torsdag 24 maj 2012

Det bästa sommartipset.....

Gnuttan vill att vi skall ge ett bästa sommartips i fredagstemat den här veckan.
Jag har inget sommartips att ge, men kanske ett gott råd? -Gå ut varje morgon när solen går upp, bara var och ta in omvärlden, lyssna på alla ljud som vaknar, allt liv som man aldrig märker annars...
Var närvarande i naturen, i nuet, var tillsammans med dig själv...
För min del så är morgnarna någonting av det allra bästa under somrarna...
Äldre jag blir, mera lik blir jag tulpanerna som svänger och vrider sig i alla möjliga och omöjliga former. Ju längre tiden går och de närmar sig slutet på sin blomning, vildare tycks de bli...så är det ju med oss människor också...vi tar ut svängarna, vågar mera, blir litet "Borghillska" ( det där förstår bara den åländska läsaren:), är inte rädda, lever ut som höststormarna gör...
Det är ett av de bästa sommartipsen jag kan ge...lev och njut fullt ut av allt det goda vi har i vår del av världen
Och tulpanbilder blir det fortfarande...men de börjar sjunga på sin sista vers...men ännu slipper ni inte undan helt och hållet. Tror jag:). Vi har som vanligt full rulle på fredag, så jag skriver mitt bidrag till fredagstemat redan idag torsdag. På lördag blir det kurs i örtkännedom, middag, café och doptårtor. Det rullar på....

De andra som deltar i minifredagstemat är Olgakatt, Karin, Gnuttan och HeLena
Om vårt minifredagstema fortsätter i sommar, känner jag inte till men Gnuttan, du skall ha stort tack för  trevliga, småkluriga rubriksättningar under maj! Och om du Karin har teman på gång så hänger jag nog med i juni också:)

36 kommentarer:

  1. Vilket bra sommartips! Ta sig tid, lyssna.

    Jag busar lite, ska jobba nu...:)

    Det blev en snabbis och kram fr Lotta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      du är expert på att ta dig tid och att njuta av tillvaron hela året runt. Det märks så bra i din blogg.

      Kramar
      Karin

      Radera
  2. Tack för dom fina orden och det goda rådet! Det är faktiskt en helt underbar tid tidig på morgonen ... jag tar min långa promenad så tidigt som möjligt och njuter av allt det vackra runt oss nu. Ha ha, jo visst blir vi som gamla Tulpaner!!
    Ha det riktigt bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      det där speciella morgonljuset är ännu mera speciellt under sommarmorgnarna, när man kan höra en hel orkester av fågelsång och humlesurr samtidigt som solen stiger upp, dagg i gräset och allt är bara så vidunderligt skönt, nästan overkligt.

      Javisst blir vi som gamla tulpaner..helt oregerliga på något sätt:)
      Ha det riktigt bra du med!
      Kram!

      Radera
  3. Hej, fina fru "tulpan"! Otroligt fina bilder och visst blev det mycket rött idag.

    Läste precis i min lokaltidning att Åland tydligen är "mest utsatt" för fästingburen TBE och då kom jag att tänka på dig... Har du vaccinerat dig, så mycket som du vistas i naturen? (Jag har lite fästingmani som du nog vet.)

    Skön kväll önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      Tack! Ja, det blev rätt så rött idag, helt rätt, det har jag inte ens tänkt på..

      Jodå, vi har mycket fästingar här med både TBE och Borrelia bärandes på sig... Borrelian kan man inte vaccinera sig emot ( har haft två gånger) och TBE är jag färdigt impregnerad emot;). Behöver inte vaccinera mig när jag har haft den redan.Man blir immun.. Men alla som inte har haft den skall absolut vaccinera sig. Det är grymt hemskt att ha TBE...
      Varje gång vi kommer in så tar vi ett varv via duschen och spolar ner de små otäckingarna...rena Niagarafallet.
      Ibland hjälper inte ens det, någon sitter någonstans på kroppen och bidar sin tid...de är så små så små i början..nymferna. Skitstövlar är de i alla fall..

      Skön kväll och tack för din omtanke!
      Kram

      Radera
  4. Jag har alltid föredragit tystnaden framför massa ljud
    Och jag uppskattar tystnaden ännu mer sen jag fick den där ansiktsförlamningen.

    Har suttit ute i solen idag, säkert minst +20 hos oss. Trots att jag satt på en bänk mitt i stan, var det inte mycket ljud omkring mig. dessutom doftade det underbart från syrenbusken bakom mig

    mvh susanne

    SvaraRadera
  5. Zoega59,

    jag förstår dig bra..det är vilsamt med tystnad, i all synnerhet som det finns så mycket artificiellt ljud på så många ställen.

    Vi har också haft riktigt varmt och skönt idag, har det ännu. Sommarkänsla, verkligen.
    Här har syrenerna inte börjat blomma ännu men de är i knopp på södra sidan av huset.

    Ha det gott Susanne!

    Karin

    SvaraRadera
  6. Du har helt rätt att man ska leva i nuet...det är ju där vi är. Tystnaden är ljuvlig i trädgården både på morgonen och senare på kvällen. Bara fågelkvitter. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      och det är inte bara det, fågelkvittret, binas och humlorna surr:). Det är en bit av himlen...
      Underbart och någonting att ta med sig in i vintertid

      Kram!

