söndag 22 april 2012

Vårt vackra stadsbibliotek

 Uffe och jag slank in i stadsbiblioteket under fredagen då vi väntade på att tiden skulle gå. Vilket ställe kan vara bättre på att vänta och slå sönder tiden på? När man kommer till stan och är från landet så händer det att det blir glapp i logistiken, man får stunder över. Om man inte vill läsa böcker, så finns en stor tidningsavdelning att förlusta sig på. För mig är biblioteket ett kulturhus.....en verklig oas för själen...
En del av Väinämöinens sång hänger i mobil form i avdelningen för skönlitteratur. Konstnär är Olle Törnqvist. 
Hör till gör även denna....det finns flera figurer men lite tänker jag lämna åt betraktaren själv att söka efter:) För den oinvigde så är Väinämöinen en av figurerna i Kalevala, Finlands nationalepos
Stadsbiblioteket blev färdigbyggt 1989 och arkitekt för den vackra funktionella byggnaden är Hans Stenius.
Utsikten mot Alandica kulturhuset till vänster i bild, mot Ålandsbankens huvudkontor i mitten m.m är så totalt annorlunda i dagsläget än när jag växte upp. Det här är nästan hemma på min mammas gata, som man brukar säga. Jag är uppvuxen på Köpmansgatan  12 i Mariehamn och sprang som barn i de här trakterna. Ingenting såg ut som det ser ut i dag förutom huset till höger i bild. Ålandsbanken såg inte heller ut som det ser ut idag. I hörnet mot Strandgatan låg en villa med en stor stentrappa på gårdssidan och där bodde doktor Liljeström....(jag börjar nog bli gammal nu när jag minns sånt här:)) Mitt framför ögonen där man har gjort trappan och grusplanen låg Miramar...
Ett nöje är det att vandra i biblioteket med all den luftiga skönhet som man har lyckats bygga in....
Nu gör jag inte rättvisa i ordets rätta bemärkelse för vårt vackra stadsbibliotek. Jag har bara tagit några bilder från de platser där jag befann mig på i sökandet efter böcker att läsa
Tyvärr blir det inte så ofta ändå som jag gör den här typen av strandhugg....Hemma i Geta har vi också ett jättefint litet bibliotek, inrymt i skolan. Jag skall ta er med dit också någon gång längre fram
Naturligtvis så finns böcker på många olika språk. Jag är inte säker på hur många nationaliteter som nu bor på vår ö, men runt åttio olika borde det vara.....På Åland bor ca 28 000 personer, så vi är inte så många , fastän vi tycker att det är väldigt många:). Vi är glada för alla som flyttar hit och vill berika vårt landskap med sin kultur
Själv studerade jag italiensk maräng. Jag har gjort italiensk maräng många gånger i olika sammanhang, men har aldrig blivit hundra procent nöjd. Fastän ingen har klagat så är jag inte själv nöjd ännu...helst skall den sitta 150% :) Man får inte ge upp...
Så småningom gick vi över till Alandica Kulturhus för att vara med om när Skraknästet utsåg vinnare i en innovationstävling...
Bilden av skraken är förstås inte min utan någon annans, men titta på näbben...en riktig fiskfångare
Vår näringsminister Fredrik (Frille i folkmun) Karlström är storskraken i sammanhanget och höll det första anförandet och önskade alla välkomna. Jag får återkomma till Skraknästet en annan gång, annars plägar detta bli en roman...men roligt hade vi, intressant var det  innan och också under
Visit Ålands (turistförbundets) årsmöte när de stadgeenliga förhandlingar inleddes. Efteråt åt vi alla middag och de som önskade kunde fortsätta umgås under festligare former i Arkipelags domäner...Vi drog oss mot Geta igen vid 20.30-snåret, nöjda med vår fredag. Idag söndag känns våren på ett annorlunda sätt, trots regn så är det mera vår, fåglarna kvittrar och det är ett liv utan ärmar på utsidan. Några biologer har ställt sin bil mitt i vår infart och springer runt omkring här med näsorna i marken...! Det om något är ett tecken på att det är VÅR! Jag skall bosätta mig i växthuset någon timme. Ha en bra dag!


20 kommentarer:

  1. Godmorgon Pettas Karin, tittar in för att önska dig en bra söndag. Vet du vad?...jag har ALDRIG varit på Åland! jag nästan skäms...vi som reser och far runt i världen en hel del nuförtiden. Men det ska bli andra "bullar"..i sommar ska vi besöka Åland-promice!
    Må väl och ha det gott!
    Kram & vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Godmorgon på dig själv!:)
      Inte skall du skämmas för att du har missat världens bästa plats;). Allt har sin tid och mitt i allt så ses vi i sommar om livet vill. Ni är varmt välkomna när ni kommer...
      Må lika väl och ha det gott du med!
      vinkar och kramar
      Karin

      Radera
  2. Fantastiskt vackert bibliotek - ingen konst att "slå ihjäl" tiden där! Är särskilt förtjust i den vackra mosaikväggen, underbara färger! Finns väl ingenting så härligt som att ha tid över och gå till ett bibliotek och bara sätta sig i ett hörn och läsa i någon bok man hittat. Vi har också ett ganska nybyggt bibliotek här i Söderköping med mycket på gång.

    Ha en fortsatt skön söndag. Kramar från Ingrid som inte har suttit vid datorn på en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      vi har ett synnerligen vackert bibliotek. En fröjd att gå in där och bara vara. Mosaikväggen är gjord av konstnären Peter Winqvist, en av våra stora. Det rinner vatten ner för väggen hela tiden. Måste nog ta närmare bilder nästa gång jag går dit. Den är oerhört skickligt och vackert gjord.

