tisdag 15 maj 2012

En stund på bryggan

Vi tog en liten kvällstur till bryggan vid Isaksöbron för att testa om strömmingen har börjat gå in...ett skrakpar låg vid stranden och guppade, men skyndade sig bort när vi steg ur bilen....
Uffe hann få upp en ynka liten strömming, när en boll dök upp ur djupet.....tio meter ifrån oss...
I och med att vi fick se sälen som nyfiket betraktade oss några tiotal sekunder, visste vi också
att det där med strömming kunde glömmas. Sälle hade sett till att få sitt och eventuella fiskar hade skrämda simmat vidare...ett par ögonblick och så sjönk den tyst ner i djupet igen. Man kunde se hur den slöt ögonen, drog in luft ....
och så återstod bara en liten krusning på ytan... den var borta!
 

29 kommentarer:

  1. Jag gillar vatten och har ett behov av att vistas nära det

    Ha en bra kväll
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59, Susanne,

      vatten har en lugnande effekt på de flesta människor, man trivs helt enkelt.

      Ha det bra du med!
      Karin

      Radera
  2. Vilka läckra bilder på sälen, man ser riktigt hur näsborrarna vidgas innan den dyker igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      några ryckande sekunder, då man darrar till i ett ganska ovanligt ögonblick, när man tittar en säl i ögonen, och så är den borta igen. De liknar på labradorer tycker jag..enormt kraftfulla, men tysta,tysta...

      Radera
    2. Ha ha, eller är det labradorer som liknar sälar ;-D

      Radera
    3. Christina,

      jag gissar att sälarna håller med dig om detta:D...

      Radera
  3. Fantastiskt att ni lyckades få ett foto på den. Har aldrig sett en säl i vattnet mer än på Djurparken och i dött tillstånd på Harstena.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      jag hade tur att jag hade kameran hängande runt halsen och att jag hann ta en bild, det gick fort...några sekunder och så var den försvunnen.
      Här dräller det av sälar, fastän det inte är helt vanligt att plötsligt "stå" öga mot öga med en säl. De är skygga fastän nyfikna.
      Kramar

      Radera
  4. Åhh Karin...Magiskt är det. Tack fina du för att jag fick se bland de vackraste ögon i hela världen. Stora, mörka och fyllda av hemligheter :) Vackert.

    Kramar till dig!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :D, stora, mörka och fyllda av hemligheter, du skriver vackert! Vi har mängder av säl i våra vatten...flera tusen lär finnas i vattnena runt Åland.

      Kramar tillbaks!

      Karin

      Radera
  5. SÅ coolt.
    Jag har sett dem på skären ibland, och det är mäktigt. En sommar då min moster kom till sin sommarstuga låg en död säl på stranden. Gissa om det tog tid att elda upp den, som de gjorde.
    De är söta, och de är coola. OCH du fick verkligen BRA bilder på den!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D. Sälen har ett tjockt fettlager för att klara vinter och kyla, så det måste ha luktat en del om de brände sälen..

      De är nog precis det du skriver, men jag är säker på att våra fiskare inte skulle hålla med. Vi har så stora mängder säl runt Åland som förstör bragderna och fångsterna för fiskargubbarna som skall leva på fisket. Konkurrensen är stenhård och tuff, vågar jag påstå:)

      Jag hade verkligen tur att jag var där i precis rätt ögonblick.
      KRAM!

      Radera
    2. Precis, jag vet ju att yrkesfiskarna inte är glada för sälen, precis....
      Jo, de hade luktat så illa att du anar inte då de brände den, och tid tog det.
      OCH än idag kan man se stora fettfläckar där på stenbryggan där bålet stod. Vilket jobb. OCH jag vet att det än idag är min mosters fasa så hon kommer i maj att se en stor grå säl ligga i stranden...

      Radera
    3. Annika,

      arma människor, man drar ju inte ut en ruttnande säl på djupt vatten hur lätt som helst heller så...kan tänka mig att fettfläckarna sitter där för evinnerliga tider.
      Förstår din moster...
      Sältran är något av det mest feta man kan tänka sig..

      Radera
  6. Vilken boll! Och vilka bilder.

    Vi såg sälar på Cape Cod i somras, så härligt det var!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, tack!

      Vi har företag som far ut med turister på sälsafari. Det finns ställen där man kan se dem i ytterskärgården vissa tider. Det händer också att man får se dem med nyfödda kutar på isflaken under vintern.

