måndag 2 april 2012

Ricin

Den molekylära strukturen hos ricin ser ut så här. Jag började, min vana trogen att googla om ricinplantan som jag har några fotografier på och hittade då denna i mina ögon spännande bild......i övrigt bryr jag mig inte särskilt mycket om molekyler...men den här såg spännande ut

Jag som så gott som alltid har ögonen med mig när det gäller växter och frön kunde bara inte undvika att se den vackra fröställningen av ricin då vi var ute och vandrade över den steniga stranden, Praia Formosa som jag gjorde ett inlägg om tidigare. Där stod flera vackra exemplar.....Av erfarenhet så rör jag inte växter som sägs vara väldigt giftiga...nu är det fröna i det här fallet...
Ricin är ett starkt gift som finns i ricinväxtens frön. De här fröna är förstås många gånger förstorade. Den genomsnittligt dödliga dosen ricin är inte mer än 0,2 milligram vid injicering eller inhalering, vilket gör det ungefär dubbelt så giftigt som kobrans gift. Huuu....
Ricinplantan är vacker och i Norden säljs den som krukväxt i välsorterade blomsteraffärer...jag är väldigt nöjd med att titta på den när vi är på Madeira...
Det är en spännande värld vi lever i...
Utanför dörren är det mera vinter än vår idag....när jag for till Överängs Kvarn och hämtade mjöl tidigare idag, yrde snön så det var svårt att köra bil..

24 kommentarer:

  1. Det är nog så (som den översta bilden) det ser ut i tarmarna när man intager ricin! Snyggt!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      antagligen är det precis så det ser ut.
      Det tror jag också!

      Karin

      Radera
  2. Ja är man hård i magen så hjälper ju oljan till...
    Läste också om KGB och paraplyet, vilken fantasi de hade?!
    Dörren var det lite holländsk stil på, Delft tänkte jag.

    Kramen på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      den är till och med barnförlösande:), fastän man inte skall syssla med sådant. Många har satt i gång sina förlossningar med intag av ricinolja.
      KGB och paraplyet, låter spännande. Måste googla.
      Mycket möjligt att dörren kan vara holländsk...de ursprungliga kakelkonsten på ön kommer från Spanien och Portugal men Holland har också varit inblandad

      Kram till dej oxå!

      Radera
  3. Hej igen..häftig ricinmolekyl..ricinolja tog jag när jag ville föda barn, orkade inte vänta..fick värkar och åkte in till BB!! Men så giftig, hu va hemskt..Jag plockade med mig de stora fina fröna hem, från Turkiet och sådde dem i min trädgård..Det växte stora vackra buskar med de fina kapslarna på,.INTE visste jag då att de var såååååå giftiga..Huvva, men snygga är de!! Min syrra odlade spikklubba...också mycket giftig med snygga frökapslar...dem sprajade vi i silver färg och hade som julpynt..ligger det i släkten att leva litt farligt!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      ricinoljan som du intog var inte giftig i alla fall. Man tar bort/frigör det giftiga ricinet först innan man rengör frökrosset och efter en lång process så får man den olja som säljs på apoteken. Man skall i alla fall inte sätta ricinfrön i munnen..
      Haha, jag ser framför mig hur kvinnorna i släkten står runt en stor svart gryta och rör in den ena giftiga växten efter den andra varvat med litet balsamerade syrsor och dylikt. Sedan när allt är färdigkokt så skall det förstås smakas av så det bara röker ur öronen på oss...men överlever gör vi och nu i dagarna behöver vi extra mycket krut med tanke på Blåkullafärden på torsdag.
      Det är det där äventyrliga segelmakarblodet som ger sig till känna. För den delen har de alla varit galna på något sätt, så vi har ju inte annat att vänta:). Tack och lov!
      Kram!

