torsdag 8 mars 2012

Reklam!


Ser du den? Hur påverkas du ? Det är frågor som Olgakatt ställer i veckans fredagstema
Som vanligt, rent spontant, var min tanke att jag nog är en riktig dönick när det gäller reklam  Nästa sekund insåg jag förstås sanningen. Givetvis blir jag påverkad på ett eller annat sätt. Det blir vi alla om vi tror det eller inte, men hur vi påverkas är förstås en annan fråga. Jag såg den torkade fisken  som reklam, när vi var till Câmara de Lobos. Den hänger naturligtvis där av praktiska skäl för att torka, men också för att ortsborna vill visa turisterna vad de jobbar med. Det är inte bara jag som fotograferar. Den fisken fungerar som rena flygfisken och gör reklam  i hela världen, för en liten by på Madeira. En sådan fisk hade jag gärna köpt om det hade varit möjligt att sätta adress och frimärke på den och sända iväg den som hälsning till en lutfiskälskare jag känner i Tyringe.;)

Jag är inte den som springer benen av mig om jag ser att det är rea, extrapris eller så, när jag läser reklamannonser om alla fina tillfällen jag inte får gå miste om. Jag går gärna miste om....mina behov är rätt små och jag tycker om att skapa det jag behöver av egen kraft inom de flesta områden

Jag är inte särskilt påverkbar utan måste övertygas för att köpa en vara som jag inte har tänkt köpa från början. Däremot påverkas jag starkt av vacker, väl uttänkt reklam som ger mig något utöver det extra, som t.ex den reklam som Cartier har gjort. Jag njuter av den sortens reklam, men inte köper jag smycken för den skull. Bevisligen påverkas jag väldigt mycket av dofter. På en bagerimässa för några år sedan föll jag pladask för en ny ugn, bara för doftens skull. Nu står den i vårt bageri. Jag blev fullständigt förvandlad till smält smör på heta stenar den gången och hur det nu gick till så var affären gjord på fem minuter....fastän vi dyrt och heligt hade lovat varandra att vi inte skulle köpa någonting alls. Fem minuter!!! Där rök den bufferten!:)
Den här reklamen ser jag! Den påverkar mig starkt men på ett helt annat sätt och den får stå för dagens dörr:). Jag är som vanligt tidigt ute med fredagstemat eftersom mina fredagar är fulla av intensivt arbete på grund av den reklam som jag själv har åstadkommit genom att berätta om vad jag gör och tillverkar. Reklam påverkar på många sätt och man vet inte alla gånger ens att det är reklam man ser, läser, hör, doftar eller smakar sig till. Det finns många sidor på ett järnspett även i reklamsammanhang. Tänk bara på hur tobaksindustrins smygreklam i alla filmer påverkar.....Alla övriga "fredagstematianer" finns i min bloggs högra kolumn. Klicka gärna in er hos dem och läs om hur de ser på reklam!

30 kommentarer:

  1. Tittade in och läste trevligheter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Det är alltid roligt när du tittar in!:)

      Radera
  2. Tidigt ute. Först på plan!
    Jag har inte ens skrivit mitt ännu.
    Ja, visst påverkas vi även om vi tror att vi inte gör det...
    Visst kan reklam vara vackert!
    ATT det kan!
    Jag sållar dock bort alla radioreklam, tror inte jag "hör" den alls. TV-reklamen skippar jag också, pausar ofta program, och spelar sedan över reklamen...
    Visst finns det massor av produktplaceringar i TV och film, hela tiden.
    Kram på dig, Karin!!
    Här är det 20 grader varmt idag, och såååååå blååååååååsigt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      det är mycket man sållar bort, man stänger av öronen helt enkelt, för utbudet är så enormt att man inte kan ta det till sig ens om man försökte.
      Kram på dig med, Annika:!)
      20 grader varmt!! Ojskioj!
      Hur skall du ha det när våren kommer på riktigt?

      Radera
  3. Visst påverkas vi av reklamen varken vi vill eller inte..ibland blir man arg..särskilt tv-reklam tycker jag är jobbig, mitt i film...Visst behöver man inte handla, men nääääääääääääär man handlar, kanhända man köper den nya tandkrämen de visar i reklamen...din smyckereklam den va fin den..Kram kram och fin fredag..till dig.Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      vi påverkas! Absolut! Känner igen det där märket som har tutats in i hjärnan många gånger. Plötsligt känns det så bra att hålla det i sin hand.
      För min del så är det både bra och dåligt att man sällan ser ekologisk reklam...
      Cartierfilmen tog två år att göra så den måste bara vara bra!
      Det finns skickliga "hantverkare" inom alla områden.
      Kram till dig med Karina och en fin fredag önskas!
      Karin

      Radera
  4. Vilken UNDERBAR film med leoparden! Men inte köper jag nåt Cartiersmycke för det, jag heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är suverän! Två år har det tagit att göra de tre minuter som den varar...jag kan se den gång efter annan

