söndag 6 maj 2012

Kroppsarbete....


 Jag mår bra av att ta i ordentligt! Så har vi gjort idag, både Uffe och jag.
 Vi har grävt upp hela örtlandet och nu finns bara rysk dragon och piplök kvar..
 ja, förutom pepparrot och libsticka förstås. Dem lär vi aldrig bli av med:)

 Givetvis så skall vi plantera tillbaka en del plantor som nu tillfälligt står i hinkar
 i väntan på att vi tar en dust till med eventuellt ogräs i landet.
 En liten planta pepparmynta blev kvar i höstas...nu hade den spritt
 sig på en yta av ca 4 kvadratmeter.
 Ett otroligt nät av rötter hade slingrat sig både djupt och brett.
 Gissa om vi har jobbat. Vi har säkert mycket 
 kvar av den ännu...men skam den som ger sig.
 Var och en på sin plats och pepparmyntans är
 absolut inte i ett bördigt trädgårdsland tillsammans med andra växter.
 En hel skottkärra blev fylld av pepparmyntans rötter...


  Som omväxling till att slita upp de envisa pepparmynterötterna lade jag mig på marken
  och bara njöt av att titta på den rutiga Kungsängsliljan.
  Vi är glada för att den har blivit många blommor i år
  från att ha varit bara två för två år sedan...
  Ifjol klippte Uffe resolut av dem med gräsklipparen innan de
  dök upp ur jorden:).
  Han kom inte ihåg.
  Sådant händer och vi tänkte att nu är det kokta fläsket
  stekt, ungefär...men tji fick vi till alla lycka.

Nu har vi ett litet men naggande gott bestånd av den lilla skönheten
Judas silverpeng har också blivit många...
    Prydnadskörsbärets knoppar brister snart...snart slår blommorna ut
På södra sidan av huset är de röda tulpanerna snart utblommade....
Tofsmaja har hållit oss under uppsikt under eftermiddagen. Kurt-Birger och Biggan har inte visat sig alls
Arthur har också hållit ett öga på oss. Det finns begärliga maskar att ta hand om efter våra spadtag i landet. Både Arthur och Kosacken har ungar på gång i sina holkar...

  Jag gissar att det var många som gick ut inatt för att titta på supermånen..
  Jag hade tur som lyckades fånga den så där bara när jag tog ett steg ut på trappan.
  När Uffe gick ut en liten stund senare med stativ och kamera hade molnen redan
  gömt undan fullmånen som var närmare jorden än vanligt.
  Bara 356 950 km fanns emellan oss:) Därför upplevdes månen som 15% större än normalt.

25 kommentarer:

  1. vad mkt nytta och bra du gjort idag!! Grävat och strävat..härligt..att se dina blommor i knopp och blom..Kungsängsliljan,en favvo här med..den är oooootrolig..skönt att kunna lägga sig och titta på den, tittade på dej??...Såg några fina plantor utanför en blomaffär i Nora..tänkte köpa..men stod mor..men hade velat lägga mig på trottoaren kanske?? Härlig dag i dag..sol!! Livet är bra underbart i allafall!! Kram till Kusinfin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan Karina,

      det känns jättebra idag. Har tänkt så länge på att få just det här gjort och nu är det nästan klart. Sedan väntar resten av landet...allt skall sås och sättas. Jätteroligt men det tar sin tid.

      De tittade tillbaka och funderade vad jag var för en knäppgök men de börjar vänja sig här i trädgården...
      Absolut Karina, så skall du lägga dig på trottoaren och prata med kungsängsliljorna när du ser dem...ingen kommer att tycka att du är konstig alls;). Du får skylla på att det ligger i generna...
      Livet är fint! Hoppas din tumme tycker likadant.
      Kramkusinakarina!
      Karin

      Radera
  2. Gissa vem som har gjort ungefär detsamma och totalt stupat just nu..du verkar ha klarat det bättre idag!
    Hela energin gick till a trädgården, det är inte min starka sida. Jag målar nog hellre två hela hus än det här med att odla.
    Men nu ska jag försöka, envis som jag är..
    Kungsängsliljan är så fin, helt underbar.
    Supermånen har jag helt missat, vilken tur att du fångade den!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :D. Det kräver sitt att ha trädgård. Tänkte på det idag när jag bökade på där som ett litet vildsvin..man är ju egentligen inte riktigt klok som man håller på men jag trivs verkligen. Nästa liv tänker jag bli trädgårdsmästare...helt säkert:)
      Jag höll på att missa månen jag också men blev påmind och tittade ut. Den väntade snällt en stund

      Kram!

      Radera
    2. Tofsmaja!!! :)

      Jag tänkte att jag borde ut och försöka få månen fotad, men så kom jag på att Pettas hon fixar det, mycket bättre dessutom. Så jag fortsatte att försöka hitta min skönhetssömn. Som jag hittade innan hostan igen gjorde sig påmind. Tack och lov för medusinen!
      kram

      Radera
    3. Lisbet,

      det var på håret att Pettas fixade månen inatt. Glömde nästan bort den:), men där hängde den helt plötsligt!
      Tusans hosta! Tack och lov för medusinen säger jag också.
      Hoppas du får en lång härlig skönhetssömn i natt också!

      kram
      (åt Rayna också)

