torsdag 26 april 2012

Himladroppar

   Ljudet av vattendroppar som slog mot fönsterblecket på utsidan sovrumsfönstret väckte mig
Tomatväckning stod först på agendan. Jag drog resolut bort nattmössorna av växthusgänget. De har inte alltför varmt därute i glashusen, men de tycks trivas bra ändå, ser starka ut (bara tre av dem kämpar för livet)
Jag tänkte på gårdagen som bjöd på idel solsken och ett påfågelsöga som gäckade mig hela tiden. Jag fladdrade med så gott jag kunde i trädgården, i mina försök att fånga den sköna...en enda bild på avstånd lyckades jag ta...Ibland känns det som om de har ögon i nacken....
I libbstickebeståndet knakar det av växtkraft
Här knäböjde jag....måste få bort allt ogräs innan alla godheter sticker upp sina huvuden
Sparrisfröjden är i antågande...:) Ljuvliga framtid!
och ett glas gick i kras...en vackert glasflöte blev till vackra äggskal
Vankelmodigt så lägger jag undan glasbitarna/äggskalen...kanske jag använder dem till nästa påsk?
 Eftersom jag skall baka hela dagen, så känns det riktigt bra att det är regnigt och vått...
 Skönt att vara i ett varmt bageri, känna goda dofter och skaparglädje

20 kommentarer:

  1. Vädret hos er är lika omväxlande som det har varit här. Samma knäböjsövningar gäller här med, varje dag, all dess ogräs !!!
    Så underbart med nattmössa på dina tomater ;-)det känns riktigt hur du omvårdar allting med kärlek!
    Jag sörjer för mina gurkor , planterat redan 4 st men alla dog, tror de drunknade av all reg, bara sätta nya igen!
    Ha en god bakdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      ett riktigt aprilväder med andra ord:)!
      Nu börjar stora knäböjsperioden här...tänk ändå vad ogräset är växtvilligt?
      Funderar om jag måste lägga glasburkar på tomaterna i glashuset nu när det blir kallare...får se vad jag gör...
      Turligt nog så gror ju gurkor snabbt som bara den. Jag har inte sått mina ännu, börjar snart
      Ha en god dag du med, hoppas ditt bröd blev bra igår!

      Radera
  2. Hoppas allt går bra i bageriet och att det känns mysigt.
    Men slitsamt är det. Surdegsbröd? Chokladtårta?
    Kraaam från havet där det också regnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva.

      det går bara bra!
      Nej, Eva, inte är det slitsamt. Det är roligt slitsamt isåfall.
      Alla möjliga sorter, surbröd, limpor, dinkelbröd, svartbröd och en hel del till....Kaffebrödet kommer en annan dag inför första maj-öppet här:).
      Kramar till er vid havet!

      Radera
  3. Påfågelsöga HAR ögon i nacken, det är hela poängen med dekorationerna, att det ska se ut som ett rätt stort djur, med brett mellan ögonen, så att fåglarna ska låta dem vara. Har jag trott ett helt liv. Visst är det väl så?

    Och vad mysigt det låter med storbak medan regnet droppar utanför...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      man upplever verkligen att man är påtittad. Det lustiga var att den lekte tafatt med mig. Så snart den såg att jag tog tag i kameran och riktade den mot fjärilen så lättade den och försvann för att återkomma titt och tätt. Samma procedur i repris många gånger:) Du har trott helt rätt i hela ditt liv:)!
      Det är riktigt varmt och gosigt i mina bageridomäner just nu. Doftar en liten bit av himmelriket också...

      Radera
  4. Nog växer det så knakar på Ålandet just nu :-)
    Härligt.
    Lite mysigt med regn mot fönsterblecket också. Vi ska också få regn idag, och det gör inget alls.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      allt regn som har kommit är god grogrund för växtlighet när värmen och solen också dök upp...nu får man ligga i om man vill att landet skall bli fin(t):).

      Kram!

      Radera
  5. Får nästan dåligt samvete av att du jobbar så mycket. Fast jag har ju haft min tid också med dubbeljobb, så jag kan ju ta det lite lugnt numera. Ska ta mig samman och åka och handla lite penséer till urnorna och fönsterlådorna så småningom...
    Vackra bilder som vanligt. Lycka till med baket!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      Vet du vad min kloka far alltid sade när man påstod att man fick dåligt samvete? -" Det vetet duger inte att äta", så släpp greppet! Varför ha dåligt samvete? Jag är glad att jag har arbete, ingen självklarhet för en företagare...
      Jag skall också ta mig i kragen och fixa till det litet grann i blomsterlådor och korgar...när tiden och lusten finns
      Tackochtack!:)
      Kram från en glad bagerska i Geta

      Radera
  6. Det är skönt att vara inne när det regnar. Dessutom har jag en viss förkärlek till åska och dunder.

    stockholm har haft fint väder tills nu, just nu regnar det

    mvh Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, zoega59,

      javisst är det! Jag var just ut till tomaterna och lade nattmössor på de stackrarna. Det är ruggigt nu.
      Åska och dunder är inte så illa om man är säker för nedslag:)
      Nu är vi det men har inte alltid varit så...det finns stor respekt här för vad blixtarna kan göra

      mvh Karin

      Radera
  7. Hade jag haft ett bageri hade jag gömt mig där med, hu så det har blåst o regnat idag!
    Dina tomater kommer att bli så goda, av värmen du ger dem!
    Kommer att smaka smaskens..

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      idag har det onekligen varit en stor fördel att ha ett bageri där ugnarna har värmt kropp och själ...
      Tomaterna skulle behöva min värme natten ut nu, det är ruggigt ute...inte ens roligt i ett växthus...värmen komkomkom...läser mantra nu:)

      kram

      Radera
  8. Det växer rejält hos dig ser jag. Mmm, jag kan riktigt känna hur gott det doftar av nybakat. Jag blir så inspirerad. Kanske blir bakning här med idag. Soliga hälsningar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      det är på G...snart exploderar allting bara solen visar sig.
      Lycka till med baket!
      Solig hälsning trots regn och rusk:)

      Radera
  9. Oj vad det sprirar!
    Libbstickan är fantastisk i färgen vid denna tid.
    Jag måste se till att plantera om tomaterna nu i helgen och sätta ut dem i växthuset hos mor och far, plantorna lever en tynande tillvaro i mina lägenhetsfönster just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      :), libbstickan är rena häxkraften i sig själv...sprakar sig upp ur jorden.
      Våra småttingar tomaterna tycker inte om sig just nu. Sol, vi vill ha sol ropar de..
      Nu kan jag inte ens ta in dem i husvärmen längre. Alltför stora byttor och korgar...Sol, sol, sol.....
      Hälsa dina än så länge tynande:)

      Radera
  10. Synd på glasflötet, men det är vackert även i kras. Trodde faktiskt först att det var glaskonst :)
    Här var det svinkall blåst idag...borde nog ha bakat för att känna värme :)
    Tänkte på ert goda " båtbröd" när du skrev att du bakar...mmmmm :))
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      det bara lade sig i tre olika delar. Knäpp och knak...men jag kan inte kasta skärvorna ännu. Tror de kommer till pass ännu. Gissar att de gamla flötena var handblåsta men är inte säker, kanske gjutna
      Här har varit råkallt hela dagen men jag läste att ryssvärmen är på ingång nu. Behövs...
      Bakade båtbröd också:). Tänk att du kommer ihåg!
      Kram

      Radera