      Radera
  5. Reklam påverkar kanske mest på barn och ungdomar. Man får börja redan när dom är små och försöka förklara vad som ligger bakom med att dom ska säljas på än det ena och än det andra.
    Jag själv är inte så lättpåverkad. Mer tjurig med att jag själv ska behöva något först och sen kolla vad som passar just mig och min kassa. Men visst påverkas man ändå.
    Nu senast i veckan så köpte jag 7 kg benfri karré som fanns om i reklamblad för Coop. 29,90 kg..köpte inför sonens student :-).

    kram fina du
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi hör till den "litet äldre" generationen inte påverkas av reklam lika mycket som de yngre gör. Självklart egentligen
      vi passar också på att köpa när det finns billigare mat ibland, om det ändå är något som vi hade på inköpslistan. Ibland passar man på, fryser in för att ha en längre period. Så får man ju slantarna längre:)

      Kram fina Ingrid!
      Karin

      Radera
  6. Jag vill tro att jag inte påverkas, men nog blir jag det till en viss del.

    Du skriver verkligen alltid trevligheter och det påverkar mig - positivt! Du inspirerar och sprider glädje <3


    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag upplever mig själv på det sättet också, men jag tror inte att någon kan gå opåverkade igenom all reklam som manglas ut i tid och otid. Det fastnar säkert någonting i hjärnkontoret trots allt.
      Jag påverkas i alla fall av dina ljuvliga fotografier, känner att jag måste ha munkringar, plättar, pumpor och annat:)
      Så tack detsamma Lotta!

      Kram!

      Radera
  7. Ibland tar jag mig för pannan när jag ser den ena reklamsnutten värre än den andra. Och jag undrar - vem faller för sådan reklam? Jag tror faktiskt att amerikansk reklam är bland det värsta som finns. Den enda gången tror jag som jag kanske lockats att köpa något är om jag faktiskt letat efter något jag behöver och ser reklam för något som verkar bra. Har kanske hänt någon enstaka gång. Kul att läsa om dina reklamupplevelser och tolkningar av reklam. :) Och "dörren" är verkligen bra! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      så gör vi här sinsemellan också. Tittar på varandra som två fån, förstår inte ett jota av vad reklamen i tv menar egentligen. Men vi brukar bortförklara det med att vi är två gamla dinosaurier som inte hänger med som man ska:). Det skulle vara trevligt om man förstod budskapet ibland också. Det finns som sagt reklam och reklam. Ica-reklamen är fin och rolig, fastän jag aldrig tittar på produkterna som är till salu utan mera på skådespelarprestationerna:). Förfelad verkan kanske?
      Kramar!

      Radera
  8. Jag blir ofta lite anti mot reklam, funderar o vrider o vänder på vad det ska vara bra till, osv..
    Jag köper när jag behöver, är inte så lättpåverkad.
    Fast lutfisk gillar jag, men bara till jul!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      Jag är nog litet så jag också, tycker att varan i sig själv skall tala sitt tydliga språk, men så är det inte om man vill sälja fort och mycket.
      Jag handlar vid behov, så enkelt är det

      kram och fin helg till dig med!

      Radera
  9. Fina Karin, det minns jag allt..

    kramkram

    SvaraRadera
  10. Tina,

    njut av dagen!:)

    kramkram

    SvaraRadera
  11. Fantastisk dörr – igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör reklam för dörrar!:) Det kanske märks?

      Radera
  12. Jag tror visst att vi alla påverkas mer eller mindre av reklamen men vi är nog många som är ganska kritiska i vårt tänkande och tyckande till reklam. Däremot kan jag tycka att reklam är både rolig och bra gjord många gånger. Även om jag inte alls vill ha den i tex filmer osv. Gör också som Annika skrev här ovan. Pausar när det kommer reklam och spelar in....ser hellre allt utan avbrott, speciellt filmer.
    Men Cartierfilmen här är ju helt fantastisk!! Sån reklam kan jag njuta av....bara för att den är så välgjord.
    Sen kan ju reklam slå an till något hos en som man gillar.

    Jag minns en reklam om en whiskey....

    http://www.youtube.com/watch?v=Nv6rHAHcHSM

    Vem skulle inte vilja komma in på en varm skön pub med härlig musik en regnig, blåsig och mörk kväll ute på den irländska landsbygden? ;-) (Antingen man nu gillar whiskey eller inte)

    Härlig inlägg här som vanligt! Ha en bra fredag med allt ni ska göra!

    KRAM!!!

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig skilja agnarna från vetet, det vete som man själv vill skörda. Skall titta in på whiskey-filmen....Jag tror att de reklamskapare som förstår att lägga an på trivsel och ombonad, goda smaker, dofter m.m. är de mest framgångsrika vad gäller resultat.
      Tack! Ha en fin fredag ni också!

