söndag 8 april 2012

Påsknatt


Titta Aftonstjärnan! utbrast jag igår kväll.
Vid midnatt strålade den som aldrig förr och givetvis så gick den optimistiska
Karin ut på trappan med sin lilla automatkamera för att föreviga
den strålande skönheten på himlapället som visade sig bli en svävande snörstump...
som ändrade utseende och färg  hela tiden. Det får vi nog tillskriva frånvaron av stativ,
och en darrande fotograf som hackade tänder i den kalla natten,
där hon stod på kökstrappan i bara ullstrumpor och en badrock på sig.....

 "Det är ingen stjärna, hävdade Uffe. Vem bryr sig om sådant? Stjärna låter mycket
bättre och eftersom planeten Venus också kallas både aftonstjärna och morgonstjärna så
varför inte ? I min kamera förändrade den utseende från den ena stunden till den andra,
där den tycktes hoppa upp och ner på himlavalvet i samma takt som jag gjorde på trappan
...men visst började den ta formen av ett hjärta?
Nu vet jag varför den heter Venus....den är hjärtformad. Jag har bildligt bevis....
däruppe i rymden flyger ett hjärta....
 Men nya bevis lades fram ....så blev hjärtat åter ett snöre...
och när stjärnan visade sig bli lik ett hundben eller en styroxbit för att packa ömtåligt gods i lådor med, gick jag in....Någon måtta får det väl vara på förvandlingar av en hjärtformad stjärna....

Vill du se hur den ser ut på riktigt? frågade Uffe i samma ögonblick som han stegade ut i påsknatten med kamera och stativ....(det lär vara på stativet det hänger:)
Så här ser planeten Venus ut! påstod den äkta hälften när han kom in igen.....
och så här ser månen ut....Bara så du vet!

    På Internet hittade jag en Venusplanet som strålade som en riktig stjärna...gå ut i kväll och
    titta upp på himlen. Venus strålar som bara den just nu

    Nu i strålande solsken syns den inte.
    Idag lämnar jag skrivbordsarbetet som behöver göras...
    Jag tänker vara ute i trädgården och bara göra det jag vill....påskdagen till ära.
    Ha en bra dag!

16 kommentarer:

  1. Stjärnstumpen var det kul att se, det har varit stjärnklart hos mig också de senaste nätterna. Ljuset har varit mycket speciellt, det var ett blågrönt ljus som lyste upp hela köket i morse..

    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      morgonstjärnan gjorde säkert besök hos dig i morse:).
      Från ditt Shed, ser du säkert stjärnorna när det blir mörkt.
      Ha en finfin dag Tina!

      kramkram

      Radera
  2. Kan knappt vänta på att det blir mörkt igen... :)
    kram

    SvaraRadera
  3. Så himla läckert!!! Å hälsa Uffe att måååånga hundratals människor bryr sig om stjärnor och planeter! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      vi har en läcker, spännande värld ovanför och runt omkring oss. Hälsar åt honom:)

      Radera
  4. Haha, sådär ser ofta mina stjärnor och planeter ut också när jag försöker fota dem...Som maskar eller oformliga klumpar...och i bästa fall ett hjärta! Men jag är som du, när man ser något vackert så kan man inte låta bli att i alla fall försöka fotografera, även om kameran är enkel. Trevlig påsksöndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland,

      :D, rena science fictionvärlden finns där ute åtminstone om man får tro sin kamera.
      Trevlig påsksöndag önskas dig också!
      Hoppas lagerbladen ger god smak senare:)

      Radera
  5. Sådan unika fenomen som utspelar sig på din himmel? Måtte ju vara typ samma här om man orkar titta upp...Finurliga foton du fått..bara ufon som fattas...ja man vet inte vad dom händer ovan där??...Läckert..
    Önskar dig en fortsatt gla' Påsk helg..Ska nu ta mor Anita på tur, i min bil, och se om vi lyckas hitta några blåsippor därute i backarna stå??...Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      ja, här händer saker på himlavalvet minsann. Orka titta upp!! Ikväll ser du samma stjärna som jag gör, den blinkar från mig till dig!
      Jag läste att det just är planeten Venus som ofta är orsaken till att många tror att det är ett Ufo..tror för övrigt att det finns ufon..inte kan vi vara de enda levande varelserna i hela universum.
      Ha en fin tur med faster Anita och lycka till med blåsipps"jakten".
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Jag blev riktigt förtjust i dina stjärnsnören!

    Och passande nog sjunger mitt barnbarn en sång om Vintergatan på min blogg... om du har tid en minut. Mormor har egenhändigt knåpat ihop texten.

    www.bloggblad.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      det var hur enkelt som helst att åstadkomma stjärnsnören:)
      Skall givetvis ge mig tid att lyssna på Vintergatan.

      Ha en god fortsättning på påskhelgen!

      Radera
  7. Finfina lysmaskar i era trakter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ja, och inte nog med det! De kan flyga också!

      Radera
  8. Satt i bilen på väg hem och tittade på Venus i går kväll (nej, det var inte jag som körde) som lyste jättestarkt. Tänkte också på att det nu är ljust betydligt längre på kvällen, underbart!
    Dina skojiga bilder sätter fart på fantasin, tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      Den lyser mycket starkt just nu..
      Det är underbart med ljuset som återkommer.
      Tack! Tänkte på dig och "vår" stjärnaplanetsatellit när jag såg Venus:)

      Radera