och kommit på att det är mitt rätta element..
    Stenen (den stora) där pallkragen ska stå, får ligga kvar ett tag till...
    Jag blir definitivt målarmästare när den tiden kommer!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack!:)
      Visst är det bra att vi vet vad vi vill?:)
      Jag gräver och du målar..

      Kramen

      Radera
  6. Toppenfina bilder - som vanligt. Förmedlar skön stämning.
    Jag blir vansinnigt fiskesugen, måste kolla med Jan om vi kan göra nån liten fisketur (gädda kanske?) framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      tack!:)
      Synd att det är så långt emellan oss annars skulle vi kunna bjuda. Hoppas att ni får till det med en fisketur ni också!

      Radera
  7. Säger som Bloggblad - härligt att få vara med om denna kvällsupplevelse utan att frysa. Förstår att det måste ha varit kallt i natt eftersom mina nysatta basilikaplantor såg väldigt ledsna ut i morse.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      igår kväll var det inte särskilt kallt men i morse hade vi vitt på marken. Vi har våra halare på, så vi fryser inte. Men självklart är det varmare att titta på bilderna än att vara med ute på fjärden.;)
      Basilikan är oerhört känslig för frostnätter. Jag sådde mina för någon vecka sedan och små "bebisar" har tittat upp som jag lägger täcke på varje kväll.
      Hoppas dina plantor piggnar i!
      kram!

      Radera
  8. Hälsningar från ett soligt men kyligt Stockholm.
    Hoppas allt är bra med dig

    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne,zoega59,

      allt är bra och i all synnerhet nu när jag har bokfört april klart:). Känns alltid skönt. Här är också kallt i skuggan när solen försvinner. Det blir nog kallt i natt igen. Dags att täcka plantorna igen.

      Allt gott önskas!
      Karin

      Radera
  9. Vatten, dis, dimma - urtjusiga bilder. Fint att kunna förena nöje med nytta - vackra bilder och så fisk i näten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla Laiho,

      tack! Det är en stor glädje och lycka att ha förmånen att kunna göra så, förena nytta med nöje, få mat...:)

      Radera
  10. Vilket underbart inlägg. Det där är vad man kallar livskvalite. När jag tittade och läste kändes som jag så på tv en av dessa serier. Lite som på Saltön
    Ha en fin morgondag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Naturen är underbar, mera ibland än ibland:)och visst handlar det om livskvalite, absolut.
      Ha en fin morgondag du med!

      Radera
  11. En fantastisk bildekavalkade! Flotte motiv, godt håndtverk og mange kreative løsninger.
    Sånn ellers: Takk for mange hyggelige kommentarer til mine blogger :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar H.

      Stort tack för fina ord! Vi har mycket vackert i vår omgivning, fastän jag vet att det norska landskapet överträffar det mesta:). Ha det!

      Radera
  12. Otroligt vackert, denna underbara natur..Tänk du fattar vad du har, vad du får uppleva...det är stort!! Livet är kvalitet, där, att få leva med den man älskar och göra de saker men brinner för..färsk fisk, gott bröd och blommor..det är så vackert kring havet, de olika skiftningar från himeln, årstiderna...så nära..Fint att se..Vår Värld är fantastisk!
    Nu ska jag sova...Du sover väl redan gött...Kram lilla fina kusinen min//Karina..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      vi har mycket att vara tacksamma för, vi som bor i fredliga länder...verkligheten ser helt annorlunda ut för många andra, inte alltför långt borta.
      Hoppas du fick sova gott du också, jag sov som en glad gris
      Kram kusinaKarina!
      Karin

      Radera
  13. Underbara bilder! Det finns en massa lyckade naturbilder, men jag tror att dina är så exceptionella därför att du har så mycket känsla i dem. Man ser din kärlek till naturen i bilderna, och man blir glad och fridfull på samma gång!
    Saknar morgnarna i skärgården!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      Hjärtligt tack! Jag blir rörd, verkligen.
      Härligt om man kan se min känsla för just naturen och miljön..den betyder mycket, mycket..

      Hav och skär är något alldeles extra:)

      kram
      Karin

      Radera
  14. vilken fin fisketur.
    Men erik vill ju se fiskarna!!!!
    Kram eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      jaa:).
      Oj, nästa gång tar jag bild på fiskarna. Nu glömde jag bort!

      Kramar till Erik och dig!

      Radera
  15. Vilka underbara bilder! Kanonfina! Och vilken härlig kväll samt morgon. Och så sov ni väl gott kan jag tro efter en sådan mystur på kvällskvisten.
    kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      tack!:) Vi har haft likadana kvällar tre i rad nu...kalla nätter men i natt räknar vi med att det inte blir frost. Känns så. Det får gärna ändra nu och bli varmare...
      Som glada grisar sover vi, men vaknar tidigt, alltför tidigt när det är så ljust:)

      kramar!

      Radera