onsdag 30 maj 2012

Jag är på klorofyllan för jämnan

 i dagar som dessa, då världen är så grön som den bara kan bli....
Sockblomman som Olgakatt medförde som "skaffning" till oss från Skåne då hon gjorde Åland för
ett par år sedan, har vuxit sig till en meter, allra minst, i diameter och borde förstås delas
Men vem vill nu göra det när den är så himla fin?;)
   Strutbräkenplantorna anlände senare från samma ställe, men per post...nu är de många flera
   och förskönar marken mellan rhododendronbuskarna...
   Vi insuper inte det gröna klorofyllfyllda enbart med ögonen utan också på annat sätt
   Idag tillreder jag svartavinbärsbladssaft....
   Härom dagen gjorde jag en utsökt energirik soppa till alla grönsaker i landet och växthusen
   När man ändå måste rensa ogräs,bl.a nässlor, så kan man ta vara på dem och göra
   gödseldryck som ger sprutt åt allt det gröna, sköna och goda...ohyran får sig samtidigt
   en rejäl dust, avlider på kuppen eller så tar den till schappen och springer till grannen:)
Nu har jag gnagat i mig granskott ett par veckor, snart är den tiden förbi...men har ni testat? De unga späda skotten är rena c-vitaminkällan och smakar dessutom gott som de är men passar också i sallader och annat smått och gott

 Det är skördetider! Inte bara till hösten är det dags att skörda. Här håller vi på för fulla muggar redan
Vi tar vara på rabarber i stort sett alla dagar...fryser in och lagar pajer, saft...
   Likaså tar vi vara på mängder av god vild kajplök...den smakar så mycket och så gott
   Utmärkt till det mesta. Jag har just tillrett kirskåls- och kajppaj...det doftar jättegott i huset
   Det finns en beställare som väntar på det goda:)
och så något helt annat...jag märkte att en av alla våra starar är ringmärkt.

Nu gräddar jag  rabarberkakor, typ upp och ner-kaka i ugnen.
Ute är det kallt, men soligt och vackert. Kylan har lugnat ner den snabba växtliga utvecklingen...
så mycket blommar samtidigt och mycket har redan blommat ut
Så är det just nu, torrt också....
Ha en fin onsdag!

24 kommentarer:

  1. Att vara på klorofyllan är väl den bästa tänkbara fyllan absolut! :) Det var fyndigt av dig måste jag säga ;) Oj vad det växer där hos er. Måtte vara särdeles gynnsamt där hos dig. Härligt att titta på dina bilder. Rabarberkakor låter mycket gott. Vår rabarber har hunnit kort bit bara. Snön låg kvar så länge. Ska fundera ut ett bättre ställe åt den där solen skiner mer på våren. Imorgon hämtar vi våra nya höns. Det känns riktigt roligt!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      den allra bästa fyllan någonsin!:)
      Vi är mitt i klorofyllet...det bara knakar och brakar av växtkraften runtomkring oss, ändå går vi och ber om regn, för under allt det där gröna sköna, börjar man se torrt och brunt...
      Lägg en hink över din rabarber så kommer den litet snabbare:), men det är ju gott när den kommer ändå.
      Härligt med höns! Önskar att jag hade några här jag också..men inte ännu

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Hör också till skaran med klorofyllan, även om jag kanske inte intar allt lika vidlyftigt som du. Men jag njuter oerhört av både det ena och det andra. Borde kanske testa ogrässoppan på mig själv, förresten? Myrorna och fästingarna skulle fly sin kos... Vilken lycka det vore!
    Solen skiner, graderna är inte överdrivna... men 15 grader är faktiskt ganska skönt. Testade precis!

    Fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      Vi får bilda klorofyllsällskapet:).
      Testa ogrässoppan på dig själv men ta bort rötterna först:)
      Fästingar tycker mera om lågt ph-värderade människor, har man kanske kommit fram till i forskningarna. Så det gäller att äta mat som får dem att inte bita fast i skinnet på en...yoghurt lär vara bra. Jag har testat, tyckt att de bara har vandrat över mig...men vet inte om jag är inbillningsfrisk:)
      Graderna är inte överdrivna här heller, men det är skööönt!

      Ha det gott du med!

      Radera
  3. MYSIGT och grönt och klorofylligt...
    Vad härligt att göra saft på svartvinbärsblad! KAN tro att det blir OTROLIGT gott, faktiskt.
    Jag skulle gärna smaka!
    Brukar använda de bladen som smaksättning i drinkar ;-) En annan slags "fylla" ;-)
    Blir ju riktigt gott. Så jag kan tro att saften blir toppen!
    kajplök, perfekt att använda!!
    MUMS!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, det blir jättegott, nästan godare än svartvinbärssaft på traditionellt sätt.
      Svarta vinbärsblad är otroliga smakförhöjare också i drinkar:).
      Kajplöken ger ett litet extra sting som av vitlök eller någonting ditåt
      Det är mums!:)
      Kram

      Radera
  4. Du har valt den bästa fyllan!

    Rabarber är alltid gott, denna växt kan du ju använda till så mycket.

    Något kylslaget idag. Trots det satt jag ute 1 timme och läste

    Ha en fortsatt bra dag
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      Absolut! Håller med fullständigt!:)
      Mångsidigheten är en styrka hos rabarbern, som kan ätas på så många olika sätt både till efterrätter och till maträtter
      Nu just börjar det kännas rätt så skönt här igen, litet varmare än igår. Man får klä på sig så går det

      En fin kväll önskas!
      Karin

      Radera
  5. En energirik soppa hade jag inte tackat nej till idag..
    Din fylla verkar skönare än min huvudvärk just nu...

    kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      förstår att en sådan skulle sitta bra. Ännu bättre om den trängde bort din huvudvärk...schas, schas huvudvärken schas!

