söndag 22 april 2012

Vårregn och värme

Söndagen har känts varm...litet underligt känns det att skriva så...
med tanke på att Uffe har varit klädd i vinterhalare när han har hjälpt mig att forsla kompost till alla krukor som skall vara i det lilla växthuset i vilket det fortfarande är totalt kaos. Men kommer dag kommer råd och nog blir det ordning på det också....
Kompostjord i de  nygamla lådorna uppe vid lidret också... Guld värt!
Själv har jag planterat ut sexton tomatplantor av olika sort. Här är det Lotta, mörk och god som har landat i kompostmyllan
och en Black sweet cherry. I stora växthuset finns nu madeiratomater, körsbärstomater av olika slag, Brandy wine och Lottor
I tusental har bergfinkarna anlänt under två dygns tid. Vi har aldrig förr varit med om så stora flockar av bergfinkar som har kommit in över havet. Ett antal bofinkar har gjort dem sällskap. De har inte varit särskilt förtjusta i konkurrensen om solrosfröna, men det har liksom kvittat för Kurt-Birger...han förser sig i vilket fall som helst
och när det regnar ordnar han regnskydd åt sig...behändigt att alltid ha paraplyet på sig
Björnligan har huserat i "påskgräset" i sin tur
De syns knappt men när man tittar på gräset i sluttningen så myllrar det av liv...det ser ut som om marken går i vågor.
För att inte tala om hur det ser ut vid matbordet som fungerar som landningsbana. Inte en chans för mig att få till ett foto där alla sitter stilla samtidigt och äter....Försökte nog men fick ge upp:)
Biggan är hungrigare än någonsin, smal som bara den....det tar på att ha småttingar
Hon håller alltid svansen annorlunda än vad Kurt-Birger gör, litet mera feminint och så har hon mycket mera sommarpäls än vad han har...man märker stor skillnad på "trädråttorna". Vi bär ut mat åt alla fåglar (inkl. ekorrar) i parti och minut, det går åt hur mycket som helst tycks det som. Men det kan man ju förstå. Att flyga över havet kräver energi .  Att flyga mellan granarna detsamma....
Och tomatplantorna har fått nattmössor.....vet inte alls hur det här går. Det är första gången jag bara lägger en hink över till natten. Troligen så går jag ut mot midnatt till och tänder några blockljus och låter dem brinna i växthuset hela natten....
För nog skulle jag känna mig som en kruka om de inte överlevde...fastän jag har många i reserv...
            

34 kommentarer:

  1. Ja, det är märkligt väder vi har.
    Trots regn, snö och rusk så är luften ganska varm

    Det var många år sen som jag sådde fröer. Det blev ofta ett klent resultat, speciellt om man såg till kostnaden och till det arbete som jag la ner.

    Jag har börjat köpa enstaka plantor på Weibulls - är denna firma bekant hos dej?

    Ha en fortsatt bra dag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      undrar om det inte skall svänga nu och bli varmare? Hoppas så i alla fall. Önskvärt!:)

      Jag sår det allra mesta själv och har gjort så i många år. För min del så är det ett behov. Eftersom jag har rätt mycket egna grönsaker så vinner jag ekonomiskt på det. Arbete blir det förstås, men vi har egen kompost och många gånger också egna frön som jag tar tillvara.

      Weibulls säljer förstås frön och kanske också plantor i handelsträdgårdarna här, men finns inte som enskild firma här. Jag köper mina frön från Runåbergs Fröer per postorder. Har gjort det i många år och trivs förträffligt. De har snart bara ekologiska frön vilket vi skall ha som är certifierat ekologiska.

      Ha det gott du med!
      Karin

      Radera
  2. Nu hoppas jag det vänder och blir soligare! Jag ser på väderprognosen att vi har ganska lika väder nu i några dagar. Skönt att fixa och plantera iallafall. Fin Uffe är i sin vinterhalare!

    Jag har sett en del spännande fröer här. Ska kolla om de är ekologiska.

    Ha en fin söndagskväll!!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag har bestämt för oss att det skall vända nu! Gör likadant, så blir det säkert så. Du vet KVINNOKRAFT!:)

      egentligen så är det skönare att plantera och fixa när det inte är för varmt så man skall ju inte klaga alls.
      Tänk, att ur ett litet litet frö blir det en storstor planta. Jag upphör aldrig att förvåna mig över livets storhet.

