söndag 15 april 2012

En solmättad aprilsöndag


                  Igår var det snöglopp, kalla vindar och allmänt eländigt vad gäller vädret.
                  Ett riktigt inneväder.
                  Imorse vaknade vi till solsken och fågelkvitter.
                  Tala om aprilväder!
                  På dörren hänger fortfarande påskhjärtat...får så göra tills det blir Valborg
                  Då pryder jag hjärtat med någonting annat, tar bort påsken


       Julrosen, den ljuva blommar igen.
       Den blommade till jul och nyår, någonting som den inte brukar göra

De blommorna ser inte mycket ut för världen längre...

         Krokusarna vid kökstrappan har haft surrande besök hela dagen

                       Tottos bin behöver nektar och pollinerar samtidigt


                       Det mindre sköna väntade. Växthuset har fungerat som ett extra magasin
                       under vinterhalvåret. Vi röjer på så många ställen samtidigt i våra
                       domäner, så vissa saker har varit bra att ha i glashuset.
                       Men nu skall det bli ändring på det!
                       Det var bara att kavla upp ärmarna, stega in och se glad ut
        
            Jorden blev kvar i lådorna senaste höst och en överraskning väntade:)
Man upphör aldrig att förvåna sig själv.Har Kungsljusen övervintrat från frö i växthuset, så fryser de kanske ihjäl på utsidan. Jag har planterat ut, vattnat och täckt dem med duk. 

               Som paus till allt jordskyfflande, gjorde jag små utflykter för att räta på den
               för trädgårdsarbeten otränade kroppen, tittade på blommor, bin och fjärilar
               En något luggsliten nässelfjäril försåg sig med nödvändig nektar


                               Uffes slipmaskin har surrat som ett bi den också ett tag under dagen.
                               Den gamla skottkärran, säkert fyrtio år har fått en välbehövlig ansikts-
                               lyftning och blivit rostbehandlad.
                               Nu skall den också få ett nytt hjul efter punkan härom veckan
                               Sedan är det bara att tuta och kärra igen


                                       Jag har åter börjat mina dikesvandringar...vi har mera
                                       scilla än någonsin på tomten. Mera, mera...kom, kom..


                                            Årets första vitsippa!


  Nu är ett halvt växthus klart. Alla pytsar av varierande slag är fyllda
  med kompostjorden som har förvarats och brunnit färdigt i lådorna i växthuset.
  Minns ni?:) Jag känner mig så rik....vad det skall växa här...


              Om det blir som jag har planerat så gör jag resten klart i morgon. Sedan börjar jag
              bära ut plantor för plantering. Sådd av basilika och sallat skall det också bli
              Plus litet till
              Sedan väntar lilla växthuset på att få samma behandling


                       Vildtulpanerna har slagit ut


            och också haft besök idag. Nu börjas det igen...varje dag måste trädgården inspekteras

            Vi har haft spontant grannbesök på liten kaffestund idag
            och så har vi blivit med sex stolar och ett bord.
            Men mera om detta en annan gång!


            Nu skall jag lyssna på ett rekommenderat radioprogram!
        

34 kommentarer:

  1. Fina blomsterbilder.
    Nu blir det att kolla på TV

    Ha det bra tills vi hörs igen mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      Tack!
      Skön tv-kväll!

      Detsamma!:)

      Radera
  2. Oj vad det kommer att växa gott hos dig. Tror du har de grönaste fingrarna som är möjligt :) Ni har verkligen mycket att stå i. Inte många lediga minuter per dag kanske. Glöm inte att dela fotpall på kvällskvisten :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      jag hoppas verkligen det ena och det andra med om gröna fingrar:). Det blir allt brådare dagar nu vad tiden lider, men så skall det vara. Säkert för din del också!
      Tur att du påminde mig om fotpallen, jag har glömt att gömma bort Uffes;)

      Kram
      Karin

      Radera
    2. Hahaha skynda dig att gömma den då :))

      Tror att vara hos dig är som bomull för själen Karin.

