fredag 25 maj 2012

Aldrig riktigt ensam...

Igår kväll vid tiotiden när jag var i trädgårdslandet och grävde fick jag sällskap av myggorna, gisslet som man lätt glömmer bort ända tills man blir påtagligt påmind av surr och sting.Också körsbärsblommorna hade sällskap av ett guldöga...
Undrar vad de där två viskade om?...tisseltassel....
En av de gula tulpanerna hade också fått sällskap av två bollar...jättelöken är på gång
När jag rätade på ryggen efter grävandet såg jag att solen stänkte sina sista strålar på häggmispeln. Jag kände att jag var påtittad och vände mig om mot åkern nedanför på andra sidan vägen....
och där kom hon, rådjuret som jag har sett under tidiga morgnar, hon som högt har varnat andra djur att komma nära henne och hennes lilla....Nu kom hon över åkern med sin lilla ystra sötnos, som var hack i häl på sin mamma..
Att bilderna inte blev riktigt tydliga utan en aning luddiga skyller jag på avståndet, på mjölksyredarrandet efter grävningen och av rörelsen, på det försvinnande ljuset. Jag tassade så tyst jag kunde upp på trappan för att få en bättre översyn...men då hade de nästan redan  försvunnit ur bild...man kan se dem där det står Här på bilden:)
Plötsligt befann jag mig smygande som den siste mohikanen efter dem, men så nära kom jag aldrig. Hon hörde när en kvist bröts under min "mockasin", tittade till mot mitt håll några gånger, bara för att konstatera att det är ju bara hon som bor i gula huset, då är det ingen fara.... och den lilla fick dricka sig mätt. Jag vände och gick in, lämnade dem i fred.....Det finns gränser för oss alla. Jag kände tydligt hennes

38 kommentarer:

  1. Hej Karin!

    Vilka fina bilder.

    Hoppas att allt är bra med dig.
    Här är det hopp om livet, och vädret är toppen. Strax över +20 idag och det fläktar

    Önskar dig en fortsatt bra fredag och en trevlig helg

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne, Zoega59,

      Tack!:)
      Allt är bra, mycket att göra just nu, men ändå finns tid till liten bloggpaus nu och då. Nödvändigt att sätta sig ner.
      Här är sommar! Ljuvligt skönt!

      Önskar dig detsamma!

      Karin

      Radera
  2. Men åhh så underbart ...som i Disneys world!
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina fotostunder,

      :D, något ditåt jaa!
      Ha det lika skönt som jag tänker ha det!

      Kram!

      Radera
  3. Oh, vad vackert skrivet...och mysiga bilder. Hon är nog tacksam för att du har så stor respekt :)
    Jag har bullbak på gång, men nu ligger jag i gungan och njuter av regnet som smattrar mot terasstaket :) ha en fin kväll
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      tack!:)
      Vi försöker visa varandra respekt så gott vi kan:)
      Bullbak imorgonbitti blir det för min del...här skiner solen, det är sommarvärme..regnet kan komma imorgonkväll efter örtakursen:). Man kan ju alltid försöka få det som man vill
      Ha en fin kväll du med!
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Tycker om tanken att vi inte är ensamma, det är ju fullt där ute.. ;)

    Underbar text Karin!

    Nu åker jag snart....pirrigt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag tycker också om den tanken, jag tror det är bra att ha den också:)
      Tack Lotta!

      Fin flygresa! Du kan ju vinka mot öster när planet går ner för landning på Arlanda...jag märker det nog;)

      Kram!

      Radera
  5. Ser ut som att du bor alldeles underbart fint till.
    Och vilket enormt trädgårdsland du har, förstår mjölksyran...fast jag först läste det som att det var någon krydda som hette så i ditt grönsaksland...
    "ska vi krydda med lite mjölksyra kanske..."

    Och vackra lilla bambi med sitt lilla kid...otroligt sött.

    Ha nu en finfin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      bor nog riktigt bra! :)
      :D, mjölksyreplantan var jag själv...kameran låg i en darrig hand..
      Här kryddar vi med mjölksyra litet nu och då hahah..

      På långt håll kan man ta lilla randiga bambi för ett litet vildsvin....busigt var det lilla kidet och oerhört gulligt

      Ha detsamma, en riktigt finfin helg!

      Radera
  6. Jag älskar "viskbilden". Jag ska aldrig mer klaga på att jag har träningsvärk när jag varit ute i trädgården. Inte efter att ha sett storleken på ditt land.Ha en underbar och solig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      ja, du ser också att de skvallrar om någonting...ett riktigt tisslande, tasslande...

      :D, inte är det så farligt med träningsvärken här...litet nu och då..
      Ha det riktigt bra du med i helgen!

