söndag 13 maj 2012

Ibland får man bara ge sig....

Blogger! Jag säger bara Blogger! Jag har försökt att få en viss ordning på bilderna.....
och säkert skulle jag få det också, om jag hade mera tålamod....men nu har jag inte det. Paprikan växer bra i alla fall....och koriandern har liksom persiljan varit sju gånger ner till helvetet ( så sägs det) innan den nu äntligen har tittat upp ur jorden! Krönikören den rara människan sände fröna åt mig...tack, de grodde och mår bra:) Nu skall jag hålla dig uppdaterad, också er andra, om hur de små klarar sig ända fram till att vi äter upp dem.....
Utanför gravgården i Mariehamn blommar det himmelskt vackert just nu...Jag var dit en vända idag för att rusta gravarna och fastnade utanför grindarna under den rosaskimrande himlen...bin och humlor surrade på överallt. Det var svårt att slita sig..
Det lyckades...och på vägen hem stannade vi till vid Äppelboden i Västanträsk. Eva skall flytta och säljer rubbet...jag vet inte om påskliljan var till salu...fånigt nog så frågade jag inte. Eva?
Hemma på den gamla brunnen såg jag en liten igelkottsliknande varelse...en näpen mossa:)
Trots kalla nätter så börjar allting växa ordentligt....sallaten i korgarna i växthuset börjar ta fart
och tomaterna som jag grävde ner till två tredjedelar börjar bli kraftiga och gröna....nog får vi tomater i sommar också. Jag har tyckt synd om alla varelser i våra växthus. Det har varit tuffa tider, kallt på nätterna, skarpt solsken på dagarna...men överlevarna är kvar och en extra tomatplanta...så alla fyrtioen finns inte längre, men gott och väl ett 30-tal plantor. Det har varit en viss plantspillan, ja....


Det är morsdag i dag...jag har inte firat alls, brukar faktiskt inte göra det heller, bara spontant om barnen är hemma på Åland och vi alla har tid...det skall kännas fritt och otvunget, spontant och bra.
Vi har varandra och det är huvudsaken!

Ha en fin kväll..

22 kommentarer:

  1. Å så koselige vår bilder , det gror jo godt hos deg .
    Jeg ser det har kommet noen små spirer med reddik ,salat og bønner i min kjøkkenhage også.
    Men vi trenger mere varme for å få litt fart i sakene.

    Ha en fin kveld , Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. marit´s,

      tack, det är faktiskt rätt trögt i år, men nu börjar det röra på sig:)
      Jag har fortfarande inte sått någonting ute ännu, men är på gång. Jorden är för kall ännu, men det tar sig
      Absolut så behöver vi mera värme här också

      Ha en fin kväll du med Marit!
      Karin

      Radera
  2. Människa...du har verkligen gröna fingrar!! Jag önskar jag var som du men jag ska göra ett gott försök i sommar !

    Nu ska jag njuta av dina bilder och text..allt som jag missat för allt jobb. Det knäcker mig just nu. Men nu ska jag ta mig tid :)

    Många kramar ANna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      :D, tänk så tycker jag inte själv, men det börjar bli grönt och klorofylligt överallt nu.

      Ta det så stressfritt du kan, förstår att det finns att göra nu när terminen går mot sitt slut

      Många kramar till dig Anna!
      Karin

      Radera
  3. Jag blev glad av att höra att paprikan växer bra. Nu skall det nog gå vägen! Och koriander - det låter fantastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jag har många plantor paprika. Få se om jag har likadana paprikatummar som du har:)?
      Koriander är första gångens odling för min del.
      Nu är det så kall nordanvind så jag har varit ut och lagt nattlinne på alla igen, trodde att de äntligen skulle slippa det, men inte det..temperaturen sjunker. Senaste natt var det närmare noll igen

      Radera
  4. När jag ser dina bilder blir jag så besviken på mig själv att jag inte sådde mer. Får kanske bättre mig till nästa år. Fortsatt trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      det är inte alls för sent att så ännu:)..allt kommer bara litet senare. När värmen kommer på riktigt så sätter även de senkomna fart så det brakar:) Vatten till bara.
      Fortsatt trevlig söndag till dig också!

