onsdag 11 april 2012

Inneväder...

Jag smakar på ordet inneväder, heter det så eller heter det inomhusväder? Och vad är det för slags väder egentligen? Hundväder, kanske? Och varför säger man hundväder...hundar är ju goda varelser...

Så stod jag och funderade när jag omskolade tomatplantorna i morse,  tillika som jag tittade ut på omvärlden. Och vad man nu vill kalla vädret eller inte så har det varit skönt på insidan.
Förutom omskolning av plantor har jag skött redovisningar som myndigheterna vill att man skall sköta den här årstiden....snart, snart är det klart. Sedan pustar jag uuuut...och går nya utmaningar till mötes

    Plogpinnarna togs bort idag....så nu är det helt säkert vår!
    En stor bil för små pinnar.....och så for de iväg....
Pst...killar. Ni glömde! Eller kan jag lägga vantarna på den och ha den i ärtlandet?

Näpp, killarna med stora bilen kom tillbaka efter en stund. De hade säkert tagit kaffepaus en stund..
Nu har jag inte sett om pinnen fortfarande står där eller om de tog bort den...får se imorgon. Ack ja,   man har stora bekymmer en vanlig onsdag när man står och tittar ut genom köksfönstret;)

Tagen på bar gärning...solrosfrömarodören Kurt Birger var på farten..
Dagens dörr

Hur många tomatplantor vi har? Fyrtioen stycken....jag är inte klok...många olika sorter förstås, men var skall jag ha dem? Nu gäller det att lägga pannan i djupa veck och fundera..om allt går väl blir vi tomatrika i år

Jag känner mig alltid så berikad när jag har varit till Cancerföreningen och lärt ut taktil handmassage
Så även ikväll....jag får alltid så mycket "good feeling" i min tur av de ödmjuka och tacksamma.

Imorgon blir det stor bakdag och också mötesdag...men mera om detta senare
Godnatt världen!

32 kommentarer:

  1. Du måste berätta hur det blev med pinnen!!!

    Allt möjligt hinner du med. Taktil handmassage, tomatplantor, bakdag, mötesdag och en massa annat!

    Sköt om dig bra
    och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      givetvis så skall jag berätta den spännande fortsättningen om den överblivna, bortglömda plogpinnen...om det blev så.
      Jag känner en ann´som brukar hinna med både det ena och det andra, någon som du också känner väldigt bra;).
      Sköt om dig bra du med
      Godnattkram

      Radera
  2. NU vet du nog hur det står till med pinnen, eller iaf då du vaknar...
    :)
    Jag håller med Lisbet ovan, du hinner med ALLT!
    Cool dörr.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Den står kvar!:)....haha...
      Jag hinner inte med allt men med mycket.
      Dörren är fin, håller med.

      Kram!

      Radera
  3. Handmassage! Det låter helt underbart. Och baka ska du också.

    Om jag inte sagt det förut så känner jag ofta att jag är på fel plats ;)

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det ÄR underbart.
      Att baka är att överleva:). På flere sätt, ungefär som att andas

      Du kanske skall tänka på det här med kloning?;)

      Kram!

      Radera
  4. Inneväder, säger jag. Precis som ute väder, inte utomhusväder..hm det var klurigt.
    Taktil massage är så skönt, ja massage överhuvudtaget.

    Kram o ha en bra torsdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      ibland fastnar tankarna när man börjar tänka, eller åtminstone försöker tänka;). Det självklara blir inte så självklart...vädret inne är ju så gott som alltid detsamma och visst säger man inneväder, vilket betyder att det är allt annat än trevligt uteväder.
      Taktilmassage är så enkelt och lätt att ta till. Massage är himlen i ett litet nötskal.

