onsdag 23 maj 2012

Det händer att...

jag bespetsar mig på färger, väljer ut en bland alla och ger den färgen en stunds koncentration, låter den bli min vila när det finns mycket att göra, när jag behöver en stunds harmoni och ro i själen. Ni vet, ibland går det bara runt och runt, andningen glöms bort, tankarna irrar och ingenting hittar hem inom en. Vid det här laget så känner jag mig själv rätt så bra, vet när det är dags för en paus och då bara lämnar jag allt och går ut, låter sinnet bestämma vilken färg det vill ha....Idag valde jag vita nyanser...
och just nu finns det mycket vitt i blomriket runt omkring oss....
Om inte frosten kommer och nyper till så blir det mycket smultron i år...
Jag försöker att hålla efter hundflokan, åtminstone den som är nära odlingsjord...den har en lång pålrot  och när den har tagit fäste någonstans så får man verkligen agera mullvad för att få bort den, hålla den stången...en liten, liten planta kan ha hur mycket rot som helst...
Knölbräckan har spritt sig på bergknallarna i nedre trädgården till vår stora förnöjelse...mandelblomman som man också kallar den...
Kämpegrobladet är skirt och vackert just nu ...
Vallmo, den stora är så vackert ljus och silvrig just innan den slår ut...ullig och gullig...
Prydnadsplommon, tror vi. Jag fick trädet ifjol men det är osäkert vad det egentligen är. Säkert är att det blommar vackert i alla fall:)..
Surkörsbäret har snart gått helt och hållet i blom...
Jordgubbarna blommar, är många och förhoppningsvis så ger de många röda goda bär litet längre fram..
Brudspirean har börjat sin blomning...är så fager och fin...
Häggmispeln doftar ljuvligt om kvällarna...vi har den både som häck och som träd...
          Nu har jag varvat ner, känner mig åter lugn och harmonisk, går ut och gräver en stund...
          I morgon blir det kanske dags för en annan färg?
          Vem vet? Inte du, inte jag...

        

34 kommentarer:

  1. Ett ord ,,VAKKERT,,

    Hygg deg i hagen og i solen , Marit.

    SvaraRadera
  2. marit´s,
    Tack!:) Världen är väldigt vacker just nu..

    Tack detsamma!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Har nu njutit lite av solen och även ätit några jordgubbar. Men de var riktigt sura. Tacka vet jag de svenska gubbarna som kommer runt midsommar. Ja det är ju om 1 månad - tiden går fort

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59, susanne,

      låter skönt!:) Jag är så envis så jag väntar tills de "riktiga" gubbarna kommer, men då frossar jag istället.
      Tiden går fort, snart äter vi egna jordgubbar...

      Karin

      Radera
  4. Så skönt att du varvat ner och att du har förmågan att känna när det är dax! Det är en "konst" att lära sig det...ska vi säga att de har med åldern att göra...?...*fniss*...eller kanske mognad?
    Vackra bilder,jag tycker så mycket om vita blommor!
    Var rädd om dig nu! Låva mig det!Njut av stunden och allt vackert du har omkring dig!
    Kram lång varm ärlig från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      jag varvar ner varje dag...det skulle inte gå annars. Jag måste bara lämna allt,lämna alla högar som nog ligger kvar osv..den biten klarar jag bra..men ibland kan det bli väldigt mycket arbete samtidigt och så kan det bli en aning stressigt.
      Mognad? Säkert. Man blir ju klokare med åren, förhoppningsvis. Världen går inte under så där bara;)
      Jag är också förtjust i vita blommor
      Är rädd om mig, var rädd om dig du med!
      En likadan kram härifrån också:)

      Radera
  5. Något att tänka på kanske - det där med en färg. Tror att det var ett bland de första fredagstemana som jag stötte på - Vitt...
    Det var mycket mystiskt - innan jag hade en aning om vad fredagtemat innebar.
    Fantastiska bilder (som vanligt!)...
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      färg är alltid bra att tänka på, i många olika sammanhang. Om inte annat så får du något sammanhängande att tänka på, något som binder ihop...:)
      Tack!
      Kramar!

      Radera
  6. Gräv du, det är lisa för själen och ger just den avkoppling som vi så väl behöver. Själv klippte jag gräset, vilket kändes på samma sätt.
    Att vi sedan har fågelpladder, färger... vitt som annat... omkring oss just nu är så underbart, att man nästan dör en smula. Ska bli spännande att se vilken färg du väljer i morgon. Om det nu inte blir något helt annat!

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      jag har stort behov av att "jorda mig", mår bra av att vara mullvad och fara på i myllan:). Jag tror att kroppsarbete överlag är hälsosamt för både kropp och själ.
      Det finns så mycket att dö för just nu:)...Få se, vilken färg eller vad det blir...lika spännande för min del.

      Trevlig kväll för din del också!

      Radera
  7. Naturen är nog den bästa platsen för att tanka lugn och ro för själen. Du har så många fina växter hos dig.