      Radera
  4. Har aldrig tänkt på att det finns en växt som ricinplanta ! Men det är ju klart , nånstans måste ju ricinoljan komma från.
    Aldrig för gammal att lära sig nytt!
    Ha en god kväll!
    Är dörren aklad eller målad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      Så är det ju, det mest självklara tänker man inte på. Allt har sitt ursprung.
      Dörren är kaklad, måste studera den noggrant för jag blev själv osäker men det ser så ut om man tittar på den i högra kanten. Är den målad så är det oerhört skickligt gjort i såfall.
      Ha en god kväll du med!

      Radera
  5. Tack för info!
    Ricin såg vi på ganska många ställen när vi var på Madeira. Jag har odlat den några gånger här hemma också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      den är väldigt vacker ricinplantan. Undrar om den klarar av vår zon? Inomhus förstås men ute i trädgården. Tittade för den delen på "dina" frön häromdagen...snart börjar jag så..
      Det börjar redan bli trångt om utrymmet och jag väntar på växthustiden

      Radera
    2. Karin,
      Om den klarar vår zon, klarar den garanterat din. Fast bara som ettårig. På fars tid hade vi ricinbuskar i olika blomsterlådor varje sommar. Pampiga och vackra!
      Margaretha

      Radera
    3. Margaretha,

      Tack för den informationen...då blir det säkert av att plocka några frön med sig hem till nästa sommar. Den är ju väldigt vacker

      Karin

      Radera
    4. Eller köp en påse NU, så har du till sommaren!
      M

      Radera
    5. Margaretha,

      bra förslag, skall titta efter om jag hittar i fröaffären.
      Tack!

      Karin

      Radera
  6. Häftiga frökapslar. Va ääär den växten en Ricinplanta och busgiftig? Jösses! Den har ju folk hemma....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      det är fröna som är giftiga...och dem skall man inte äta, men vem gör nu det? :)

      Radera
  7. Hej! Tänkte bara kika in och tala om att jag gillar dig du Pettas Karin. Tror inte jag talat om det tidigare :))

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,
      näääähä:). Du får gärna göra det hur många gånger som helst. Jag suger i mig alla härliga ord precis som en tvättsvamp drar vatten i sig:).
      Det är nog mycket ömsesidigt Ann-Louise!

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Du anar inte vad mycket jag får lära mig av dig! Tack tack!
    Tänk att en sådan vacker växt kan i ett viss stadium vara livsfarligt. Naturen är full av överraskningar!
    Önskar Dig nu allt gott! Var rädd om dig!
    Varm & ärlig kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Tack!
      Naturen är så mycket, så mycket...

      Önskar dig detsamma!
      En likadan kram till dig också!

      Radera
  9. Lärorik läsning igen Karin:-D
    Försökte ta ricinolja när andra barnet skulle födas, för mannen arbetade på sjön och skulle just iväg på ett veckopass och vi ville att han skulle vara hemma på förlossningen. Ricinoljan var så stygg att jag inte fick ner den, automatisk kräkreflex!
    Den dörren är otroligt vacker...man skall nog inte smälla i den längre ;-), ser ut som om kaklet börjar lossna...
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      var glad för att du inte fick ner ricinoljan. Ingen bra metod alls

      En del av kaklena är söndriga. Först var jag osäker på om dörren var målad, men på vissa ställen ser man att det är kakel. Trots det är jag osäker...måste gå dit nästa gång för att kontrollera om det är en riktig kakeldörr eller om det är en målad.

      Otroligt vacker är den med små söta hänglås på. Tror att det bor en kvinna där...och att hon har målat blommor på en del av skavankerna, precis så där som vi också skulle göra:)
      Kram
      Karin

      Radera
  10. Ricinolja fick jag som liten efter en operation, örk.
    jag kommer också att tänka på en skröna om mamman som ringde till doktorn och frågade vad hon skulle göra när barnet fått ricinolja istället för hostmedicin. Svar: Sikta inte med honom på någon när han hostar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      örk, säger jag också!
      Det borde stå en varning på ricinflaskan:)

      Radera