fredag 4 maj 2012

Jag säger Danmark, vad tänker ni?

Gnuttan håller i fredagstemat i maj och har givit rubriken för dagen. Vad tänker jag när jag hör namnet     Danmark? För det första så blir mitt hjärta varmare än varmt, det bara bollar upp en massa goda känslor och minnen...Jag tänker bl.a. på sköna septemberdagar, då det fortfarande finns en del värme kvar i den danska "yndiga" jorden, jag tänker på Ärön, den lilla långsmala ön i havet där en liten men naggande god familj lever och bor och som är mina/våra vänner  Hej Lotte!:)
Ärön har sin egen flagga, men också den danska förstås. När det är klart väder kan man se Tyskland om man tittar efter riktigt noga
När jag tänker på Ärön tänker jag på Ärösköbing, gamla små hus som står på rad och lutar sig mot varandra. Jag tänker på sädesfält och cikoria vid vägkanten, på vävarkardor i Nettes trädgård, på rödbetor som tas upp, på hönskackel och goda mogna växthustomater, på färder med Connie på okända vatten, på kuckeliku i mycket tidig morgon och en mycket tillfällig tanke  i nyväckt tillstånd om att äta tuppen till middag (måste den vara så tidigt på farten?), innan jag åter drar täcket över huvudet och sover vidare
Men jag tänker också på Lejre med sin oldtidsbye där jag har vandrat från stenåldern genom bronsåldern till järnåldern i månsken en kväll då syrsorna (troligen vårtbitare men det låter bättre med syrsor) spelade och arbetshästen Leo stod på en kulle med den runda månen som bakgrund. Syner och dofter som jag alltid bär med mig...sällsynta ögonblick som etsat sig fast. En vandring som slutade vid en cirkusvagn där en annan god vän bodde. Ole Magnus var hans namn. Repslagare och konstnär, mångsysslare och en oerhört varm och god människa. Nu finns inte Ole längre men jag är inte förvånad om han lär alla sjömansänglar repslageriets ädla konst....:)

I Oldtidsbyen kan man baka bröd som man gjorde förr, man kan lära sig mängder av olika hantverk och sysslor på det sätt som man gjorde då för länge sedan men som är grunden till det vi gör idag
Bland annat kan man lära sig hur man förflyttar stora stenar....Inte långt från Lejre ligger Roskilde med Vikingeskibsmuseét, ett måste för den som är intresserad av båtar och hav. Titta in på länken och läs om allt vad som händer där. Ja, när jag tänker på Danmark, tänker jag också på Köpenhamn, på många andra vänner, på den sköna känslan som alltid uppstår när jag är där. Jag skulle våga påstå att det bor en liten dansk i min själ....


De andra som deltar i fredagstemat är Olgakatt, Karin, Gnuttan och HeLena...
En skön fredag önskas!


32 kommentarer:

  1. Runt Roskilde ligger alla mina favoritbutiker inom vintage. Så jag tänker: Lycka!
    Vikingaskeppsmuséet är inte heller dumt, jag gillar ju båtar o hav. Det finaste muséet jag varit på i den vägen är nog ändå Kon-Tiki i Oslofjorden.

    Ha det deijligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :D, så kul! Nu vet jag vart jag tar vägen nästa gång jag far till Danmark.
      Jag har faktiskt aldrig varit till Oslo, märkligt nog. Men när det blir av så blir det med all säkerhet att besöka Kon-Tiki.

      Detsamma!:)

      Radera
  2. Jeg siger første ordet dejlig når jeg tænker på nabolandet Danmark. Har været der mange gange og har venner der.

    Ønsker dig fortsat god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      Der er ett dejligt land, vårt naboland!:)

      Önskar dig detsamma!

      Radera
  3. Härligt att läsa dina beskrivningar av mitt hemland. :-) Ærø står fortfarande på önskelistan, men det blir nog snart eftersom vi har mycket familj vid färjeläget, så det är ju lätt att kombinera ett familjebesök med Ærøutflygt. Sedan tackar jag för Sjællandstipsen; planen var att nästa sommarstugetripp (som vi typiskt tar i långhelger i förbindelse med skollov) skulle gå till just Sjælland, där vi faktiskt har överraskande mycket kvar att utforska. Det blir ju lätt att man "bara" tar Köpenhamn och Roskilde (och lite Slagelse, pga vänner) när man väl är över på den sidan - så där har vi sett mer än mycket. ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      :D, så fint att höra! Bara att ta båten till Ärön är en upplevelse. Gå ut och titta ner så får du ser hur den kör i en smal ränna....bara sanddyner överallt som rör sig...spännande. När man kommer in i Ärösköbing kör båten över en gammal del av staden (inte Atlantis:)) som finns där nere i djupet. Ärön försvinner i havet i motsats till många andra platser som höjer sig..
      Till Slagelse kom jag av en händelse, i misstag, förstod inte danskan och åkte fel och fick vända om. Slagelse är vänort med Mariehamn.
      Trevlig helg och tack för trevligt fredagstema!

      Radera
  4. Danmark, jag tänker Kastrup, där jag alltid landar på min resa till och från Washington, jag tänker gemyt, snygg design, bra filmer, vackert landskap, poppis kungahus, skagen, ljuset där.
    OCH smörrebröd...mums.
    Ni är en liten trogen skara som fortsätter på temat :-) det är lite kul. Ska allt kolla in vad ni skriver.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Kastrup är vackert och spännande, precis som du beskriver det.
      Vi är en liten samlad tropp som skriver:)...

      Kram!