      Radera
    3. LyckligaPraliner,

      nu när han äntligen har satt sig ner efter att ha letat pallen så skall vi fläta samman våra tår:).
      Kanske vi aldrig kommer loss igen!:O

      Jag hoppas så!
      kram

      Radera
  3. Det är verkligen full aktivitet i er trädgård! Så skönt att vara igång på det sättet. För oss är det härligt att få följa med och se årstidernas växlingar. Tyckte inte det var länge sedan ni plockade och städade undan för vintern ;)

    Vad fint att Uffe fixat den trogna och säkert oumbärliga skottkärran. Jag ska ha en skottkärra i mitt liv någon gång igen har jag tänkt ;)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Här finns hur mycket som helst att göra just nu:). Tråkigt blir det inte i alla fall och man hinner ju bara med det man kan hinna. Det tycker jag också...tiden rinner iväg

      Skottkärran kommer att bli jättefin. När den är färdigt fixad så har vi tre stycken. Vi fick en jättefin men mindre förra veckan
      Så vi kärrar på!

      Kram!

      Radera
  4. Oj vad det växer och frodas och vilka fina bilder. Men den där personen som smyger omkring med en kikare... Se upp med honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Walter, spionen, kom till oss i fjol tillsammans med goda vänner från Tyskland...nu får han titta på bilarna ett tag men sedan blir han förpassad in i bushen...där får han spionera bäst han vill.

      Radera
  5. Underbara bilder på underbara blommor! Vilken fin vildtulpan!
    Härligt med växthus, hade det i Sverige där jag odlade vindruvor!
    Planterade julros här men lyckades inte med den. Har nog inte så gröna fingrar som du ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      tack!:) den lilla vildtulpanen har på egna vägar hittat till dikeskanten. Vi har två växthus som vi odlar i.
      Har också funderat på att olda vindruvor men aldrig kommit igång.
      Ha det gott du med!

      Radera
  6. Vilka sköna vårbilder!
    Här har det varit lite småkyligt och lynnigt väder idag, blå himmel och sedan kolsvarta moln och regnstänk - om vartannat.
    Men SNART kommer nog värmen, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      skulle våga påstå att våren är på G nu!
      Endera dagen sår jag "dina" frön.
      Förkultiverar dem i växthuset..
      Hörde att du hade sått stockrosor

      Jag tycker vi bestämmer att värmen kommer snart!

      Radera
  7. Vilka underbara bilder! Tänk att ha den förmågan att hantera kameran så bra! Du ska veta att de är en "lisa för själen" att titta på dina bilder! Tänkte faktiskt på dig idag...bakade ett hårt bröd med majsmjöl+massor av annat småplock. Jag är dålig på att baka(bättre på att laga mat) men detta var bara att röra ihop och in i ugnen! Jag LYCKADES!
    Önskar dig nu allt gott! Var rädd om dig!
    Vink vink över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      tack!:)
      Ditt hårda bröd låter gott!
      I onsdags åt jag någonting liknande som du har bakat och det var himlagott.
      Önskar dig detsamma!
      Jag vinkar tillbaka!

      Radera
  8. Men hjälp vilket välordnat växthus, jag borde nog ägna lite mer tid åt verkligheten och lite mindre åt spel och dobbel...
    Härliga vårbilder!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      spel och dobbel, måste titta in på din sida för att se om du spelar bort hus och hem;). Det är bara halva växthuset som har fått en viss ordning....tillsvidare:)
      Vi har härliga vårdagar nu. Idag åtminstone:)

      Radera
  9. Kungsljus är verkligen överraskningsblommor. Kommer upp där man minst anar det. Gillar vildtulpanerna, en sån modell har jag aldrig sett. Jag blir sååå avundssjuk på ditt (dina) växthus. På trädgårdsmässan idag handlade jag såklart plantor som behöver en tid i växthus innan frostnätterna är över. Trevligt med dina olika odlingslådor, -burkar, -korgar. Hoppas få se vad som småningom spirar där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin på Fox,

      Överraskningsblommor är rätt namn! Att de hade bestämt sig för att vara i växthuset av alla platser!
      Vi har, vad jag vet, bara de där tre små vilda...De är rörande på något sätt
      Det är enkelt att göra en tillfällig lösning för plantor. Du lägger dem i en stor papperslåda på nätterna och fönsterglas eller byggplast över..
      Jag tar vara på allting som går att odla i. Oftast sådant som har en viss livstid, som trälådor, korgar...
      Är själv nyfiken på allt som skall sås ännu

      Radera
  10. Så ni är i gång med allt igen! Härligt!

