onsdag 18 april 2012

Onsdag i april


                               I morse vaknade jag två gånger!
                               Först i sängen och sedan när jag tittade ut!


                            "Krut"-Kurt-Birger brydde sig inte nämnvärt över att det hade fallit
                             snö och var kallt igen
                             Han har ju päls!


                     Växthustaket hade klätt sig med vitt rynkat "tyg" denna morgon


                           Utsikten från bagerifönstret i morse
                           Dagen har varit som dagar brukar vara här.
                           Fulla av arbete och annat trevligt på olika sätt.
                           För min del har jag bokfört, städat,
                           gjort ett besök till återvinningen, förberett surdegar, m.m.
                           Uffe har knackat finska till svenska och burit ut bord och
                           stolar till Fyrklövern, gjort Mariehamn osäkert....

                           Lill-Tilda är klar så när på som en kvast (visar henne senare)
                           och jag gav mig ut i trädgården för att fixa till en sådan..

                            Dörren var öppen till lidret så jag stegade dit upp
                            för att stänga om till kvällen...


                               Det såg nästan otäckt ut därinne i skumrasket...


                       ...men getabocken väntar bara på att bli färdigt vårrustad
                       innan den lyfts ut i trädgården igen


                            En apelsin? Vad gör den där? Tänkte jag.....


                 ...svängde den på magen, påtade litet med Lill-Tildas kvast
                 Ett äppel! Tänk att det har "överlevt" sedan Öppna gårdar-helgen i höstas!


                           Goda nyheter! Kirskålen börjar sticka upp sina nyttigheter!:)
                           Jag kände hur jag fick extra kraft bara av att titta på den

            Scilla i full blomning. Vi är så glada, den har spritt sig på många ställen....

           Vilka överlevare! Där ligger de rakt upp och ner på jorden
           ...snart kan jag knipsa det gröna


                      Den tusenskönan skall flyttas men får stå kvar tills jorden reder sig


                                             Gammalt och nytt
                                             Snart är det åter rabarberdags!


                       Inget kan hejda den! Libstickan växer redan så det knakar.
                       Nu är skotten goda, goda.....

                                Kejsarkronan väntar smått. Kan man säga så?:)

                               Fjolårets små påskliljor i kruka, planterades ut i höstas
                               Nu blommar de så vackert på dikesrenen
                               Piggar kanske upp de förbifarande en aning?


                             Den rosa gråmalvan gör skäl för namnet grå just nu
                             Snart blommar den rosaskimrande igen


                             Forsythian trycker sig upp mot husväggen
                             Undra på det, det är så kallt på nätterna



                                      Här gnuggade jag mina ögon litet extra.
                                      Gullvivan blommar! Redan?
                                      På södra sidan av huset förstås


                                  Innan jag gick in igen med kvastämnet i handen,
                                  tittade jag upp mot balkongen och log förnöjt.

                                  I år har kaprifolen nått ännu högre upp.
                                  Så småningom täcker den säkert hela
                                  balkongräcket så som jag vill att den skall göra
                              
                                  Nu väntar Lill-Tilda!
                              

26 kommentarer:

  1. Kära nån, vilket väder!
    Jag njuter i Köpenhamn och har haft 12 grader och sisådär sol.
    Kaprifolen ger sig på det mesta i min skog men kommer den nära huset då ryker den!

    kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jisses Tina,

      jag hann knappt publicera så var du där! Jättekul!
      Oj, tänk om jag också var i Köpenhamn! Så länge sedan..

      Grymma kvinna:D,(du är litet som Uffe, han gör likadant om den kommer för nära väggen), men på balkongen får den växa precis hur mycket som helst. Det skall jag vara kvinna för;)

      Ha det dejligt!
      Knus
      Karin

      Radera
  2. Snö!! Nog föredrar jag ändå regn, och det har vi fått i rikliga mängder med storm idag!
    Så underbara blommor, särskilt scillan . Men kirskålen hatade jag när jag hade den i Sverige, den var som ogräs,överallt!
    Ooh, vad jag saknar rabarber här :-(
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      scillan är ljuvligt vacker. :D
      Kirskålen är som en farsot, nästan i alla fall. Jag äter upp den så gott jag hinner;). Till all lycka har lupinerna någon slags hållhake på kirskålen så den sprider sig inte till vårt område så snabbt som den annars sprider sig. Vi har den utanför vår tomt. Men jag gillar den på många sätt i maten.
      Rabarber är ett måste. Vi använder den mycket i caféet och bageriet.
      Ha en fin kväll du med!

