måndag 23 april 2012

Gå in människa!

Du stör! Så kändes det när jag visade mig på balkongen....fåglarna väsnas som bara den, är irriterade över människan som inte förstår att hålla sig inne när de skall äta
Det är regntungt och dimmigt denna måndag, vackert i mina ögon...
Det hör våren och i all synnerhet april till....
Ett nytt gäng bergfinkar har åter kommit över havet till oss. De flyger på nätterna, berättar Uffe
                                           Vår domherre är förundrad över "nojset"....
                                            Vi har haft ett par här hela vintern.
Våra starar tittar ut och ser fundersamma ut de också...så här brukar det inte vara, så nojsigt och såå många...var lite tystare snälla, vi har ungar på gång....
Jag håller mig på insidan. Städar på yttre vinden, röjer för att få mera utrymme...vill inte störa de hungriga på utsidan. Uffe undrar om de, bergfinkarna, håller sig med facebook och twitter...hur kan de veta att det finns mat här? Någon måste skvallra.Varför skulle de annars komma i tusental om dagen? Jag skrattar och bär ut mera mat. Fåglar är inte dumma...Tomaterna i växthuset har överlevt den första natten. Ser pigga och glada ut.
Uffe öste båten på vatten och tömde samtidigt sjön på ett par gäddor...sån är han:)
Vi beställer varor till bageri och till café...är på gång inför säsongen. Betalkortsapparaten är åter igång.. Det känns nästan märkligt. Tyckte just att vi stängde för vintern....

30 kommentarer:

  1. Samma känsla här när jag går ut ;-) en fjord av sparvar flyger iväg..
    Skickar värme och sol till dig härifrån i massor!
    Oj vad gäddorna ser fina ut ,Uffe är duktig han likaså du! Nu blev jag sugen på ungstekt gädda...
    Tycker också att tiden bara springer iväg! hinner inte ens med hälften av vad vill/måste göra. Nu ut i trädgården och rensa lite ogräs!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      :), gissar att det är likadant överallt den här årstiden när alla flyttfåglar rör på sig. Man känner sig i vägen

      Tiden far iväg som om den hade jetkrafter...ogräsen med:)
      Ha det gott du med!

      Radera
  2. Jag funderar ofta på samma sak. Hur kan (framför allt) skatorna veta och känna på sig att jag har slängt ut lite brödkanter på gräsmattan. Det brukar bara ta en minut innan allt är borta.
    Dags för dagens promenad - här är ganska fint väder och 11 grader varmt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      jag tror att det handlar om djungeltelegrafen. De har säkert en spion i någon trädtopp:)
      Ett krax och så blir det släktträff på din gräsmatta.

      Låter skönt med promenad och plusgraderna. Här är det sju grader varmt just nu.

      kram!

      Radera
  3. OCH vi har liknande väder...
    Det var 6 grader då jag skjutsade till skolan. Regn, grått.
    Men, men...
    Jag ägnar mig också åt pyssel hemmavid.
    Ja, det är ett mysterium det där med fåglar och deras känsla för var mat finnes :-)
    Gädda, det är fina grejjer det. Mums!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för en gångs skull så har vi ungefär likadant väder:)

      Det finns alltid att göra på insidan så vädret besvärar inte mig heller. Regnet behövs.
      Säkert finns det svar på våra fågelfrågor...de har nog falkögon och ser hur långt som helst;)

      Stekt gäddfilé till middag idag. Mums!
      Kram!

      Radera
  4. Den där ryssvärmen vars tog den vägen ???
    Tror att det bara var lögn eller så stannade värmen till i Finland som inte vill släppa den till Sverige....
    men regnet som enträget lämnar himlen idag gör bra nytta på vår snö...
    så snäll du är som för ut mat till fåglarna, klart dom vill komma till dig juh...

    Och gäddorna...inte riktigt min kopp the, kan jag säga jag som annars älskar fisk...
    men kanske den vore hur god som helst om jag blev hembjuden av dig på middag...hahahaha

    Här ligger Sally ännu med magen i vädret, inget båtväder ännu tro om inte havsvikarna är isbelagda ännu...
    på tal om Sally, så kommer jag ihåg en roman jag läste när jag var ung som Sally Salminen skrivit...tro om den inte hette "Innan det ljusnar"...jag älskade den romanen...

    Ha d gott...men gäddorna å allt.
    Tjing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      jag tror det är ryssvärmen som skuffar dimman framför sig som en snöplog ungefär...det måste ju vara så! Inget annat godkänns längre.
      När den kommer hit så går jag ut och blåser den upp mot nordväst...mot ert håll.
      Regnet har sin nytta det med:)

      Gädda är gott, men man skall bara veta hur man tillreder den så smakar den mumma. Inte någon "råksmak" alls. Vi brukar marinera den och grilla. Toppengott. Ta Rantafar med i Sally när hon ligger på rätt köl så skall vi äta grillad marinerad gädda! Jag lovar att du blir frälst. På rätt sätt!

      Sally Salminen var en mycket bra författarinna, hemma härifrån men bodde i Danmark.

      Ha det lika gott med öringar och annat gott som ni har i era vatten!
      Klappa Sally på magen och säg att ryssvärmen kommer snart!
      Tjingtjing!