      Radera
  5. Nästan hemma! Tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      Kul! Tänker jag:)

      Radera
  6. Då säger jag trevliga människor.
    Trots att det är svårt att förstå det danska språket, så är landets invånare ofta trevliga.
    Jag är allt annat än rojalistisk. Men drottning Margrethe är en störtskön tant.

    Ha en fortsatt bra dag
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      jag håller förstås med, är mycket förtjust i danskarna.
      Drottning Margrethe är så levande, lika levande som hennes far var. Vanliga på något sätt....

      ha det lika gott du !

      Karin

      Radera
  7. Ja, som svar på din fråga hos mig (om du inte läst svaret där). Fredagstemat började vintern 2007, en svenska i Texas var det som kläckte iden (hon bloggar inte längre sedan flera år tillbaka).
    Vi var en liten skara US-bloggande svenskar som var med, och så några i Sverige. Tror Gnuttan var med tidigt också, faktiskt,
    DÅ var det på ett annat sätt, mer liv. Mer go. ja, annorlunda. Det var mkt mer back to basic, mer foton. OCH vi hade bara ett enda ord som tema tex: IS, vinter, väggen, golv, matäffären, smycken etc. Ja, du vet...På ett sätt skulle jag vilja ta tillbaka temat dit igen. Men vi får se i höst vad det blir av det hela. På ngt sätt måste det gjutas om, bli mer spännande. Jag märkte hur hela min statistik på bloggen gick ner på fredagarna. Inte så kul. Men vi ska som sagt ändra på det hela. Vi får slå våra kloka skallar ihop. Men det tar vi sen, i augusti. Ska iallafall följa ert minitema nu.
    Kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      jag har faktiskt inte hunnit titta in hos dig igen men skulle nog har gjort det:)
      Det är väl som med det mesta i sådana här fall, det går slentrian i det hela när tiden rullar på...helt naturligt. Det jag har funderat en aning över att många är med men ändå inte med, så det är nog helt rätt att göra någonting av temat till hösten. Det är dags nu...att vi fortsätter i vår lilla tropp är att vi troligen har så mycket skrivklåda kvar som måste ut...och som också har möjlighet att skriva under en längre period. Det kan ju inte alla göra. Spännande att få se vad som händer längre fram
      Kram till dig!

      Radera
  8. Oj vilket fint Danmark du har! Spännande med den lilla ön som jag aldrig hört talas om. Även om det krävs en båtresa för att komma dit skulle jag kanske kunna tänka mig det, en vacker dag då havet ligger lugnt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      jag rekommenderar varmt ett besök på Ärön, ett par dagar minst:) Båtresan tar ca en timme. Havet ligger alltsom oftast lugnt därinne i de vattnena...:)

      Radera
  9. Du är välkommen att höra av dig, om du har missat att skriva upp någon boktitel. Jag skickar dig gärna en ny lista

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne,

      jag tror att jag har dem, men om du har tid och intresse så får du gärna göra det så är jag säker på att jag har dem alla:)
      Tack! Du är en go-ing!:)

      Karin

      Radera
  10. Ja, jösse, det var ju som att fråga mig vad jag tänker på när nån säger Skåne eller Sverige...
    Ærø har jag inte varit på - än. Men en del av de andra trevliga ställena du beskriver har jag sett. Än finns det mycket att utforska i det sköna Danmark.Jag har jobbat med många härliga danska kollegor också. Språket går ju oftast bra här i Skåne men det kan bli roliga missförstånd. En i svenska språket obevandrad dansk ska man akta sig för att föreslå fika till, bl a.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, givetvis skall du besöka Ärön också. En skön upplevelse!
      Vad händer om man föreslår fika till dansken?

      Radera
    2. Ska fråga Lotte!:)

      Radera
  11. Trevligt inlägg om ett härligt land!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  12. Kul att det är fredagstema här! Och Danmark dessutom. Oj, jag har en hel lista på danmarkstankar ;)

    Tycker om dina!

    Varm kram och trevlig helg önskar Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, Danmark i våra hjärtan!
      Skriv inlägg om dina danmarkstankar, skulle vara roligt!

      Tack!
      Varm kram till dig med och finfin helg!

      Radera
  13. Jag älskar Danmark! Vi är ofta där. Kanske inte lika ofta nu som när barnen var små. Lalandia var ett välbesökt ställe av oss familjen Persson/Liljekvist.

    Skagern är ju helt ljuvligt!

    Ja, det finns många ställen som toppar. KÖPENHAMN b la :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      man kan nog inte låta bli att älska Danmark!:)
      Det finns så mycket fint att upptäcka ännu.

      Skagen har jag inte varit till ännu, så det finns att göra.

      Köpenhamn, Ströget...mmmmm..:)

      Radera
  14. Helsingör och barndomens största glass ! När jag var barn så avslutades alltid shoppingturen till Helsingör med glassköp :) Stor nybakad våffla med 5 valfria glasskulor, grädde och sylt och sist men inte minst gräddbulle överst - det kallar jag glass !! Då på den tiden fanns inget liknande i Sverige...det har ju blivit bättre på den fronten numera.
    Ha en härlig lördag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      Härligt! Det skulle jag kalla glass också! Fick nog inte ner en sådan...kanske under ett par timmars tid;). gräddbulle på, wow.
      Ha en fin lördag du med!
      Kram

      Radera
  15. Finfina minnen! Härligt inlägg! Danmark vill jag resa till igen när jag läser om dina tankar om Danmark.
    Ha en fin kväll!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      givetvis skall du resa till Danmark. Du har ju nerförsbacke hela vägen dit:).
      ha en fin kväll du med!
      kram och tack!

      Radera