      Bibliotek är något av en lunga i en stad.
      Ha det lika skönt du också!

      Radera
  3. Jättefint!
    Hoppas att det är tillräckligt stort - bibliotek har en tendens att snabbt bli på tok för små, för allt som behöver rymmas där.
    Margaretha
    som aldrig lyckas
    med maräng - fast
    det gör inget,
    eftersom hon inte
    är särskilt förtjust
    i slik föda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      Mycket fint, absolut. Oerhört vackert i mina ögon.
      Det är i minst tre våningar och med utbyggnader så jag tror att det räcker till ännu.

      Jag är inte heller särskilt förtjust i maräng, men använder italiensk maräng när jag gör en viss sorts moussetårta- Och jag är aldrig riktigt nöjd. Men någon dag skall jag ropa Heureka. Har jag bestämt mig för

      Karin med ett fint vårregn på utsidan

      Radera
  4. Ett mycket fint bibliotek! Jag betraktar också bibliotek som kulturhus och brukar titta in titt som tätt. Även om jag älskar att äga böcker och köper en del, så lånar jag också en del. Sedan är det trevligt att läsa tidningar, precis som du gjorde!
    Fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      vi har ett mycket fint bibliotek. Absolut värt ett besök om man kommer till Mariehamn.
      Detsamma!:)

      Radera
  5. Tjusigt bibliotek ni har.
    3 km från mig har vi också en tjusigt byggnad.

    Det är sällan jag besöker ett bibliotek idag, eftersom jag har min egen lilla läsesalong hemma.
    Men helt klart är detta ställe en trevlig plats att besöka, inte bara för att låna böcker.

    Åland är en trevlig plats, där har jag varit några gånger. Er skärgård är nästan lika fin som den svenska

    Ha en bra söndag
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, Zoega59

      här finns också mycket böcker uppåt väggarna, men allt eftersom åren går så köper vi mindre av den varan, säljer ut en del i vårt eget lilla antikvariat i caféet varje år. Jag är inte så mycket för att äga själv, lånar hellre. Men sedan finns förstås de böcker som man bara måste ha i sin närhet. Alltid!

      Jag skulle säga att vi har lika fina skärgårdar båda två:).
      Hoppas du återkommer till den här ön någon gång igen

      detsamma önskar jag dig!
      Karin

      Radera
    2. Kanske jag är knäpp, men jag föredrar att läsa nya böcker.
      Har inte så överdrivet många, de flesta är såna som jag vet att jag kommer att läsa om.

      Jag återkommer gärna till Åland. Nu har man ju ett mål. jag menar, nu känner jag ju dej lite och då har man någon att hälsa på

      Hälsningar från ett grått men torrt stockholm

      Radera
    3. Zoega59,

      Det är knappast ett kriterium för att anses vara knäpp om man föredrar att läsa nya böcker;). Det är underbart med böcker som man kan läsa många gånger om...jag har också några sådana som jag återkommer till med jämna mellanrum.

      Du är varmt välkommen att hälsa på!

      Vått och grått men grönt och skönt på den här sidan "pölen"( Ålands hav). Så säger ålänningarna om det vackra havet mellan oss:)

      Radera
    4. Tack, jag dyker gärna upp vid tillfälle.
      Men allt handlar om pengar. Så jag måste spara lite.

      Nu börjar folk i alla fall att klicka på mina annonser, så google adsense ger mig förhoppningsvis lite pengar.

      Du är också välkommen till kungliga huvudstaden

      mvh

      Radera
    5. Zoega59,

      så är det alltid:). Allt handlar om pengar och att få dem låååånga så de räcker.

      Tack! Nu öppnar vi snart för säsongen och så kör vi ända fram till oktober. Kanske då men inte förr. :)

      mvh Karin

      Radera
  6. Jag tycker verkligen om bibliotek - jag blir alltid lika imponerad av de har att erbjuda utöver böcker. Många bibliotek är vackra, rogivande, inspirerande och inbjuder till olika aktiviteter. Biblioteken här där vi bor är fantastiska.

    Ni har verkligen en skatt hos er!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag är helfrälst sedan jag var så liten att jag ännu inte kunde läsa utan följde med mina föräldrar till biblioteket som då fanns på ett annat ställe i Mariehamn. Glömmer aldrig den där speciella dammiga bokdoften. Ibland kom någon liten bokskorpion med hem också:)

      Vi har en jättefin skatt i vårt nuvarande bibliotek. Jag njuter stort varje gång jag är där.

      Kramar!

      Radera
  7. Så fint, ljust och rymligt och med den där elegansen som är vanlig i finska (och finlandssvenska)sammanhang. Mycket bra plats att avnjuta lite bonustid mellan olika ärenden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      arkitekten är finlandssvensk så det har sin förklaring:). Vi ålänningar är ju bara ålänningar och intet annat, öbor som vi är;).
      Ett fint bibliotek har vi!

      Radera
  8. Har du testat att hålla skålen med maräng över huvudet någon gång? Det har jag..
    Jag är på bibban ofta, kollar tidningar och lånar en hel del. På detta har jag aldrig varit men ska ta en titt när jag kommer nästa gång. Den färgglada väggen påminner om Valhallabadet i Göteborg på färgerna!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jodå, den vanliga marängen hålls nog på plats när jag testar..
      men den italienska har varit litet klurigare. Jag gissar att jag har haft något fel i receptet, det jag läste på bibban var helt annorlunda än det jag har använt tidigare Skall testa igen inför Valborg och 1 maj.
      Självklart måste du gå in på stadsbiblioteket. Du kommer att bli glatt överraskad:)

      kramis!

      Radera