lördag 19 maj 2012

25


Temat för fredagen heter rätt och slätt 25 och Gnuttan har valt detta.

För min del så ställdes jag plötsligt mot väggen på ett litet märkligt sätt. Man har ju sina siffror som man på något sätt känner sig överens med (Inte det? nå, jag har det i alla fall), känner mig bekväm med…men 25 ! En siffra mellan 24 och 26 står det i Wikipedia, för visst måste jag ju titta in där för att se om jag fick något uppslag att skriva om….

Nada….jag minns knappast alls vad som hände när jag var 25 år och det jag minns förutom att jag födde mitt andra barn är sådant som jag gärna förtränger och glömmer. Inte min son, aldrig någonsin, men allt det andra :)

Jag har tittat bakåt 25 år, till 1987. Inte en susning om vad jag sysslade med då annat än att jag hade bageri …men inte någonting särskilt. Ja, kanske ändå någonting, jag blev invald i Ålands Landsting/Lagting som grön ledamot tillsammans med tant Grön…

Vad hände ute i stora världen då år 1987?
Romer  likställdes med samer och tornedalingar som etnisk minoritet i Sverige (kanske inte den stora världen men dock) och fick hemortsrätt.

Tjuvar länsade drottning Silvias svit på ett hotell i London
Busslaster med kvinnor kom till ungkarlstäta Pajala som firade 400-årsjubileum

Ingen procentsats på 25 klingar igenkännande, 25 öringar har vi aldrig haft på Åland…det enda jag påminns om som har haft betydelse vad gäller 25:an är juldagen. Den hade betydelse när barnen var små och vi spelade spel dagen i ände…läste böcker och bara var. Det är den dagen då jag inte behövde laga mat, för då åt vi bara rester rakt upp och ner….

Plötsligt så kom jag på att det finns någonting som heter numerologi och så googlade jag ….och kom in i en värld utan all like…..Det blev bara för mycket så den dörren slog jag igen rätt omgående. Intressant ja, men …nej, inte min bit alls..

Nähä, Gnuttan, jag går bet. Jag har ingenting att skriva om i dagens fredagstema.:)

De andra som skriver fredagstemat i maj är: Olgakatt, Karin, Gnuttan och HeLena

Lördagen är blåsig, solig och vi har redan haft några bilar på besök, folk har köpt varmt bröd och de har fikat. 
Vår gårdag och förrgårdag gick i rena maratonfarten, var intressanta och härliga, med bakkursande damer från Stockholm, med motorcyklister från Rättvik, Borlänge och Stockholm, med strögäster som tittade in och så slutligen två cateringuppdrag för 12 golfare(torsdag och fredag) och dessutom brödbeställningar. Jätteroligt...
 I natt sov vi båda som riktiga snorkar:)

32 kommentarer:

  1. Tittar in och önskar dig en fin helg
    Som vanligt delar du med dig av fina bilder

    susanne

    SvaraRadera
  2. Hade inte du något att skriva om i fredagstema ????
    Du skrev ju massor av intressanta saker...
    och vackra foton bjöd du också på...
    skulle handla sparris i onsdags som jag skulle bjuda på....
    inte en sparris på hela ica....
    då tänkte jag på dig och dina underbara pettasnicklasarna...
    suck...

    Ha en finfin helg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      Tacktack!
      Ojski, nog är det väl den ändå...här har vi kylskåpet fullt av sparris som vi MÅSTE äta upp ikväll;). Tänk om ni var litet närmare...
      Så ikväll blir det pettasnicklarsarsmiddag med parmesan:)

      Ha det fint du med!

      Radera
  3. Zowega59, Susanne,

    Jag tittar in till dig så småningom jag också, sätter mig ner litet nu och då för att läsa, skriva och begrunda.

    Tack!

    Karin

    SvaraRadera
  4. Du fick mig också att fundera lite över 25. Ingen lätt siffra precis när man tänker på den så där i förbifarten. Men ganska kul ändå att spåna vidare. Jag tycker du fick ihop ett kul inlägg med jättefina bilder som vanligt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      ingen lätt siffra! Precis så är den för mig också:)...men onekligen så börjar man tänka till
      Tack!
      Kram!

      Radera
  5. Va, inga 25-öringar på Åland? Inte på finska fastlandet heller? Och HUR tar du så vackra bilder? Motljusblixt? Och det där med numerologi måste jag ju bara kolla på, lite, lite grann i alla fall. Väldigt mycket fredagstema tycker jag allt att det blev hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det stämmer de facto inte för vi har ett helt litet näverskrin fullt av svenska femöringar:), sådana som inte finns längre. Vi får säkert hitta på någonting roligt med dem. Lyckoslantar för vattentunnan kanske?:)
      Nu börjar det knastra till i kugghjulen...
      Tack!

      Radera
  6. Hej igen. Nu är jag tillbaka efter en utflykt i numerologin (skumt!) och talteorin. Talteori verkar mer seriöst, men tar nog mer än en kafferast att sätta sig in i. Jag lärde mig i alla fall att om man krypterar alfabetet framifrån med siffror och A är 0 så blir Z nummer 25. Det du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Hej igen!:)
      Talteorin tar mera tid än en kafferast, det konstaterade även jag och då blev det väldigt enkelt att stänga dörren till numerologin. Kryptiskt och intressant är det, men väldigt tidsödande...nu fick ju förstås 25-an en annan intressant vinkling. Z....hmmmm...

      Radera
  7. Tyckte om att läsa om ditt 25-inlägg. Det fick mig att tänka till! Klurigt.

