fredagen den 11:e maj 2012

Halv åtta hos mig...

är fredagens tema som Gnuttan vill att vi skall skriva om. När jag läste rubriken för en vecka sedan så ville jag bjuda in till en trerätters vårlig och festlig middag, men nu när jag har kommit till dagen för att göra det så blir det likväl annorlunda. Jag bjuder in till vår verklighet, så som den ser ut en vanlig vardag....Varsågod och sitt ner vid vårt middagsbord. Hoppeligen så tycker ni om sparris!:)
För i dagar som dessa äter vi sparris här, om inte alla dagar, så i alla fall nästan. Vi dricker alltid, ur mugg, en liten förrätt som är gjord på skalen och de hårda delarna av sparrisen, en liten enkel soppa som smakar som ett stänk från himlen. Helt enkelt underbart...
Efter det hugger vi in på huvudrätten, som oftast är sparris med parmesantäcke och en enkel grönsallad till. Nej inget bröd, vi äter mycket sällan bröd till maten men om så önskas så är det inget problem. Vi råkar ha ett bageri i huset:). Jag lovar att efter det här är man mätt, t.om. rejält mätt men ändå försöker vi dricka den allra sista gnuttan av sparrisspadet som finns kvar efter anrättningen av huvudrätten. Det blir vår efterrätt....och sedan gungar vi nästan fram och jag säger gång efter annan "guuuud så gott"...
och den rökta abborren får bli lunch nästa dag istället.:)

Så här är det hos oss, vi äter enligt säsong och tillgång av naturens håvor och gåvor
Vi gör livet enkelt och gott för oss...och den som tittar in i middagstider eller halv åtta får ta det som vi har det.
Men bjuder vi till fest så är det en annan femma
Fast å andra sidan, så är sparris också fest ...

De andra som skriver fredagstemat i maj är: Olgakatt, Karin, Gnuttan och HeLena
Jag har inte haft tid att göra mina sedvanliga besök på alla de bloggar jag brukar, med hopp om förståelse för detta:)
Vi börjar komma in i de tider då vi får ligga i ordentligt för att hinna med. Som turistföretagare, café-och bageriägare, m.m.så händer hela tiden någonting som man sällan räknar med...
Här regnar det ymnigt, alla slussar är öppna, marken suger åt sig och grönskan är verkligen grön...klorofyllgrön och skön

Ha en bra fredag!
 

38 kommentarer:

  1. Du inspirerar mig med blommorna i förra inlägget och nu fick du mig att ta mig en tur till vår fiskare i kväll, om han är på väg hemåt vill säga.

    Jo tack, jag håller på att slippa förkylningen! Det ska bli en mer aktiv helg än de två senaste. Eller så inte :) Få se!

    Ha en fin dag med allt du håller på med!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      så roligt!:) Roligt också för er fiskare om han får besök av dig!

      Äntligen höll jag på att säga. Jag vet, för min förkylning höll nästan på att ta knäcken på mig. Ville inte ge sig den sega rackaren, men till slut så...

      Ha det gott du med!
      kram

      Radera
  2. I love sparris!
    De är både goda och vackra att se på!
    Här blåser det kuling med regn som piskar mot rutorna..

    Trevlig helg till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      vi är väldigt överens vad gäller sparris:)
      Nu har det lugnat här, är grått men varmt..12,5 grader

      Trevlig helg önskar jag dig också!

      Radera
  3. Svar
    1. Maria,

      vi är helt överens!:)
      Om vi har tur, så får vi vit sparris i början av juni...;)

      Radera
  4. Jadå, det går att tvätta bort texten hur lätt som helst!
    Jag har ju kladdat en del, så jag har prövat...

    kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jättebra idé, tack för den!

      kramigen!

      Radera
  5. mmmm...
    Halv åtta hos dig äger (som ungdomarna säger) :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari.


      :D, man lär sig ett nytt språk hela tiden.
      kramar!

      Radera
  6. Vilken festmåltid du dukar upp med, i all sin enkelhet. Det får helt klart bli att äta lite sparris i helgen även här. Det är ju så gott; sparrissoppa, mums, mums, och sparris på grillen; än mer mums! :-) Och var angår runtsurfandet; klart du inte ska stressa över det!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      sparris är så festligt, enkelt och så gott!
      Stressar lugnt!:)
      Trevlig helg önskas dig med!

      Radera
  7. Åh, fint! Och gott!! Underbart att det är sparristider nu. Även om man inte har egna odlingar går det ju att hitta de små godingarna på torget och till och med i ICA-butiken runt hörnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :D, de finns överallt just nu och kommer säkert att finnas några veckor framöver. Härliga tider!

      Radera
  8. Så får man då höra hur du tillreder dessa Pettasnicklas...
    låter dregelgott....

    Ha en trevlig helg du...
    nu sticker jag söderut..

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      snålvattnet rinner:) bara man tänker på det.

      Ha det gott med din lilla Vilde!

      Tjingelingen på er båda!

