tisdag 17 april 2012

Duvkutter


                               Just innan solen gick ner igår kväll fick jag se vårt ringduve-par
                               uppe i en av björkarna mot skogen till. Du kan läsa mera här om ringduvan!
                               Kärlek på en björkgren i vårens tid...kutter,kutter...
                               ...eller kuttrasju som min far skulle ha kallat det....
                                Ringduvan är "gift" med samma partner livet ut....
Det är tredje året i rad som "vårt" duvpar stannar här hos oss från vår till höst
Efter kärleksakten var duvfar fortfarande uppeggad och for på som en
liten spelande orre i hälarna på sin käraste
Duvmor såg smått resignerad ut där hon "småsprang"  med sin make hängande
tätt i hälarna. I ivern jagade han samtidigt bort en kråka och ett annat duvpar som kom på besök.
Det verkar som om den ensamma duvan har hittat en partner åt sig.
Få se om de slipper in i reviret?...Vetekornen är ju så begärliga...
Jag kan ju erkänna att jag har litet pippi. Jag tycker mycket om fåglar.

Under vår senaste vistelse på Madeira fick vi besök av en duva varje dag
flere gånger.
Första veckan stod jag emot att inte mata henne, men andra veckan
föll jag till föga:).
"Förstod väl det", sade Uffe men han var lika förtjust som jag
över vårt dagliga besök.
För att inte ställa till det för hotellpersonalen med tvätt
av balkong höll jag själv stortvätt av klinkersgolvet varje dag och lät "bevisen"
forsa ut genom golvsilen. Jag tycker inte att det är försvarbart att låta andra ta hand
om sådant som jag själv ställer till med för mitt höga nöjes skull.
När vi stod på utsidan av hotellet och tittade upp på
balkongerna såg vi att det fanns duvor litet här och var och alla tycktes hålla
sig med egen balkong.
Ibland försökte en duva ta över ett revir men fick fly så fjädrarna flög...
******
Här är mulet,fyra grader varmt och vindstilla.
Jag försöker komma på vilken hötapp jag skall hugga tänderna i till allra först..

Ha en bra tisdag alla!

22 kommentarer:

  1. Visst är det intressant att få följa duvornas liv på nära håll. I år håller ett skatpar på att bygga bo i en gran alldeles bredvid vår tomt. Man måste beundra deras slit med alla grenar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla,

      det är mycket intressant att följa bevingade vännernas liv på utsidan. Vi har också ett skatpar som har bott här i många år. Vi brukar skämta och säga att de äger det här stället mera än vad vi gör...de bara hör till och skall så få göra också.
      De är beundransvärda i sin idoghet. Personligheter är de allihopa:)

      Radera
  2. Vad söta de är! De ser riktigt kära ut! Härligt när kärlekslivet blomstrar i djurvärlden också!!

    Jag har lite fobi för duvor om de blir för många! Men lite roliga att titta på!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      de är bedårande! Månar verkligen om varandra, följs åt hela tiden förutom under själva häckningen då en måste ligga på äggen.

      Jag kan förstå den fobin. Du tänker säkert på alla stadsduvor och allt vad de kan föra med sig ifråga om smitta. Man skall i alla fall inte vidröra dem fastän de är tama. Var och en på sin plats fast man är nära. Vi vill inte att "våra" djur skall bli tama, men att de känner sig trygga med oss är helt okay.

      Kram
      Karin

      Radera
  3. Det ser ju faktiskt tom romantiskt ut!
    Verkligen!
    Skogsduvor är fina, men stadsduvor (vad de nu heter TÅL jag absolut inte).
    Men "skogsisarna" är BARA fina.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      de är ju riktiga "turturduvor", som man brukar säga:).
      Jag har faktiskt inte någon skillnad på duva och duva.
      Tamduva är det du egentligen kallar stadsduva.
      De är smittospridare så man skall inte vara dem för nära...
      Skogsduvan är rätt sällsynt och skygg, man ser den inte mycket men kan höra den nu och då. Ringduvan, den som vi har här är mycket vanligare nu för tiden.
      Oj, nu fick du en riktig duvlektion;)
      Kram Annika!
      Karin

      Radera
  4. Romantik ;-)i luften
    vi har massor med småfåglar typ sparvar vilka bygger bo överallt det kommer åt! Det är fantastiskt hur mycket löv och små grenar de kan bära upp !
    Förra våren hade jag en liten sparv som knackade på köksfönstret varenda morgon samma tid och samma på kvällen;-) detta i flera veckors tid .
    En god tisdag till dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      så är det i all synnerhet under vårlig tid :).
      Så kul med den lilla sparven. Ville den bara säga hej eller fick den något gott att äta?

