måndag 30 april 2012

I Valborgstider


är det fortfarande ljust vid halvelva-tiden på kvällarna....

Vid midnatt låste jag dörren, tittade ut och såg att månen var halv...
Uffe rusade åt sitt håll med kameran och tog bild....
jag rusade åt andra hållet för att lägga nattlinnet på alla plantor i glashusen...med nollgrader värme räcker det inte att ha bara nattmössa på....Det var litet snårigt med stor duk...det kunde ha hänt att jag också hade fått sova i glashuset i natt. Jag fastnade hela tiden, trasslade in mig och bar mig åt...tomaterna måste ha undrat....
Idag blåser jag ballonger litet nu och då medan jag bakar och gräddar kakor för morgondagens fröjder...
 Uffe har klippt gräsmattan för första gången i år!
 Önskar att alla får en fin Valborgsmässoafton!
 Glada Vappen!

pst. Lill Tilda och Sigrid har nått sitt mål...fick just meddelande:)

18 kommentarer:

  1. Jag skulle behöva klippa både mig själv och gräsmattan..
    Hi hi, tomaterna måste ha varit väl underhållna då, du snurrandes och trasslandes i all den plasten!
    Men vad gör man inte för de små söta liven!

    Vårkram o Valborgspuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :). Jag hoppas att de inte blev störda i tillväxten på något sätt. Du vet ju att det där med hormoner är inte att leka med. Men antagligen har de humor...eller är småknäppa för att inte sticka ut i sällskapet;)

      Vårpuss och Valborgskram!

      Radera
  2. Det är även mycket ljusare på mornarna nu, vilket gör det omöjligt att ta sovmorgon.
    Och de ljusa kvällarna gör det svårt att komma i säng tidigt
    Aldrig är man nöjd

    Ha en bra dag
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, Zoega59,

      vi går bara mot ljusare tider nu och det är nästan stört omöjligt att sova, men egentligen vill jag inte alls sova nu när allting är så himla vackert...men man måste förstås lägga örat mot kudden ibland för att alls orka:)

      Ha en bra dag du med!
      Karin

      Radera
  3. De måste skötas, de små liven. Tur att du inte blev fången i växthuset hela natten :-)
    glad valborg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      Idag hade de alltför varmt igen. Ingen ordning på torpet ännu:)! Man får vara glad att man inte fick frostskador inatt.
      Glad valborg till dig och de dina också!

      Radera
  4. Ljuset är välkommet! Livet blir lättare. Även Valborgsmässoafton ;)

    Men finskor i goretex? Det måste vara en åländsk specialitet, för det har vi inte här ;) Jag kommer också ihåg knästrumpor och ett par vita lackskor som klämde över tårna.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören

      Njaa, vi har nog inte goretexskor vi heller...inte ens en skofabrik över huvudtaget:)
      Skall man vara fin så får man lida pin.
      Ha det gott!

      Radera
  5. OOO vad fint.
    OCH ni har ljust till 22:30!!
    VAD underbart!!
    Ja, jag börjar längta efter de vita nätterna nu.
    Ha en fin Valborg.
    Vi har ingen sådan hos oss. Oh well---
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      ljuset är magiskt mot den sena timmen---underbart.
      Ha en fin kväll trots att du inte firar Valborg.

      kram!

      Radera
  6. Ljuset är magiskt!
    Maken har just klippt gräset, han också och jag har påtat ner både Timo och Rocket.
    Det tar sig, sa han som hade eld i håret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      onekligen så tar det sig:). Vi har just eldat en liten valborgsbrasa...

      Radera
  7. Jamen sån tur att du inte lämnade i nattlinnet bland tomaterna.
    Tusen tack för paketet!
    Ha en jättefin valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      ja, man får vara glad att jag klarade mig in i värmen:)
      Roligt att det har kommit fram!
      Ha det jättefint du med!

      Radera
  8. Så omtänksam du är om dina tomater..både nattmössa och nattlinne. Kanske därför mina tomater strejkar vissa år. Trevlig Valborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      våra tomater är inte helt nöjda just nu. Kallt på nätterna, varmt på dagarna. De har blivit småsvedda och tycker inte om sig riktigt. Nu väntar de på jämna temperaturer.
      Men jag skall gå och klä dem till natten igen..
      Trevlig Valborg!

      Radera
  9. Klippt gräsmattan!! Redan? Här (i södra Dalarna) har stråna knappt hunnit bli mer än tre millimeter, så vi får ledigt någon vecka till, eller två. Men sedan tar det fart.

    Och nu blir det maj, med nya fredagsteman. Såg just att Gnuttan kör vidare – kul!

    SvaraRadera
  10. Karin,

    vi tycker också att det är tidigt!:)
    Men här var gräsmattan riktigt yvig av sig redan.
    Kul att Gnuttan kör vidare...jag hoppar förstås på tåget. Skall glutta in till Gnuttan:)

    SvaraRadera