      Radera
  7. Nu vet jag inte om det här kommer att publiceras som ett svar till Rantamor eller inte, men jag hittar ingen annan plats att kommentera på. Det är så nuförtiden på en del bloggar att jag inte förstår var jag ska skriva...hm, och jag är ju ingen nybörjare. Hur som helst så verkar du ha gott sällskap därute - men det gäller ju att ha ögon och öron med sej och att vara försiktig, och det är ju du. Mycket fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      ni tycks ha problem med Blogger i Grekland, det är flera av er grekinnor som har klagat. Men du har hittat rätt den här gången. Tack för komplimangerna! Jag suger i mig!:)

      Radera
  8. En sådan skön upplevelse..det lilla så när..och mamman med..fint att de kände sig trygga och sprang iväg när du knastrade på fel mockasinsmyg..naturens under..rådjuren alltså.
    Fina blommor..huvva stackars rygg att stå där och knöka sig..men klart skoj då det gror och frodas..
    Härligt nu..Idag har jag varit i Nora med mora..mor min..Nora är en fin sommarstad..vid vattnet satt vi..Mamma blev euforisk och sa, att hon kände igen ljudet av kluckandet av vattnet mot båtarna..kände doften av tjära och, hon längtade hem till Åland lilla mamma..Ska försöka ta en tur med henne dit..hon behöver det...idag var hon så pigg och kry, då vi satt i skuggan och kikade ut över Norasjön..mkt vackert.
    Önskar dig en trevlig helg söta kusin//Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två små gummor de skulle gå en gång på marknaden uti Nora eller var det Mora..självklart skall du ta mor Anita med dig till födelseön i havet så hon får lyssna på riktigt vågskvalp igen..
      Härligt att få sitta och titta på Norasjön en dag som denna, då sommaren har anlänt.

      Ha en finfin helg du med finakusinaKarina:)

      Kramar!

      Radera
  9. Nä men kära Pettas Karin är du ute och gräver klockan tio på kvällen? Då ska du ligga i sängen...*fniss*...
    Men så rörande och vackert med rådjuret och den lilla kidet. Värmer mitt hjärta med ödmjukhet för att vi har tillgång och förmånen att få se dessa djur ute i det fria. Vilken lycka att du fick dem på bild! Bra jobbat!...eller ska jag skriva:duktig på att smyga?
    Nu önskar jag dig allt gott! Var rädd om dig!
    Kram och vink från mig över det stora havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      vem kan sova när sommarnatten är så ljuv:)? Det gör vi på vintern istället. Sover som björnar i sitt ide.

      Vi har mycket att vara tacksamma och ödmjuka för.
      Njaa, det var nog lite tur den här gången, inte särskilt skickligt, men ändå...jag var lycklig
      Önskar dig detsamma!
      Vinkar och kramar över havet till dig med!

      Radera
  10. och INTE sprang iväg---när du tassade på mockasiinen..menade jag ju...om di små rådjuren!
    Jah...ska allt ta med lilla Sommarströmmingen Anita, tillbaka till sitt födelseskvalp..
    Den yngre av min barnbarnskara...yngsta lilla tösen...Mamman där vill, att hon skulle få heta Luba..(Ljuba)..men pappan var inte lika fäst vid namnet..svårt det där..med namn..OM man inte kan komma överens...men de har visst kommit överens om ett namn nu; Vera...och snart är hon tre månader, den 3 juni...så då MÅSTE hon ha et namn, annars får familjen böta..
    Jag ska inte säga att det är FÖÖÖÖÖR varmt nu, för det är det!!
    Kram igen vi ses igen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      kunde ju räkna ut det där INTET:), förstår du väl?
      Bra det, att hon får komma till födelseskvalpet!
      Vera är ju vackert och bra!
      Jag hörde ingenting om det där med fööööör varmt;). Här är himlen mörkblå och hotfull...det kommer någonting från den svenska sidan över oss...Kan du inte dra skräpet tillbaks? Imorgonkväll passar det mycket bättre med regn
      Kramigen!

      Radera
  11. Jag har fullt upp varje dag och kväll. Det börjar kännas rätt så ordentligt nu. Jag är för trött för att skriva att jag har läst alla inlägg jag missat här hos dig och att det var så underbart att läsa och se alla fina fina bilder du tagit. Nej, jag orkar inte heller skriva att det kändes gott och stärkande att hälsa på här hos dig. Jag orkar bara skriva att jag önskar dig en härlig helg mitt i all grönska och rikedom ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      Så är det här också, full fart hela tiden.
      Och hur du nu bar dig åt så fastän du inte orkade skriva så vet jag ändå vad du tycker:). Imorgon kväll efter en lååång dags färd mot natt skall jag titta in till dig, knacka försiktigt först..
      Önskar dig också en härlig helg på alla de sätt och vis som bara är tänkbart möjliga!

