torsdag 17 maj 2012

Det finns människor.....

som inte gör särskilt stort väsen av sig själva, men som är stora på sitt speciella sätt bara med att vara som de är. Det finns en man i vår närhet som kommer att lämna efter sig ett otroligt kulturarv...Med sina händers kraft har han mera eller mindre byggt upp en  liten "stad" runtom och i  sitt eget boende. Han tar vara på, återanvänder, jobbar som en idog myra från morgon till kväll....
Vi gick förbi häromkvällen....
Jag undrar hur många som vet att Neptunigatan också ligger i Geta?:) och inte bara i Mariehamn...
Jag vågar påstå att den här Neptunigatan är många snäpp vackrare...det här är bara en liten, liten bråkdel av allt han har byggt av egen kraft för egen hand...på båda sidor om Neptunigatan finns många byggnader, gärdsgårdar och stenmurar i långa rader, installationer...För varje år har någonting nytt kommit till. Där går han och gör världen vacker på sitt sätt...en bit bort från allfartsvägen...
Med utsikt mot Norrhavet sitter en turist och metar (sik?), njuter av att bara vara. Vi gick tysta vidare...
Skrakparet ville också vara i fred

Det är Kristihimmelsfärdsdag, det är grått och disigt, 8 grader varmt. Uffe översätter, jag bakar och skall snart klättra högt på stegen för att tvätta fönster. Perfekt väder för fönstertvättning.

24 kommentarer:

  1. Jag tror det finns rätt många människor som i tysthet bygger (har byggt) fantastiska små världar, där de lever. (Ibland vackra, ibland bara fantastiska). Men vi får så sällan veta det.
    Margaretha
    som undrar om du
    ta'r hennes fönster
    när du ändå håller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      så är det förvisso...och jag blir alltid väldigt djupt rörd när jag ser vad de kan åstadkomma. Den här mannen återanvänder allting, gör gammalt till gammalt igen, för den stilen håller han
      Kommer över med Embla mot kvällstiden, när jag har fått undan;). Sätt på tepannan!

      Radera
  2. Det fina är att det ofta ligger så mycket skaparglädje bakom den där sortens projekt. Det är som om den lyser igenom i de färdiga resultaten och glädjer andra. Min pappa var lite åt det hållet, plockade rätt på konstiga prylar och delar och gjorde något av dem.

    Fönstertvätt, ja... Det brukar börja med att jag försöker räkna hur många fönster det handlar om. Och där brukar det också sluta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      skaparglädjen är lysande i det här sammanhanget. Han har som sagt bara tagit vara på vad andra har ratat. Och det finns så mycken härlighet som jag inte har visat...vill inte klampa på i hans värld hur som helst. Det finns en sfär av oförstördhet där och jag står utanför, litet i smyg och suger ut litet ur den bubblan när jag går förbi och får kraft och energi som bara den..

      Idag lät jag bli att räkna och då gick det bättre att ta itu med det nödvändiga...fluglorten från ifjol måste bort...

      Radera
  3. Ja du Pettas Karin, nu är jag hemma! Som du kanske anat är jag lite svag för de "egna/speciella människorna". Så denna mannen som du beskriver skulle jag gärna vilja träffa...hi,hi.
    Jag blir lite orolig när du skriver att du ska upp på stegar och tvätta fönstren....du MÅSTE vara försiktig!!!!!
    Var rädd om dig käre vän och ha det så gott1
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      det är bara att ta sig över havet så får du säkert träffa honom...
      Du vet väl att kommer man bara upp så kommer man alltid ner:)
      och nu kom jag ner riktigt bra
      Önskar dig detsamma!
      Kram och vink!

      Radera
  4. Vilket vackert inlägg.
    OCH ja, den där mannen med sitt pysslande. Så fascinerande det är.
    har han familj? Eller bor han i sin ensamhet?
    Hoppas det gick bra med fönstertvätt och allt annat denna dag.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, tack!
      Han både har och inte har men bor mitt i den fastän inte....
      Gåtfullt som bara den:)
      Jag har i alla fall tvättat fram solen..nu skiner den som bara den
      Kramar!

      Radera
  5. Halloj Karin! Jag som undrade samma sak som Annika blev än mer förundrad när jag läste ditt svar till henne. ;-)
    En speciell personlighet måste den mannen i alla fall vara som kan skapa så mycket vackert och få det hela att hänga ihop så fint. Spännande!
    Du får nog ta och göra något mer inlägg om honom och hans vackra Neptuinigata snart.