      Radera
  5. Kikar in för att säga - hejhej! Du har verkligen grönafingrar, skulle önska mig det även jag. :)

    Hinner just nu inte läsa så mycket här hos dig som jag skulle önska, men kikar in lite mer alldeles snart.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejhej Ewa,

      Stressa lagom!:) Var rädd om dig!

      Kramar!

      Radera
  6. Ja, mossan är ju verkligen lik en liten igelkotte..i hastigheten hade det säkert varit lätt att ta miste :)
    Den rostiga påskliljan hade jag nog fått med mig hem om jag fått möjlighet att köpa den, otroligt fin !
    Hoppas du haft en härlig söndag och att det vackra vädret fortsätter i veckan, kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      mossan är bara fyra centimeter i diameter, men ser verkligen ut som en liten igelkotte.

      påskliljan är fin, mycket fin
      En fin vecka önskas!
      kram
      Karin

      Radera
  7. Å vad det växer härligheter hos dig. Och du tar hand om allt så fint!

    Allt får det att vattnas i munnen. Sallad i korg, så trevligt!

    Varm kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      bara vi får värme nu så händer snart saker. Tillsvidare är det fortfarande rätt så kallt och "vindigt".
      Sallad i korgar har jag börjat med för att det är så behändigt att ta en korg till kökstrappan, knipsa av när det behövs till smörgåsar åt våra kunder, föra korgen tillbaka för återväxt medan en annan korg tar plats. På det sättet så har vi smörgåssallat hela sommmaren. Salladssallaten har jag i trädgårdslandet, men det går ju åt litet mera till sådana:)

      Varm kram:)

      Radera
  8. Samma sak här, med morsdag alltså.

    Du gör att det börjar klia i mina fingrar, nog måste jag få ner lite frön till helgen... Är på väg till jobbet, halsen tjock och grrr inte alls kul detta. Här har det börjat grönska pikulite efter regnet!

    Hoppas det blir en fin dag för dig!
    kram

    SvaraRadera
  9. Lisbet,

    :D.
    Ni är säkert två veckor senare än vad vi är och här känns det seeegt fortfarande.
    Stackars dig som inte blir av med grrr-et i halsen. Det är också seeegt.

    Hoppas att du fortare än fort blir av med grrr-et och att din dag blir fin

    kram

    SvaraRadera
  10. En klok kvinna säger kloka saker---vi har ju varandra och när det inte passar och barnen är längre ifrån så struntar vi i mors dag. Mycket klokt att inte fastna i något onödigt mönster. Det finns så mycket annat man måste....
    Dina plantor verkar ha det bra även om bara de starkaste överlever-där också. Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      :D, tack! Vi är många kloka kvinnor!
      Nu längtar vi efter en jämnare temperatur...och snart är den säkert här. Din pelargon blommar som bara den just nu:)

      Kramar!

      Radera
  11. Joorå. ..trots regn och blåst och lite halvkallt, nog gror det ändå.
    Naturen fattar som tur är att det är vår. Men nog längtar vi efter den där sköna värmen, lagom varmt..INTE för varmt,hhahaha då gnäller man att det svettas..Såg minsann att man kan köpa alla möjliga plantor i växtmarknaden..gäller att hejda sig lite va..det är kallt på natten..Söt är din igelkottmossa..
    Ha det gött på måndagens färd..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      du har så rätt, är det inte för varmt, så är det för kallt, eller för vindstilla eller för blåsigt. Gissar att vi har det så bra att vi knappt förstår hur bra vi har det, när inte bekymren är större än att diskutera väderleken:). Tur det och det växer...
      Igelkottsmossan är jättesöt..det känns som om man vill klia den under hakan
      Ha det bra du med!
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Precis så ser jag det också! Om morsdagen alltså
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      så hade jag det med min mor också...och det var skööönt:)

      kram
      Karin

      Radera