torsdag 12 april 2012

Skrock, fredagstema

Eftersom det är fredagen den 13:de imorgon, så passade det så bra att fredagstemat skulle bli just skrock. Skrock och vidskepelse har säkert funnits så länge människan har funnits, jag har svårt att tro någonting annat. Själv vågar jag påstå att jag är mera eller mindre befriad från att vara skrockfull, men för säkerhets skull så knackar jag mig på huvudet och säger peppar, peppar, ta i trä;). Jag kan ju ha fel
En gammal sed är att man lägger ett mynt under masten för att bringa ett nybyggt fartyg lycka och för att beveka havsguden Neptunus....När man byggde  ett fartyg förr så gjorde man stor skillnad mellan hon- och hantall. Det betydde otur att ha hontall i kölen. Man använde ask istället för att man trodde att häxor och annat otyg avskydde detta träslag. (något säger mig att det var männen som var skrockfulla ;))
Denna tradition kommer sannolikt från den tiden när man trodde att Karon hämtade de döda på sin färja över dödsfloden Styx. Då stoppade man ett silvermynt i munnen på den döde vid begravningen så att det skulle räcka till biljetten över till dödsriket. Helst skulle man stjäla några bräder till båtbygget för att få tur med sig på de stora haven.....
Min svägerska är väldigt skrockfull och skulle aldrig mota bort en geting om den satte sig i hennes hår.  Det betyder otur, påstår hon. Den kan ju sticka...Tror jag det! Så skulle jag göra om jag var en geting och kände mig hotad av en stor hand som ville svepa bort mig. Jag skulle sticka!!:)
Att gå under en stege betyder också otur. Sägs det. Bara därför går jag under alla stegar jag kan...för att testa. Vad jag vet så har ingenting hänt mig. Ännu. Knackknack....peppar, peppar...
Lägg aldrig nycklar på bordet. Då kan det gå dig illa...hujedamej!
Vitlök är ett absolut måste mot vampyrer...Undra på att jag aldrig har träffat en sådan, 
för jag äter vitlök, gärna flera gånger per dag. 
Det hjälper, jag lovar...jag har bara sett vampyrer på film.
Jag kunde fortsätta hur länge som helst och berätta om skrock och tro, 
men avslutar här,den här gången. 
Titta gärna in på de andras bloggar som också deltar i fredagstemat:

Anna,  Annika, Cecilia, Channal,  Desiree, Erica, Gnuttan, HeLenaInga-Britt, Karin,
Lotta, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Pettas, Saltis,  Åsa 

Jag har som vanligt full fart i morgon fredag, trots att det är den trettonde 
och enligt alla skrockfulla en otursdag så jag gör mitt fredagstema nu ikväll istället. 
Jag har bestämt mig för att det skall bli en riktigt bra dag imorgon. 
Knack,knack...peppar peppar, ta i trä

48 kommentarer:

  1. Skrockfull är jag inte.
    Det enda jag inte gör är att lägga nycklarna på bordet

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      jag lägger dem där. Också!:)
      Undrar vad som kan hända?

      vänlig hälsning
      Karin

      Radera
  2. Knack knack och peppar peppar ta i trä...men nu är jag här!
    Jag önskar dig en jätte bra dag imorgon!
    Är själv inte riktigt i form. Så jag "ligger lite lågt"
    Var rädd om dig käre vän.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Jag önskar dig detsamma och att du är i form snart!
      Var rädd om dig du med!

      Kramar

      Radera
  3. Suck va mkt skrock det finnes..INTE fick man lära sig sånt i min familj inte...det var ju bara nonsens..men svart katt som korsar gatan..ja nycklar osv...Precis som man blir tvärtom i min familj, och lägger nycklarna på bordet, letar efter svarta katter...och struntar helt i fredag den 13..men vi är ju lite knäppa osso..
    Kram puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      tack och lov!:) Vi är ju lite knäppa osso!
      pusskram!

      Radera
  4. Du e så klok, Karin!

    Jo, det är ju så att vi gör en del saker utan att förstå varför, skönt det. Allt behöver ju inte analyseras.

    Nu kan jag i alla fall analysera mig själv så mycket att jag märker att jag är jättejättetrött. Var på jobbet klockan runt i går och i dag. Nu känns det.

    Godnattkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      sitter här och tittar i kors, behöver nog "tutta" jag också!
      Dröm vackert!:)

      godnattkram

      Radera
  5. Å hjälp...och jag som inte hade en tanke på vilken dag det var imorgon förutom att det var fredag och snart slut på min ledighet igen. Men jag har aldrig råkat ut för något....peppar peppar...Fast jag har ofta otur andra dagar på året så det jämnar ut sig.