      Kramar
      Karin

      Radera
  12. Magiska ögonblick med rådjur så nära! Hoppas få uppleva det oxå någon gång. I Umeå ser man mest älgar. Och isbjörnarna på gatorna förstås...;)
    Här blir det mest delfiner!
    Ha en fin helg!
    ☼☼☼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva in Athens, Greece,

      Magiska ögonblick är varje ögonblick med alla djur...älgar, isbjörnar och delfiner är fullt jämförbara med rådjuren som vandrar här...älgar brukar vi också se, men vi saknar både isbjörnar och delfiner:)
      Ha en finfin helg du med!

      Sol i sinnet, fastän regn just nu...

      Radera
  13. Aldrig riktigt ensam...
    Det är sant, så känner jag också när man är ute.

    Kram kära vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina på Kreta,

      man är ju aldrig ensam, ofta är man ensam i sitt slag men det finns en annan mångfald

      Kram till dig med !:)

      Radera
  14. Vilken lycka att få se lilla Bambi:) Det kryllar av liv även i Sund. Såg räven som inspekterade mina jordgubbsplantor och har fyllt på med rent vatten i bergsfördjupningarna så igelkotten kan dricka. Man vill helst stoppa tiden och bara njuta av allt djur och natur bjuder oss. Vi är lyckligt lottade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      vi är mycket lyckligt lottade. Hur mycket kanske vi inte ens förstår. Bambi fick sina utfall och skuttade på såsom små plägar göra:)
      Här skall vi också sätta ut vatten till Kotte som har vaknat ur sin vintersömn. Kom igår kväll och åt pannkaka på vanliga stället.
      Det är underbart!

      Radera
  15. Här kombinerar du romantik, romantikens följder och annat med samma sedvanliga känsla. Trevligt, som alltid...

    För att återkomma till ett tidigare inlägg angående fästingar, så blev jag alldeles förfärad när jag läste om hur du drabbats av både det ena och det andra. Desto trevligare, förstås, om du numera är immun. Läste någonstans att det stora antalet rådjur skulle ligga bakom de många fästingarna... Ledsen att jag tjatar om dessa äckliga kryp, men jag har ju mani. Springer också direkt in i duschen när jag varit i kontakt med naturen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      Romantikens följder är så gulliga:) och så små och busiga
      Tack!

      Immun mot TBE ja, bra nog, borrelian får man ta, vara nogsamt vaken på ev. ringar osv...så hjälp kan tas så fort som möjligt
      Vi har mängder av dessa kryp i våra trakter, rådjuren lär vara en orsak, har också hört det.
      Lät en fästing åka vattenrutchkana idag igen:) Svisch så det går..
      Trevlig helg!

      Radera
  16. Det växer hos dig, så det nästan hörs "knakandet" ända hit till mig :-).

    Rådjur är verkligen fina och sätter igång något ömt inom en.

    Önskar dig en jättefin Pingst.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      Knakknakknak...:)
      Här börjar bli torrt så ett litet regn någon timme skulle sitta bra, men det vågar jag knappast skriva:)
      Önskar dig detsamma, tog just paus efter 13 timmar nonstopjobb, skall bara sätta mig ner en stund och bara vara. Tittar in senare till dig!

      Önskar dig detsamma!
      Kram
      Karin

      Radera
  17. Härliga bilder! Sen får man drömma om myggfritt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,

      tack!
      Tur att man har drömmar:)...ack ja. Myggoljan skall sökas fram så snart är man oljad som en blixt allra minst

      Radera
  18. Helt underbara bilder med underfundiga texter. Häggmispeln har blommat ut för länge sen här, tulpanerna också.

    Ditt trädgårdsland ser härligt ut! Men äter inte rådjuren upp en del för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      tack! Nu sjunger tulpanerna på allra sista versen...tonläget är rejält falskt:)

      Nej, de äter inte någonting här...går över tomten, kanske att någon äppelblom ryker i förbifarten men ingenting annat trots att det här måste framstå som rena karamellbutiken för dem..men inte..De är hur rara som helst mot oss

      Radera
  19. Oj, vilket land – vilka land! Ser lovande ut.

    Och så fina lilla Bambi som man inte kan vara arg på, hur många otäcka fästingar hen än sprider omkring sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Nu börjar även tistlar och annat sprida sig så sakteliga. Den här tiden är det alltid en kamp att hinna före:). Det gör jag aldrig så jag får springa efter....

      Bambi är Bambi och vi mjuknar, allihopa:)

      Radera