      Radera
  3. Trodde redan det var kvickrot du hade i skottkärran. Jag har nämligen dragit upp kvickrot idag längs nedre långsidan av huset... Tungt, men guuud vad roligt det är att stå där och böka. Veckosluten är alldeles för korta. Man hinner bara med en pytteliten del av allt det man skulle vilja göra ute i trädgården. En ekorre stod jag också och beundra idag när den försökte ta för sig av fågelmaten. Vi har inte haft ekorrar här på en par år, så det var en välkommen gäst.
    Här har de första tulpanerna slagit ut först för någon dag sedan, så ni har nog kommit lite längre där hos er.
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mona,

      det finns nog en gnutta kvickrot också bland pepparmynterötterna. Jag tycker om pepparmynta men...var sak på sin plats.
      Det är tungt men roligt och jätteskönt när man ser resultatet.
      Jag gissar att vi är ungefär ett par veckor tidigare än er, det brukar vara så...vet för att svärmor bor i Borgåtrakten:)
      Du har det fina kvar när vi har det bakom oss
      kramar
      Karin

      Radera
  4. Jag är sååååå avundsjuk på dina underbara blombilder. Varför blir aldrig mina blommor lika bra? :-(
    Kungsängsliljan är helt fantastisk - vilken enorm skaparkraft det finns i naturen!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      :). Du kan, du är kvinna!
      Den är väldigt speciell genom sina rutor, den rara kungsängsliljan. Man upphör aldrig att förvånas över naturens rikedom.

      Kramar
      Karin

      Radera
  5. Åh suck!! hela mitt låååånga inlägg försvann!! Jag som hade skrivit om den fina kungsängsliljan och att jag måste googla för att se om jag kan ha den här och att den månen är mer perfekt än den rundaste ost... Ja ja..

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      du fick ju ihop allt detta ändå men i det kortare formuläret:)
      Måste också googla och se om den finns i dina trakter..

      Ha det riktigt skönt och lägg fötterna på pallen, jämka litet om flera fötter vill vara med:)

      Kram
      Karin

      Radera
    2. Har pallen för mig själv hehe ;)

      Radera
    3. LyckligaPraliner,

      :D, Förstår att du vill vifta på tårna litet extra...

      Radera
  6. Jag som inte är någon trädgårdsmänniska får lära mig mycket genom att läsa bloggar. I min vildaste fantasi kunde jag inte tro att det finns rutiga blommor. Så vacker den är. Den blir min favorit i fortsättningen. Det här med att vara sen drabbade även oss. Ungefär av samma skäl. Innan stativ och inställning var på plats så var ögonblicket borta.
    Ha en fin början på veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth,

      Kungsängsliljan är en ljuvlig liten skönhet. Den finns som vit variant också.
      Vi blir smått euforiska när vi ser den. Finns på vissa ställen i större mängder på Åland.

      Ha en fin början du med på veckan som kommer...Maj är en underbar månad

      Radera
  7. Supermånen var fin inatt. DET var den verkligen, och den 4 juni har vi den igen, hörde jag idag.
    DÅ ska jag plåta den, igår fanns ingen tid.
    Kungsängsliljor är så vackra!! SÅ VACKRA!!
    Vilken konstverk i blomman.

    Jag tycker också mkt om att kroppsarbeta, DET är verkligen SKÖNT!! Jag förstår precis hur ni slet.
    Heder åt er!!

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      när jag drog ner rullgardinen vid midnatt såg att den var sagolikt vacker där den låg och vilade på grantopparna vid Kalvfjärden. Tänkte gå ut och ta bild men hoppade i säng istället. Vaknade till frostvit gräsmatta:)
      Kungsängsliljorna är väldigt speciella.

      Det är skönt att få ta ut sig ibland. Ordentligt, tillika som man får någonting gjort.

      Kramar!

      Radera
  8. Bara 356 950 kilometer till månen! Nästan så att man kan nå den.

    Visst är det konstigt att man mår så bra av att gräva? det är ju rätt påfrestande för kroppen, men det är kanske det som är meningen – att vi ska använda kroppen ordentligt – för det känns ju väldigt bra efteråt. Och man sover så skönt.

    Nu måste jag gå ut och kolla om det finns några kungängsliljeknoppar. Håller tummarna för att mina ska reagera som dina på fjolårets massaker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      bara ett ordentligt stenkast, ungefär:)

      Jag brukar säga att jag mår så bra av att jorda mig, känner ett direkt behov av att få gräva litet, böka om ordentligt. Man sover väldigt gott efter en ordentlig arbetsdag.

      Lycka till med dina liljor! Trodde aldrig att vi skulle få några fler efter fjolåret, men tydligen satte de genast igång med en underjordisk verksamhet..

      Radera
  9. Ojojoj så fina liljorna är ! Märkligt hur en del växter kan bre ut sig på kort tid..på gott och ont :) Ha en fin måndag, kram

    SvaraRadera
  10. eWa,

    på gott och på ont!:)
    Gott smakar pepparmyntan i alla fall och jag har en planta som står för sig själv på annat ställe.
    Försökte titta in till dig och andra tidigare men misslyckades. Skall göra ett nytt försök:)

    Önskar dig detsamma
    Krim

    SvaraRadera
  11. Jag har alltid velat ha kungsängslilja i min trädgård, men fått för mig att de är svåra att sköta. Ska kanske göra ett försök ändå. Du verkar ha ett stort område att hålla rätt på. Ha en bra början på veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      vi har våra kungsängsliljor litet i utkanten av den klippta gräsmattan i angränsning på det vilda lupinhavet. Fungerar bra bara man kommer ihåg att de finns där när man klipper gräs;), men de tar tid på sig...Bara den vita visar sig så skall jag ta bild
      Vi har ca 4000 kvm:s tomt, vild och tam om vartannat. Ha en bra vecka du med!

      Radera