      Ha en fin kväll du med!

      Kramar!

      Radera
  3. Tomaterna blir så fint ompysslade, jag tror att jag flyttar in i ditt växthus också! Ser så mysigt ut..
    Djuren verkar också trivas bland allt gott!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      skall bara flytta in en himmelssäng med tjocka duntäcken åt dig allra först...:)

      Kramkram!

      Radera
  4. Ja ha, nu är jag här och tassar. Måste kolla att du har ordning på alla små djuren ute! Du är för härlig med att de får namn också: Kurt Birger och Biggan m.m.
    Här har det i stort sett regnat hela helgen! Nej, nu vill jag ha liiite ljus! Annars packas väskorna och vi drar dit pepparn växer.
    Du ska ha det så bra och var rädd om dig( även han som gräver vid växthuset)
    Varm kram från mig. Vink Vink jag kollar att du är på benen imorgon också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      du får så gärna vara här och tassa...:)
      Ordning får man nog inte på de raringarna men bra tror jag att de har. Det är lättare att hålla ordning på dem om de har namn:)

      Här har också regnat men ett fint vårstrilande regn, ett sådant som får allting att växa hejvilt, också ogräsen;).

      Var rädda om er ni också, så är vi också det! Tack för omtanken!
      välkommen åter!
      varm kram
      Karin

      Radera
  5. Jag såg filmklippet med alla bergfinkar på Facebook - vilket myller!
    Nu MÅSTE vädret snart vända, jag är så urless på kyla och regn nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      de bara fortsätter att välla in här...nu mot kvällen lugnar det sig förstås men i övrigt har vi inte varit med om maken tidigare när det gäller bergfinkar...enorma mängder
      MÅSTE. Håller med!

      Radera
  6. Åh så,mkt trevligt jordbestyr..suck..tänker på de tomater som så läckert ska dingla där varm orangeröda..vad kul att du kan börja nu, att få svart undernaglarna..sorgkanter..inte bra ord, lyckokanter måste de va!! Kurre durre och alla små fåglar, som små orange grå durriga fjäderklickar..så mååååååååååååååååååååånga...helt otroligt..skön söndag har det varit...Måndag....ja det brukar komma sen..
    Kram och godkväller kussepusse..oj....Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan, kussepusse:)

      Jag mår bra av att jorda mig nu och då.
      Tänker på tomaterna under krukorna just nu och skall gå ut och täcka litet till, tror jag. Kallt blir det inte för det regnar som bara den, men fyra grader är inte särskilt mycket...

      Måndagen kommmer och hoppas den blir braaaaaaa!
      Kram och godnatt!
      Karin

      Radera
  7. Kurt-Birger och Biggan har vi ju lärt känna, men nu vill vi också veta vad alla bergfinkarna heter!

    Vilken bra kamera du verkar ha, utöver det självklara att du är en lysande fotograf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Alla bergfinkehannar heter Nisse och alla honor Rut. Vi har rationaliserat...:)
      Jag har en liten automatkamera med ett bra Leica objektiv som förstorar 12 ggr. Är toppennöjd med den trots att den inte alls är särskilt ny och modern. Passar den här tanten som hand i handske. Hade en likadan tidigare som dog, fick en ny annan, som också var bra men inte "min". Nu har jag åter en likadan som min första...Panasonic DMC-FZ5 och Lumix står det på den. Jag begriper inte mycket av det hela. Det är ungefär som med bilar. Antingen är de svarta, grå eller röda. Märken är inte intressant. Det intressanta är att det fungerar. Och så har jag Uffe, förstås...han förstår sig på
      Tack!:) Jag blir glad.

      Radera
  8. Det var rackarns vad ni är flitiga:) Här räcker orken bara till småfåglarna, rådjuren och kattskatterna. Det var inte det lättaste att hitta solrosfrön den här årstiden, men till slut lyckades jag spåra upp en hink på Mattssons, så nu kvittrar det glatt i snåren igen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      Jag tycker det är fint att din ork räcker till alla djur runt omkring dig. Det är viktigare än alla tomatplantor och annat grönt.

