tisdag 15 maj 2012

Att romarna låg till bords...

det vet vi nog alla....Kurt-Birger hänger till bords och bekvämt ser det ut...
Liljekonvaljerna under brödochkorv-trädet ser nertrampade ut och undra på det. Det är många som besöker stället varje dag. Vi skrattar åt oss själva, sitter här på insidan och trycker, väntar på att alla har ätit sin lunch innan vi går ut och börjar trädgårdsarbeta. Kommer vi ut för tidigt så blir vi nertjattrade inpå bara skinnet:) Vi försöker hålla oss på den andra sidan av huset för att inte störa så mycket....
Vad är det som gör att man känner sig så lycklig av att se starar, frågade jag Uffe. Det är nog för att de är så mänskliga på något sätt, svarade han. Jag funderar fortfarande på om det är därför jag känner lycka av att se dem...
NU är de igång, lådorna som vi lade ut tidigare under våren. Jag har planterat dit vintersquash av olika sorter, salladsgurka och en blomman för dagen...
De ser inte mycket ut för världen just nu, men med den krutkomposten som de växer i så tror jag nog att det blir hur bra som helst så småningom...
och medan jag gräver i trädgårdslandet, tar bort kvickrot och pepparmynta, hittar potatisar från ifjol, fixar och donar för sådd och plantering, klipper Uffe gräsmattan. Allt grönt klipp läggs mellan plantor och under buskar som gröngödsling. Jag kan höra maskarna sucka av lycka i djupet därunder....Lyckliga blev vi också av att Uffe hittade vårmusseroner....en papegojtulpan på Juttas (katt) grav har vikt sig och får komma in som ett minne av henne. Majdagen är solig, blåsig och varm. Det är gott att leva!

21 kommentarer:

  1. Jag som just planterat pepparmynta! Borde jag inte gjort det? Fick ett par plantor av min snälla granne och de åkte i jorden direkt...
    Jag ligger till sängs, har redan ätit.
    Ska sova en powernap som säkert blir ett par timmar!

    kramen på dig

    SvaraRadera
  2. Tina,

    pepparmynta är så gott, men den är en riktig spridare av sig själv. Jag hade en liten planta i trädgårdslandet ifjol och i år när snön smälte bort hade myntan tagit över ca fyra kvadratmeter. Jag har en planta men den får stå för sig själv i en stor kruka, som jag gräver ner till hösten och så bort med den igen till eget ställe nästa vår. Har du däremot ett ställe där den får ärva ut sig så blir du lyckligt lottad:)
    Powernappa gott!:)
    kramen!

    SvaraRadera
  3. Det är gott att leva, verkligen.
    OCH det tycker alla djuren runt Pettas också!
    Mynta får jag ständigt, ständigt, ständigt rensa eftersom de förra ägarna hade sådant i täppan. Jag kämpar emot den hela tiden :-)
    Ibland tar jag in lite till mat, men jag använder inte mkt mynta i ngt alls, egentligen. Synd att det inte var timjan de satte den gången istället, haha!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, vi har skämt bort dem rätt så bra, tror jag men det är så roligt att ha dem runtomkring oss hela tiden och se att de har det bra.

      Mynta kan man nog använda i en hel del maträtter och också som te. Jag brukar också baka in myntan i kaffebröd. Går jättebra och fräschar upp det hela, men för mycket är bara för mycket. Den tar över fullständigt om man inte håller efter den.
      timjan har jag i långa rader, men vår citrontimjan har dött, så nu skall det bli nytt på den fronten
      Kramar!

      Radera
  4. Kan det verkligen vara bra för matsmältningen att hänga på det viset när man äter? Tror inte jag ska testa det. Min kryddträdgård är verkligen pytteliten. Jag skulle så gärna vilja ha lite mer att kunna plocka in. Tyvärr har jag inte varit så flitig med att så. Jag får fuska och köpa småplantor i stället. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      jag antar att det inte spelar någon som helst roll hur man intar sin föda om man är en ekorre. Men jag skulle definitivt inte gilla att hänga så där när jag äter:)
      Vår kryddträdgård har varit stor och vildvuxen, nu är det liten och ynklig:) men måste så vara. Det var nödvändigt med rejäl utrensning av myntor och citronmeliss. Allt kommer att må mycket bättre vad tiden lider.
      Inget fel i att köpa småplantor. En stor fördel egentligen. Det tar mycket utrymme och kräver en hel del arbete att dra upp själv från frön...
      Kram

