fredag 27 april 2012

Ryssvärmen...

har givit sig till känna idag....solen har skinit, det har varit 15 grader varmt i skuggan. Skatmor har tagit solbad på solstenen. Jag tog tid på hur länge hon satt så där med näbben i vädret....i sju minuter! Sedan svängde hon på huvudet och det var tur det, för jag har faktiskt annat att göra än att hålla koll på skators solbadartider:)
Björkarna har mössöron! Uffe har klippt rosorna. Det hör till när mössöronen visar sig. Synd nog så har flere av våra rosor dött under senaste vinter. Tror vi. De ser i alla fall stendöda ut...vintern har varit märklig...
Våra gamla mossiga, svampiga björkar hänger fortfarande med. Det faller ner några kvistar och grenar med jämna mellanrum men tillsvidare så.....säkert sekelgamla vid det här laget...kanske äldre.
Jag hörde hur påskliljan pratade med någon...det ser ni väl själva?
Kompisen bredvid hörde dåligt så den spände ena örat litet extra...Vad sa du?
Julhyacinterna från 2010 blommar för fullt i trädgården och har blivit många fler än de var....
De rosa också...De doftar gott, lita på det!
Den första pärlhyacinten står i diket
ovanför svalörten...
Det är mycket det första nu....en nyckelpiga under bleka fjolårslöv

Vill visa er jämret och eländet också. Hade redan grävt bort ogräs, kvickrot och annat skräp en stund när jag kom ihåg att ta bild på före


och en bild efter . Detta har jag tänkt göra under två års tid. Gräva bort allt ogräs. Nu är det gjort. Uffe bistod med grävhjälp en stund medan jag plockade och sorterade ogräs och icke ogräs


 Skottkärran full, två gånger om....Den märkliga igelkotten bredvid är en stor planta kärleksört!
 Syns det inte? Men det är!:) Nu väntar dissekering av kärleksört....kvickroten skall väck


och en hink full av borstnejlikor väntar på en ny växtplats ...
Kvickroten fick dra till skogs faderalla!:)
Och jag skall illa kvickt ställa mig i duschen. Årets första skogsbässe tog just en promenad på min högra arm. Nu är den dödens död, men det känns som om jag har många till på mig. Kanske inbillning, men det krälar litet varstans just nu...Mot duschen!

Ha en fin fredagskväll!

32 kommentarer:

  1. Seriöst? En fästing? Brrrr... Härliga bilder! Här blommar flädern, syrenerna är överblommade. Det ska bli nästan 30 grader varmt imorgon! Vi får väl se! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      jag skämtar inte om skogsbässar. Vi är hemsökta av dem på vår paradisö. Ormen i paradiset...mycket vanligt att ha några på sig varje gång man är ute i trädgården och jobbar. Därför är det viktigt att duscha på direkten när man kommer in..

      Huj, 30 grader varmt!

      Radera
  2. Herre gud vilka fina bilder du bjuder på
    Även i stockholm har vi haft fint väder idag. Jag hoppas på sol i helgen så jag kan sitta ute med en bok

    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne,Zoega59

      Tack!:)
      Det är verkligen skönt när värmen tar över en stund...
      Jag tyckte att det var idel ädel solsken över Stockholm på väderlekskartan i tv-n. Du kan säkert sitta ute och läsa:)

      mvh Karin

      Radera
  3. Här är det då inte mycket till värme, varken rysk eller annan...
    Värmer mig istället med dina vårbilder! Njuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      värmen kommer till dig också!
      Så skönt att jag kan förmedla litet varm vår...:)

      Radera
  4. Underbara bilder - men det börjar ju bli lite tjatigt att skriva det jämt :-)...

    Kanske ska jag också ta itu med kvickroten i ett hörn av trädgården - den tenderar att bre ut sig. Har i alla fall platerat penséer i mina urnor och fönsterlådor idag. Alltid något!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön helg utan bak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack! Tjata på du bara, jag suger i mig som en svamp;)....

      Kvickroten har den benägenheten. Den minsta lilla bit som finns, torr eller inte så kan bli en hel åker full om man inte röjer ibland. Fönsterlådorna är tomma här. Fortfarande. Pelargonerna väntar på jämnare väderlek.

      Njaa, baka skall jag nog göra redan i morgon...men det är skönt det också. Beställningsbröd skall levereras, men tack ändå.
      Önskar dig en skön helg!
      Kram

      Radera
  5. Är det ryssvärmen som slagit till med hela 15 grader ;-)
    Nej, men hag hörde Mannheimer och Tengby snacka om ryssvärmen och rysskylan på sitt program. Skrattade gott åt deras funderingar.
    Nej men vad skönt med lite värme. Vi har 16 grader idag så vi ligger lika.
    Dina Bilder är LJUUUVLIGA och såååå vårliga!!!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      nog kan man väl säga så!:) Femton grader varmt, det är länge sedan sist det och det är säkert ryssvärmen som börjar sitt intåg...
      Oj, jag måste lyssna på dem..ja, det finns ju rysskyla också:D
      Vi ligger lika, än så länge men vänta bara, snart drar vi om;)
      Tack!
      Kramar!!

      Radera
  6. Hej sköna böna! :) Nej, ska du hålla reda på solbadartider får du fullt upp med det och för lite tid till annat, som att blogga t.ex ;)) Jag undrar vad påskliljorna pratade om. Den ser söt ut med örat i vinden. Ser att våren verkligen är hos er. Vad härligt det ser ut. Fästingar? Nej men fy så fruktansvärt!

