söndag 1 april 2012

It´s like a bomb!



....sade våra middagsgäster igår då vi åt en vegetarisk soppa, varm och god 
 Varma smörgåsar (100% dinkel med pumpafrön och ost) hör till
Det här avsågs med bomben:) Memman som åts med socker och grädde...förvisso är det en bomb, både på det ena och det andra sättet...en finländsk påsktradition sedan hedenhös (tror jag) När jag googlade för att eventuellt lära mig mera om memman så fann jag det här !
Man blir glatt överraskad ibland...
Våra vänner som aldrig hade smakat memma förr, tyckte att det var riktigt gott
Krokusarna står med "fötterna" i snön
I natt har det varit några grader kallt

och kaprifolen som klänger på repstegen har tagit iskristallhalsband och andra glittrande smycken på sig, dagen till ära, den 1 april,  då man får luras...

Dagens dörr

28 kommentarer:

  1. Memma är gott! Jag har dock inte ätit någon ännu. Det får bli till påsk, det är bara jag och min kära mor som gillar det.
    Stackars små krokusar, det måste vara kallt om tossingarna...
    Ha en fin söndag hos dig också!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      Memma är gott!:) Håller med. En riktig bomb på många sätt...både kalorimässigt och även för magen, men gott är det. Påskgott!
      Här har varit kallare i natt än i går natt, säkert lika hos dig.
      Tack!
      Kramar!

      Radera
  2. Lustigt, här åts också säsongens första memma igår. Jag tänkte på våra vänner där nere, att jag aldrig vågat bjuda dem. Jag har försökt att med ord förklara, men redan där märkte jag vad de tänkte. I vår familj ääälskar vi memma, med riktig grädda och mycket socker. Fin, skön söndag till Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria,

      våra vänner kommer från södra Tyskland, nära gränsen till Schweiz. Jag var väldigt försiktig till att börja med, trodde de skulle rygga tillbaka för att memman ser ut som den gör, så jag lade upp lite i dessertskålar med socker och memma färdigt. Men asken åkte in på bordet...de ville ha mera...
      Riktig grädda skall det vara och socker, givetvis:)
      Detsamma önskar jag Dig!

      Radera
  3. Memma är så gott, men inte vill jag ha socker och grädde med. Memma som memma!

    Härliga bilder som vanligt!
    Blev du klar med bakandet?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      memma går bra att äta utan både socker och grädde, men får jag välja så blir det nog det vita också:)
      Tack!
      Chokladtårtorna blev klara igår. Idag väntar två sorter biscotti och toscakakor...
      Inför påsken är det alltid mycket:)

      kram

      Radera
  4. Soppan o mackorna ser så gott ut!! Här blir det soppa för sällan, endast linssoppa då o då, ja fisksoppa kanske nån gång !
    Och mämmi på de där, oj oj, saknar!
    Dörrarna fortsätter att fascinera.
    God första april till er!

    SvaraRadera
  5. Memma, mmm... och mätt blir man.
    Vilka fina surikater och till och med en surikatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Memm-mätt!:)
      ah, det är så de heter! Surikater! Funderade hela huvudet runt men det räckte inte till....
      Tack!

      Radera
  6. Anneli,

    enkel och god mat blir ofta väldigt gott och det var gott! Förstår att du saknar mämmi!:)

    God första april till er också, hoppeligen blir ni inte lurade!:)

    SvaraRadera
  7. Har aldrig hört talas om memma, men det ska jag smaka så fort jag får tillfälle :) Jättefina bilder och nästsista är ju hur bra som helst ! Ha en fin söndag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      memma är mycket typiskt för Finland och jag skulle själv gärna veta mera om varför det blev just memma....

      Tack! Ha det gott-kram!

      Radera
  8. Ja memma ja, det har vi slukat en riva redan och en är nedfryst som jag ska trycka i dom som kommer hit till påsk...
    jag tycker det är gott...i måttlig mängd och en gång per år...

    Här snöar det idag på befintliga snödrivor.
    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      i måttlig mängd och en gång per år...precis så som traditioner egentligen skall vara. För vem skulle orka äta memma i månader innan...:)

      Snart får ni fara ut på böljan den blå och ta upp alla goda fiskar ur havet...fast jag kan tänka mig att det känns långt borta nu när det snöar

      Tjingeling!

