torsdag 19 april 2012

Godnattsaga för små och stora barn

Avresedagen var inne idag. Sigrid och Lill-Tilda har trimmat kvastarna...
och for iväg mot Italiens sköna land. "Det är bäst att fara nu innan ovädret kommer över oss", sade de små sötnosarna. De skulle inte ha någon katt, för det har de redan, fick jag veta. "Vi har ju Nisse, vi...så om vi behöver,  tar vi honom på kvasten!" -"Kaffepanna? "Har du espressopanna då?" Så där har vi pratat medan de har gjort sig klara för avfärd. Det gör ju alltid lite ont att skiljas...helst skulle jag ju ha dem och alla de andra som redan har flugit ut i världen här hemma. Jag hörde hur reseplanerna var. De skall mellanlanda i Paris för att köpa nya skor åt Lill-Tilda och äta macrones på samma gång. Lill-Tilda bad om att få en extra lång sidenkjol eftersom hon inte tycker om filtstövlar. Helst ville hon ha högklackat men när hon inte fick det så blev det lång kjol så inte stövlarna syns..."Ja, sedan tar vi nog en sväng över Alperna också innan vi landar i vårt land"

Ibland förstår jag inte varifrån så små knytten kan få allting. Jag hörde tydligt att de tänkte fara till påven och pigga upp honom. "Han ser ju så ledsen ut," sade Sigrid. "Undra på det, svarade Lill-Tilda...han är ju perforerad".  Det sista jag ropade åt dem innan de svirrade iväg över taket hos vår granne Jarl, var att de inte skulle fastna på en alptopp..."Vadå knopp? hörde du vad hon sade Sigrid?" Jag är säker på att folk kommer att titta upp på himlen litet varstans i Europa de inkommande dagarna och undra vad det är för fåglar som reser söderut den här årstiden och som låter som människor. Pst. Lill-Tilda fick sina fågelfjädrar i kvasten som hon ville. Undulatfjädrar...fint ska fint ha, så är det bara...

Jag gick upp på balkongen och tittade på kvällshimlen när jag hade vinkat av dem ordentligt.
Ett visst vemod återspeglades i solnedgången...oväder på gång?

Jag har haft full fart hela dagen med att baka, baka och baka...I morgon bitti fortsätter jag med
brödbaket och sedan blir det Mariehamn och olika roliga saker
ända fram till kvällen. Fredagstemat skriver jag på lördag....
Så blir det ibland..

27 kommentarer:

  1. Tack för den fina sagan! Så fina det är och lång resa har de framför sig ;-) Ska kika upp på himmelen och vinka till dem ifall de passerar här!
    God natt!
    Ha en trevlig dag i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      Jag är nästan säker på att de tar ett varv över Peloponessos också. De där två gillar att flyga omkring, det är då säkert.
      Godnatt önskar jag dig också. En finfin dag imorgon!

      Radera
  2. Vilka otroligt SÖTA häxor. Hoppas det blir en lugn och fin flygning ner till Italien för dem.
    OCH du får ha en bra dag i bagarstugan i M-hamn!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      tack! Man kan aldrig vara så säker på de här små..det kanske bli cancan och annat bus
      Tack! Jag bakar här hemma i bageriet och far sedan till Mariehamn för att göra både det ena och det andra spännande..men det finns en Bagarstugan i Mariehamn fastän det är ett café.
      Kram:)!

      Radera
  3. SAfe flight till Italien! De här två sötnosarna ser ut att ha läget under kontroll ;)

    Ha en fin dag imorgon. Hade gärna bakat med dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Gissar nog att flygresan går hur bra som helst:).

      Tack detsamma!

      Kram

      Radera
  4. Det var onekligen en spännande resa de planerade, för de är väl iväg nu?!
    Köpa lite nya kläder i Paris vore inte dumt alls!

    Trevlig helg i baket! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      De flög igår!:) Vippade iväg på sina kvastar i den tilltagande vinden när de for över grantopparna söderut.
      Paris nästa!

      Trevlig helg för din del med!
      Kram

      Radera
  5. Vilket bra ord jag lärde mig där, kärlekspuffar! Tack!

    kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det gäller att puffa på med kärlek åt alla håll!:)

      kramigen

      Radera
  6. Regn är inget roligt väder när man måste gå ut.
    Men allt är bättre än drivis och halka

    Hoppas din fredag blir en bra dag
    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. susanne,zoega59,

      absolut bättre än drivis och halka:)

      Detsamma!
      mvh Karin

      Radera
  7. Vilken underbar läsning så här på morgonen. De är så söta. T.o.m. påven måste bli uppiggad av att träffa dem. Ska spana efter dem ifall de flyger över mitt hus idag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :D, tack! Så trodde de själva också. Att påven skulle bli lite gladare. Vinka från mig! Om du ser dem. De skulle flyga högt ovanför molnen så de skulle slippa regn och snö...

      Kram!

      Radera
  8. Men underbaraste Karin!

    Jag är helt såld!

    Så mysig och så fin <3


    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      :D, Tack! Vinka om du ser dem!<3

      kram
      Karin

      Radera
  9. Tyckte jag inte att jag hörde ett fnissande uppifrån flygstråket över huset. Jag hann inte ut med kameran. Medan regnet öser ner här ska jag försöka förbereda så mycket som möjligt inför gäster som anländer under helgen och nästa vecka. Maten måste vara "nästan klar" eftersom vi mest ska ut och spana efter fåglar.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      tur att du vet vad det är som fnissar...annars skulle ni ornitologer få svårigheter med artbestämningen;)

      Ha fina spaningsrundor!
      Kramkram
      Karin

      Radera
  10. Fina! Förstår att du kommer att sakna dem.
    Den där perforerade påven, behöver verkligen piggas upp. Är det korsstygn? Var finns han?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tack! Konstigt nog så får jag separationsångest varje gång jag sänder iväg ett hantverk..om det handlar om små påskhäxor, änglar, harar, dockor....men jag antar att det hör till när man har varit med dem så länge...ja, sedan deras begynnelse.
      Visst behöver han piggas upp. Stramalj. Han finns i ett skyltfönster i en handarbetsaffär i Funchal på Madeira.

      Radera
  11. Härligt:) Som du förstår så känner jag stor gemenskap med häxorna. Även om jag "bara" kom till Tjeckien och Prag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jag räknade med att ni kanske skulle träffas på vägen i motsatta riktningar. Bad dem vinka extra om de såg ett litet gult plan:). Ni är ju besjälade, ni som har förmågan att flyga.

      Radera
  12. Hahahaa! vilken saga!!!
    Och vilka små knytten!
    :-)
    Kram ha nu en riktigt fin helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      :D, små knyttbestyr på min ära på väg till Italiens sköna land. Tur att de flög igår för nu regnar det i ett

      Kram till dig med!
      Härlig helg!

      Radera
  13. Haha! De har anlänt!!! Idag på Valborgsmässoafton!!! Lovar bjuda dem på Espresso och vem vet - de kanske får följa med till Vatikanen en dag! Fast det blir nog värre med en Seans!!! :-)

    SvaraRadera
  14. Karlavagnen,

    Haha, härligt! De har absolut hittat rätt de små temperamentsfulla nyitalienskorna
    Jag är säker på att de får seans, vem kan motstå två små häxor? Änglar och demoner i all sin ära men påskhäxor...nej, nej...de får komma helt säkert!

    SvaraRadera
  15. Finns det nån ny godnatt saga färdig ännu :)?

    SvaraRadera