    Men som sagt. Fjällko säger du mums om :)) Vad du är rolig :)) Men de är verkligen söta med sina svarta öron och nos. Det är min kompis Annelie som har sju stycken. De har även grisar och höns. Hon håller på att bygga ett eget litet mejeri där hon ska tillverka ost och baka tunnbröd. Vi hade det härligt där idag :)

    Kram & sov gott fina du! ♥

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      lika så bra att inte ha en tanke på någon s.k. otursdag. Oturstanken sitter förstås mellan öronen på folk. Jag är inte skrockfull i egentlig mening, men har nog lagt mig till med "olater" som peppar,peppar...:).
      Det jämnar onekligen ut sig, håller med dig.

      Jag är förtjust i kor och fjällkor är speciella. Så de är mums!:) Önskar att jag hade möjlighet att besöka hennes mejeri någon gång och sedan äta fjällkoost och tunnbröd. Det låter verkligen mums i kvadrat.

      Godmorgon dina Ann-Louise!

      Kram
      Karin

      Radera
  6. Du var ute i god tid , du, med temat.Mitt är lagt till publicering i morgon bitti.
    Jomen, nycklarna på bordet; hur ska jag annars hitta dem? Det är OTUR om jag lagt dem nån annanstans för då letar jag som besatt.
    Jag misstänker starkt att en hel massa skrock är bara ytterligare en manlig härskarteknik för att hålla kvinnor på plats! De finns de som menar att även de flesta religioner skapats med samma syfte och jag är böjd att hålla med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      jag måste så vara när det går mot fredagar. Antingen före eller också efter blir mina inlägg skrivna Brödbeställningsdagarna är speciella.

      Givetvis så har jag nycklarna på bordet, fastän i en skål. Tillsvidare, Uffe håller på att fixa till ett nyckelskåp, men inte för att han är skrockfull utan av rent praktiska skäl.Jag är disträ och lägger dem litet här och var, trots skålen...karln har ledsnat på mitt sökande när jag skall ha dem igen. Skönt att det finns handlingskraftiga människor i ens omgivning:)

      Jag tror att där kunskapen inte fanns och finns, så tar tron och fantasin över och visst, skrock kan användas som ett maktmedel. Tänk bara på alla häxor som brann på bål för inte så länge sedan alls..Jag är böjd åt samma håll som du vad gäller religiösa syften att hålla folk i schack...

      Radera
  7. Karin, imorrn tar jag lite paus. DOCK på lördag kommer mitt tema upp.
    GILLAR verkligen ämnet. Det passar mig som hand i handske...
    Tänk, visste inte alls om att det betydde otur att vifta bort en geting. Jag är livrädd för getingar så jag skulle inte ha din svägerskas nerver.
    Men, jag spottar alltid om en katt springer över vägen, jag lägger icke nycklar på bordet.
    TAR i trä och knackar mig i skallen gör jag ofta.
    Gillar tänket runt temat idag just därför att det är fredagen den 13...
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      njut av pausen:)..
      Väntar med spänning på ditt inlägg på lördagen. Vet att du gillar detta...

      Jag viftar nog bort getingarna..här sätter de sig inte i mitt hår, var så säker. Allt på sin plats!

      Ha en fin fredagen den trettonde!
      Kramar!

      Radera
  8. Huga sicket besmi om man ska komma ihåg allt och "mota Olle i grind"..:-). Jag är inte skrockfull..men mellan varven så är jag nog ändå det...ta i trä :-).

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      så lärde jag mig ett nytt ord igen!:) Besmi...
      Jag tror att man tar över skrockfullhet av sina förebilder. Det här med peppar,peppar ta i trä har jag hört så länge jag har haft öron:). Skrockfulla besvärjelser som att spotta över axeln tre gånger och säga tvi,tvi,tvi när en svart katt går över gatan hörde till min fars ritualer. Själv har jag alltid skrattat åt det och tyckt synd om katten.

      kram
      Karin

      Radera
  9. Jag tänker allt på vissa skrockfulla ordspråk ibland, det här med getingen visste inte jag heller. Men jag kommer nog att vifta vidare ändå..

    Ha en härlig helg i fart o fläktens namn, kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      visst gör man så. De hänger med, för man är ju uppvuxen med dem på ett eller annat sätt. En annan sak är sedan om man tror på allt skrock eller bara tar det som en rolig "grej".

      Jag viftar, var så säker, fastän jag inte är särskilt rädd för insekter av olika slag. Men det får väl vara någon måtta på var de skall sätta sig ner. I mitt hår?! Never!

