onsdag 4 april 2012

Så är det åter dags....

att ta sig en tur till Blåkulla. Det fina i kråksången är att fastän jag är där så kan jag vara någon annanstans samtidigt, så när jag står på Mathis Hallen under skärtorsdagen och ger smakprov på Pettas bröd, så är jag egentligen inte alls där utan på Blåkulla....utan att någon märker det. Ett slags kloning men ändå inte...bara ännu mera sofistikerad.

Så skulle jag gärna ha haft det när vi var på Madeira i januari. En viss vink fick jag då vi
kom gående på en gata i Funchal en av dagarna. Inte nog med att en brödbil stod där, påminnande mig om att det fanns ett annat liv här hemma  som väntade. Två kvastar uppenbarade sig samtidigt, färdiga för användning...en för oss var. Dags att fara hem....men vi vände ansiktet mot andra hållet och gick förbi.....jag "drog" in baken bara för att inte bli daskad i ändan om....man kan ju aldrig vara säker när det gäller kvastar
och så får jag kanske göra en helomvändning,( pudel heter det visst i politiska sammanhang)
Jag övertygade de små häxorna härom veckan, att det var postlådor och inte påsklådor vi har ute vid vägkanten.
Nu blev jag plötsligt väldigt osäker, för jag såg klart och tydligt en påskkärring där idag...
Hon måste vara på rymmen, det är ju bara dymmelonsdag idag
Det är på skärtorsdagen, alltså i morgon som vi skall fara iväg....Ingen kvast hade hon heller
utan hon höll sig med bil...tala om att uppdatera kvasten...
Uffe har fixat en modernare variant åt mig eftersom den gamla har lagt av...

Vartåt det bär av är jag inte riktigt säker på ännu, det lär ju finnas många Blåkulla att välja på. Om man läser Wikipedia så kan man bli rädd för mindre...ett sådant Blåkulla har jag aldrig besökt utan ett mycket trevligare, där alla träffas, dricker medhavt kaffe med gott dopp till.....Tror jag tar mig till Blå Jungfruns Blåkulla. Dit har jag varit utan kvast också...(med galeasen Albanus)
Jag vet att det är både vackert och fint där och någon hin håle märkte jag inte av...han är säkert vippad i sjön för evinnerliga tider sedan. Kvinnor har alltid kunnat......;)

Trots att jag är både här och där imorgon så hinner jag inte skriva blogg, så skärtorsdagsinlägget kommer redan nu
Ses vi på Blåkulla?  Om inte, så ha det bra ändå!

24 kommentarer:

  1. Kul inlägg!
    Vi syns som vanligt!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tack!
      Givetvis, vi syns som vanligt, vad annars?:)
      kram

      Radera
  2. Klart vi ses kära Kusin..är i tanken där med dig ,vi kanstanna hela påsken...En sådan vacker och praktisktkvast med styre och sadel...och lampa ifall mörkret oss faller på..en sådan kan jag snabbt önska en av mig son, cykelmästaren...Han Östgötten han är polis, helt ohändig kan inte bygga nåt!!..Önskar dig en bra påsk ifall vi missar varann i farten och Blåkulla inte har landningbana eller att Gps:en krånglar eller nåt sånt...Kram kram..pussipåsk//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      Vi kan nog knappast undgå varandra. Jag hör säkert ett Sommarströmskt skratt,kanske flera:) och då är det ju bara att styra kvasthojen mot det ljudet. En tandemkvast skulle väl vara något?..haha, det vet väl alla att poliser har tumman mitt i handen (jag skojar, hälsa honom det! Honom måste man ju bara tycka om när DU gör det. Självklart!)
      Vi ses helt säkert, jag har inbyggd radar som fåglarna har. De har berättat hemligheten för mig.Gps-en tar jag med som reserv. Vad har du för koordinater?
      Pussipåsk och kram!

      Radera
  3. Hi hi, jaha ja... :-)
    Den understa kvasten är helt i min smak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      den som har skapat kvasten borde söka patent. Den är jättefin!

      Radera
  4. Snygg flygmojäng! Hoppas vi syns...jag får troligen en sen start, men har uppgraderat kvasten med den senaste Turbo-versionen, så jag dyker ner mitt i kafferepet så kjolarna fladdrar :-D
    Ha en fin skärtorsdag, hoppas på lite varmare väder :-)
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      Vi syns säkert, du får lyssna efter Oljekritan och Pettas. Vi hörs säkert långa vägar....Olgakatt är säkert också på plats. Välkommen!
      Detsamma önskas dig, men det varmare vädret har utlovats att bli både kallt och snöigt. Får se hur det blir...ibland lovas det så mycket
      Kram
      Karin

      Radera
  5. Vet inte hur jag ska ta mig till Blåkulla.
    Är ju höjdrädd, och är allergisk mot katter.
    Så att åka på en kvast med en katt bakom sig, det kan jag snabbt glömma

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      Du får åka med mig! Blunda hela tiden, Katten kan vi lämna hemma. Jag kommer via Stockholm!

      Karin

      Radera
  6. Glad Påsk ! Ta dig en riktig svängom på Blåkulla..vi ses där ;-)))
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      Glad Påsk! Vi ses där, samma plats som vanligt!:)
      Kram

      Karin

      Radera
  7. Svar
    1. Olgakatt,

      Som avtalat! Jag tar kaffet, du tar katt!
      Ses snart!

      Radera
  8. Jag har också uppdaterat mig, måste ta en sväng förbi mataffären bara..

    Glad Påsk till dig o din familj!
    Gula varma kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det gäller att hänga med i utvecklingen.
      Ha det riktigt, riktigt fint i påsk!
      Tack!:)

      Kramar
      Karin

      Radera
  9. Blåkulla är kanske den stora stenen en bit ut på stranden här???
    Vi njuter av bruset och havsfärgerna-ett kärt återseende.
    Glad Påsk önskar Eva o Ulf
    Jag gillar Uffes specialkvast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      det kan vara...det finns ju många Blåkulla.
      Förstår att ni njuter och så skall ni fortsätta också!
      Glad påsk från oss båda också!
      Den är fin, kvasten!

      Radera
  10. Åh, jag vill också följa med! Det var länge sen jag var på Blåkulla, kanske kan jag ordna till nån kvast trots att det inte är skärtorsdag förrän nästa vecka här i Grekland. Kvastar finns det gott om, grekiska kvinnor gillar att sopa...Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      Om du inte får tag på en kvast så kommer jag via dig och hämtar dig. Det går så snabbt med min nya glänsande...

      Annars så ses vi på Blåkulla!:)
      Flyg försiktigt!

      Glad Påsk!

      Radera
  11. Tack för titten
    Hoppas att också din påsk blir bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      Tack! Den blir både vila och arbete...

      Radera
  12. Sådana här små kvastar möts man ibland av i gathörnen!! Jag ser att du har fått med några på bild...

    En riktigt trevlig påsk till er
    Kram
    MariLou

    SvaraRadera
    Svar
    1. MariLou,

      ja, där stod de och väntade på att bli nyttjade:)
      Härlig typ av kvast är det i alla fall.

      En riktigt trevlig påsk också till er!
      Kramar
      Karin o Uffe

      Radera