      Radera
  5. Jag sitter här och är både avundsjuk på era starar och på den pinfärska fisken ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      så synd att avståndet är så stort!:)
      Gäddan räcker åt många fler än bara vi två.
      Vi trodde ett tag att våra starar hade flyttat igen, för det var så tyst. Nu har vi kommit underfund med att de helt enkelt är överröstade. De hörs inte. Så enkelt kan det vara ibland:)

      Radera
  6. Men vilka vackra bilder du tar trots dimma och regn eller kanske tvärtom pga dimman och regnet. Myntet har två sidor. Så vackra saker du har i fönstret på din vind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla Laiho,

      tack!:)
      Myntet har två sidor, helt rätt. Gamla flaskor och fjädrar är alltid vackert eller hur?
      Ha det riktigt bra!

      Radera
  7. Måtte det bli en bra säsong för er.
    Era fina soppor och alla fina bröd och tårtor-mums
    vårkram från västkusten i sol
    Eva och Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö

      Tack för välgångsönskningarna! Vi mjukstartar den första maj, sedan till helgerna från och med den 19 maj fram till den 15 juni. Sedan kör vi alla dagar t.om. den sista augusti. I början blir det lugnt och då skall vi fixa till så mycket vi hinner innan. Vi har ju annat också:).
      Så skönt att solen skiner på er! Hoppas att den vill fortsätta så!
      Karin o Ulf

      Radera
  8. Hoppas att din dag har varit bra.
    Hos mig har solen visat sig, och imorgon tänkte jag visa mig ute. Även om vädret inte är bra imorgon behöver jag lite lugt

    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, Zoega59,

      Den har varit bra. Jag har klätt om stolar och tittat ut på fåglarna...
      Imorgon blir det lilla växthuset för min del, tror jag

      Ha en fin kväll!
      mvh Karin

      Radera
  9. Det är ett tag sen bergfinkarna var hos mig. Då kom de i tusental och höll till i en bokdunge inte långt från mitt hus. Det är kul när man ser att vissa arter återkommer år efter år. Då har de förhoppningsvis trivts och man har servat bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      det lär ju vara favoritfödan det ni kan bjuda dem. Bokollon. Här har vi inte sådant alls. Men solrosfrön får duga verkar det som. Det är första året som vi har så stora mängder bergfinkar, förr om åren har vi varit glada över att få se ett tiotal. Nu är vi bortskämda:)

      Radera
  10. Jag skrattar när jag läser Uffes fundering om twitter eller facebook jaaa nått är de som gör att de vet vart det vankas mat. Vackra bilder, dimma var det även här när jag åkte till jobbet före 7 i morse.

    Stoor och varm kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      man undrar ju:)...
      Nu har dimman lättat här.

      Stoor varm kram!

      Radera
  11. Åh dina bilder..dimmiga regnfyllda och vacker hängbjörk i detta..så vackert du får det att se ut..det gråtrista--din kamera är bra, fångar det så snyggt...varje vattendroppe på björkhängen'a...va fint..efter regn kommer solsken, sa alltid min farmor..vi får hoppas..gädda...jaha..det blir fisk till middag framöver..Kram lilla du..Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      vi har så många gamla "svampiga" björkar runt omkring oss på gården. Dimma är alltid vackert

      Gäddan blev mycket god idag och säkert imorgon också
      Kram till dig Karinakusina

      Radera
  12. Så snyggt det var med fjädern och glasflaskan!
    Det här med att stå o glo när de äter då, stackare som aldrig får vara ifred..he he.

    kramen på dig o nattis för nu är slut för dagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack!:)
      ja, man kan ju faktiskt förstå dem. Aldrig någon rast eller ro. Lika bra att hålla sig på andra sidan huset i fortsättningen där växthusen finns

      Kramen till dig och nattinatti
      Gäspiga Karin

      Radera
  13. Klart att de twittrar, fåglarna. Det är ju från dem vi läst oss!

    Och vad jag känner igen känslan av att störa dem! För att inte tala om hur nervöst det blev i träden när vår katt Alexander tog en sväng på ägorna. Han var alldeles för lat för att fånga fåglar, men det kunde de ju inte veta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det är ju därifrån twittrandet kommer, givetvis. Så korkade vi är som inte har förstått...de twittrar ju i ett de små bevingade.
      Jag har stört extra mycket idag när Biggan nödvändigtvis skulle hälsa på Kosacken och hans fru. Stackars starar så de fick ligga i för att hålla henne stången och jag låg i på marken nedanför som den allra värsta pekfingertanten...låt mina starar vara ifred!...ät nötter och solrosfrön din lilla apa...hur nu en ekorre kan bli en apa, men det är en annan femma det. Hälsa Alexander!

      Radera
  14. Det første bildet var fantastisk. I like! :-)

    SvaraRadera
  15. Jag blev verkligen impad av firrarna, det blir en god middag!! Uffe kan.

    Regntungt väder är vackert, speciellt när du håller i kameran. Fjädern väcker drömmar och lust.

    Igår regnade det nästan hela dagen och jag njöt! Det var skönt, jag behövde det. En hel dag med småfix, pyssel, baka.

    Första bilden är hur härlig som helst. Och så gäddorna ;)

    Kram finaste Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Uffe har nästan alltid kastspöet i bilen när han far iväg till båten. Tio minuter och så har han oftast middagen kirrad:). Vi åt gädda igår och det räcker till minst en måltid till. Rikedom med skafferiet runt knuten:)

      Tack!:)
      Det är skönt att bara vara inne ibland och göra sådant som kanske har väntat länge på att bli gjort. Jag fick sex matsalsstolar omklädda...härligt!

      Kram finaste Lotta!

      Radera