      Kram

      Radera
    2. förtydligande: Inte vi, men vi på Åland...en liten skillnad;). Vi pratar så på den här ön, vi är liksom vi alla

      Radera
  7. Oj! Grattis! Under mina nästan sju år på Åland har jag inte ännu lyckats träffa/se någon säl. Händer det ofta i Geta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnas Rosengång,

      Tack!:D. Vi ser nog säl så gott som varje år, sommar som vinter. Vi har gott om dem här i norra skärgården. Men det är inte ofta vi har fått bild på en säl, det går nämligen undan när de tittar upp. Ett tiotal sekunder och så är de borta igen:)

      Radera
  8. Underbart att sälen dök upp och strömmingen är ju till honom att kalasa på :) Det blir säkert strömming till er också en annan dag...det händer att vi ser en och annan säl här i sundet också och sillen är ganska lättfångad. I början på året fångar vi de största torskarna, mmm så gott ! Ha en fin långhelg, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      visst är det så, strömmingen räcker åt oss alla:)
      Härligt med torsk, det har vi inte haft på långa tider, men sakta mak kommer den tillbaka.
      Ha en fin helg du med, vi jobbar som bara den, har fullt upp och tänker ha det bra!

      kram

      Radera
  9. Ujuuju rena Skansen!! En säl bara sådär som dyker upp plupplpupp..fisk är gott, så klart att sälen gillar den..Kan man äta säl? huvva..Sälögon ätes på Grönland..det såg jag på tv..hehe..Personligen gillar jag mest Gös..det är en go firre..och torskrygg är inte fel..strömming är mkt benfull, och känns inte bra i munnen...rätt filéad helt ok..ÄR man Ålandsdotter tro?? Jojo...FISK är mycket gott..nu blev jag riktigt hungrig..Önskar dig en mycket fin helg, med sol och bra i allt vad som du ska företaga dig..NU börjar väl turisterna strömma strömming..snart..kram kram fina lilla kusina min//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      :D, det låter inte ens pluppplupp...det låter inte alls, den bara är där och så backar den ner i det djupa igen. Det går bra att äta säl, ja. Det var en av överlevnadsfödorna för skärgårdsborna förr i världen, inte alls så länge sedan.
      Njaaa, litet ålänning är du nog, men då måste du nog lära dig äta strömming med ben och allt. DÅ är du ålänning på riktigt!;)
      Önskar dig också en finfin helg. Vi har full fart med bakkurs, en annan grupp som kommer, två kvällars cateringuppdrag och brödbeställningar, öppnar caféet för säsongen. Vet att vi lever just nu och det är ju himla skönt det:).På måndag ligger jag flaaat i trädgårdslandet och tittar på tistlarna;).
      Turisterna börjar röra på sig sakta mak, ja.
      kramkram till dig Karinafinakusina
      (så bra namn du har:))
      Karin

      Radera
  10. Vilka bilder -på en vild säl!!!!
    Oj han ser mätt ut. Strömming har han väl ätit.
    Blev han inte rädd när han såg er?
    Hade du tio sek på dig?
    Så kul att vi fick vara med.Tackar tackar som morfar sa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      en vild säl, ja;)
      Det är just därför sälen är där, för att äta strömmingen som går in...
      Nä, vi var nog lika nyfikna på varandra, både den och vi..ett ögonblick bara..kanske tjugo sekunder eller så
      Givetvis får ni vara med allt jag är med om:)

      Radera
  11. Alltså, det där med kameran i en rem runt halsen, det är inte så enkelt som det låter, för den är lite i vägen och man hänger upp den i närmaste trädgren och går ut på bryggan och DÅ... Och så hinner man inte hämta den.

    Jag tror inte att du har tur, du är helt enkelt skicklig. Så fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :D, nåja lite tur hade jag nog i alla fall. Sälle kom ju!:)
      Tack! Jag ler stort! Och det är ju precis som om du hade varit med, för visst hänger man kameran i närmaste trädgren..för det mesta hänger den faktiskt i körsbärsträdet här hemma eller över växthusdörren...
      Tack igen!

      Radera
  12. Åh, vilka fina bilder!
    Sälar är ju så söta, ser dem ganska ofta ute i skärgården hos mig också!

    kram o ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack!:)
      De är gosiga på något sätt..vi har mängder av dem här

      kram och trevlig helg till dig också!

      Radera