måndag 9 april 2012

Vi tog bussen till Palheiro...



för att vandra längs levadan mot Romeiros och Monte
Det var vår sista lördag på årets Madeiravistelse
Busschauffören stannade exakt där vi skulle börja vandra, vinkade, log och lade i ettan...
Vi tog på oss våra ryggsäckar och så började vi vandra
Mimosa
i vad som tycktes vara en stor burk av väldoftande honung.
Vi gick under och förbi mängder av blommande, väldoftande mimosor.
Himmelriket var nära:)
En gul buske som jag inte vet namnet på

Här och var längs levadorna får man se hur träd har rivits upp med rötter
och allt,  för att rasa ner på levadastigen...en vanlig syn

Vi gick genom odlingsbar bygd, ingen svår levada

Vi såg årets första narcisser vid vägen...Det var den fjärde februari
Här odlas pepinela. Jag trodde att man tog frön och sådde dem, men tydligen
skall man göra så här. 
Pepinelan är en gurkväxt och släkt med melon, squash och pumpa.
Markkrypande. Man kan äta rötterna och bladen också.
Ursprungligen var det aztekerna som började odla den. Vi har inte ätit 
den ännu, men har fått veta att den smakar litet som nötter, är mild och neutral.
En mycket vanlig grönsak i madeiranernas trädgårdar. Man ser dem ofta
ligga på taket för att mogna eller torka.
Man kan äta den rå, koka den, ugnsbaka, steka och också göra inläggningar. 
Med andra ord en mångsidig grönsak
Här pepinela med bladverk  i en bondbönsåker
Mera akacia...mimosan är bedövande både vad gäller doft och utseende. 
Där gick vi längs levadan och surrade förnöjda, som bin och humlor...

                   Ibland gick levadan ovanför vägen...
Den ljuva bananpassionsblomman...ack ja...underbart är kort, alldeles för kort. Jag skulle
gärna vara som tjuren Ferdinand ibland, bara sitta under en sådan blomma och dofta, 
dofta och åter dofta

  Men antagligen skulle jag  bli som åsnan mellan hötapparna...den ena härligheten efter den
  andra avlöste varandra...en annan sort av mimosa


 Men det finns en annan verklighet på paradisön i havet...det brinner ofta
 och då ryker allt och det är inte roligt, fastän man märker att det hör till
 på något sätt. Jag upplever att ortsbefolkningen är fatalister på många sätt
 Man kanske blir det när man lever så totalt på naturens villkor, åtminstone
 utanför tätområdena
Jamsåker, också en vanlig syn
för att inte tala om getterna som finns så gott som överallt
Goda lokala getostar går att få tag allt oftare än tidigare
Azorerna som ligger ett långt stenkast ifrån brukar annars vara exportör 
av mjölkprodukter av både ko och get, till Madeira

  Ibland går man förbi rejäla "saraj" som bryter av allt det "pampiga" med ett enkelt
  trappräcke

  Jag tycker om tanken som man ser att finns. Ta vara på vad naturen bjuder....

Det är inte endast Kapten Haddock som travar ved:)
Jag gissar att det också läar här på höjderna
Så uppenbarade sig plötsligt vyerna av Funchal


           Aja, baja...vattentjuv:)! Det finns stränga regler på hur man använder levadavattnet
           men kanske bilen behövde tvättas litet längre ner någonstans i trädgårdarna och om man
           bara "lånar" lite så kanske det inte gör så mycket
Jaa, här sitter någon och har det skönt....kanske tappad av någon som hade gått samma väg?
Sedan kom vi fram till snabbköpet där vi har varit tidigare för några år sedan.
Då var allting mera djungellikt än nu, man sålde små rackarnsgoda bananer
Synd nog tog jag inte bild av utbudet men i dagsläget var det CocaCola och 
blomknölar som gällde. Ibland blir det för turistiskt...vi gick vidare utan att 
handla. Sparbössan fick inte några slantar av oss. Den här gången....

  ....men tydligen går affärerna bra, för nu har man haft råd att måla plåtskjulet
Ser nästan ut som den rumsmurgröna som jag har fått av Margaretha

  Reningsverk? Skulle tro det.....
Simbassäng? Nej men en vattenreservoar.....sådana såg vi flere av på vägen
Över en bilväg måste vi gå för att komma vidare...mimosan färgade vägen
gul...och någon hade dragit el längs vägkanten...
Vi bor i samma EU:)

Bääää....