      Ha det lika härligt, fartigt och fläktigt fina Tina. (det sista rimmade:))
      kram
      Karin

      Radera
  10. Jag är nog ganska immun mot vanligt gammalt hederligt skrock som att gå under stegar och så. Men visst, under tiden jag simmade mycket (tävlade) så hade jag ofta små riter och annat för mig innan mina lopp. Att inte göra samma saker då var liksom som att utmana ödet (tyckte jag) och jag tror det är rätt vanligt bland idrottsmän och kvinnor att ha små egna ritualer för sig innan lopp, matcher eller så. :-)
    Karin, jag kommer inte delta i fredagstemat denna månaden. Känner att jag inte har tid. Det är absolut inget personligt för jag tycker dina teman är roliga, men jag har redan missat en fredag och nästa fredag kommer vänner hit så jag kommer inte hinna vare sig den eller den nästkommande, så jag känner att jag lika gärna kan ta en paus denna månaden.
    Hoppas ni får en riktigt fin helg!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      ibland tror jag att det är nödvändigt med vissa ritualer för att man skall känna det nödvändiga lugnet och koncentrationen som krävs vissa stunder. Om det är skrock eller inte vete gudarna. Kanske en slags mantra? Huvudsaken är att det har en god verkan:)

      Det är helt okay att inte delta, ibland blir det för mycket bara och man skall ju definitivt inte vålda fram någonting.
      Jätterart av dig att säga till varför. Njut fullt ut utan samvetsbetänkligheter.
      Hoppas att ni också får en fin helg!
      Kram!

      Radera
  11. Jag är bara sådan, gillar att planera och få saker gjorda bara. Kanske är det det som är tricket?! Jag dricker ju inte ens kaffe (koffein), är pigg ändå..

    kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      kanske det är det som är trixet! Att du inte dricker kaffe:).
      Roligt är det vad än det beror på! Men du är så mycket hejaheja på ett positivt och generöst sätt

      kramigen!

      Radera
  12. Svar
    1. Lisbet,

      riktigt mycket detsamma:)!
      kram

      Radera
  13. Intressant det där med båtar och bygge. Ha en fin dag idag, en turdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla,

      det finns mycket skrock om båtar, kvinnor ombord, när man skall avsegla osv...men man kan kanske förstå att det är sådant som hänger kvar sedan hedenhös, då folk inte hade samma kunskap om livet och världen som idag.
      Ha en fin turdag du också!
      Min har bara varit bra tillsvidare.

      Radera
  14. Vampyrer ska man vara försiktig med. Jag har varnat döttrarna och lärt dem hur man gör ett litet vampyrtest. Första bästa månskenskväll (fullmåne!) när de har träffar en ny killa ska de föreslå en kvällspromenad. Om han då utbrister: "Ja, mums vad gott!" Ja, då bör man INTE ta en promenad och i övrigt ta sig ur relationen så snabbt som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;), något som borde rekommenderas alla döttrar och också söner, kan jag tänka mig. Vi är ju jämställda nu för tiden så säkert finns det kvinnliga vampyrer också.
      Onekligen fick du mig att minnas något som min mor berättade om från sin ungdom när ryssarna huserade på vår fredliga lilla ö i havet. De var fredliga de med, för det här handlar om tiden runt 1935-40. Hon blev i alla fall bjuden på en liten promenad med orden: "promenera skogen lilla damen? Nio månader prima bolsjevik! Ingen vampyr, men om så vore så hade nog vitlök inte hade bitit på en ryss. Hon gick inte på den skogspromenaden.:)

      Radera
  15. Takk for kommentar hos meg!
    Overtro er interessant å forske på!
    Hilsen fra Nord-Troms!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stubbetufsa,

      ett mycket intressant ämne!:)
      Hälsningar!

      Radera
  16. Undrar om det är dagens datum som gör så att jag är så ofokuserad idag.
    Å andra sidan har jag sovit dåligt i natt

    Ha en fortsatt bra dag
    mvh Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, Zoega59,

      det beror väl på om vi bestämmer oss för det eller inte, skulle jag tro:).
      Hoppas du får sova gott inatt i stället!

      Ha det gott du med!

      Radera
  17. Tack för kommentaren i min blogg! Jag själv är född på en fredag den 13:e men skrockfull är jag inte...inte så mycket iaf!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käranån,

      fredagen den trettonde är precis som vilken annan dag som helst.:)
      Ha en skön helg du med!

