torsdag 5 april 2012

Ett bra hjälpmedel....

Det är Pettasblogg som står för "värdskapet" i fredagstemat under aprilmånad.
Ett av mina favorithjälpmedel i det vårliga vardagslivet är en liten men behändig
kruktillverkare av trä. Jag fick den som gåva av min dotter för några år sedan och det tog
ett tag innan jag kom igång med användandet av den på allvar. Jag hade ju så många plastkrukor
i mina gömmor som jag använde istället. 
Men krukor är skrymmande och krukor skall tvättas ordentligt före användning och varför öda tid på sådant när man egentligen inte behöver...
...så Emmaus fick ta emot mängder av tvättade plastkrukor och jag tog vara på returpapper i min tur...det är så enkelt, man viker ett tidningspapper dubbelt....
 och rullar hela pappret ut....
....viker in överloppspappret...klämmer till det litet....
 ....lägger "krukskruvaren" på underredet och svirrar på några varv......
 ...en papperskruka är färdig
att fylla med såjord.....Så sår man och vattnar precis som man annars också gör...
och efter ett tag har plantorna tittat upp. Nu hoppas jag på att man skall tillverka krukmakare som är både en och två modeller större. När det är dags att plantera ut i  större kärl eller på friland, kan man lämna papperskrukan kvar som förmultnar...jag brukar öppna litet i botten först...
Dagens dörr
Titta gärna in till alla de andra som är med i fredagstemat:
Anna,  Annika, Cecilia, Channal,  Desiree, Erica, Gnuttan, HeLenaInga-Britt, Karin, Lotta, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Pettas, Saltis,  Åsa
Saknas någon så hojta till! :) OCH, om man inte är med men ändå vill vara med bara nu eller någon gång, så skriv av hjärtans lust.
Jag önskar alla en lång och fin fredag!

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bloggblad,

      det är ofta det enkla som är det bästa:)!

      Radera
  2. Min väninna har en sån som jag tänkte låna vid tillfälle. Klipsk liten grej!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det är en bra grej! Glad Påsk!

      Radera
  3. Å vad bra med papperskrukor! Verkligen superpraktiskt när det är mycket som ska sås.

    Karin, det är härligt att vara i Sverige. Jag njuter. Hoppas ni har det skönt och får en fin påsk.

    Skickar en stor varm påskkram!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag tycker om den för att den tar så litet utrymme..när krukorna är använda och förmultnade så är bara den kvar...till nästa såtid.

      förstår att du njuter, fastän det är snöigt och småkallt

      En stor varm påskkram till dig med!
      Karin

      Radera
  4. Vilken finurlig grej:). Och kul! Enkelt och nästan "gratis" eller ialla fall pengar i återandvändning, bra på alla sätt och vis!
    Påskkramar från Ljusterö

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      det är verkligen bra! Nästan gratis, den är inte dyr att köpa.
      Påskkramar till er på Ljusterö!

      Radera
  5. Vad vacker! Och trendig just nu också, vad jag kan förstå :-) Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla,

      den är ett hantverk i sig och vacker också i mina ögon. Tror att det är en sak som man har använt sig av tidigare och att den har återkommit...men har nog funnits ett antal år redan
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  6. Så fiffigt! Undrar om man kan yxa till något sådant på egen hand? (Jo, jag är snickardotter.) Och så en sådan där fantastisk dörr igen!

    God lång och vilsam fredag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det är fiffigt! Jag tror absolut att man yxa till en sådan. Tänkte på det själv, fastän jag inte är den mest praktiska när det gäller snickeri. Tänkte också på en vanlig flaska och ett blomfat...det borde ju också fungera bra.

      En lika lång och vilsam fredag önskar jag dig med!:)

      Radera
  7. Tänk vad mycket praktiska saker som finns som man inte vet om! Just nu är tanken på plantering ganska avlägsen med snön yrande utanför fönstret...
    Glad Påsk önskar Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      så är det!:)
      Jag har fönsterbrädor, bord och allt möjligt full belamrat med småsmå plantor....nästa sådd hoppas jag att kan bli i växthuset, det blir så trångt:)
      Glad Påsk också till dig!

      Radera
  8. De där krukmojängerna har jag spanat på i många år, men nu blev jag riktigt sugen på att köpa en.

    SvaraRadera
  9. Mian,

    det är en bra investering!:)

    SvaraRadera