      Tack, tisdagen här går i gardinstrykartagen:)

      Radera
  5. Jag lever i någons sorts mörk och tyst puppa idag.
    Det kommer inte in något dagsljus trots att persiennerna är uppdragna, och radion vill jag inte ha påslagen
    Ja du vet ju själv vad det pratas om mest dessa dagar.

    Tur att man inte har problem med att sysselsätta sig

    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, Zoega59,

      det är kanske en sån där typisk puppedag idag?;)
      Ljuset är mulet och småkulet. Oj, nu börjar jag nästan rimma.
      Jag lyssnar inte på och läser inte alls nyheterna just nu utan låter tankarna fara som de vill..stryka är inte precis det jag tycker om att göra men det kan vara riktigt rofyllt det också någon gång.
      Sysselsättningsproblem saknas här med!:)

      mvh Karin

      Radera
  6. Vilka fina bilder du fick av turturduvorna :-D

    Jag läser 'Korparna'av Tomas Bannerhed just nu, och han har ett fantastiskt vackert språk. I boken dyker det hela tiden upp de mest underbara skildringar av fåglar, helt lysande är det.
    Kanske en bok för en fågelälskare som du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      tack! med tanke på att det var på långt håll, skymning och genom ett vårtrött(smutsigt) fönster så är jag väldigt nöjd själv att de överhuvudtaget fastnade:)
      Tack för tipset om boken. Låter mycket frestande för min del.
      Biblioteket nästa gång jag far till stan.

      Radera
  7. Jag har ett helt duvslag fullt med duvor i trädgården, eftersom min man tävlar med brevduvor. De fick ungar för ett tag sen och snart är nästa kull på gång. Det är väldigt intressanta fåglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :D, så spännande! Det måste vara väldigt intressant att vara så nära dem i vardagen. Jag antar att ni nyttjar postsystemet också förstås;). Kul!

      Radera
    2. Haha! Det skulle vi kunna göra om vi åkte iväg med dem. En brevduva flyger ju alltid hem till sitt eget slag.

      Radera
    3. :D, förstod att det var något krux i sammanhanget...
      Men så kul det skulle vara om man kunde använda sig av brevduva istället för vanliga posten....

      Radera
  8. Men ååh så vackert kärleken frodas på grenen hos dig!
    Underbart med ett sådant par och alla fåglar som du umgås med :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      det frodas mycket kärlek här i buskar och träd:)
      Duvparet hör bara till nu för tiden...
      Lådan är på väg nu!

      Ha det gott du med!

      Radera
  9. Tänk så mycket jag lär mig om fåglar av dig! Vilken tillgång att ha så mycket fåglar att "hålla koll" på. Men det är klart, det gäller att ha förmågan att upptäcka & se dem också!
    Var rädd om Dig och ha en skön kväll.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      så roligt om du gör det ! Jag kan inte särskilt mycket själv men tycker mycket om och är intresserad. Så jag sitter själv på skolbänken:)
      Detsamma önskar jag dig!
      Kram och vink
      Karin

      Radera
  10. Vilken duvning! Och vilka gulliga bilder! Spännande att följa alla dina vänner i naturen.

    Och Gunnel, vad intressant med brevduvorna. Fungerar de? Jag menar kan man skicka dem någonstans eller är det så att de hittar hem men inte bort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      en riktig duvning!:)
      För vår del blir det så här så gott som dagligen. De finns ju här allihopa..Kurt-Birger och Biggan har inte gjort annat än lekt i träden idag...

      Radera