      KRAM!
      Karin

      Radera
  13. Fint inlägg Karin! Jag påverkas av reklam även om jag verkligen inte vill det. Jag försöker ignorera den, men när jag hört mig själv nynna på OLWs fredagsmys reklam så förstod jag återigen att jag det inte bara hjälper att blunda eller sappa, man måste hålla för öronen också :/

    En "reklam" som jag verkligen gillade var när jag tittade in på din och makens hemsida. Jag vill till Åland! Se ditt hantverk och fika varma bullar.

    Stor varm kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      Det är just det jag menar, reklamen kan smyga sig in på många olika sätt, via öron, näsa, mun osv...
      Hoppas att du hittar hit någon dag, du är varmt välkommen!:)

      Stor varm kram till dig med!

      Radera
  14. Visst är det så, att reklam är så mycket mer än de där uppenbara filmsnuttarna mitt i TV-programmen. Och vi faller alla för dem på det ena eller andra sättet. Många turistattraktioner är ju t.o.m ett enda stort reklamstunt, för varför åker vi just till by A och turistar när by B ligger minst lika vackert, har minst lika fina & gamla hus osv.?
    Vad angår att köpa på extrapris, så har jag helt enkelt valt att följa någorlunda med i priserna i den affär där vi veckohandlar och så ser vi till att laga mat som passar de erbjudanen som är där. Vi handlar stort in när det är frysbara saker som är extra billiga, det händer kanske en gång i månaden eller mer sällan, sedan blir det bara småshopping för att komplitera dessa saker, allteftersom vad som är på extrapris. Aldrig att jag skulle flänga runt som galning efter den billigaste tandkrämen bara för att den håller på att ta slut - vad kostar inte det i bensin och pengar..?!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan (tycker om ditt namn:)),
      man är praktisk helt enkelt. Tar vara på det som erbjuds om man använder just det, om det finns slantar i börsen osv...
      Skulle heller falla mig in att fara långa vägar för en billigare vara någon annanstans. Det kostar för mycket men har man ändå vägarna förbi så, varför inte?
      Trevlig helg!

      Radera
  15. Jag är inte så lättpåverkad. Jag pratar med barnen om reklamen som visas på tv och hur det funkar med saker och ting, tänka lite kritiskt och så. De ser ju, tyvärr, gärna på de kanalerna som har reklam riktad till barn. Eller rättare sagt reklam riktad till pojkar och reklam riktad till flickor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. NIlla,

      jag tror att det är barnen och tonåringarna som är de som är lättast att påverka. Det kan man ju se i livsmedelsbutikerna. Mjölken är längst in i affären så föräldrar med barn skall gå förbi många attraktiva hyllor med onödiga måsten. Vid kassan där man oftast köar finns godishyllorna...Nojsar barnen tillräckligt länge så ger kanske en trött förälder efter för husfridens skull. Det där vet marknadsförarna och reklamarbetarna

      Radera
  16. Du har så rätt Pettas att vi nog påverkas mer av reklam än vi egentligen förstår. Jag pratade en gång med en jag känner som jobbar med just reklam och marknadsföring och han beskrev att reklam inte alls handlar om att man ska se en reklamsnutt på TV eller en skylt och tänka "NU måste jag HA det där" utan det viktigaste (ur reklammakarnas och företagens synvinkel) är att produktplacera så att vi konsumenter omedvetet gör de här valen. T ex beskrev han att om man skulle få ut en helt ny produkt på marknaden krävdes reklam för att folk överhuvudtaget skulle "se" produkten i affären. Som konsumenter tittar vi nämligen oss omkring i affären i ett par sekunder bara (om man t ex ska handla tvål) och vi "ser inte de märken som vi inte känner igen sedan förut". Sedan kanske inte reklamen får oss att köpa just ett särskilt tvålmärke över ett annat känt sådant, men rent statistiskt köper vi 2alltid" ett märke vi på ett eller annat vis har sett förut och känner till. Det kan handla om ett nytt sådant såklart och att vi då känner att vi vill testa det där nya, MEN vi måste ändå ha "sett" märket för att ens "SE" det i affären. Intressant, eller hur?
    Hoppas ugnen varit en fröjd för er!!! :-)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      du har så rätt! Det är precis så där det hänger ihop. Utan att man är medveten om det så har man påverkats på något sätt och handlar omedvetet efter detta vid lämpligt reklamtillfälle. Marknadsföring när den är som bäst:)...(skriver med små bokstäver nu, men jag har en treårig utbildning inom marknadföring i bagaget...sedan jag läste den har det hänt mycket inom reklambranschen så det verkar ha gått flera hundra år sedan dess, men grundteorin finns där)
      Ugnen är en fröjd! Den satt på pricken där den skulle sitta! Uffe är en hejare på att pruta och vid det tillfället var de glada att bli av med mässutställningsugnarna så vi fick den väldigt förmånligt. Det blev en bra affär för båda parter:)
      Kramar!

      Radera