      Radera
  5. Verkar inte bra att inta sin mat på detta sätt.
    Nästa vecka ska jag besöka en affär med växter. Då får vi se om jag kommer hem endast med blommande växter, eller om jag plockar på mig någon nyttoväxt

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,Susanne

      inte som människa nej, stol rekommenderas och normalt sittläge
      Det där är alltid litet spännande, man tänker sig det ena och så kan det bli precis tvärtom:).
      Vi har dyra plantor på Åland i jämförelse med er i Sverige. För mig blir det för dyrt att köpa färdiga plantor här, så det blir att så..dessutom vill jag ha allt ekologiskt, eller så ekologiskt som det bara är möjligt.
      Ha det gott ikväll!

      Karin

      Radera
  6. Vilken härlig bild av Kurt-Birger.
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      Kurt-Birger är en personlighet i sig och vi har fått oss många glada skratt av den killen. Han äger det här stället, samsas om det med skatorna

      Karin

      Radera
  7. Här har vi haft det blåsigt och kallt, men jag har skolat om mina zucchiniplantor idag. De är inte större än dina, men de växer snabbt till sig.
    Vilken lyx att hitta vårmusseroner, och fina såg de ut dessutom!

    Och vår stationsekorre har samma bordsskick, allt smakar bättre upp-och-ner ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      vi har för en gångs skull haft det blåsigt och lagom varmt:)
      Jag har inte sått alla zucchiniplantor ännu. Sommarzucchinin sår jag direkt i landet. Den kommer lika fort som den förkultiverade.
      Vårmusseronerna var fläckfria, mycket ovanligt. Oftast är de uppätna redan när vi vill äta dem

      Ekorrar har ett upp och nervänt bordsskick!:)

      Radera
  8. Här finns inga ekorrar men jag ser många uppe i Mälarhöjden hos Mirren. Vi bor ju mitt i byn utan andra träd än fruktträd - en och annan fasan brukar promenera omkring i trädgården tidigt på morgonen. Men som pensionär är man ju inte uppe i ottan...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det är självklart beroende på omnejden om man har olika vilda djur. Här ser vi sällan fasaner i vår tur. Det har hänt att någon har varit här och trumpetat men inte ofta.
      Önskar att jag skall kunna sova länge om morgnarna när jag blir pensionär i framtiden. Vaknar mycket tidigare än jag skulle behöva nu för tiden.
      Kramar

      Radera
  9. Vårmusseroner – visst är det ett av svenskans mest poetiska ord?
    Och vilken fin hälsning från katten Juttan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det är så mjukt och rullande ordet musseroner...absolut poesi!
      Jutta, vår lilla sötnos fick ett helt gäng med vackra papegojtulpaner på sin grav, men de vill inte växa där, så jag byter nog ut dem mot någonting annat någon dag. Men i år fick vi en liten tulpanhälsning av henne...

      Radera
  10. Här grävs det också. Ett stort och förvuxet bestånd av kerria ska bort och det ska bli plats till havtorn....
    Men gudars, vilka rötter kerrian har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, nu väntar jag bara på pojkarna...måste ringa och pusha på trädgårdsmästaren...
      Måste googla kerria, vet inte hur den ser ut.

      Radera
    2. Olgakatt,

      nu vet jag!:) Den är ju vacker! Påminner en aning om hypericumbuskarna vi har men ändå inte...undrar hur jag skall ha det nu egentligen:)?

      Radera
  11. Jag tar inte bort all kerria. Men den som blir kvar måste klippas ner och föryngras för i år blev det nästan inga blommor alls. När den är som den ska är den underbar med sina gula bollar på bara stänglar. Litet hästgödsel behövs nog också i jorden. Lätt fixat, lägger bara en beställning hos Malena så lyfter hon på svansen....
    Men inte liknar kerria hypericum? Bara den gula färgen på blommorna, i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det var blomman jag menade:), var otydlig, för annars liknar de inte alls. Blir kerrian hög? Vilken tur att du har en säker leverantör av hästgödsel. Det fixar sig nog här också vad det anbelangar, jag behöver bara gå en promenad i skogen och ta en påse med mig så får jag tillräckligt vad jag behöver per gång...här finns hästar som "promenerar" med jämna mellanrum tillsammans med sina ryttare

      Radera