onsdag 4 april 2012

Vårkväll

Efter en lång dag i bageriet är det alltid skönt att gå ett varv i trädgården,
damma av sig mjöldammet och inta friska joner. På vägen ut såg jag Sigrid,
häxa under tillblivelse, ligga där hon blev lagd kvällen innan...i knapplådan
Nu väntar hon på att få mamelucker, underkjol, kjol och förkläde på sig..hatt också.
Tur att hon inte har för avsikt att flyga till Blåkulla i år. Hon blir inte flygfärdig förrän efter påsk,
men hon har andra planer än att flyga till Blåkulla den här lilla damen. Vart berättar jag senare när
hennes flygkompis också är klar

Det har varit kalla nätter. Vattentunnan har snart sett sina bästa dagar men håller en sommar ännu. Måste nog klä den på något sätt, göra den vacker..husrappningen håller på att ge vika.
Glad husägare:)....Man blir aldrig utan arbete i alla fall
 I diket blommar årets första scilla...
Vilken sprängkraft! Trots kalla vinternätter så kämpar de på för att komma upp
 ur det underjordiska....Kejsarkronorna blir bara flere hela tiden. Inte mig emot. Föröken eder gärna!
 Närmast väggen är det varmt och skönt och påskgult av forsythia

 Snart kan vi äta den första späda goda libstickan...
När vi åt middag med goda vännerna Claudia och Lutz blev jag plötsligt så där "vårsöndrig "och lycklig när jag tittade ut genom köksfönstret. Solen sken så vackert på björkarna och herrskapet Kråka satte sig i Örnies grantopp och tittade sig omkring. De måste tycka att det är skönt att vintern är över för den här gången
Dagens dörr
Dagen går i bakandets tecken. Ett säkert vårtecken för oss är när våra sommarstamfåglar/gäster ringer och beställer bröd till påskhelgen...Nu börjar åter sommarstugorna leva upp i nejden, det blir rörelse i bygden till veckosluten...Härliga tider stundar

22 kommentarer:

  1. Visst är våren en härlig tid, varje vår fascineras man lika mycket av allting som gror. Likt ett litet barn gläds man åt allt! Här började dan med skön varm morgon, man känner att vindarna har vänt! Underbar dag väntar i trädgården!
    Ha det så gott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      man får vara glad över att man kan glädjas åt det lilla, fastän det egentligen är stort. Förändringarna som sker i naturen förundrar mig alltid.
      Skönt att vindarna har vänt!:)
      Ha det underbart i din trädgård!

      Ha det gott du med!

      Radera
  2. Sitter här och ler, läser några av dina Inlägg som jag ej läst. Så roligt med alla namn dina djur har. Du vet här är det full rulle och Pensionatet har börjat fyllas. Till råge på allt har hon som driver stället även fått kristallsjukan...vilket gör att allt sker i karusell åkning!!!
    Önskar dig allt gott! Var rädd om dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      vi är alla som en stor familj här...ringduva nummer tre har också anlänt så jag var ut och gav vetekorn åt den för en stund sedan. Det tar på att komma över havet och energi behövs för återhämtning.
      Förstår att du har mera än full rulle. Roligt när pensionatet fylls till påsken.
      Kristallsjuka? Det måste ju vara bra om allt går i samma fart som en karusell gör.
      Önskar dig detsamma!
      Kram och vink tillbaka!

      Radera
  3. Tittar in och önskar dig en bra onsdag
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      önskar dig detsamma, tittar också in till dig!
      Karin;)

      Radera
  4. Våren har satt sig ner att vänta en liten stund, det gör mig inget. Allt går så fort ändå. Men man får ta varmt på sig för Blåkullaturen i morgon.
    Alla knoppar, t o m rabarber, ligger på lur och kikar upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      den sitter här också, rejält och jag upplever det som väldigt bra, för det gick för fort tidigare. Nu har en del av det redan uppkomna tagit litet stryk.
      Kul att du också kommer till Blåkulla. Tar du Olga och Sonja med?
      Ses snart!:)

      Radera
  5. Här har alla tänkbara vårtecken snöat över . Kram

    SvaraRadera
  6. Trollmor,

    försökte svara dig på det "normala" svara, men lyckades inte. Lyckades inte heller kommentera på din blogg idag, men det kanske är någonting tillfälligt störande i atmosfären. återkommer:)
    Under snön finns allt det fina kvar i alla fall!
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  7. Inte en endaste libsticka har vågat sig upp här - var just ut och tittade efter.
    Soligt och vackert men kallare än kallt, minus elva grader förliden natt.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      inte skulle jag heller titta upp om jag var libsticka och det var sååå kallt. Never! Vi har vår libsticka på södra sidan med lä av hela stora stenhuset som skyddar för nordanvindar och kyla. Bästa stället i trädgården om man är en växt. Pepparroten börjar också titta upp...

      Karin

      Radera
  8. Jag vet, det är många tillfällen man måste göra trista saker fast man inte vill
    Du är hjärtligt välkommen att följa min blogg.
    Även om jag inte alltid kommenterar i din blogg, kikar jag varje gång du har skrivit något nytt

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      så är det!
      Tack för det!
      så är det för min del också, man har inte kommentarer alla gånger:)

      Karin

      Radera
  9. Staackars Sigrid - inte får hon flyga och inga byxor har hon. Kan ju få urinvägsinfektion för mindre. ;)

    Svar: Där ser man hur skitiga ders fötter måste varit - de fick skära bort lorten!

    Kvasten är på service, hoppas den blir klar i tid. Men godiset är tankat.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      ja, så måste det ju ha varit...han fick skära bort lorten. De Bra då tankar du godiset så tankar jag med någonting annat..
      Har modernare kvast i år så jag tankar den också

      kram:)

      Radera
  10. Åh så söt hon är! Tröjan är ju så fin att man blir avis!!! Gör du tröjorna själv också? I så fall: Är du rent galen kvinna som stickar små tröjor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      Tack!:) Hon ville bli så! Jag gör allting själv, från noll till allt. Så jag är rent galen, och trivs ypperligt med det!:).
      Här stickas det små tröjor, rullas det små hjärnor, rumpor, kroppar, kjolar, allt ,allt..

      Radera
  11. eller om det är virka, lika galet oavsett! Men himla snyggt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      stickar för det mesta, men det händer att virknålen kommer fram..nu skall Sigrid få knappar i koftan. Hon vinkar och hälsar och har också fått en filt så hon inte fryser när hon är utan byxor...

      Radera
    2. :D,:D....syr mamelucker nu!

      Radera