    Kram från Lisbeth som tillbringar helgen ute på lilla skäret. ( har nyss sett en rödstjärt här också, och en hel del annat liv....men ingen säl än så länge )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Lisbeth!:)

      en mycket speciell personlighet, ja...
      Jag måste nog lirka in mig litet i den personligheten först..:) Han har stor integritet och kanske inte vill att jag bloggar om hans livsverk..frågar försiktigt:)

      Härligt skäriliv önskas!
      Hoppas du också får se en säl titta upp!

      Kram
      Karin

      Radera
  6. Ojojoj, var du tvungen att slänga in det där om fönstren???? ett evigt dåligt samvete väcktes till liv! mycket trevligare med fåglar, fiske, vatten, vår ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,

      vadå fönster? Har jag sagt någonting?:)
      Det blev bara ett tvättat, de andra är lika outgrundliga ännu. Här hände så mycket annat trevligt och jag tar ju det trevliga först..

      Radera
  7. Det finns säkert många som arbetar i det tysta.
    Personligen är jag ingen direkt arbetsmyra, har aldrig tyckt om att ge mycket väsen från mig

    Ha en bra torsdag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,Susanne

      så är det absolut, och hur skulle det egentligen vara om alla ville synas. Och allting är relativt, också detta med arbete och arbetsmyra:)

      Ha det bra du med!
      Karin

      Radera
  8. Bara att få se hans fina stenmurar gör mig glad. Det är fascinerande med människor som skapar egna små världar, ofta så fantasieggande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      hans stenmurar! Wow...de där på bilden är bara en liten del i sammanhanget. Han måste jobba i månskenet också, fattar inte hur mycket han hinner med. Fascinerande är förnamnet:)
      Kreativt hantverk när det är som allra bäst.
      Nu kommer jag på att det finns en annan herreman som är snudd på ännu värre, men i en annan kommun...herreminje, egentligen skulle man inte ha tid med annat än att blogga:)

      Radera
  9. Man brukar säga att det är tanken som räknas, men i mitt fall stämmer det inte. För jag hade faktiskt tänkt tvätta altanfönstren - men somnade.

    Det ser gediget och stilfullt ut på Neptunigatan! Härligt med folk som har den sortens arbetslust.

    SvaraRadera
  10. Bloggblad,

    låter sunt! Fönstren finns ju kvar:).

    Det är härligt att se hur andra kan, absolut!

    SvaraRadera
  11. Verkligen fin gata mannen byggt och stenen är ett fint kulturarv. Det lär jag mig varje dag i Kastelholms slott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      ja, den är fin och den är bara en liten del av vad han har gjort...Du om någon borde veta som jobbar i ett av våra stora kulturarv

      Radera
  12. Oj, gör han verkligen allt detta...En del människor är verkligen beundransvärda. De gör storheter men de tycker inte det själva. Wiiiii putsa fönster. Så roligt!! :)) Njaa..men fint blir det sen. Man ser ju så mycket klarare då :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      japp, och mycket mera därtill som inte syns på bilden...

      Njaa, roligt och roligt men skönt är det när det är gjort och det är en klar fördel att kunna se ut, absolut:)

      kram
      Karin som behöver tvätta glasögonen för att se klart

      Radera
  13. Hoppas Neptunimannen låter dig berätta mer! Fascinerande!
    Fönstertvätt utvärtes lejer jag numera bort - högeraxeln vill inte mer fönstertvätt. Inomhus har jag bett maken och han tänker på saken...... Sedan ganska länge.

    Försenar aprilväder med hagel omväxlat med sol har hållit mig mest inomhus idag. Tänkte på Pettas när jag lagade till en riktigt god fisksoppa med massor av grönsaker och kryddor i. Jag måste ju köpa min fisk av fiskbilen från Göteborg på onsdagarna. I går hade jag bespetsat mig på horngädda men det hade dom inte lyckats få nån. Håll tummarna för nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      så hoppas jag också när jag väl får tid att träffa honom:)
      Fönstertvätt utvärtes vad gäller brödbutiks och bagerifönster är ett mastodont arbete. Allt måste tas ut, tvättas och sättas på plats igen, så där får det bara bli som det hinner bli, nämligen insidan:)
      Förståndig make du har. Han tänker:)

      Horngädda kallar vi till näbbgädda och den är en riktig goding. Har nog inte sett en sådan på år och dagar. Den fick jag av min dåvarande granne, för den dög inte att äta...den lyste ju grön:)
      Håller tummarna så de blir gröna!

      Radera