    Jag kom på något riktigt bra! Jobba duktigt där nu i två veckor och kom sen hit! Du med dina gröna fingrar!

    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Vi är igång, helt rätt!:)

      Nu tycker du förstås att du är fiffig!;)Vilket du ju är i och för sig. Bädda gästsängen....

      Ha en fin dag du med!
      kram

      Radera
  11. Dina bilder andas härlig vår!
    De där tulpanerna är gottis för hararna-rådjuren som struttar runt här, så jag hinner aldrig njuta av dem...
    Växthuset ser så fint ut, kommer att bli kanonbra det!

    kramkram så här på morgonkvisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      den härliga våren har bjudit på minusgrader i natt med bilrutorna nedisade. Märkligt nog så äter inte "våra" rådjur upp någonting i vår trädgård. Tillsvidare kanske jag skall säga, men jag vet att många är "hemsökta" av dem, också i vår närhet.
      Tror nog att växthuset blir bra:)

      Morgonkramar!

      Radera
  12. NU börjar det verkligen VÅRAS på Pettas. Just den där härliga våren.
    Vad fint.
    Vildtulpaner tror jag aldrig att jag har sett förr.
    SÅ vackra de ser ut!
    Lika vackra Bilder som alltid ifrån er.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      japp, nu är det igång på riktigt! Fastän fortfarande i slow motion, litet alla dagar..

      Vildtulpaner kan du läsa mera om här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildtulpan
      Vi är väldigt förtjusta i dem och de får gärna bli många

      Tack!
      Kram!

      Radera
  13. Jag har ofta något läsbart när jag åker till stan, antingen en bok eller en tidning

    Ha en bra måndag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      det kan jag tänka mig, verkligen!:)
      Jag läser mest när jag är i Sverige på resa eller på ännu längre sådan. Här på den här lilla ön hinner man knappt sätta sig ner förrän man är framme

      Ha en bra måndag du med!
      Karin

      Radera
  14. Min turkiska julros började blomma för några veckor sen. Lite lustigt namn, tycker jag, min har aldrig blommat runt jul. Men jag antar att den gör det i Turkiet!

    Som vanligt är ditt inlägg fullt av livsglädje! Det är så härligt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      jag vill också ha en "turk" i landet!;) De lär vara så vackra..Kanske man borde samla på olika slags julrosor, det finns många sorter. Julrosen blommade helt fel eller troligen helt rätt senast med tanke på namnet. Den blommade till julen och nyåret men fick förstås väldigt kallt om huvudet senare så jag måste täcka den med granris. Därför blir man extra glad över att den orkar blomma nu med.

      Tack! Skönt att det upplevs så när man tittar in här

      Radera
  15. Vilka fina bilder du visar från erat vårbruk. Den här årstiden så händer det något hela tiden i naturen och varje vår är det
    lika spännande att få ta del av det i bloggvärlden också.

    Jag lästa ikapp lite nu hos dig och kan nästan känna den isande rädslan du kände på er vandring. Strongt gjort att vandra där det är såna höjder och utan skyddsräcken.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      det är full fart i trädgården igen och fast jag upplever att vi har kommit igång tidigt i år så vet jag att det inte hinns med allt ändå. Nu gäller det att prioritera rätt:)

      Det var verkligen en hemsk känsla att vara så panikartat rädd som jag var då. Jag kväd högt och det skall mycket till innan jag gör det. Ändå har jag gått där tidigare utan att ens blinka. Obegripligt hur man kan bli.
      Det är just det där man aldrig riktigt vet med levadavandringarna, i vilket skick lederna är. De är fattiga på Madeira och måste också prioritera..och levadorna är egentligen inte alls för turister och "främmant folk" utan för dem som bor där, så man får ta det som det är och kommer. Strongt? Kanske litet dumt....men jag tycker om det, mycket, trots allt.

      kram
      Karin

      Radera
  16. Vilket fint hjärta du har på din dörr och så fiffigt att ändra dekoren efter hand. Ha dte bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      tack! Det allra enklaste hantverk man kan tänka sig. Bara att knyta ihop några björkkvistar och så blir det så himla vackert! Ha det bra du med!:)

      Radera