fredag 20 april 2012

Flaskor

Regnet smattrade hårt mot det oisolerade plåttaket ovanför henne,
Hon låg i hetekasängen som var allt annat än liggvänlig längre, 
men när man är sju-åtta år så bryr man sig inte om vad som är 
ergonomiskt riktigt för kroppen. 
Det ordet var knappast uppfunnet på den tiden som detta begav sig. 
Gropen var bara skön att ligga i. Sängen som i dagens läge hade gått till skrot och återvinning
sparades för att den eventuellt skulle behövas längre fram. Så var det.


Boken som just hade blivit färdigläst låg redan på tidningstraven som fungerade som sängbord. Det var sommar, annars hade hon inte kunnat vara på yttervinden. Och hon var utan sällskap. Grannungarna, killarna, hade annat för sig….


Att ha tråkigt är kreativitetens moder. När hon tittade sig omkring i den sågspånsdoftande omgivningen, fick hon se att det stod ett antal gamla tomma flaskor av varierande art i den gamla avlagda vitmålade butiksdisken…och ju längre hon låg och tittade på dem från sin grop, desto mera förflyttades hon till andra salonger i världen 


      (därmed inte sagt att hon befann sig i en sådan rent kroppsligt men fantasin har inte några gränser)
       …Märk väl den här flickan var förärad en stor gnutta fantasi av födsel
      och ohejdad vana, en fantasi hon hade lärt sig att ta till
      när hon inte visste vad hon skulle göra, 
      kanske påspädd av alla filmer hon inte borde ha sett. 
      När inte barnvakt fanns så drogs hon med föräldrarna in i filmens värld 
      på Bio Savoy där de jobbade kväll.


I filmerna hade hon sett vackra kvinnor i negligé sitta och borsta håret framför ett 
sminkbord med stor spegel och mängder av parfymflaskor framför sig


Det var precis det där "fina" salongslivet hon såg framför sig när hon såg alla tomma flaskor…
Sagt och gjort varför inte börja med parfymhandel? 
Nästan allting fanns på plats redan, butiksdisken och de behövliga flaskorna
som nu skulle fyllas med allsköns parfymer… 
Handlingsförlamad hade hon aldrig varit, här smiddes alltid när järnet 
redan började bli ljummet. Ner som ett skott for hon till hemmet på andra våningen
och kom snart upp med både vatten och akvarellfärger. 
Så påbörjades parfymtillverkning på hög nivå. 
Hon minns ännu hur vackra alla flaskor blev när de fylldes av de nytillverkade parfymerna.
Om det var hennes allra första företag minns hon inte med säkerhet längre,
men det var absolut det mest eleganta. 

Hon insåg att det måste finnas kunder för att det skulle bli affärer av....men när Kurre i
grannhuset hade försetts med några flaskor "parfym" och den hulda modern pliktskyldigast
hade bedyrat den goda doften i någon av flaskorna som hon köpte, så var det slut på kommersen.

Inte en kund så långt ögat nådde...och när Kurre som hade blivit pinad fyra, fem gånger i rad att
"köpa" en flaska parfym  fick se att den "ädla" parfymen inte var så ädel
(färgen separerades från vattnet) så rann allt liksom bara ut i sanden...
Det hjälpte föga att försöka få kunden att förstå att det bara var att skaka på flaskan...
Han såg nästan glad ut när han fann på en orsak för att slippa köpa flera flaskor parfym.

Flaskorna blev stående där som de var med vattenfärgen i....
Och om inte huset hade blivit rivet så hade de säkert stått där än i denna dag..
***
Så här blev mitt bidrag till fredagstemat som rätt och slätt heter Flaskor. När jag bestämde temat
visste jag inte själv vad jag skulle skriva, bara att det blir säkert någonting.
Nu är någonting skrivet. Vad de andra deltagarna i fredagstemat har skrivit kan ni läsa här:

Anna,  Annika, Cecilia, Channal,  Desiree, Erica, Gnuttan, HeLenaInga-Britt, Karin,
Lotta, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Pettas, Saltis,  Åsa

Samtliga bilder är lånade från Internet.