    Helgkram till dig!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      hej på dig du sköna druva!:)
      Jag kom inte underfund med vad de pratade om, men det lät litet beskäftigt och bestyrsamt...kanske de skvallrade om mig där jag stod med rumpan upp i vädret? Storleken på min bak kanske diskuterades? Man kan ju inte veta så noga;). Vackra är de hur som helst de pratsamma

      Det ÄR härligt med vår! Nu gäller det att hänga med i farten, för undan går det. Sover som en glad gris på nätterna, totalt utmattad;)
      Fästingar är livets prövning just nu. Två stycken blev skörden igår, två små nymfer som inte hade bitit sig fast utan bara vandrade på kroppen och sökte lämpligt ställe för sin bloddrypande tillvaro. Men nu är de i fästinghimlen, hahahaaa...det där sista var ett urgrymt skratt;)

      Helgkram till dig med Ann-Louise!

      Radera
  7. Vår hos Pettas! Ljuvligt. Och det pratas, skrattas, tisslas, fixas....och det växer så det knakar tror jag. Allt är på gång!

    Ryssvärme är bra ;)

    Nu är det helg och det är alltid lika skönt!

    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      allt på en gång!:)
      Funderar på dina frågor, svaren är på gång....

      Det är i och för sig en rätt så sval ryssvärme, men det är värme och den kommer från det hållet. Bättre än isande kalla våta vindar

      Helg är skönt. Tur att man har hittat på en sådan!:)

      Varm kram!

      Radera
  8. Karin, jag vill också ha Ryssvärme! Nu väntar jag på den!

    Det är nu livet är som bäst tycker jag. Man har det där framför sig.
    Tyvärr är det ju så i skolans värld (enligt mig) att det är den mest hektiska tiden med samtal, många andra aktiviteter, nationella prov, utvecklingssamtal och mycket mer. Men jag har bestämt mig att njuta ändå!!


    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      det är en ganska ljummen ryssvärme idag:)
      Vi får säkert så varmt ännu att vi klagar för den skull också.
      Jag vet att lärare har mera än fullt upp den här årstiden. Skönt att det kommer ett välbehövligt sommarlov litet längre fram. Njut fullt ut Anna!

      Kram
      Karin

      Radera
  9. Har något problem med annonskoden till bloggen. Därför drar den ingen trafik till Google Adsense.
    Så jag kommer nog att fortsätta att blogga på min andra blogg, den genererar mer trafik.
    När jag kommer igång med den, så meddelar jag dig gärna den adressen

    Ha en fin dag

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne,Zoega59

      ja, gör det gärna!

      detsamma!

      Karin:)

      Radera
  10. Underbara bilder...och vilken skärpa! Du har alltid så kul och passande kommentarer till dem med. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      tack!:)
      önskar dig en riktigt fin helg också!

      Radera
  11. Hoppas ryssvärmen sprider sig västerut....härliga bilder !

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      har blåst iväg litet åt ditt håll:)
      Tack!

      Radera
  12. Vilken insats!
    Oj så tungt med grävning och allt. Men fint blir det.
    Din vårskildring är så fin. Kanske flera ser underverken efter dina kommentarer!!!?
    Man måste vara snabb och uppmärksam ---för nu går det fort.
    Tyvärr har vi inte ditt fina väder på västkusten......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      har man trädgård så får man satsa:)!
      Det måste till ibland om man inte vill bli övervuxen
      Tack! Det går väldigt,väldigt fort nu. Helst skulle man bara vara ett med naturen den här årstiden.
      Så synd, men hoppeligen så får ni också solsken snart

      Radera
  13. I dag är det blåsigt värre men ack så vackert och fint när solen skiner! Och termometern närmar sig 15-strecket i skuggan. Det är mycket med vårarbete ute nu. Hämtade i dag både jord, torv och hästgödsel. Så det blir grävande här också så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      Jag har inte hunnit ut ännu i dag, men skall nog hinna ta mig en liten runda om en stund, gräva litet, vattna litet, plantera lite:). en evig rundgång som man inte ledsnar på
      Snart växer det i dina buskar så det knakar ser jag. Krut är hämtat:)
      Ha det bra i solskenet!

      Radera
  14. Skogsbässe!? Nytt ord för mig så jag blev ju tvungen att kolla lite. Tydligen vanligt i Finland: "Fästingen (i folkmun skogsbässen, Ixodes ricinus samt även I. persulcatus) är ett djur tillhörande gruppen spindeldjur." Godkänt i wordfeud och scrabble! Men jag skulle helst bli av med dem helt och hållet. Otäcka fulingar.

    Men dina bilder är som vanligt fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      så säger vi här:), men givetvis så använder vi också ordet fästing. Lika mycket.
      Skulle så gärna bli av med dem till hundra procent.

      Tack!:)

      Radera
  15. Ursäkta en oinvigd men vad är en skogsbässe? Vilka härliga bilder du bjuder på. Jag fastnade för den talande påskliljan. Ett riktigt guldkorn har du fått till där.
    ha en fin morgondag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth,

      det är en fästing!
      Tack! Du ser ju förstås också hur den pratar och går på...en riktig storpratare:)
      Ha en fin morgondag du med, hoppeligen kry!
      kram

      Radera
  16. Den här ryssen har inte besökt mig, det är en sak som är säkert!
    Jag njuter av dina bilder och föreställer mig att jag är där hos dig bland blommor och insekter...

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      ryssen kommer!:) Troligtvis.
      Stanna här ett tag och surra på som ett litet bi...

      kramen!

      Radera