lördag 5 maj 2012

Den blomstertid....

Nu är det ljuvliga tider på utsidan, trots att havsdimman svepte in i morse med duggregn och väta
Men också vatten kan vara vackert eller hur?
Mycket är gult i trädgården just nu, men snart blommar alla tulpaner för fullt med sina olika färgsättningar...
De flesta påskliljorna vi har ser ut som ovan....väldigt vanliga med andra ord....
men det finns variationer...
den ena mera spännande än den andra....
Jag bara måste ta en runda i trädgården för att titta på allting, få frisk luft efter en dag på insidan....

då vi har hängt konst i Gula Salen. Sirkka Jalava har tillsammans med Uffe hängt 27 olika konstverk på väggarna....från Madonnan till
Kustjägaren...
husdetaljer, hus och blommor.....
och vackra burkar...och mycket annat, vackert och begärligt...Medan vi hängde upp tavlorna såldes  en av dem. Brödkunder kom in och beställde bröd till måndagen  och samtidigt köpte de en tavla som får hänga kvar till hösten med en röd plopp i kanten......tala om att ha drag under galoscherna:)...Grattis Sirkka! Jag återkommer med all säkerhet många gånger om till utställningen som börjar ta form...Vernissage blir det den 16 juni men innan dess så finns mycket kvar att göra. De andra deltagarna skall också sätta allt sitt hantverk på plats. Jag vågar lova att vi får en mycket fin utställning i år också. Nu skiner solen från en klarblå himmel, temperaturen är 16 grader varm!? Var kom den värmen ifrån? Härligt...nu tar det sig...(hmmm, det var visst solen som låg på på termometern...)


Inte bara i blomlanden utan också i sparrislandet händer det saker !:D




Just nu ser de festliga ut, precis som förklädda hattifnattar....
  Ha en fin kväll!

26 kommentarer:

  1. Ja här är det då varken blomstertid ellr värme,
    i morse vaknade vi till snö som visserligen regnat bort idag men +3 är inte mycket att yves över...
    duktig konstnär du har fått tag på, och en tavla såld redan innan det varit utställning...
    coolt.

    Ha det gott i värmen och du dina sparrisar ser ut som att små petternicklas har karneval...
    ***gapskratt***
    Men oj va ni ska njuta utav dessa underbara primörer....

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      små petternicklas på karneval:D. Du är bra påhittig du men det vet jag ju från tidigare...nu har temperaturen sjunkit här igen..men ni är värre med bara tre grader just nu. Vart tog ryssvärmen vägen?

      Vi skall njuta av primörerna och sända varma petternicklastankar till er i snödrivorna:)

      Tjingeling!

      Radera
  2. Egentligen ska man väl vara ute och njuta av naturen. den är ju som finast nu.
    Men det är kyligt i Stockholm, jag har ingen lust att gå ut

    Ha en fortsatt bra dag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      det sköna är att man får göra precis som man vill i vår demokratiska världsdel:). Vill man går man ut, vill man inte är man inne och drar filten runt sig. Jag skall lägga upp fötterna på en fotpall och bara vara....

      Ha det fortsatt bra du med!
      Karin

      Radera
  3. Åh, dina bilder är bara bäst. Vilka blomporträtt! Du borde visa dem för blommorna; jag är säker på att de kommer att beställa stora upplagor och skicka till alla sina släktingar, som i sin tur kommer att bli gröna av avund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      förstår du varför jag inte vill att du byter huvud?;)
      Tack!

      Bra idé! Skall genast gå ut och visa dem för alla blommor...vilket tissel och tassel det blir här och längs vägkanterna när djungeltelegrafen går igång....och allt blir så grönt och avundsjukt och skönt, haha....

      Radera
  4. ***gapskratt***
    kom på en rolig sak...
    det är ju inte petternicklas-arna
    utan pettasnicklars-arna !!!
    Hahaha...
    om jag bodde nära dig så skulle jag nog smyga bort till ditt pettasnicklas land och tjuva några...
    smaskens...
    men nu bor jag ju inte nära ens...
    attans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      nu är du allt i farten:)! Givetvis, tänk jag tänkte inte själv, tur att du kan! Vad då sparris? Nää, vi har pettasnicklarsar vi:)...

      Synd att du inte bor nära...vi kunde ju ha kul tillsammans medan vi snaskade i oss alla goda Pettasnicklarsar..

      Radera
  5. T.o.m. här tittar nu alltfler sparrisar upp. Jag får ta EN skörd i år, den ska njutas med andakt!

    Så vackra narcisser du har!

    Visst är det roligt att arrangera konstutställningar! Jag assisterade två konstnärer i måndags, keramik och silver, som visar sina fina saker i vår förening i maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      härligt, nästa år har du ännu flera att äta...
      Vi har vackra narcisser litet här och där. De har förökat sig och spritts med vinden och fåglarna, kommer upp där vi minst anar.