      Detsamma önskas dig Tina.
      Kram

      Radera
  5. Mitt växthus rymmer 10 tomatplantor och jag håller på att dra upp 16. Alla samma sort, tyvärr, och inte den jag egentligen vill ha. Var så lat att jag inte sparade frön förra året... Vi får se hur det går med Bloody Butcher... sicket namn på en tomat!
    Nu är jag strax på väg till massage!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      så där är vi! Man kan ju inte ta livet av dem som man inte behöver. Alltid får man plats med dem någonstans eller också så blir de ju bra gåvor. Ja, nog kan man undra varför en god tomat skall bli kallad blodig slaktare...var får folk allting ifrån?
      Njut av massagen!:)

      Radera
  6. Fyrtioen tomatplantor ?!?!? Jag säger bara lycka till :) Själv hade jag tio i fjol och fick tomater till hela Mariehamn - typ. Men gott är det och att koka tex tomatsoppa kräver ju massor med rödingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria,

      :D, ja, ibland blir det så här! Vi låter våra cafégäster själva plocka tomater till sina smörgåsar, bara de hinner bli mogna, så tomaterna går åt, men 41 plantor är väl mycket. Men tomatsoppa och tomatbröd är också gott.

      Radera
  7. Kul med många olika tomatsorter. Jag brukar få lite tomatplanter av min svägerska som jag har på altanen.
    Ska så lite tagetes nu dom går fort att driva upp.
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      det är roligt att ha några olika sorter av tomater:). Jag längtar redan efter de solmogna, goda karamellerna.
      Jag har också sått tagetes, den vackra tacksamma. Tänk, ändå dem har man tills frosten tar dem
      Kramis!

      Radera
  8. Som du kanske sett på min blogg var det här inomhusvädret väldigt lämpat för en promenad utomhus. Ovanligt varmt efter köldknäppen de senaste dagarna och lagom promenadväder. Du är i farten som vanligt, läser jag.

    Tyvärr har jag inga gröna fingrar men får vara glad att de fortfarande fungerar bra på orgeln och pianot. Köper mina tomater i affären, men visst är det skillnad på dem som man plockar direkt från plantan. Köpetomater smakar ingenting för det mesta.

    Dörren är helt underbar. vilken skicklig konstnär!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      skall titta in litet senare, har bara paus i bakandet just nu:)
      Det är bra att få köpa tomater också. Alla kan ju inte odla och de som säljer skall ju också leva. Köpetomater kan vara goda men det beror på hur de är odlade. Flygtomater smakar oftast ingenting.

      Håller med om dörren!
      Kramar!

      Radera
  9. Hundhedning, fyllhund, fähund, hundgöra, hundsfottera…
    Hunden är ju ett föraktat djur i en del andra kulturer, men varför den är (var) så även hos, vet jag inte, men på en bibelsida läser jag:
    “Hundarna var föraktade djur i det gamla Israel. Där fanns gott om herrelösa hundar som åt avfall och döda djur och till och med människolik. De ansågs vara (i religiös bemärkelse) orena djur och därför användes ordet "hund" ofta som skällsord (2 Sam 16:9). I bildspråket i exempelvis Psaltaren 59:7 och 22:17 används det om de gudlösa. Judarna använde det senare om alla ickejudar för att uttrycka sin egen överlägsenhet och sitt förakt för dem som inte tillhörde "Guds folk".”

    Har nästan svårare att förstå varför det heter taktil massage - all massage är ju taktil.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      tack för all information! Intressant. Arma djur säger jag.

      Taktilmassage heter taktil för att den inte är en djupgående massage utan blott och bart en beröringsmassage, en smekning ungefär.
      Visst är all massage taktil, man måste ju beröra den man masserar, men det är en viss skillnad ändå. Språkligt kanske det är förvirrande och borde heta annorlunda.

      Karin

      Radera
  10. :-D Roligt skrivet, ja man hinner grubbla på ett och annat...
    41 tomatplantor? Skall du bygga större växthus? ;-)...nee, jag är bara avundsjuk. Jag har inte en enda (ännu), väntar på att regnet skall smälta snön...
    Vilken lustig dörr, såg verkligen ut som lådor!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      ja, en plogpinne kan ju få tankarna att flyga:).
      Våra två växthus räcker inte till för alla plantor så nog måste någonting göras. Får nog glasa in dem på något sätt. Källaren är full av gamla fönster:)
      Du får komma hit och äta senare i sommar, när lilla barnbarnet hälsas på
      Fin låddörr, håller med
      kram
      Karin

      Radera
  11. Mycket vACKER skojig finurlig dörr.
    Vilken idé
    41 tomatplantor låter bra Då blir det säkert några som överlever till sommarenoch kanske blir det fint så du får tomater. Sol och värme!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      den ÄR!:)
      Jag hoppas att några överlever, tror att 40 st gör det. Ser så ut just nu;)
      Det blir säkert fint, är säker.