32 kommentarer:

  1. Wow, vilket Inlägg!!! Lyfter på min Hatt till en blivande författare!
    Var rädd om dig! Önskar dig allt gott!
    Kram från mig, lång och ärlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      tack!:)
      Var rädd om dig du med Monica!
      Gott knäckebröd!

      En likadan kram kommer i retur!:)

      Radera
  2. Ja, du är fantastisk på att skriva Karin! Kudos till dig.
    Härligt att läsa.

    Vackra bilder. Flaskor är verkligen en del av våra liv....och jag reflekterar ofta över det!
    Jag är stolt över äldre parfymflaskor som jag fått av min farmor.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Tack!:) Kudos! Jag lärde mig ett nytt ord, måste googla:)

      Flaskor finns i så många olika tappningar och en del berör mera än andra. Jag gissar att din farmors parfymflaskor inte är av denna värld, säkert mycket vackra. Kanske du visar någon gång?

      Kram!

      Radera
  3. Här var det många flaskor jag skulle vilja ha, kan knappt sluta titta- så fina!
    Texten fick jag läsa om pga av detta men den var läsvärd. Helt klart!

    kramar o ha en skön lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      flaskor fängslar mig också. Har några som jag inte har kunnat göra mig av med trots att jag inte har behov av dem
      Tack!:)

      Kramkram och fin lördag!

      Radera
  4. Underbart! Vilken spännande barndomsmiljö du skildrar. Och alla vackra flaskor – vilka skönheter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :D. Min barndomsmiljö var mycket spännande, med färgstarka personligheter i omgivningen. Någonting som jag är väldigt glad över att jag har fått vara med om.

      Radera
  5. Åh vad mycket fina flaskor. En njutning att bara titta på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desiree,

      Flaskor är för det mesta vackra och i all synnerhet de äldre flaskorna som har fått lite patina:)

      Radera
  6. Fint inlägg. Du skulle gilla ett ställe där jag var förra hösten. Limmareds glasbruk. Vilka samlingar flaskor de hade. Woohoo säger jag bara!

    Jag har varit så dålig på fredagstemat. Tiden har icke räckt till och internet krånglar titt som tätt. Jag ska skärpa mig!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      Tack!:)
      Absolut skulle jag gilla glasbruket. Dras alltid till sådana och glasblåsare

      Jag känner att det är många som inte riktigt orkar med i fredagstemat just nu och då är det ju bättre att låta bli än att skriva av tvång. Det skall ju vara roligt...
      Vi har nog alla så mycket att göra och i vårens tid så blir det ju ännu mera:)
      Ta det med ro Anna! Allt har sin tid..

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Tänk att du samlat så mycket vackra flaskor!!! Undrar jag vad de olika doftorglarna bestod av..Blommor?? Trä, kryddor, örter...den branschen kan inte var lätt att slå sig an..jag har också alltid älskat parfymdofter, och vackra flaskor :-) Du skriver som värsta Sommarströmming..typ..väldigt fint att läsa..när kommer alla böcker du planerat eller redan skrivit?? Ad morte?? Sen när tiden finnes för bara sådant..I know..
    Puss och kram och fin lördag till dig min goa kusinfin..Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      kära kusinvitamin, jag har inte samlat på dessa flaskor, fastän det nog kunde ha varit så. Längst ner i inlägget har jag skrivit att jag har lånat bilderna från Internet.

      Jag måste tillstå att jag inte är någon parfymmänniska alls för egen del, men flaskorna...wow.