      Radera
  9. Kan inte jag får komma hem till er på Halv 8 hos mig?
    OJ vad hungrig jag blir.
    DU bjuder ju på riktiga delikatesser!
    Härligt!!
    Sparrisar, i just LOVE them!!!
    Kramar och ha en fin fredag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      absolut!:) Nu regnar det så sparrisen växer ännu mera, man kan höra hur den skjuter upp ur jorden:)

      Kramar och detsamma!

      Radera
  10. Grattis i efterskott till 10 årsdagen :-).

    Vad goda rätter med sparris och säkert mer goda också från egna landet.

    Pelargonerna och allt annat hos dig som växer är jättefina.

    Har läst ikapp lite hos dig nu. Ligger efter en del med både bloggandet själv och att läsa hos dig och andra.

    Önskar dig en finfin helg

    kram fina du och tack för allt fint du skriver hos mig
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      Tack!:)
      Vi njuter verkligen av sparris. Att ta den ur eget land är extra mycket värt.
      Nu börjar det växa litet varstans efter det behövliga regnet. Värme på nu så exploderar det:)

      Det är samma sak med mig, jag har inte heller läst på som tidigare, måste prioritera annat först.

      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  11. När jag tittar ut genom fönstret här hos mig så kan jag snabbt konstatera att någon sparris det går inte att odla än. Tar man i kragen och åker till en sjö kan jag i alla fall hitta aborre. Jag är barnsligt förtjust i den. Många är ju rädd för benen men det har aldrig hindrat mig
    Får önska er smaklig måltid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth,

      Abborre är en av mina favoriter också. Alla fiskar har ju ben, det gäller bara att veta hur man äter dem så går det bra.
      Tack! Hoppas du får tag på abborrar!

      En fin helg!

      Radera
  12. Otroligt häftig att ha egen sparris! Jag har visserligen ätit färsk sådan idag, men inte vet jag var den växte... bara att den fanns på Willys idag och såg fin ut till ett överkomligt pris.

    Jag får väl hoppas att jag får tid, lust och ork över till att odla när jag blir pensionär... Det funkade ju när jag var i 30-årsåldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      Sparrisen är vårt skötebarn i trädgården:). Uffe har sått den för många år sedan, så det är ingen yngling längre precis, men den ger bra med skörd varje år. I år har jag sått nya småttingar...de får gärna bli flere. Den självsår sig förstås också.
      Allt har sin tid och jag har också en hel del eventuella planeringar för framtiden, när jag blir pensionär. Jag har bara konstaterat att alla som är pensionärer har så mycket att göra så jag tror ju inte att det blir ett lugnare liv precis:)

      Radera
  13. Mums...mera mums för munnen..härligt gott..har för mig att jag skrev ett inlägg här i morse?..men så var icke fallet..sparris är livskvalité.-och pinfärsk måtte va allra ljuvligast..
    Ha en bra helg söta du..kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      man är nära himlen när man äter nyskördad sparris direkt ur landet...det är livskvalité om man tycker om den.
      Ha en fin helg du med Karinafina

      Karinkram

      Radera
  14. Ja, jag som sällan missar ett 'Halvåtta hos mig' hivar upp en skylt med en tia på! Den där middagen hade jag verkligen velat dela, jag dreglar.

    PS Alla våra sparrisplantor har sorkarna kalasat på. Rent hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      Tack! Inte illa med en tia!
      kom över så delar vi nog!:)

      Du har verkligen finsmakarsorkar, skulle jag våga påstå...vilka rackabajsare, äta upp er sparris:(

      Radera
  15. Jag har mycket goda sparrisminnen från Geta!
    Och IDAG har vi haft premiär på vår egen sparris. Tre fina vardera fick vi. Dagen ska sent glömmas...

    Om jag inte minns fel är det nåt romantiskt med Uffes sparrissoppa, eller hur? Ett slags elisir dámore!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, roligt att ni också har möjlighet att njuta av egen sparris!

      vilket minne du har!:D

      Radera
  16. Jag kommer också. Sparris är ju underbart!

    Tack finaste Karin för dina rara ord. Det känns lite bättre nu, men det har varit en tuff vecka.

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      välkommen, välkommen!:)

      Jag vet, de fattas en så mycket...tänker på dig!

      Varm kram!

      Radera
  17. Här blev det ingen fisk igår. Hoppas det hinns med idag!
    Ha en myspyslördag du också. Hoppas strömmen är tillbaka!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      håller fisktummarna upp!
      Skall plantera blomster i krukor och lådor, fastän det regnar och inte är särskilt varm, bara 6 grader, men bra dag för sådant så blommorna inte bränns ihjäl av solen.
      Strömmen är tillbaka, något knackig ännu

      kram

      Radera
  18. Vilken middag jag missar....men jag har bra mat här nere också, nästan för bra! Det där med bärare...ska fundera på saken...*fniss*....
    Må väl och ha det så gott.
    Kram och vink, cyklar snart hemåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      ha det bra därnere, ät gott och lev gott!

      Pumpa cykeldäcken ordentligt på vägen hemåt

      kramar

      Radera
  19. Sparris som är så underbart och parmesan också! mumsegott!
    Jag kommer gärna:).
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen HeLena,

      vi skördar i morgon igen:)

      kramar!

      Radera