      Det är Uffe som handlade hem solrosfrön senast och då hade de inte någonting kvar på Mattssons, men Sparhallen hade fortfarande säckar...Vi matar så länge de fortfarande flyttar "hem". Hackspettarna får talgkorv och limpa ända fram till midsommar eller så länge de har ungar som kläcks. Sedan blir det paus i matandet:)

      Radera
  9. Som Lotta säger så har vi liknande väder nu ett par dagar. Fast mig gör det inget :-)
    Jag hoppas ju ändå att det ska bli lite varmare hos er snart, såklart.
    Här blir det ju varmt oavsett så det är därför jag inte har ngt emot regnet, hihi!

    Härligt med alla goda tomater som komma skall.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      du har liksom en aning bonus vad gäller värmen skulle jag tro:).
      Vädret är vad det är och det får man ta som det kommer. Tur att vi inte kan påverka det mera än vad vi redan har gjort.

      Det tar nog litet tid ännu innan vi har tomater, men när det väl blir tider för det så brukar det spruta tomater...och då så mycket att man knappast vet vad man skall göra av dem

      Kramar!

      Radera
  10. Jo, jag blir nog alltmer fäst vid den lilla. Hon är fjäderlätt då man lyfter upp henne och redan så tillgiven! Inte har jag varit ute vid tiotiden på kvällen på långa tider, pratade t o m med grannfrun som jag inte träffat på många månader :) Där i mörkret... :)

    Så bra ni kommit i gång med plantorna!

    Vilken mängd fåglar! Otroligt!!!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet

      Förstår dig så väl. Ditt hjärta är förlorat för evinnerliga tider nu.
      Bra med kvällspromenader av flera orsaker.

      Vi är fågelrika nu också, inte bara stenrika;)

      kram

      Radera
  11. Och glömde... Vilket fantastiskt bibliotek!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      du cyklade säkert förbi det i somras:) Nästa gång så skall du gå in...

      sov gott! Sover hon i din säng?:)

      Radera
  12. Vågar du plantera ut tomaterna än? Jag är rädd att frosten ska ta mina och förresten är mina så små än!!

    Fina fågelbilder och den lille söte ekorren!

    Lycklig man är när man har en djurpark där man bor!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      jag måste få dom väck inifrån. Vi håller på att drunkna:). Var just ut och täckte dem litet extra...det är fortfarande kallt, bara ett par grader varmt. Om det inte blir varmare lägger vi in en bilvärmare på nätterna som får spruta ut luft, utan värme för att hålla frosten borta. Det brukar hjälpa..
      Mina plantor är också små men brukar ta sig i växthuset på ett par veckor.
      Man är en lyckans ost med egen djurpark.

      kram
      Karin

      Radera
    2. Åh, vad jag vill ha ett växthus!!!

      Jag har också huset fullt med plantor!!!

      Radera
    3. Coolaannna,

      det är bra när man tycker om att odla, men det går bra med gamla fönsterrutor också....:)

      Radera
  13. Det är som att hamna i en saga, varje gång jag klickar in mig på din/eran blogg. Rådjur, ekorrar och pippisar, alla i harmoni.Ni lever verkligen den bästa sortens liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      :), vi lever kanske i en saga? Hur som helst så njuter vi av djurlivet runt omkring oss. Vi lever ett absolut gott liv, helt rätt och är tacksamma för att kunna göra det
      Ha det gott!

      Radera
  14. Himmelsäng, du är go du..
    Humlan är också min favorit, bombus bombus var nytt för mig!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      god skall gott ha:)
      De ser ju också ut som små runda "bomber"...brummar på..

      kram:)

      Radera
  15. Härligt med tomater och småfåglar ! Själv planterade jag nya klängrosor i helgen. Hoppas de blommar till midsommar !
    Ha en fin vecka, kram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      :). Klängrosor...nog måste det bli någon sådan här i år också. En Sympati kanske. De är så härliga och vackra, väldoftande
      Ha en fin vecka du med!
      Kram
      Karin

      Radera
  16. Jag blir som vanligt helt matt när jag läser om allt vad du gör. Underbara bilder på med de små fåglarna också. Jag själv ska försöka ta mig samman och plantera lite dill och persilja...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      :), inte vill jag att du blir utmattad av vad jag gör...andas lugnt..du hinner bra med dill och persilja ännu..det är ju bara april. Jag måste ligga steget före i det mesta för att alls hinna få ut allting i tid innan vi öppnar. Sedan är det kört, nämligen

      Kram
      Karin

      Radera