      Alla böcker? Behövs inte, det finns så många redan att läsa på biblioteket;). Nästa liv tror jag att jag blir författare
      Puss och kram till dig värsta Sommarströmming från en ann´likadan
      Karin

      Radera
  8. Lite ovanligt, men kul,inlägg. Jag får lite parfymvibbar och tackar min lyckliga stjärna för att jag befinner mig en bit bort, tål ju inga sådana väldofter. Men trevliga blogginlägg tål jag desto bättre!
    Trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      jag gör nog som du, följer min egen väg när det gäller att skriva:).
      Tack och lov så doftar inte bilderna. Jag är inte heller särskilt förtjust i överförfriskade parfymeringar.
      Ha en fin dag!

      Kram!

      Radera
  9. Så härliga de är, Sigrid och Lill-Tilda där de flyger på sina kvastar. Jag antar att de får komma inomhus och pausa lite emellanåt.

    Historien om alla flaskor är så likt dej, säger inget annat.

    Ha en fin fortsättning på dagen!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Tack för det! Gissar att påskhäxorna får vila inomhus. Om inte annat så hittar de säkert ett häststall att husera i

      :D. Så är det säkert. Likt mig!

      Detsamma önskar jag dig!
      Kram

      Radera
  10. Förlåt en obildad människa men - hetekaflaskor, vad 17 är det? Men många fina flaskor är det!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,

      :), skall försöka förklara på ett vettigt sätt

      Radera
  11. Jag menade förstås hetekasäng ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,

      titta in här så ser du hur den ser ut:
      http://www.google.se/search?q=Heteka&hl=sv&safe=off&tbm=isch&biw=1024&bih=629&sei=CI2ST7rpO6yM4gT8vtzQDw

      Mycket vanliga i min barndom och när resåren gav upp så åkte de oftast upp på vinden

      Radera
  12. Flaskor är verkligen vackra. Det behöver inte vara utsirat eller konstigt på något vis. En gammal dammig flaska har sin charm den med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      flaskor är vackra utan tvekan. Gamla flaskor som har spolats upp hur havet och man kan hitta på stränderna ibland är riktiga juveler:)

      Radera
  13. OJ vad du fick TILL det, Karin!
    WOW!!
    Hetekasäng hade mormor och morfar också. Den stod i framstugan (finrummet) ett tag, men fick flytta upp i vindsrummet, och där står den än idag. Jag minns att jag tyckte den var BALL då jag var mkt liten. Moster och mamma sov i den under sin uppväxt. KUL att du skriver om en sådan idag.
    SÅ vackra flaskor du HAR!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      tack:)!

      Tur att Hetekasängarna försvann, fastän de var sköna att sova i, men så särskilt bra för ryggen blev de nog inte med tiden då man sov som i en påse.
      Flaskorna är inte mina, jag har lånat bilderna från Internet. Står längst undertill:)

      Kram!

      Radera
  14. Oj så många flaskor, har du kvar dem än idag? Flaskor är verkligen fascinerande, de kan se ut på så många sätt. Och jag minns att jag också tyckte det var fascinerande med flaskor när jag var liten. Jag hade en fin samling av bruna mjölkflaskor under en period minns jag nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      det är inte mina flaskor som är på bilderna. Samtliga bilder är lånade från Internet (står längst ner i inlägget:)

      Jag var mycket fascinerad av vackra flaskor, som användes till det där extra lyxiga som inte fanns tillgång till i vår familj.
      Glasburkar har jag däremot en ganska stor samling. Gamla vackra, fastän vi började att sälja ut en del av dem senaste år. Ibland blir det bara för mycket av det goda...

      Radera
  15. Roligt inlägg av en sällsynt kreativ varelse...
    Har själv inte hunnit med att skriva det sista fredagstemat för månaden och undrar nu vem som tar över i maj.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det sista temat handlar om choklad.
      Vet inte vem som tar över. Intresset börjar svalna känns det som varefter som temperaturen blir högre på utsidan:)
      Tack!

      kram!

      Radera
  16. Det stämmer ju. Tänkte inte på att det var ett tema kvar. Ska försöka ta mig samman och tänka ut något.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      känn ingen press, gör som det känns bäst!

      Kram!

      Radera