    Jag njuter av att ha sjön alldeles nedanför mig här.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      du har en väldigt vacker Storsjö nära dig med sjöodjur och sådant...härligt.

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Det är helt underbart med allt som blommar just nu..nästan så det gör ont i själen. På ett fint sätt.
    Jag har alltid tyckt att Pingstliljor är så fint glittriga i kronbladen. För det är väl Pingstliljor på andra bilden, nu blev jag osäker. Jag har ett familjeträd med äpplen men har glömt namnen på dem också..får skylla på värmen. Iaf nu..

    kraaam o ha det fint i blomstren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      man dör litet grann varje dag, så känns det nästan. Naturen är så sprängfylld av så mycket härligheter just nu, så mycket liv..
      Det är pingstliljor, ja, också en av mina favoriter.
      Jag glömmer också namn och lapparna jag har skrivit upp namnen på, men det går bra det med...att kunna njuta har jag inte glömt däremot..

      Kramar och ha det du med!

      Radera
  9. Underbart med vitt! Här blommar nu vita liljor.
    Ha en god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      vitt är så renande, lugnt och skönt:)
      Våra liljor är inte vad de har varit...vi fick liljebaggen hit för ett par år sedan..ormen i paradiset:)

      Ha en fin kväll du med!

      Radera
  10. Det var en vacker studie i vitt!
    Ja, nog inger naturen lugn...Underbart!
    jag kan bara föreställa mig den ljuvliga doften på Pettas om kvällarna när det är alldeles kalrt och lugnt...
    Mmm....
    Här är ett åskväder på g just nu...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      tack! Naturen inger både lugn och kraft...
      Den här årstiden är så speciell, överallt. Intensiv

      Ha det bra i åskvädret!
      Dunderkram!

      Radera
  11. Så överjordiskt vackert! Vilka bilder... Och vilken smart idé att gå in i en färg i tanken. Jag brukar ligga på min soffa och gillar när det finns små lätta moln att följa, då släpper alla tankar och stressen löser upp sig när molnen drar iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      Tack! Det är ett enkelt och bra sätt att koppla bort allting annat. Att följa molnen är också ett smart sätt, rofyllt...gärna ute på en röd klippa i havet, där man kan höra vattnet klucka i strandstenarna

      Radera
  12. Vita sa du studenter...så snygga...vita blommor är så fint..skirt romantiskt och ödmjukt. Ödmjuka blommor??
    Känner doften ända hit..ljuvligt'
    Ja man måste lufta in ibland..fylla på och andas lite mjukt..
    stressen, nog kan man andas bort den, med vita blommor..
    Fina bilder söta kusin.
    Kram till dig//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      Det är något särskilt med vita blommor...rena, oskuldsfulla...

      Nödvändigt att tanka ro, harmoni som så småningom återgår till energi:)

      Tack, Karinafina!
      Kramar!

      Radera
  13. Visst är det så att man blir törstig efter färg och det varierar vilken färg man är sugen på. Mums vad gott det var med vitt idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      så är det absolut. Få se om jag blir törstig efter någon färg idag eller om det blir någonting annat...nu väntar däremot en kopp nymalet kaffe

      Radera
  14. Jag vill gå där i din trädgård och lukta på alla underbara blommor du har. Tyckte inte det var länge sen våren började hos dig!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      du får gå här med mig:). Det går undan så det bara sjunger om det. Sådan är våren...

      Kram
      Karin

      Radera
  15. Så där gör jag med, hittar en färg och spetsar in mig.

    DIn trädgård är som en dröm. Och precis som Anna vill jag gå där, sitta där, njuta där.

    Jag blir lugn och varm inombords av dina bilder.

    Kram till dig Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, har sett det på dina bilder också...

      Det är just under den här tiden, då allt är så intensivt och snabbt övergående som man borde gå runt litet oftare än vad man gör. Det går så fort, allt underbart är så kort..
      Så skönt att du också blev lugn, precis som jag...

      Kram till dig med Lotta!

      Radera
  16. Har inte kollat in här på länge, jag är ju själv
    fotointresserad som du kanske minns och jag ser att du förbättrat ditt bildseende VÄLDIGT mycket sedan jag var här sist!

    Kul och grattis till framstegen! :-)

    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats,

      roligt att du tittade in:)..jag minns väldigt bra både dina bilder och dina kommentarer. Tack! Övning ger en viss färdighet men jag har låååång väg att vandra ännu. Tack och lov, för det vore ju så trist om allt var fixat och klart från början.

      Ha det gott!
      Karin

      Radera
    2. Skoj att du kom ihåg. Ja, nu är det nåt nytt att fota VARJE DAG! :-) Lycka till!

      Mats

      Radera
    3. Mats,

      givetvis, det finns precis hur mycket som helst att fota just nu...önskar att man kunde hålla på dagarna i ände

      Tack och detsamma!

      Karin

      Radera
  17. Flotte bilder - bilde nr. 2 og nr. 5 er outstanding! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar H,

      tack så väldigt mycket:) Det värmer gott....
      Ha det!

      Radera