    Får tänka lite till ;

    Ha en fin lördag Karin!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Lotta

    Tack!, du får ha en riktig tänkatill-lördag! En fin sådan!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Och jag som trodde att fredagstemat gjorde uppehåll! Nu ser jag att ni är några tappra som fortsätter...Även jag födde en son för 25 år sen - och när jag själv var 25 år reste jag fem veckor i USA tillsammans med mina föräldrar. Två mycket trevliga 25-minnen. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland,

      vi är några kvar som håller i temat:)
      Gnuttan, HeLena, du och jag har alla fått söner när vi har varit 25..en gemensam 25-nämnare.
      Ha det gott du med!

      Radera
  10. Även om du inte hade "något" att skriva om, så är bilderna otroligt vackra.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina på Kreta,

      :D, tack! Körsbärsblommen är någonting av det ljuvligaste i vårliga tider och i all synnerhet i mycket tidig timme då ljuset är perfekt!

      Kram!

      Radera
  11. Jag trodde det slulle bli 25 körsbärskvistar också;) Här i byn har många trädgårdar rosa asiatiska körsbärsträd som blommat för fullt senaste veckan och nu faller blommorna i enorma rosa drivor. Även de vita blommar ju, förstås, och till skillnad från de rosa blir det så småningom dessutom körsbär på dem!
    Du hade ju massor om 25!
    Kan rapportera om en förträffligt god pannkaka! Gul och vacker och underbart doftande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, så många kvistar har inte vårt lilla, lilla prydnadskörsbär, men mera än 25 blommor har det.
      Snart börjar körsbärsträdet på "riktigt" att blomma också, som en brud i vitt.

      Härligt att pannkakan blev fin! Den brukar bli...

      Radera
  12. Nog kan jag förstå att ni somnade ovaggade, efter allt som händer hos er :-).

    Jag är likadan som dig med att skjuta upp klädköp. Dom gamla får duga och har så gjort i många år nu :-). Tillslut är dom ju urtvättade och tunna med hål i och själv kräks jag nästan när jag ser dom. Så många plagg har fått gå till "sälla marker"..:-).

    kram fina du
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      riktigt skönt att sova ovaggad ibland:)

      De där sälla markerna blir ofta någonting på något annat sätt...jag som syr dockor, djur och sådant kan återanvända mängder till "Nya kläder" ...men visst får en del bara gå vidare till sälla marker.

      Kram fina du, nu i dubbel bemärkelse:)
      Karin

      Radera
  13. Men du fick ju till ett helt inlägg om 25 ändå ;)) Det tycker jag var bra gjort. Du kan koka soppa på en spik helt enkelt ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :D, vi är nog alla rätt bra på det där med spiksoppa:)
      Ha en fin kväll!

      Kram
      Karin

      Radera
  14. Var det tiden med Carola och Herreys tro? Jag minns knappt, hehe.
    Det var inte dåligt av dig att komma på så mycket!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det kan ha varit! Minns inte säkert...
      Det blev som det blev med inlägget och 25-an. Så där bara...

      kramkram

      Radera
  15. Nej, nej, du missförstod. Mig tröstar ingen hockey i världen. Nåja, om ngn av de mina var med skulle jag säkert titta.
    För övrigt finns det mycket annat att trösta sig med. Var och en med sitt. Det är så bra att vi inte allihop är likadana! Hostar som en galning fortfarande. Men visst går det att ana en centimeters bättring varje dag. Så nog blir det BRA!

    Nu ska jag försöka få ngt (=massor) gjort. Terminslutet närmar sig och då är det brått med allt. Kommer att lufsa omkring hela dagen.
    Ha en bra dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      :D, inte mig heller. Jag avstår gärna och gör annat istället
      Precis, var sonen med så skulle det vara något helt annorlunda, då skulle jag nog sitta som klistrad framför rutan

      Det är en evinnerlig tur att vi är olika. Så trist det annars skulle vara....
      Gröp ur en kålrot och täck innerväggarna med honung, ät med sked och du skall få se att hostan ger med sig:), men det där tror du förstås inte på;)...Vanligt vatten är annars bra det med
      Du blir nog BRA!

      Lycka till med lufsandet!
      Tackdetsamma!
      kram

      Radera
  16. Inte gick någon bet på något här inte. 25 har ju fått igång en massa tankar hos dig, som fick underhållit oss läsare, och det får väl sägas vara själva meningen med temat. De tråkiga minnena från åldern 25 kanske dock inte hörde till de trevligere, men hoppas att de är bearbetade och passerade.
    Tack för ditt bidrag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      nej, ingen av oss:). Det var egentligen en litet större utmaning att inte veta alls vad man skulle skriva om. Man måste ju tänka till litet extra och liksom krama ur sig vad som finns därinne. Tråkiga minnen finns med är rejält bearbetade och också passé. Går inte alls och tänker på dem längre, men blev påmind, också om att glömma dem för gott:)
      Tack själv för spännande tema!:)

      Radera
  17. Vilken utmaning! Och en du tacklade galant och gjorde intressant. Hoppas ni haft ett fint veckoslut...vi har jobbat jobbat, hemma och på andras talkon...man vet att det är vår :-)
    Kramar
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      tack!
      vi har haft en fin helg, med gäster i trädgården...
      Jobbar gör man hela tiden...arbetet tar aldrig slut när det är vårliga tider. Finns så mycket att ordna, ställa på plats, gräva och pynja med

      Ha det gott-kramar!
      Karin

      Radera
  18. Men du fick ju till det jättebra ändå:).
    Och så vackra bilder!
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      tack!:)
      Tack igen!
      kramar

      Radera