      Kramkram

      Radera
  6. Nog är vi redan ett stort klorofyllsällskap i bloggvärlden, tycks det!
    Här skurar det emellanåt, väldigt välkommet. Rabarbern växer så det knakar och jag har lagat kräm, paj och "smält rabarber" men inte uppochnerkaka med rabarber. Hur gör man då?
    Sockblomman behöver du bara dela om du vill täcka större ytor med den snabbare än den själv gör.
    Nog är strutbräkens vårlockar bedårande, då är dom allra finast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      ja så är det! Vi är många..
      Vi vill ha regn, åtminstone på nätterna, men inte ännu
      Jag får berätta hur man gör upp och ner kaka. Lätt som en plätt. Jag gör en imorgon så tar jag bilder....man kan göra upp och nerkaka på det mesta. Gott blir det också
      Just nu är jag så nöjd med sockblomman...när jag behöver så delar jag henne.
      Javisst är vårlockarna bedårande. Jag går och tittar på dem med jämna mellanrum och nickar förnöjt mot Skånehållet!:)

      Radera
  7. Vilken växtkraft det är hos er. Det måste vara härligt att gå på span varje dag och se hur allt bara frodas.

    Här var det så soligt och varmt i helgen. Sen kom kylan och blåsten och idag har det regnat lite.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      Det knakar och det brakar som det växer just nu...ibland går det litet för fort men när får man ha det precis så där som man vill ha det?:)
      Vi har också kyla och blåst men inget regn. Vill så gärna ha ett sådant men får ge oss till tåls!

      kram
      Karin

      Radera
  8. Frågar som Olgakatt, hur gör man uppochnerkaka? Har aldrig hört talas om att man kan göra saft på vinbärsblad. Är det något speciellt åländskt?
    Härliga bilder (som vanligt)!

    Kramar från Ingrid som äntligen har fått en inskrivningstid för op.samtal fast inte i morgon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,
      så skönt att du äntligen har fått en tid! Det ordnar sig...
      Jag gör ett inlägg om uppochnerkakan i morgon när jag bakar en till sådan, tar bilder och berättar. Det är enkelt som bara den, likadant med bladsaften. Slår två flugor i en smäll. Nej det är inte alls särskilt åländskt...nordiskt skulle jag tro

      Kramar och lycka till!

      Radera
  9. Vilket grönt inlägg!! (Även mina bilder är gröna idag, man kan nästan tro att vi har "grönt" som tema...). Nu blev jag riktigt suugen på rabarberpaj, denna nordiska delikatess! Härligt att det växer och frodas nu äntligen, efter en lång vinter. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konstaterades här redan, att vi är ett gäng glada klorofyllbloggare:).
      Kan du odla rabarber i dina trakter? vet att det kan vara skillnad på...
      Nu går det undan så det bara sjunger om det när det gäller grönskan. Bäst att njuta så mycket som bara är möjligt
      Kram!

      Radera
  10. Ja du det finns annat än sparrisar i din trädgård och allt tar du tillvara...
    duktiga du.
    Granskott...näe det har jag då aldrig ätit...
    har nog hört att det finns en å annan som gnag i sig dom, mest älgar dådå... hahahaha

    Rabarberkaka uppåned....kan man få recept på det utav dig ????
    Tänkte nu när rabarberna är så fina...jag har ett recept som är med kokos i också och rabarber i botten...blir lite som en sockerkaka...men jättegod sådan....
    och jag tror den var helt kalorifri...***gapskratt***

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      :), jag gör som älgarna, nafsar i mig när jag går förbi de späda goda granskotten. Tänk, jag visste inte att det bodde en liten älg i min själ;). Man lär så länge man har lever..

      Receptet är utlovat med bildbevis imorgon på bloggen...låter gott ditt recept med kokos i...
      Självklart så är alla mina recept kalorifria. Dina med kan jag förstå när jag har sett alla dina trerätters...:D

      Tjingeling till dig med!

      Radera
  11. Där är den ju, min sockblomma som inte hade presenterat sig. Eller din, då om man ska vara noga. Och jag ska väl inte skylla på blomstackarn när det är jag som har dåligt reda på mig. I alla fall: nu vet jag hur en sockblomma ser ut, tack för det!

    Att äta sig klorofyllfull måste vara rena hälsokuren. Och våra granskott är (= var i alla fall i måndags när jag lämnade dem) fortfarande helt ätliga. Syrligt, friskt och gott.

    SvaraRadera
  12. Karin,

    vi har ju den fördelen att vi båda heter Karin, så sockblomman är ju både din och min...
    Det är Olgakatt som har lärt mig, jag kallade den mossblomma i början:)

    Ja, tänk där hänger vitaminerna i munhöjd när man går förbi granarna...bara att nafsa i sig:)

    SvaraRadera
  13. Efter en sådan fylla kan nog inte bakfyllan kännas så hemsk. Jag har aldrig testat granskott. Är det verkligen gott? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      fortfarande har jag klarat mig undan bakfyllan:)
      Smaken är förstås som baken, men när skotten är späda så smakar det bra i min mun. Lite syrligt. Jag äter rätt många granskott under den här tiden. Tar alltid några i handen i förbifarten när jag ser dem
      Kram

      Radera