      Radera
  7. Pettas Karin, så bra Inlägg! Håller helt med dig! Morgonstund har guld i mun...den underbaraste tiden på dagen.
    Örtkännedom, det låter mycket intressant! Har själv en liten örtträdgård (ca. 20 olika sorter)En Lisa för själen att gå där på morgonen och "bara" dofta, känna...
    Nu önskar jag dig allt gott! Var rädd om Dig!
    Kram och vink från mig över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      tack!:) På vintern kan man sova bort morgnarna:)
      Den här kursen kommer att handla enbart om vilda örter...
      En lisa för själen, helt rätt. Önskar dig detsamma!
      Kram och vink över havet till dig med!:)

      Radera
  8. Vilket underbart sommartips, som jag tänker på....men inte gör. Men då jag gör det, så njuter jag och vill göra igen och igen. Tidiga sommarmornar mmmm!

    Vilka fina bilder!

    Sommarkramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      tack! Det är inte fel att sova heller:), men jag måste ju ändå upp före tuppen..

      Tack igen!
      Sommarkramar! Snart har du kanske sommarledigt?

      Radera
  9. DET var väl verkligen SANNING!! OCH ett toppentips. Sommarmorgnar är MAGISKA!! Så sant, att BARA vara. Strunta i kamera och annat. Bara sitta och TA in naturen.
    Gillar verkligen ditt tips.
    Jag älskar mina morgonprommisar hela året, men oftast har jag ju ett radioprogram på samtidigt. När jag kommer till skären, då ska jag verkligen ta FASTA på ditt råd.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, tack! Man lever länge på allt vad man kan och får ta till sig under tidiga sommarmorgnar.
      I skären är det alldeles speciellt härligt..
      Kramar!

      Radera
  10. Det tipset gör jag antagligen i morgonbitti. Har nyss kommit in från kvällens njutning i trädgården. Tack för de underbara bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      det tipset kan man göra så länge det är ljust på morgnarna...ända in i september, oktober...
      Nu är det en njutbar tid. Kom själv just in från mygg och rådjur. Tack!

      Radera
  11. Ja det er ett godt råd ,en må nyte hage ,blomster og naturen ikke bare jobbe.
    Nydelige bilder og flotte blomster du viser.

    Det hadde vært veldig stas hvis det er kongelys som titter opp ved kassa mi,,den er jo så fin,,

    Ha en fin helg , Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. marit´s

      Javisst är det så:). Är nästan säker på att det är ett kungsljus men inte helt...hoppas så för din skull

      Ha en fin helg du med!
      Karin

      Radera
  12. Bästa tipset. Tidiga morgnar är laddade med så mycket, dofter ljud, närvarokänsla...

    Fredagstemat fortsätter i juni och ByFånen, som "kört vid sidan om" ett tag hoppar in och föreslår teman. Livsrummet deltar också gärna: http://livsrummet.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :D, så roligt att vi blir flere!
      Mycket ligger i orden Morgonstund har guld i mund.
      Ha en bra dag!

      Karin

      Radera
  13. Älskar sommarmorgnar, de är så enastående härliga!

    Nu packar jag och åker till Stockholm i drygt en vecka. Vi har en student att fira!


    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, sommarmorgnar i Stockholm är också någonting enastående...just innan staden vaknar.
      Ha en fin studentfirning!

      Kramar!

      Radera
  14. Det finns många som inte förstår att jag faktiskt gillar att vara morgonpigg, de har ju aldrig insett hur vackert och orört allt i naturen känns då..
    Tänk så mycket fint jag skulle missat...

    Pingstkram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :D, det är mycket man missar om man inte är uppe med tuppen..
      och så vederkvickt man känner sig...vilket ord egentligen..

      Pingstkram till dig med!
      Har missat att det är pingst, så tack för påminnelsen!

      Radera
  15. Tack för det fina friska tipset.
    Det ger så mycket nu i morgonljuset och svalkan.
    Kraaaaaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö eller på stranden i västerled:)

      Njut och ha det så fint du bara kan ha det!

      Kramar!

      Radera
  16. Det var ju ett fantastiskt sommartips! Och som jag ser att du redan har blivit informerad om; ByFånen tar över i juni. Tack för denna temamånaden och trevlig, fartfylld helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      :D, ja, det rör på sig riktigt trevligt. Nu får vi se framemot junis teman. Tack själv och ha det likaledes!

      Radera
  17. Ljuvliga bilder från en underbar tid. Jag vill vara ute dygnet runt.
    Sockblomma är jag väldigt förtjust i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den här tiden som man inte alls vill sova och tvingar sig vara uppe längre än vad man egentligen orkar. Sedan går man omkring som en märklig sömngångare stundtals, bara för att man inte vill missa någonting alls;).
      Sockblomman är jättefin, fick den av Olgakatt för ett par år sedan

      Radera
  18. Det var väl det bästa sommartips man kan få, eller?
    Njuter av dina vackra blombilder!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      egentligen vet vi ju alla att det är så:)....
      Tack!
      Kramar!

      Radera
  19. Tidiga morgnar i naturen. Vilket härligt sommartips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina på Kreta,

      det är säkert någonting du redan utnyttjar, de tidiga morgnarna bland olivträden....

      Radera