      Radera
  3. Ja, inte kul med den där snön. Inte alls.
    men å andra sidan är det ju april och vädret "ska" vara just så.
    Som vanligt är det kul att se bilder från Pettas, och jag kan verkligen se hur det börjar våras.
    Forsythian älskar jag.
    DET är vår det!
    Vi har regn och 11 grader idag. OCH JAG NJUTER!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      hops så fort vi närmade oss temperaturmässigt. Du hade ju 30 grader igår:) Jag förstår att du njuter idag.
      Det har utlovats ännu mera snö till helgen.

      Kramar!

      Radera
  4. Åh, så var det här i måndags. Man blir liksom lite sur fast man vet att det behöver ner innan det är vår på riktigt!

    Kirskål, ja den överlever det mesta :))))

    Fina bilder!

    Kram anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      mera är utlovat till helgen, Nu är det april:)

      Kirskålen är en riktig överlevare. Ungefär som kvickroten

      Tack!

      Karinkram!

      Radera
  5. Ja den jävla (ursäkta) kirskålen!!! Man blir gaaalen!!!! Så roligt att få hänga med en sväng i trädgården!!! Hälsa flickorna! Och gubben så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      :D, man kan nästan tro att du har italienskt temperament.
      Flickorna hälsar och säger att de kan ta kirskål med på flygfärden om du vill;). Jag hälsar förstås både till dem och till gubben.
      Hälsa Nisse!

      Radera
  6. Rätt skapligt väder i Stockholm idag. Solen har visat sig, men luften är kall.

    Hoppas din dag har varit bra

    mvh Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne, Zoega59.

      ungefär detsamma här som hos dig!

      Den har varit bra! Hoppas din också!

      mvh Karin

      Radera
  7. Trots snön så verkar det vara mycket som blommar i alla fall! Tur att växtkraften på våren är starkare än allt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      snön hör till i april! Aprilsnö ger "fåragö" sade man förr. Snön ser till att det grönskar senare och att alla får mat, ungefär.
      Växtkraften är enorm och imponerande

      Radera
  8. Dina bilder är som vykort. Du är en mycket skicklig fotograf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      Tack så hjärtligt!:)

      Radera
  9. Tycker om, tycker om! Vårlökar, vårblommar, vårväder ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      man kan ju inte annat än tycka om allt vackert..
      Och vårvädret förstås!:)

      Kram

      Radera
  10. Våren kommer sakta men säkert till Geta också. Tänk att påskliljorna blommar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor i Prag?

      Sakta men säkert..
      De allra flesta påskliljor är i sprängande knoppstadie, men de små påskliljorna som köptes till påskbordet i fjol blommar redan. De har mera bråttom...

      Radera
  11. Växtkraften är urstark ! Längtar efter rabarber och gullvivorna är så underbara ! Härlig tid vi går tillmötes :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      det finns knappast någonting som är så gott som den allra första späda rabarbern...
      Gullvivan är Ålands landskapsblomma för övrigt:)

      Radera
    2. Också jag måste gnugga mina ögon! Är det faktiskt sant? Bor vi faktiskt på samma planet? I samma land? Otroligt så det grönskar där...
      Hoppas du är ok?
      kram

      Radera
    3. Lisbet,

      Det är faktiskt sant!:) I samma land till och med!
      Allt är ok, jag har bara inte hunnit...Tack för omtanken!
      Kram

      Radera
  12. Det växer så det knakar hos dig. Det måste vara kul att inspektera varje dag och se vad som hänt på växtfronten :-).

    Än är inte april över och snöat har det gjort här också. Men som tur är så töar det bort lika fort.
    I morgon ska jag iväg och få på nya sommardäck och sen får det inte bli mera snö.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      knakar är rätta ordet:). Trots att det är rätt så kallt och vindpinat så orkar de underjordiska bli överjordiska likväl.
      Skönt att veta att det inte blir vinter mera...sätt fort på de nya sommardäcken nu!;)
      Ha en fin dag!

      Kram
      Karin

      Radera