      Radera
  9. Åh Memma..vad gott..Tycker mkt om!! Lite skit på en näverbit, säger mor Anita..Hon har lärt oss tycka om, och jag mina barn..alltså de tycker också om memma..Åh is på kapfrifolen'..suck. Det är långt till vårvärmen här..med..Små äckliga snöflingor singlar ner utanför fönstret...Ingen värme för'n mitten av april..sa di på tv..men sen blir det bra..fallera
    Önskar dig en härlig söndagskväll..Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      lite skit på en näverbit...så heter ju!:)
      Så här är det ju i mars och april...jag har inte sått gurka och blommor ännu..vet ju att det alltid blir kallare en tid innan den riktiga våren är här:).
      Det blir bra, fallera!
      Önskar dig detsamma. Puss!

      Radera
  10. Ser gott ut!

    Kul att lära sig nya saker!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      Litet annorlunda...rågmjölsdessert:)

      Kram
      Karin

      Radera
  11. Man behöver ju inte så mycket av den där memman men gott är det!
    Jag blir inte klok på vad männen pysslar med? Rullar cigaretter eller kanske meckar med något annat..? Sov just middag eh, kväll och har kanske inte vaknat ännu..

    KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      bara litet, så är det naggande gott, annars blir det bara för mycket av den kraftiga desserten.
      Jag tror att de spelar kort men är inte säker jag heller, men man ser män spela kort på alla möjliga ställen på Madeira, både ståendes och sittandes

      Kraaaam!

      Radera
  12. Vilken middag! Synd att vi missade den *fniss*...men på grund av det dåliga vädret var det problem att komma fram. Det där med memma var något nytt för mig. Googlade på det, låter intressant! Vore roligt att smaka det någon gång.
    Här har vi haft ömsom sol,regn och nu snöar det!
    Hoppas din kväll blir bra. Var rädd om Dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      det hade nog räckt åt er också:).
      Memma är annorlunda, inte likt någon annan efterrätt
      Aprilväder här också, snöglopp, solsken, regn, grått och så tar vädret om det igen...repris på repris
      Var rädd om dig du med!
      Kram

      Radera
  13. Min meny rakt av! Älskar soppa och åt två goda igår! En rotfrukt och en grönsakssoppa som pappa gjort. Extra mycket kärlek i den ;)

    Memma tror jag att jag absolut skulle tycka om. I brist på memma blir det en bit rabarberpaj till kvällsteét!

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Soppor med kärlek i är särskilt goda:).

      Memma är väldigt kraftigt, en rågmjölsefterrätt så den sitter som bara den när den väl är i magen:), men en liten bit smakar påskgott!
      Rabarberpaj! Wow, såg att mina rabarberplantor visar att de vill upp. Jag har bett dem vänta för här är kallt och snö...push med er ner igen!:)

      Kramar!

      Radera
  14. Nog är det aprilväder. Här blåser det som attans och snön yr runt knutarna.

    Soppa är så gott och kan varieras hur mycket som helst.
    Memma var nåt nytt för mig. Kul att få lära sig nåt nytt.

    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      nu ligger marken vi efter en kall natt.

      Soppor och grytor är god mat och varierbara i det oändliga.

      Jag skriver mejl åt dig:)

      kram
      Karin

      Radera
  15. Ser ut som om våren kommit av sig litet hos er. Idag såg vi solen här för första gången på ca 1 vecka. :)
    Så gott med soppa och varma smörgåsar. Memma har jag aldrig provat. Tror säkert att den också skulle slinka ner. :)
    Visst får man luras idag (fortfarande 1 april här).
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      i skrivande stund, måndag 2 april, så ligger marken vit utanför, det är minusgrader och snöar....vårvintern är ett faktum.
      Varm soppa sitter bra när det är kallt
      Memma är en väldigt kraftig dessert, så man kan bara ta en liten gnutta, åtminstone jag:)
      Hoppas du inte blir lurad!
      Ha det gott!
      Kramar!

      Radera