      Radera
  12. En av mina hundägarbekanta hade lagt beslag på en hel rad plogpinnar för att göra en slalombana för sin agilityträning. En liten pinne skulle väl kunna få sommarjobba i ditt trädgårdsland.

    Om du tycker att tomaterna växer dig ur huset, finns säkert många som missade att så egna och gärna vill köpa några halvstora.

    Förra året hade min dotter satt alldeles för många. När alla hinkar var slut blev några ynklingar över. De satte min man i kanten av komposten... en helt galen plats eftersom det är skuggläge. Men även de gav skörd och blev kraftiga och fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin på Fox,

      tycker absolut som du, en liten plogpinne är värd ett sommarjobb. Den kan ju flytta ut till vägen igen när sommaren är över. En rent ekologisk tanke, återanvändning. Åj, så mycket pengar vår trafikavdelning skulle spara om de slapp fara ut och samla in och lägga ut plogpinnar. Ge pinnarna åt folket för att använda i trädgårdslanden mot krav att lägga dem på plats i höst;).

      Tomatplantorna går säkert åt på det ena eller andra sättet. Kruxet är att kompostjorden som vi lägger överallt också brukar spruta ut plantor så småningom. Tomatberikade är vad vi äro.

      Jag antar att du är hemma igen från din resa. Medvetet har jag väntat på att läsa "fast" mig på din blogg, så att resan blir en enda...

      Karin på Pettas

      Radera
  13. Vad glad jag blev när jag hittade din blogg. Du har så otroligt fina bilder på både djur och natur och berättar så medryckande. Dina dörrar är verkligen kul och annorlunda. Dessutom upptäckte jag att du med gillar änglar, precis som jag. Jag återkommer gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      så glad jag blir när du hittade hit!:)
      Tack, tack!
      Välkommen åter!

      Radera
  14. Nu ligger jag lite efter när vi pratar om att skriva i din blogg. Jag skäms.

    Även idag har det varit inomhusväder. Jag har ingen lust att ge mig ut på upptäcktsfärd ifall regnet bestämmer sig för att göra entre.

    Just nu skiner solen, vad trött jag blir att vädret inte kan bestämma sig. Hoppas att det i alla fall blir fint väder i helgen.

    Ja, det kunde ha slutat värre för mig när vi pratar om min åkomma 2010. Jag fixar det mesta idag, det enda bestående men jag har idag är att min närminne inte alltid är som det ska vara.

    ha en bra kväll
    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59, Susanne,

      det finns inte några måsten att skriva. Titta in ändå när du känner för det:). Dåligt samVETE duger inte ens att äta;)..

      Aprilväder måste det vara som vi har...idag har vi grått och småvått, någon sol har inte visat sig eller så har jag missat den.

      Får nog trösta dig med att mitt närminne inte heller är vad det borde vara, fastän jag inte har varit med om samma sak som du har

      Ha en bra kväll du med Susanne!
      Karin

      Radera
    2. Lösa korsord är en bra grej om man vill träna sitt minne.
      Det gjorde jag i massor när jag var ´´nyskadad´´

      Nattinatt, hoppas vi hörs en annan dag
      susanne

      Radera
    3. Susanne, zoega59,

      du har rätt, det är en jättebra grej att träna minnet på.
      Toppenbra!! Vet, har testat själv efter en hjärninflammation för länge sedan.

      Nattinatti, vi hörs, absolut
      Karin

      Radera
  15. Visst är det vår på riktigt när pinnarna tas bort...synd att du inte hann haffa en där!!

    Tomatplanter ja, just precis. Bra där att du påmnde mig om det!!

    Ha en fin kväll!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      jag kanske hinner ännu, den står kvar den ensamma pinnen:)
      Hur går det med dina tomater? Minns att du sådde du också och påminde mig om att jag skulle så

      Ha det gott du med Anna!

      Kram
      Karin

      Radera