      Det är roligt trots att det tar sin tid. Uffe har fått jobba allra mest med hängningen, medan Sirkka och jag har pekat och berättat och domderat och bestämt och assisterat....:). Han gjorde ett toppenjobb, verkligen. Nu går jag här och njuter...det är fint...
      Snart så fylls det på av andra konsthantverkare, men det känns som att den tyngsta biten är gjord

      Radera
  6. De där hallifnattarna skulle jag vilja ha, vilket annat år som helst...har inte fått ner något i jorden ännu.
    Akvarellmålning är så fint, jag gillar bilden på huset!

    Kram o ha en görgo kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      Vår sparris har blivit ett barn med många namn, kärt som det är. Hallifnattar är det allra senaste:).
      Bilden på huset gillar jag också och jag vet vem som bor där också:)

      kram och görgo kväll/månljus natt !

      Radera
  7. Älskar din blomstertid!

    Tycker om konsten...mår bra av att gå på konstutställningar.

    Ha en skön kväll Karin!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Tack! Härligt!
      Man mår bra av konst i alla dess former..

      Ha det gott du också! Var du nu är...Knoxville här eller där eller hemma;) Kolhydratkoma i tre dagar, låter underbart!

      Kram!

      Radera
  8. Jättefin konst!! Kul att hänga så fina tavlor för eder..fina är de regndroppsfyllda blommorna också!! Så mycket vackert det finns för oss att se....tur att vi har ögon för sånt..kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      har tänkt på dig hela dagen och undrat hur du har haft det på din egen utställning? bra hoppas jag.
      Nu har jag bara visat fyra tavlor av 27...men det kommer mera...
      Man får vara tacksam för mycket!

      kram
      Karin

      Radera
  9. ÖLand är konstnärernas förlovade land och det finns utställningar i varenda by. Tur att jag har begränsad plats på väggarna!Det är många vackra tavlor som lockar.Jag har önskat så många gånger att jag kunde måla själv men kameran är ett litet surrogat för målarpenseln. Vackra bilder från din trädgård!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      Ja, jag har både varit där och sett det med egna ögon, men det hörs och syns på annat sätt också. Antagligen ger omgivningen, som är speciell hos er, inspiritation till skapandet:). Att vara fotokonstnär är inte alla förunnat rent talangmässigt, det krävs inte enbart en bra kamera utan också ett öga i de sammanhangen..så med tanke på dig och dina foton skulle jag inte ens kalla det surrogat. Du tar jättefina talande bilder. Därför hittade jag din blogg!:)
      Tack!

      Ha det gott i vårligt solsken!
      Kram
      Karin

      Radera
  10. Jo, den här sortens lampor värmer de små nyfödda kultingarna i ladugården. Även kycklingar, tror jag...

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jag borde ju ha förstått det själv:)
      Tack för informationen. Lampan är vacker!

      kramar från ett soligt Åland

      Radera
  11. Vackra påskliljor!
    Då jag ser på de fina tavlorna får jag en sådan lust att ta tag i akvarellpenseln igen, men det finns inte tid just nu. Inte för att jag skulle kunna åstadkomma ngt liknande som på era tavlor men ända, ibland är själva processen det bästa, åtminstone för mig :)
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      :D, även jag har målat ett tag och det finns både staffli, penslar och färg i gömmorna...tiden finns inte just nu, precis som för din del.
      Inte kan jag heller, men det är processen som är den allra bästa och det är huvudsaken.
      Ha en fin dag du med!
      Kram

      Radera
  12. Det där med blommor...ja alltmer njuter jag av bilder med blommor. Så levande, så mycket inspiration och kraft.

    Underbara konstverk. Man bara blir ju kär!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      när man läser alla bloggar så inser man att vi är många som älskar blommor. Man blir ju euforisk och fladdrar till som en tyllgardin:)

      Härligt att du blir kär!

      Kram
      Karin

      Radera
  13. Så fina blommor hos er nu. Verkligen vår.
    Sant är att vi är många som frossar i blommor på våra bloggar så här års. Det går ju bara INTE att låta BLI. Så ljuvligt är det.
    Hattifnattarna ser verkligen ut som sådana, haha. Goda är de ju också, mums!!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      det är vår på så många sätt, helt beroende på var man är i trädgården och var solen slipper till ordentligt. På södra sidan av huset är mycket på väg att blomma ut redan, på norra sidan är allt kvar:)..
      Man ska nog frossa nu när man kan. Suga i sig allt det vackra

      Hattifnattarna är en av favoriterna för min del. Parmesan till och lyckan är så gott som fullständig.

      Kram!

      Radera