tisdag 10 april 2012

Våra vänner....

ringduvorna har börjat med sin vårliga kurtis. Varje dag "bugar" de för varandra, gör små hopp och utfall och tycks leka tafatt med varandra
De har varit utan vetekorn ett par dagar, fått nöja sig med havre, linfrö och brödsmulor. Idag kunde jag åter strö vetekorn på marken och de var genomnöjda...
Trots hård och kall blåst så strävar blomlökarna uppåt, tränger sig fram...
Hackspettarna flyger kors och tvärs om varandra, de är många också i år...
här hänger vi ut talgkorvar så det står härliga till. 
Märk väl hur den stöder sig med stjärtpennorna mot trädet
Kurran har börjat göra små utfärder, lapar i sig björksav och äter solrosfrön och nötter
Men bara korta stunder, sedan svirrar hon iväg till boet någonstans i skoldassomgivningen
Har vi tur får vi se småttingarna så småningom...
Kurt-Birger i björken vid bilarna
I den hårda blåsten gnisslar det om Bergeniabladen, ungefär som tulpaner kan låta...man brukar kalla dem krispiga. Jag tycker inte att jag hittar det rätta ordet för ljudet. Men pratar gör de i alla fall.
Den lilla stubbe-musen kommer fram nu och då, hämtar frön tillbaka till sin stubbe. Sedan ser vi den inte på någon dag. Vi funderar om den har ett stort lager där nere i sitt hem...Uffe tror så och att den äter sig så mätt och tjock att den inte kan komma ut förrän den har magrat igen;)
Söt är den med sina pepparögon och jag kan inte för mitt liv förstå att man kan vara rädd för sådana små raringar....


Ute blåser hård nordan, sjutton-arton sekundmeter. Det är skönt att ha en varm säng att krypa ner i...


22 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder. jag känner mig så glad då jag ser dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint det känns när andra kan bli glada över våra små vänner också:)

      Radera
  2. O vilka MYSbilder!
    Bilden av Kurre-Birre i björken är ju UNDERBART fin!
    Hua så BLÅÅÅSIGT ni har det. Skönt att krypa ner och SOOOOVA då!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, Uffes bilder!
      Vi har en riktig vår"storm" just nu. Godnattkram!

      Radera
  3. Härliga bilder som vanligt. Visst är det konstigt när man ser med vilken kraft skotten kommer upp ur den frusna jorden. Här i min magra trädgård är det rabarberknopparna som börjar titta fram igen.

    Möss är jag inte ett dugg rädd för utomhus, men däremot inomhus. Men jag håller med dig om att den är väldigt söt.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Musikanta,

    Tack, idag är det Uffe som är fotograf:)!
    Vi börjar också se rabarberknopparna. Nog blir det rabarberpaj i år igen.

    Helst skall mössen vara på utsidan, där de hör hemma
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Feelgood-bilder. Det känns så verkligt när knopparna kommer och fåglarna kvittrar. Det ser ut som våren kommit längre hemma hos mig. Men den som spar han har!!

    Ha en fin onsdag!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      :D. Våren kommer alltid lite senare här ute i havet, men å andra sidan har vi sommaren kvar litet längre istället. Precis som du skriver, den som spar den har.

      Ha en fin onsdag du också Anna!

      kram
      Karin

      Radera
  6. Det yrer av liv rundt deg ser jeg , flotte bilder jeg elsker små og store hagevenner.

    Ha en fin dag , Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit´s,

      här är mycket liv, ja. Ändå inte så mycket ännu, men snart bara värmen kommer..

      Ha en fin dag du med!

      Karin

      Radera
  7. Vilka fina kompisar! Och musen (skogsmus?) är ju hur söt som helst. I alla fall utomhus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ja de är fina!
      Skogsmus, helt riktigt och helst utomhus. Får gärna bo i sin stubbe, jag kan bistå med värmeisolering bara den hålls där:)

      Radera
  8. Vilka sötnosar! Tycker också musen är bedårande, men helst utomhus. Var sak på sin plats ;)

    Underbara Bilder!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      på insidan vill man inte ha de pillerögda små sötnosarna. Allt på sin plats:)

      Tack, jag berättar för Uffe som har tagit bilderna!

      Kramar!

      Radera
  9. Men så fina bilder! Dina blomlökar har kommit upp mer än här hos mig. Vi inväntar värmen som lyser med sin frånvaro här. Burr!

    Kramar från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      Tack för Uffes del!:)
      Här är också burrburr!

      Blomlökarna vi visar finns på södra sidan av huset, där det är litet varmare och mysigare.

      Kramar!

      Radera
  10. Hej djurfotograf! Det är alltid ett stort nöje att titta på dina bilder, så även denna gång.
    Ni är duktiga på att locka till er djur av olika slag, men sen matar ni också dem flott och generöst.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,
      hej på dig också!:)
      Tack för det! Uffe står för fotograferandet i det här inlägget.
      Vi matar dem givetvis, de är ju våra husdjur, fastän vilda.
      Trevlig kväll för din del också!

      Radera
  11. Vad kul att välkomna vänner. Fina bilder, till och med musen ser rar ut, fast jag inte tycker om möss :))
    Aj du milde vad det blåser. Och regnar, men regnet smälter väl snön, hoppas jag...
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      Tack, jag säger åt fotografUffe! Han vinkar till dig....
      Regnet smälter er snö, är säker på det!
      Vintern skall väck även hos er.
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Ujuju på ren närkingska vad mycket fina bilder, i detta och de förra inläggen. Du är en mästerfotograf kära kusin...regnar ja..hela tin..kusin..
    paff kvällen blev sen..nu måste jag gå och vila mina ben
    Kram och godnatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      tacktack...den här gången, i det här inlägget heter mästerfotografen Uffe:). Men jag drar i mig av berömmet.
      Här regnar det inte alls. Just nu!
      Vila dina ben söta kusin. Jag skall också lägga mina
      Kram och godnatt!

      Radera