Kristi törnekrona pryder båda sidor av grindhålet...
  Badkarsodling fungerar bra. Det har jag själv prövat på för några år sedan...
Vi kom så småningom fram till Romeiros och vandrade ovanför mångas tak.
Nästa gång som jag återvänder till Madeira på bloggen, fortsätter vi till Monte

******
Annandagpåsk är solig, kall och blåsig. Uffe har lagt några dagnät...
Få se vad som väntar oss senare mot kvällssidan

18 kommentarer:

  1. Tack för alla fina bilder som du delar med dig till oss.
    Önskar dig ett gott slut på påsken

    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      önskar dig detsamma!
      Ha det riktigt bra!

      Karin

      Radera
  2. OCH här hamnar jag mitt i ett bildbombsinlägg! :-)
    Härligt.
    Tror inte jag har sett mimosa i blom (vad jag vet). DET är så vackert!!
    OCH jag kan bara föreställa mig doften.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      ja, här bombar vi på båd´du och jag!:)
      Doften är bedövande, man kan bli salig för mindre.
      Kram!

      Radera
  3. Så härligt att få drömma sig tillbaka till Madeira igen! Jag pillar litet på mina spanskrörsstumpar då och då....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      är så nyfiken på vad du tänker göra med dina spanskrörsstumpar;)?
      Det blir nog några inlägg till, måste skynda mig, snart har tiden gått så vi åter skall fara dit...

      Radera
  4. Jag får verkligen ett väldigt sug efter att besöka Madeira igen när jag ser dina bilder!
    Sommarmurgröna brukar jag kalla den där slingrande, är det månne samma växt?
    Tack för att jag fick följa med på denna vandring idag - här snöblaskar det och jag måste sitta inomhus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      antagligen är det samma som sommarmurgrönan, gissar så.
      Här är kallt som bara den, men inte blaskigt alls men blåsigt.
      Vi skall snart ta oss ut på havet för att ta upp näten:)...

      Radera
  5. Vilket otroligt fint grönskande inlägg och du, jag skulle kunna ta bussen vart som helst idag. Här regnar det så in i norden, kallt är det också. Mimosan är helt outstanding!

    kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det kändes högst nödvändigt med lite varmare väder än just nu. Vi ser på himlen västerut, Sverige, att det är oväder på gång, vilket inte behöver betyda att det når hit för den skull, men blåsten tilltar hela tiden och det är kallt så in i norden här också.
      Vi tar bussen Tina!
      Mimosadoftande kramar!

      Radera
  6. Vi har haft soligt men kallt och blåsigt påskväder. När man är inne tycker man att man borde gå ut, men där finns inte så mycket man kan göra än...tycker att det är väl spenderad tid att titta på era bilder och läsa om era vandringar...vilken blomsterprakt!
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      lika här hela tiden, så man skall väl inte klaga. Det har ju varken snöat eller regnat.
      Vi har varvat ute och inne hela tiden..men mest har vi varit inne. Skönt att kura påskhelg också;)
      Blomsterprakten är snudd på osannolik därnere.
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Har faktiskt tagit en promenad idag trots den kyliga blåsten och lite isregn. Skönt att komma hem igen, dricka te och titta på vackra bilder från subtropiska trakter med blommande mimosa och påskliljor. Hade gärna sett en bild av dig som Uffe tagit också...

    Jag har också läst dina påskinlägg och beundrat de fantastiska bilderna, men avstår att kommentera denna gång då jag har så mycket att läsa igen hos mina andra bloggvänner.
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      frisk luft skadar aldrig. Här har vi också varvat ute med inne. Det finns ingen bild från det här levada-avsnittet på mig...

      Tack för titten!:)
      Stor kram
      Karin

      Radera
  8. Vilken vandring! Blir riktigt andfådd. Så mycket att se på och alltid ngt nytt! Vilken resa ni hade ännu en gång!

    Blev det ngn fisk idag?

    kram

    SvaraRadera
  9. Lisbet,

    inte på den här vandringen blev man anfådd:). Nästa avsnitt fick jag litet skrämselhicka...men det kommer.
    En stooor abborre:)

    kram

    SvaraRadera
  10. inspirerande bilder! Här utanför mitt fönster snöar o blåser det så in i bombens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      tack! Det var nog litet därför jag sökte fram bilderna från en varmare tid:). Det snöar inte här men är kallt och blåsigt.

      Ha en god tisdag!

      Radera