      Radera
  18. Hängde ut tvätten igår utan tanke på att det var fredagen den 13 idag. Den var inte riktigt torr i går kväll så den kunde få hänga tills idag, tyckte jag. Nu på eftermiddagen tog jag in den, blötare än vad den var när jag hängde ut den. Tur att det finns centrifug och torktumlare...
    Så lite otur har jag haft idag, om inte annat än med vädret. Jag kunde naturligtvis ha lyssnat på väderleksrapporten!
    Intressant inlägg!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      oturen hade knappast med fredagen den 13:de att göra förstås:)! Det var nog det där med väderleksrapporten som saknades. Tur att det finns teknikaliteter !

      Kramar!
      Karin

      Radera
  19. Min farmor och min mor var väldigt skrockfulla, men det har inte smittat av sig på mig. Precis som du så kände jag mig tvungen att testa allt de varnade för, och inget underligt hände. Men de hade så klart förklaringar på varför det inte hände nåt just den gången. Jag tycker det är väldigt spännande att läsa om vidskeplighet. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      jag tror att vi har fått leva i en mera upplyst värld än vad de fick. Självklart så präglas vi alla på ett eller annat sätt av våra förebilder eller också så gör man en total omvändning. Det är både spännande och intressant, vilket ju livet och människan i sig är.
      Ha en skön helg du med! Undrar hur långt du har gått idag?;)

      Radera
  20. Spännande! Jag är absolut inte skrockfull, för tokiga och mindre trevliga saker kan hända när som helst i mitt fall och har inget minne av att fredagen den 13 någonsin inneburit något extra dåligt. Nycklarna kan ligga på bordet också, inget händer... Jag går t o m under en stege. :)
    Gissar att du är bra på nässlor, apropå något helt annat. Skriv i så fall gärna en liten kommentar hos mig, om du hinner.
    Hoppas att du sover gott just nu! Det ska jag göra alldeles strax också.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      :D, tokiga och mindre tokiga saker händer helt oberoende av dag, fastän det ibland kan lyckas att misslyckas just en s.k. otursdag som fredagen den 13-de. Min far berättade ofta om en gammal dam i Mariehamn som nekade stiga upp fredagen den trettonde, så att det inte skulle kunna hända henne något. Men man kan ju aldrig gardera sig. En sängfjäder brast som hon fick i ryggen med sjukhusresa som påföljd. Har man redan innan sådant händer, tankar om att skrock stämmer, så tror jag att det kan vara svårt att intyga någonting annat efter en sådan händelse.:)
      Jag kommer på besök!:) Mot nässlornas värld nu!
      Kram och fin helg önskas du med!

      Radera
  21. Jag skrattar gott åt både geting, nycklar och stege skrock. :) Känner mig inte alls skrockfull...me-en går ej under stegar och lägger ej heller nycklar på bordet. Sååå visst är jag det!! :/

    lördagskram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      jomen, precis så är det, man skrattar åt det och vet att det inte har någon betydelse. Ändå är man det på något sätt

      lördagskram
      från ett snögloppigt Åland
      Karin

      Radera
  22. Jag räknar mig inte heller till de skrockfulla. Men likt förbaskat säger jag peppar, peppar..., reagerar när en svart katt kliver över vägen osv osv. Knäppt! Lika knäppt som att inte tro på horoskop, för det gör jag ju inte. Men ändå läser jag dem. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      jag tror att de flesta är precis som du och också som jag i det här fallet, men att man ändå följer den prägel som man har fått med sig med modersmjölken och dess omgivning:). Men vet, men tar det litet på roliga kontot.

      Radera
  23. men jag fyller ju år fredag d 13:e lite då och då...
    har gått bra hittills.
    kram//

    SvaraRadera
    Svar
    1. jeanettish,

      javisst, det bevisar ju bara att det inte har någon betydelse alls i negativ mening. Jag läste om att nr 4 i Kina betyder död och jag är fyller också år litet nu och då, just den fjärde och lever för fullt:)
      Tror jag. Tänk om jag är ett spöke?

      Kram;)

      Radera
  24. Jag är en av de flera som inte ens reagerat på att det var fredag den 13:e före efter att jag skrivit mitt inlägg (och därefter blev tvungen att skriva om lite, hihi), så det säger nog en hel del om min syn på skrock. Jag tror alltså inte alls på det, men visst har även jag tagit vissa traditioner till mig. Sedan kan ju det historiska i det, och analyserna om hur de olika skrockhistorierna kommit till, vara nog så spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      det är nog mycket nedärvda "traditioner" som vi dras med i dagar som dessa. Jag är inte heller skrockfull...men har ändå vissa "olater" när det kommer till kritan. Men skratta kan man alltid åt det och historierna är spännande:)
      Ha det gott!

      Radera